Schoonvader dillema [Lege OP]

09-08-2020 18:30 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor alle adviezen! Opgelost :hug:
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-08-2020 18:54
Reden: OP (grotendeels) verwijderd, maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva.
97.29% gewijzigd
Andersom schreef:
09-08-2020 18:56
Man of vrouw maakt dat uit? Ook een vrouw die zo leunt op haar ouders is niet echt aantrekkelijk!
Eens.
Jij bent net zo zacht als je vriend.
Andersom schreef:
Man of vrouw maakt dat uit? Ook een vrouw die zo leunt op haar ouders is niet echt aantrekkelijk!
Nee, maar het gaat hier om een man.
Maar een handige (schoon)vader is nooit weg natuurlijk.

Dus vertel je vriend wat je dwars zit een omarm je schoonvader.
Oriander schreef:
09-08-2020 18:42
Maakt hij zelf een afspraak bij de kapper en de tandarts?
En gaat ie alleen? Of moet zijn moeder mee?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Vriend is het probleem.
Het klinkt nogal verwend eigenlijk.
Wees blij dat je iemand hebt die dit
1. Kan doen
2. wil doen
3. ook nog eens gratis doet!
En dan gaat ie ook nog eens werken als jullie er niet zijn zodat je hem minder vaak om je heen hebt als jullie wel thuis zijn.

Van de andere kant... de reden dat het je dwars zit heeft denk ik meer te maken met jouw eigen gevoel dat ze jou niet voor vol aanzien: " laat mij dit maar even doen, kom maar, je doet het niet goed zo" Het lijkt me belangrijk om daarover in gesprek te gaan en te kijken of jullie elkaar beter kunnen gaan begrijpen. Zodat niemand zich tekort gedaan voelt, iedereen zich gewaardeerd voelt, en je gewoon blij kunt zijn met elkaars betrokkenheid en zorgzaamheid en aanwezigheid in elkaars leven.

Heb je al eens een echt gesprek hierover gehad met je schoonouders en je vriend?
Andersom schreef:
Verder is je vriend het probleem niet je schoonvader.
Dit ja
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Toen ik begin twintig was had ik ook zo’n vriend. Zijn moeder wilde altijd gaan poetsen en zijn vader gaan klussen. Die kon er alleen niet bijster veel van, maar wilde mij wel vertellen hoe het allemaal moest en ik moest het maar aan hem overlaten, want vrouwen konden toch niet klussen. Gelukkig woonden ze een uur rijden verderop, en hadden ze geen sleutel van het huis. Het is in de jaren die volgden wel verminderd, het ging ook meer van zijn ouders uit dan van hem, maar hij liet het zich wel aanleunen, en iets van zeggen was not done. Het is altijd een vervelend punt geweest in de relatie, altijd discussie en gedoe over.
Is mijn vriend wat ziek, belt hij zijn moeder op om vervolgens wat lieve woordjes aan te horen. Heeft hij wat nodig uit de drogisterij, wilt zij wel even voor hem naar de winkel en ga zo maar door. Als ze bij ons op visite komen wilt mijn schoonmoeder drinken voor ons inschenken, het koffiezetapparaat ontkalken en ook wel even schoonmaken.
Hier las ik overheen en lees nu pas alle reacties.
Doet zijn moeder dit uit zichzelf (langsgaan bij winkel etc.) of vraagt hij erom?

Mijn moeder had er ook een handje van om ongevraagd te gaan afwassen als ze bij mij kwam. Ik ben blijven zeggen dat ik dat niet prettig vond omdat het dan voelde alsof ze vond dat ik het zelf niet goed deed, het huishouden. Inmiddels is ze ermee gestopt, en als ze echt het gevoel heeft dat ze ' zich nuttig wil maken' dan vraagt ze of ze nog iets voor me kan doen toevallig. (ze past weleens op in ons huis en als kind dan slaapt bijv wil ze graag iets nuttigs doen)
Het is ook een beetje een generatie dingetje volgens mij, dat niet kunnen gaan zitten niksen. Al merk ik dat mijn moeder er wel steeds beter in wordt, is de leeftijd misschien :hihi: Maar even zonder dollen.
Praat over hoe het voelt voor jou en welke (onuitgesproken) bedoelingen er achter zitten. Je schoonmoeder heeft misschien niet eens door dat het voor jou voelt alsof ze jou niet ziet als ' de vrouw des huizes' wanneer zij degene is die bij jullie voor de koffie zorgt.
Ze blijven jullie als kinderen zien, doet mijn schoonmoeder na ruim 20 jaar ook nog steeds. Gevolg is dat het contact minimaal is.

Kortom, praat erover met vriend. Jullie zijn volwassen en willen ook dat jullie zo behandeld worden.

Qua klussen moet je het vooral zelf leren. Dat schoonvader alles uit handen neemt is lief bedoeld, maar ook hij heeft het moeten leren.
Je kunt -als je op tijd bent, dat wil zeggen: vóór te hoog opgelopen frustratie- heel goed netjes zeggen dat je in je eigen huis het niet prettig vindt als iemand je klussen uit handen neemt, en graag zelf wilt aangeven op welke momenten je hulp of advies wenst.

Verder kun je ook zeggen dat je in je eigen huis graag je eigen huishouden doet en je gasten graag zelf wil bedienen.

“Zal ik even lekker je koffiezetapparaat ontkalken?”
“Nee dank je, dat doe ik liever zelf. Of ziet.”

“Ik ontkalk nu even je koffiezetapparaat.”
“Nee, dat vind ik niet prettig. Ik wil zelf voor mijn eigen spullen zorgen”

Maar goed, ik vind het zelf wel fijn als mijn schoonouders dingen doen. Voor hun is het ook een manier om zich niet ‘te gast’, maar ‘betrokken bij het leven van de kinderen’ te voelen. Maar mijn schoonouders dringen zich niet op, maar tasten meer af.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Wat gebeurd er als je bij je schoonouders thuis de boel gaat herinrichten, poetsen en schilderen?

Misschien een keer proberen?
Geen prima, prima is geen goed.
inmenging in hoe ik schilder, waardeer ik niet.
Iemand die in mijn vakantie mijn kraan wil maken, heerlijk!
feow schreef:
09-08-2020 19:22

Maar goed, ik vind het zelf wel fijn als mijn schoonouders dingen doen. Voor hun is het ook een manier om zich niet ‘te gast’, maar ‘betrokken bij het leven van de kinderen’ te voelen. Maar mijn schoonouders dringen zich niet op, maar tasten meer af.
Maar ze zijn toch gewoon "te gast" bij hun zoon en schoondochter?

De eerste gast die hier het koffie-apparaat begint te ontkalken vliegt toch écht buiten.
Of dat nu mijn moeder, mijn schoonmoeder, een vriendin, ... is.

Ik bepaal zelf wel of ik dat doe en wanneer ik dat doe.

Als ik al zou willen dat je ook maar iets doet in mijn huishouden zal ik 't zelf wel vragen.
Maar ik ben de gastvrouw dus ik verwen jou.
En op 't moment dat ik gasten heb begin ik al hélemaal niet aan 't ontkalken van een koffie-apparaat.

Dat zal ik wel eens doen als ik me steendood verveel en de komende 3 weken niemand verwacht.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Jij vindt het niet fijn dat is je goed recht.
Ik vind het heerlijk. Heb ik tijd om andere dingen te doen die ik echt leuk vind.
Ik zou het er niet met je schoonouders over hebben, maar met je vriend.

Het gevoel dat je je huis een beetje kwijt bent als je moeder of schoonmoeder er zijn, herken ik wel. Vroeger kreeg ik er ook jeuk van als ze mijn plantjes ongevraagd verzorgden of de vaatwasser inruimden. Het voelde of ze vonden dat ik het zelf niet op tijd had gedaan. Grote onzin, achteraf gezien. Dat was mijn eigen invulling.

Ik knoop notabene bij mijn ouders thuis ook wel eens een vuilniszak dicht, haal een doekje over het aanrecht of zet een loszittende klink vast. Gewoon omdat ik geen visite ben, maar een gezinslid. Ik neem aan dat je vriend zijn handen bij zijn ouders thuis ook wel eens uit zijn mouwen steekt? Niks geks aan. En da's andersom ook zo. Maar dan in jullie huis.

Dus als het niet de spuigaten uitloopt en je gewoon zelf de kraan etc. voor je bijkeuken uitzoekt, zou ik gewoon van de hulp genieten zolang het kan.
yette schreef:
09-08-2020 20:08
Ik neem aan dat je vriend zijn handen bij zijn ouders thuis ook wel eens uit zijn mouwen steekt?
En dat hij ook wel eens iets voor zijn moeder meeneemt van de drogist? Of de koffie inschenkt als TO en hij bij zijn ouders zijn? Ik denk het niet, hoor.
Ik ben alleen maar benieuwd of de keukenkastjes ook goed zijn ingericht als je thuiskomt van vakantie.

Vriend is nog een kind en geen volwassene in de relatie met zijn ouders.
VakantieNL15 schreef:
09-08-2020 19:23
Wat gebeurd er als je bij je schoonouders thuis de boel gaat herinrichten, poetsen en schilderen?

Misschien een keer proberen?
:rofl:
Tja, ik zou hier niet tegen kunnen en hier een flinke ruzie voor over hebben.
Jij bent in de meeste gevallen de gebeten hond, want jij bent degene die moeilijk doet, volgens je vriend.

Die navelstreng is niet doorgesneden. Het gaat niet om dat schoonouders wat klusjes doen, het gaat erom dat zij lijken te bepalen, vriend dat lekker makkelijk vind. Plus zijn eigen gedrag. Ze houden het met elkaar in stand. Hij is onvolwassen.

Ik hoop dat je het hem kan laten inzien, maar ik heb er een hard hoofd in.
een grote hindernis in onze relatie; schoonouders. En in dit geval vooral mijn schoonvader.

vraagt in alles om hun mening

Je bent totaal niet reëel. Noch je schoonvader, noch je schoonmoeder is het probleem. Jouw probleem zit hem bij je vriend. Het is een relatieprobleem.

Je vriend vindt het helemaal prima, die houdt ervan om verzorgd te worden en afhankelijk te zijn. Hij koopt zeker ook zijn eigen onderbroeken niet? Pakt hij ze wel zelf uit de kast?
Houd er rekening mee dat dit eens zo erg wordt wanneer er kleinkinderen zijn... dus als je het nu al niet trekt (of beter gezegd, je vriend), dan belooft dat niet veel goeds :)
Cozzzy schreef:
09-08-2020 18:30
Nu hoor ik net wederom dat mijn schoonvader, als we op vakantie zijn, even het een en ander wil maken in de bijkeuken zoals een kraan die we al een tijdje in de planning hebben staan. Heb aangegeven bij mn vriend dat ik dat erg waardeer, maar graag gewoon thuis wil zijn als er in ons huis geklust word. Dan begrijpt hij mij wederom niet en wordt boos. Stel ik me in dit geval gewoon enorm aan? Of moet ik het misschien op een andere manier duidelijk maken? Ik waardeer het echt, het zijn verder hele lieve aardige mensen alleen soms worden we te erg bemoederd waarvan ik denk.. Komop, we zijn nu ook volwassen genoeg om zelf keuzes te maken en dingen te doen. Ik weet het even niet meer.

Hij wordt boos omdat hij helemaal geen zin heeft in die volwassen rol waarvan jij vindt dat die bij hem past.
Nee hoor, je stelt je niet aan. Je partner heeft ongelijk. Je hebt elkaars mening serieus te nemen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven