Ontspannen op vakantie
zondag 2 augustus 2020 om 21:01
Voordat ik op vakantie ga ben ik vaak gestesst. Door werk wat af moet, maar ook of we niks vergeten in te pakken. Op vakantie zelf duurt het vaak een aantal dagen voordat ik echt kan ontspannen. De eerste dagen voel ik mij vaak opgejaagd en onrustig. Heeft iemand tips om beter te ontspannen? Of iemand die dit herkend?
zondag 2 augustus 2020 om 21:04
Hm, misschien een lijstje maken op voorhand rond je reis? Dan kan je "gedachteloos" zaken in orde maken & inpakken zonder dat je, je hoofd moet breken over wat er nog allemaal moet gebeuren/mee moet.
Voor mij scheelt dat een pak aan stress, gewoon afvinken en wegwezen.
Qua werk hetzelfde: prioriteiten maken met wat zeker af moet, dat allereerst afmaken en wat verder niet af is, wordt wel opgevangen door collega's en/of afgemaakt later.
En, en, en: op reis die telefoon uit. Effe thuis compleet achterlaten, geen mails meer van het werk of ditjes of datjes.
Voor mij scheelt dat een pak aan stress, gewoon afvinken en wegwezen.
Qua werk hetzelfde: prioriteiten maken met wat zeker af moet, dat allereerst afmaken en wat verder niet af is, wordt wel opgevangen door collega's en/of afgemaakt later.
En, en, en: op reis die telefoon uit. Effe thuis compleet achterlaten, geen mails meer van het werk of ditjes of datjes.
leeg
zondag 2 augustus 2020 om 21:08
Leer sowieso gedurende je normale leven te ontspannen. Bouw pauzes in en als je stress voelt, ga uit je hoofd en zak in je lijf. Elk stress signaal is een reminder dat je te veel in je hoofd zit en terug moet keren naar al je zintuigen. Doe dit dagelijks.
Gedachten geven stress dus ontkoppel zo vaak mogelijk. Schrijf op wat je mee wilt nemen, maak lijstjes voor je gaat slapen en relativeren helpt enorm. Al komt iets niet af of je vergeet je bodymilk who cares. He hoofd kan van alles een drama maken en je lichaam betaalt de prijs. Neem de regie dus over en ontspan

Fijne vakantie alvast!
Gedachten geven stress dus ontkoppel zo vaak mogelijk. Schrijf op wat je mee wilt nemen, maak lijstjes voor je gaat slapen en relativeren helpt enorm. Al komt iets niet af of je vergeet je bodymilk who cares. He hoofd kan van alles een drama maken en je lichaam betaalt de prijs. Neem de regie dus over en ontspan
Fijne vakantie alvast!
zondag 2 augustus 2020 om 21:09
Een lijstje maken natuurlijk sowieso. Ik ken mensen die dat kant en klaar in een documentje hebben, maar ik ga er elke vakantie weer voor zitten met een schrijfblok. De rust zit erin dat vooral belangrijk zijn je portemonnee, paspoort en een eventueel reserveringsbewijs.
Desondanks ben ik voor vliegreizen altijd wel nerveus, maar vooral over het incheckgebeuren, op tijd zijn en zo. Autovakanties gaan me fluitend af.
Desondanks ben ik voor vliegreizen altijd wel nerveus, maar vooral over het incheckgebeuren, op tijd zijn en zo. Autovakanties gaan me fluitend af.
zondag 2 augustus 2020 om 21:16
Het lijstje maken is inderdaad een goede. Is het daarnaast misschien een optie om voordat je op vakantie gaat een dag of twee eerder vrij te nemen en niet direct weg te gaan (als dit het geval is)? Stel je wil vrijdagmiddag weg, dan heb je bijvoorbeeld tot en met de woensdag de werkstress en de afronding daarvan en dan laat je dan jouw vrije dagen beginnen. Dan heb je in de twee dagen daarna nog om alles te kopen en in te pakken. Dan heb je misschien niet alle stress tegelijk.
zondag 2 augustus 2020 om 21:20
Ik denk dat er ook een groot gedeelte komt door de gedachte “ het is vakantie en dat moet leuk zijn en ik moet ontspannen” je kan niet van de ene op de andere minuut van actief werken naar pure ontspanning gaan denk ik.
Qua inpakken begin ik meestal al een week of wat van te voren. Met bijvoorbeeld de toiletspullen te pakken. Dat staat dan al klaar. Al het papierwerk wat mee moet leg ik ook al klaar. En dan op het laatst alleen de kleding en elektronica die mee moet.
Qua inpakken begin ik meestal al een week of wat van te voren. Met bijvoorbeeld de toiletspullen te pakken. Dat staat dan al klaar. Al het papierwerk wat mee moet leg ik ook al klaar. En dan op het laatst alleen de kleding en elektronica die mee moet.
zondag 2 augustus 2020 om 21:21
Hier hetzelfde. Koffer inpakken doe ik last minute. Werk loslaten duurt heel even ook al zit ik altijd vrij snel in de vakantiemodus.
Voor mij is een weekend weg vaak ook al heerlijk relaxed. Dan heb je ook geen gedoe met werk overdragen en dat soort dingen. Gewoon alleen een lang weekend, niet zoveel spullen mee. En lekker een andere omgeving verkennen.
zondag 2 augustus 2020 om 21:32
Precies dit!Sansi schreef: ↑02-08-2020 21:16Is het daarnaast misschien een optie om voordat je op vakantie gaat een dag of twee eerder vrij te nemen en niet direct weg te gaan (als dit het geval is)? Stel je wil vrijdagmiddag weg, dan heb je bijvoorbeeld tot en met de woensdag de werkstress en de afronding daarvan en dan laat je dan jouw vrije dagen beginnen. Dan heb je in de twee dagen daarna nog om alles te kopen en in te pakken. Dan heb je misschien niet alle stress tegelijk.
Ik werkte altijd tot vrijdag 15u om vervolgens naar huis te vliegen omdat we eigenlijk om 16u weg willen rijden. Dan had ik nog minstens 2 dagen het idee dat ik vanalles vergeten was.
Ook om 12u stoppen werkte niet.
Nu werk de vrijdag nog gewoon tot 15u maar we gaan pas op maandag op vakantie. Lekker in alle rust alles opruimen (dat is bij mij dus echt een dingetje, ik wil het hele huis ff doorwerken voor vertrek), al het werk klaar, alles rustig ingepakt. Echt...het werkt. Gewoon op dinsdag al een vakantie gevoel. En gek genoeg, na 2 weken ook weer zijn om naar huis te gaan. Terwijl ik normaal na 2 weken nog snak naar nog een paar extra dagen.
zondag 2 augustus 2020 om 21:44
Weekenden weg doen wij ook vaak. Als de koffer inpakken, eten voor onderweg en allerlei andere ongein niet de hoofdzaak is ga je ook makkelijker, spontaner en vaker weg.madamecannibale schreef: ↑02-08-2020 21:21Hier hetzelfde. Koffer inpakken doe ik last minute. Werk loslaten duurt heel even ook al zit ik altijd vrij snel in de vakantiemodus.
Voor mij is een weekend weg vaak ook al heerlijk relaxed. Dan heb je ook geen gedoe met werk overdragen en dat soort dingen. Gewoon alleen een lang weekend, niet zoveel spullen mee. En lekker een andere omgeving verkennen.
zondag 2 augustus 2020 om 22:18
zondag 2 augustus 2020 om 22:44
zondag 2 augustus 2020 om 22:49
Ik zette altijd al een week voor tijd dingen neer en daar legde ik een lijstje bij met wat ik nog moest kopen / inpakken.Retrouvailles schreef: ↑02-08-2020 22:44Bedankt voor alle tips! Ik was al aan een lijstje begonnen, we vertrekken over 1,5 week. Ik kan helaas niet eerder vrij nemen, ik had 1 dag voor de vakantie vrij maar we vertrekken nu 1 dag eerder door gewijzigde plannen.
We gaan niet kamperen, we gaan 2 weken naar een appartement met de auto![]()
Tijdig je koffer inpakken ; geen dingen mee willen nemen die je nu nog draagt en voor die tijd nog gewassen moeten worden.
En als je je paspoort en je pinpas - en evt anticonceptie - maar hebt ; dan komt alles goed.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 2 augustus 2020 om 22:55
Oooo, jullie gaan “ maar “ samen?!
Dan is het toch geen ramp als je badlakens / zonnebrand / ... vergeet ?
En je gaat met de auto : je kunt zo de inhoud van je badkamer en je koelkast in de kofferbak kieperen. Alleen nog even zonnebrand kopen.
Dan is het toch geen ramp als je badlakens / zonnebrand / ... vergeet ?
En je gaat met de auto : je kunt zo de inhoud van je badkamer en je koelkast in de kofferbak kieperen. Alleen nog even zonnebrand kopen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.