Foliumzuur of Davitamon Zwanger

12-08-2020 22:34 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie veel topics over zwanger worden, dus jullie weten er vast een hoop over.

Wij willen, als het ons gegund is, graag een kindje. Nu hoorde ik dat je tijdig moet beginnen met foliumzuur slikken. Hoe lang van te voren moet dat? En is Davitamon compleet Zwanger goed, of moet dat echt per se alleen foliumzuur zijn!

Dankjulliewel voor de hulp!
Ze adviseren om er 4 weken voor de zwangerschap mee te beginnen. Ik deed er 5,5 jaar over dus heb het op een gegeven moment maar opgegeven.
Ik ben gaan slikken vanaf het moment dat ik zwanger werd. Heb de multivitamine geslikt omdat ik ook heel misselijk was en die vitamine die ik niet binnen kreeg via het eten wel zo binnen kreeg.
https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/zw ... orden.aspx

Foliumzuur en Vitamine D
En gewoon merk X, Davitamom betaal je voor de marketingafdeling
Het is aan te raden te beginnen wanneer je stopt met de anticonceptie.

Foliumzuur en vitamine D.
Ik heb zo’n mama vitamine gebruikt waar alles in zat. Geen idee meer welk merk.
Bij alle 3 zwangerschappen begonnen toen ik zwanger bleek.
Ik slik momenteel foliumzuur van de kruidvat met vitamine D. Zodra ik zwanger raak ben ik van plan een 'completer' vitamine supplement te gaan slikken.
Ik slik zelf de davitamon mama compleet.
Ik heb er 1 met visolie want ik kom nevernooit niet aan 1x vis per week. Die vn Lucovitaal, gekocht in de 1+1 aanbieding.
Ik heb de mamma vitamines ofzo van de trekpleister geslikt, inclusief vis olie en vitamine d enzovoorts, ik heb in januari 2019 mijn spiraal laten verwijderen. Toen ben ik begonnen met het slikken van de vitamine. We zijn in maart dat jaar gestart en uiteindelijk in juni 2020 een positieve test. Al die tijd dus braaf elke dag een vitamine pil geslikt. Kleine moeite.

De vitamine pillen van de trekpleister zijn heel regelmatig in de aanbieding.

In Amerika raden ze aan om altijd foliumzuur te slikken, het kan geen kwaad en als je onverwacht toch zwanger raakt heb je in ieder geval een redelijk goede start gemaakt.
Davitamon mama geslikt. Periode vreselijk misselijk geweest en amper kunnen eten maar waarden bleven daardoor toch goed op peil.
Ziekenhuis gaf toen ook aan dat ze deze de beste vinden.

Mijn zus slikt op aanraden van haar arts Gravitamon mama. Die vonden zij dan weer de beste vitamine pillen.

Ik vond het fijn ter aanvulling, vooral toen ik amper at maar als je gevarieerd en gezond eet kun je het ook af met vitamine D en foliumzuur.
Ik slik nu ‘prenatal’ van de vitaminstore. Ook een super visolie supplement erbij omdat ik weinig vis eet en probiotica omdat ik anders te veel last van obstipatie heb (stomme zwangerschapskwaal)

Ik ben pas begonnen toen ik er achter kwam dat ik zwanger ben, maar over het algemeen wordt het aangeraden om te nemen als je zwanger wilt worden. Als je gewoon gezond eet is foliumzuur + vitD voldoende
Volgens mijn verloskundige is davitamon mama bagger (qua vitamine, foliumzuur weet ik niet). Ik slikte het al een hele tijd (twee jaar voor ik blijvend zwanger werd) en ik had flinke tekorten, bleek na de eerste keer bloedprikken in deze zwangerschap.

Mijn verloskundige raadde mij vitakruid aan en inderdaad, na de tweede keer bloedprikken waren mijn waardes nu wél goed.
Als je zelf gezond bent en er geen open ruggetjes (spina bifida) of kinderen met een hazenlip (schizis) in je familie voorkomen is 0,5 mg per dag voldoende. Maar voor sommige vrouwen is het advies om 5 mg per dag te slikken.
Dit geldt dan van 4 weken voor de zwangerschap tot 10 weken na conceptie.

Kijk ook eens op de site: strakszwangerworden.nl voor alle informatie en adviezen tav gezond zwanger worden. Want ook qua voeding, lifestyle, etc zijn er veel adviezen.
lilalinda schreef:
12-08-2020 22:38
https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/zw ... orden.aspx

Foliumzuur en Vitamine D
En gewoon merk X, Davitamom betaal je voor de marketingafdeling
Dit inderdaad! Een simpel potje kost maar een paar euro en daarmee kan je een maand of drie vooruit.

Als je het fijn vindt kan je ook je kinderwens vooraf bespreken bij de huisarts of verloskundige, die kunnen je hierover adviseren. Zie ook https://www.thuisarts.nl/zwanger-worden ... angerschap
Ik had foliumzuur met vitamine D van etos merk (zo’n 2 euro per potje). Vanaf het moment dat ik positief teste ben ik overgegaan op Davitamon. En 2/3 weken later overgestapt naar Vitals elke dag mama toen ik er achter kwam dat daar meer in zit.
Gefeliciteerd! Ik zou meteen een combipreparaat nemen. Als je de normale dosering aanhoudt die op de verpakking staat dan zit je goed. Dus goed lezen wat er staat: is het voor foliumzuur de dagdosis of minder? Dat wordt aangegeven als een percentage.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle merken zijn hetzelfde, behalve de prijs.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
13-08-2020 07:23
Alle merken zijn hetzelfde, behalve de prijs.
Dat is zeker niet waar. In de vitals vitamine die ik slik en al eerder werd genoemd zit bijvoorbeeld folaat ipv synthetisch foliumzuur. Niet iedereen kan het synthetische foliumzuur goed omzetten en dan heb je er weinig aan. Google maar eens. En ja, dan zie je wel verschil in prijs. Vitals is niet zo goedkoop als Davitamon of de paar euro potjes bij de kruitvat.
Er zit sowieso een verschil tussen foliumzuur en folaat. Het ene (folaat) schijnt beter opgenomen te worden dan het andere omdat het een actieve vorm is. Ik had vitortho pillen, ze hebben meer in 1 zwangeren en met alleen folaat en b12. Tijdens de zwangerschap nam ik de pillen voor zwangeren en visolie. Ervoor alleen die met folaat en b12.
Ik heb heel lang veel overgegeven. Vooral na het slikken van die pillen. Ben daar dus snel mee gestopt. Bij mijn 2e zwangerschap niet meer mee begonnen.
Goudsie schreef:
13-08-2020 07:57
folaat ipv synthetisch foliumzuur. Niet iedereen kan het synthetische foliumzuur goed omzetten en dan heb je er weinig aan.
hoe weet jij, dat jouw lichaam dat niet kan?
Mamasdbj schreef:
13-08-2020 06:12
Als je zelf gezond bent en er geen open ruggetjes (spina bifida) of kinderen met een hazenlip (schizis) in je familie voorkomen is 0,5 mg per dag voldoende. Maar voor sommige vrouwen is het advies om 5 mg per dag te slikken.

pas op, met zomaar websites geloven, het voedingscentrum geeft aan:
Slik 400 microgram foliumzuur vanaf het moment dat je zwanger wilt worden.

0,5 slaat echt nergens op!
Oja, en als je een multivitamine neemt, altijd een speciaal voor zwangeren nemen. In de andere zit vaak vitamine a, dit verhoogt de kans op aangeboren afwijkingen.

Overigens, als antwoord op jouw vraag: davitamon compleet zwanger is dus prima, maar niet nodig als je verder gezond eet.
lilalinda schreef:
13-08-2020 09:21
pas op, met zomaar websites geloven, het voedingscentrum geeft aan:
Slik 400 microgram foliumzuur vanaf het moment dat je zwanger wilt worden.

0,5 slaat echt nergens op!
Heeft hier niet gewoon iemand ergens dingen door elkaar zitten halen? 0,5 milligram = 500 microgram.
Ik dacht dat al die standaard zwanger-vitamines zich gewoon aan dezelfde richtlijnen hielden, volgens mij komt dat wel goed als je gewoon een van de davitamon/Kruidvat huismerk en alles daartussenin neemt.
MadameCurie schreef:
13-08-2020 09:47
Heeft hier niet gewoon iemand ergens dingen door elkaar zitten halen? 0,5 milligram = 500 microgram.
geheid, maar daarom vertrouw ik ook niet op zomaar websites
Wie weet waar ze nog meer fouten maken, en dat wordt gewoon lukraak doorgekwebbeld

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven