Verschil in inkomen - samenwonen / sparen
woensdag 19 augustus 2020 om 14:07
Goedemiddag Viva,
Ik ben op zoek naar advies / inzichten van andere forummers.
Wie wil even meedenken of mij een spiegel voorhouden?
Situatieschets:
- 2 jaar samen, 6 maanden samenwonend
- wonen in koophuis partner, huis blijft voorlopig alleen op naam partner
- beide eind 20 en eerste serieuze relatie
- gezamenlijke rekening met % van netto inkomen, hiervan worden alle gezamenlijke vaste lasten betaald, inclusief hypotheek (en boodschappen etc.)
Hier sta ik in principe nog steeds achter. We kunnen van dit bedrag nu niet gezamelijk sparen, wat we wel graag zouden willen. Denk hierbij aan korte termijn vakanties / reizen en langere termijn kinderwens.
Per 1 oktober heb ik een nieuwe baan (
)
Ik ga met de huidige afspraken automatisch meer bijdragen aan de gezamenlijke rekening, dit loopt alleen maar op als we x% meer in gaan leggen. Aan de ene kant voelt dit logisch aan de andere kant niet heel handig omdat ik feitelijk inwoon bij partner.
We hebben het hier uiteraard samen over gehad maar komen er niet echt uit. Partner vindt het te vroeg om huis op beide namen te zetten (begrijpelijk).
Wat is nu handig om te doen?
Ik ben op zoek naar advies / inzichten van andere forummers.
Wie wil even meedenken of mij een spiegel voorhouden?
Situatieschets:
- 2 jaar samen, 6 maanden samenwonend
- wonen in koophuis partner, huis blijft voorlopig alleen op naam partner
- beide eind 20 en eerste serieuze relatie
- gezamenlijke rekening met % van netto inkomen, hiervan worden alle gezamenlijke vaste lasten betaald, inclusief hypotheek (en boodschappen etc.)
Hier sta ik in principe nog steeds achter. We kunnen van dit bedrag nu niet gezamelijk sparen, wat we wel graag zouden willen. Denk hierbij aan korte termijn vakanties / reizen en langere termijn kinderwens.
Per 1 oktober heb ik een nieuwe baan (

Ik ga met de huidige afspraken automatisch meer bijdragen aan de gezamenlijke rekening, dit loopt alleen maar op als we x% meer in gaan leggen. Aan de ene kant voelt dit logisch aan de andere kant niet heel handig omdat ik feitelijk inwoon bij partner.
We hebben het hier uiteraard samen over gehad maar komen er niet echt uit. Partner vindt het te vroeg om huis op beide namen te zetten (begrijpelijk).
Wat is nu handig om te doen?
.
woensdag 19 augustus 2020 om 15:10
DitHennieHen schreef: ↑19-08-2020 14:21Ik vind het volgende eerlijk:
- aflossing hypotheek > 100% voor vriend
- opstalverzekering > 100% voor vriend
- groot onderhoud > 100% voor vriend
- netto hypotheekrente > gezamenlijk
- g/w/l, algemene verzekeringen, gemeentelijke belasting > gezamenlijk
- klein onderhoud, inrichting > gezamenlijk
- boodschappen, uitjes > gezamenlijk
Gezamenlijk kun je naar rato of 50-50 doen.
woensdag 19 augustus 2020 om 15:18
Ja, het individueel sparen is ook geen probleem.
Ik had denk ik een geromantiseerd beeld van gezamenlijk sparen voor verre reizen en toekomstige kinderen.
Misschien moet ik voor nu mijn wensen bijstellen en gewoon op mijn eigen rekening doorsparen zodat ook in een ongustig scenario altijd genoeg financiele ruimte heb om mezelf te onderhouden.
.

woensdag 19 augustus 2020 om 15:24
Je zou misschien beter op 50-50 kunnen spelen van de vaste lasten en de boodschappen. In die vaste lasten doe je dan een deel van de hypotheek, ter hoogte van de helft van je oude huur bijvoorbeeld (voor jouw deel), maar ook elk bijv. 250 euro spaargeld voor gezamenlijke spullen en vakanties.
De andere helft van je oude huur leg je dan opzij voor je woontoekomst, of dat nu inkopen in dit huis is of een eigen huis.
En inderdaad: zorg dat je iets opbouwt voor jezelf, zolang hij dat ook doet met het koophuis.
De andere helft van je oude huur leg je dan opzij voor je woontoekomst, of dat nu inkopen in dit huis is of een eigen huis.
En inderdaad: zorg dat je iets opbouwt voor jezelf, zolang hij dat ook doet met het koophuis.

woensdag 19 augustus 2020 om 15:34
Hoe wij het geregeld hebben in een vergelijkbare situatie:
Huis op naam partner. Rente betalen we van de gezamenlijke rekening, aflossing betaalt mijn partner van zijn %. Mijn % spaar ik. Gas, water licht, klein onderhoud etc zijn voor gezamenlijke rekening:
Althans, zo hebben we het jaren gedaan. Na trouwen en twee kinderen hebben we het % verwisseld voor een vast bedrag wat voor ons beiden gelijk is. Maar dat maakt voor het idee niet uit.
Aflossen van je hypotheek is eigenlijk sparen en het is gek als jij voor je vriend spaart en hij niet voor jou.
Huis op naam partner. Rente betalen we van de gezamenlijke rekening, aflossing betaalt mijn partner van zijn %. Mijn % spaar ik. Gas, water licht, klein onderhoud etc zijn voor gezamenlijke rekening:
Althans, zo hebben we het jaren gedaan. Na trouwen en twee kinderen hebben we het % verwisseld voor een vast bedrag wat voor ons beiden gelijk is. Maar dat maakt voor het idee niet uit.
Aflossen van je hypotheek is eigenlijk sparen en het is gek als jij voor je vriend spaart en hij niet voor jou.
woensdag 19 augustus 2020 om 15:34
Dit zou ik doen.viva-amber schreef: ↑19-08-2020 15:03Je kan toch 50/50 blijven bijdragen. Hij heeft het voordeel van huizenbezit en de waarde die stijgt. Jij hebt het voordeel van meer besteden en meer sparen.
Waarom zou je voor 75% betalen aan iets dat niet van jou is?
Ik vind het niet gek om iets bij te dragen aan woongenot. En of je dat nou huur noemt of iets anders maakt weinig uit. Ergens anders had je ook huur moeten betalen. Gratis wonen zit er nergens in.
Je verdient veel meer, dus je houdt ook meer over om te sparen. Als je dat doet kun jij straks wellicht iets kopen (als het uit gaat) en van jouw salaris kun je anders particulier vast wel iets huren.
woensdag 19 augustus 2020 om 15:41
Hij profiteert nu van het geld wat jij in zijn hypotheek stopt. Nooit doen. Straks is het uit, hij profiteert en jouw geld is weg.
Neem een samenlevingscontract zodat je vast kunt leggen wat jouw spullen zijn voor als het uit gaat. Als hij overlijdt sta je niet meteen op straat en heb je een aantal maanden de tijd om een nieuwe woning te vinden.
Blijf voor jezelf geld sparen voor als het ooit uit gaat zodat je nieuwe inboedel kunt kopen of voor als jullie besluiten dat jij mee gaat betalen aan het huis en een deel in % ook van jouw wordt.
Bespreek dit allemaal met de notaris zodat hij advies kan geven wat het beste is in jullie situatie.
Neem een samenlevingscontract zodat je vast kunt leggen wat jouw spullen zijn voor als het uit gaat. Als hij overlijdt sta je niet meteen op straat en heb je een aantal maanden de tijd om een nieuwe woning te vinden.
Blijf voor jezelf geld sparen voor als het ooit uit gaat zodat je nieuwe inboedel kunt kopen of voor als jullie besluiten dat jij mee gaat betalen aan het huis en een deel in % ook van jouw wordt.
Bespreek dit allemaal met de notaris zodat hij advies kan geven wat het beste is in jullie situatie.

woensdag 19 augustus 2020 om 15:44
Zou ik zeker doen! Misschien niet zo romantisch, wel heel verstandig. Je zal de eerste niet zijn die in alle romantiek ergens in stapte en uiteindelijk met lege handen op straat stond. Ik zou dus zeker je eigen rekening zoveel mogelijk blijven spekken zolang jullie niet gezamenlijk op een hypotheek staan. En als het wél allemaal goed gaat, en alles komt tzt op een grote hoop, gezamenlijke hypotheek, kinderen etc. dan heb je (jullie, in dat geval) daar toch ook al een fijn zakcentje voor!
Enne, gefeliciteerd met je nieuwe baan nog!

woensdag 19 augustus 2020 om 15:56
Financiën moet je niet romantisch zien, maar vooraf goed vastleggen voor als het fout gaat.
Ik woon op dit moment ook bij mijn vriend in zijn koophuis. Op dit moment verdienen we ongeveer even veel.
Op dit moment doen we het zo dat hij de hypotheek+rente betaalt en ik hetzelfde bedrag inleg op de gezamelijke spaarrekening. Als we uit elkaar gaan heeft hij het huis, en krijg ik het bedrag wat op de spaarrekening staat. Als we niet uit elkaar gaan, wordt de aflossing+overwaarde huis en spaarrekening in het volgende huis geïnvesteerd.
Voor als we dan samen een huis hebben, hebben we ook al een plan. Maar als je daar interesse in hebt stuur je maar een pb (wordt anders een erg lang verhaal).
Ik woon op dit moment ook bij mijn vriend in zijn koophuis. Op dit moment verdienen we ongeveer even veel.
Op dit moment doen we het zo dat hij de hypotheek+rente betaalt en ik hetzelfde bedrag inleg op de gezamelijke spaarrekening. Als we uit elkaar gaan heeft hij het huis, en krijg ik het bedrag wat op de spaarrekening staat. Als we niet uit elkaar gaan, wordt de aflossing+overwaarde huis en spaarrekening in het volgende huis geïnvesteerd.
Voor als we dan samen een huis hebben, hebben we ook al een plan. Maar als je daar interesse in hebt stuur je maar een pb (wordt anders een erg lang verhaal).
Zoals verwacht loopt alles anders
woensdag 19 augustus 2020 om 15:59
Wat ik er voor nu heb uitgehaald om te bespreken met partner:
- Hij heeft het voordeel van huizenbezit en de waarde die stijgt. Jij hebt het voordeel van meer besteden en meer sparen.
- Aflossen van je hypotheek is eigenlijk sparen en het is gek als jij voor je vriend spaart en hij niet voor jou.
- Ik heb nu geen huurbescherming
- gezamenlijk spaarbedrag optellen bij vaste lasten om gezamenlijk te kunnen sparen
- vastleggen in samenlevingscontract
Tzt wil ik sowieso met een notaris bespreken wat de opties zijn met betrekking tot inkopen. Wellicht dat we gaan trouwen of geregistreerd partnerschap maar daar vind ik het zelf eerlijk gezegd ook nog wel vroeg voor!
- Hij heeft het voordeel van huizenbezit en de waarde die stijgt. Jij hebt het voordeel van meer besteden en meer sparen.
- Aflossen van je hypotheek is eigenlijk sparen en het is gek als jij voor je vriend spaart en hij niet voor jou.
- Ik heb nu geen huurbescherming
- gezamenlijk spaarbedrag optellen bij vaste lasten om gezamenlijk te kunnen sparen
- vastleggen in samenlevingscontract
Tzt wil ik sowieso met een notaris bespreken wat de opties zijn met betrekking tot inkopen. Wellicht dat we gaan trouwen of geregistreerd partnerschap maar daar vind ik het zelf eerlijk gezegd ook nog wel vroeg voor!
.

woensdag 19 augustus 2020 om 16:01
Zorg wel dat je een en ander afgesproken hebt voor er kinderen komen.chloe_lb schreef: ↑19-08-2020 15:18Ja, het individueel sparen is ook geen probleem.
Ik had denk ik een geromantiseerd beeld van gezamenlijk sparen voor verre reizen en toekomstige kinderen.
Misschien moet ik voor nu mijn wensen bijstellen en gewoon op mijn eigen rekening doorsparen zodat ook in een ongustig scenario altijd genoeg financiele ruimte heb om mezelf te onderhouden.
woensdag 19 augustus 2020 om 16:06
Weet je, in een relatief prille relatie is een groot inkomensverschil altijd een beetje lastig. Maar je moet wel goed bedenken in hoeverre je bereid bent in die prille relatie (ik vind 2 jaar niet heel pril) financieel veel te investeren, zonder enige garantie dat je daar wat van terug ziet.
Ik heb destijds wel meebetaald aan de hypotheek. Wij deden alles 50/50. Maar ik woonde dan ook al na 6 maanden officieel samen (en na 3 weken al onofficieel) en kwam net als jij van een hoge huur. Wij zijn nu 20 jaar later nog steeds samen en ik heb echt meegeprofiteerd van de waardestijging van zijn huis. Dus achteraf gezien was dat meebetalen aan de hypotheek ook best prima.
Alleen nu zou ik het anders doen en die gok niet nemen. Maar het kan geen kwaad om te bespreken hoe je nu en in de toekomst omgaat met grote inkomensverschillen. Gooi je alles op 1 hoop, doe je voor altijd 50/50 of juist naar rato? Er zijn zoveel methoden en je moet voor jezelf bepalen waar jij je het best bij voelt.
Ik heb destijds wel meebetaald aan de hypotheek. Wij deden alles 50/50. Maar ik woonde dan ook al na 6 maanden officieel samen (en na 3 weken al onofficieel) en kwam net als jij van een hoge huur. Wij zijn nu 20 jaar later nog steeds samen en ik heb echt meegeprofiteerd van de waardestijging van zijn huis. Dus achteraf gezien was dat meebetalen aan de hypotheek ook best prima.
Alleen nu zou ik het anders doen en die gok niet nemen. Maar het kan geen kwaad om te bespreken hoe je nu en in de toekomst omgaat met grote inkomensverschillen. Gooi je alles op 1 hoop, doe je voor altijd 50/50 of juist naar rato? Er zijn zoveel methoden en je moet voor jezelf bepalen waar jij je het best bij voelt.
woensdag 19 augustus 2020 om 16:15
dannas schreef: ↑19-08-2020 16:06Weet je, in een relatief prille relatie is een groot inkomensverschil altijd een beetje lastig. Maar je moet wel goed bedenken in hoeverre je bereid bent in die prille relatie (ik vind 2 jaar niet heel pril) financieel veel te investeren, zonder enige garantie dat je daar wat van terug ziet.
Ja, garanties heb je nooit maar deze relatie voelt wel serieus. Ik vertrouw partner volledig en ik zie deze relatie in ieder geval op de korte termijn niet stranden. Ik denk ook op de lange termijn dat ik meeprofiteer van lage hypotheek / waardestijging. Maar het blijft een gok zoals je zegt. We zouden heel graag over een jaar of 2 een kindje krijgen mocht ons dit gegund zijn. Ik heb wel aangegeven dat voordat er kinderen zijn ik op papier iets geregeld wil hebben. Het gaat inderdaad een beetje over de komende 2 jaar, en de 'wat als'. Ik vind het inkomensverschil daarom ook lastig omdat ik zowel partner als mezelf alles gun, en sowieso nogal makkelijk geld uitgeef.
Ben heel blij met al jullie inzichten!
.
woensdag 19 augustus 2020 om 16:41
Gezamenlijke spaarrekening? Staat dat ook zwart op wit dat jij dat dan krijgt?Wici schreef: ↑19-08-2020 15:56Financiën moet je niet romantisch zien, maar vooraf goed vastleggen voor als het fout gaat.
Want als het niet zo leuk verloopt kan hij het er ook zo afhalen hè...
justagirly wijzigde dit bericht op 19-08-2020 20:02
4.06% gewijzigd
woensdag 19 augustus 2020 om 16:57
Gevoelsmatig vind ik 50/50 voor de netto hypotheekrente in dit geval eerlijker, omdat het toch de woning is van je partner. Aflossing en groot onderhoud betaal je niet mee, maar bijv wel tuinaanleg en andere kleinere uitgaven.
Rest van de vaste en variabele lasten naar rato, met uitzondering van persoonlijke uitgaven. Sparen ieder op een eigen rekening. Ik neem aan dat partner ook een normaal inkomen heeft waar hij in principe in zijn eentje van zou kunnen rondkomen.
Rest van de vaste en variabele lasten naar rato, met uitzondering van persoonlijke uitgaven. Sparen ieder op een eigen rekening. Ik neem aan dat partner ook een normaal inkomen heeft waar hij in principe in zijn eentje van zou kunnen rondkomen.
woensdag 19 augustus 2020 om 19:57
Eens met anderen. Het is van de gekke dat jij meebetaalt aan zijn aflossing. De helft van de rente minus belastingaftrek is heel redelijk en de helft van kosten als verzekering (opstal is voor hem), gemeentelijk lasten (woz is voor hem), klein onderhoud (groot onderhoud is voor hem), tv, internet, g/w/l etc.
Hij is een stuk goedkoper uit dan voordat jij bij hem kwam wonen en moet dus elke maand een paar honderd euro extra overhouden. Dat kan hij sparen of bv extra aflossen op zijn hypotheek.
Jij zou het verschil wat jij nu overhoudt vergeleken met je huurhuis extra kunnen sparen om je bv in te kopen in zijn huis of om samen een ander huis te kopen. Mocht het verkeerd gaan tussen jullie dan kan je dat gebruiken als aanbetaling op een eigen huis.
Omdat jij meer verdient zou je wel bv naar rato in kunnen leggen voor kosten als boodschappen, etentjes, kadootjes etc. Je zou bv een keer wat extra kunnen betalen voor een verre vakantie en de volgende keer boeken jullie weer iets wat hij ook makkelijk kan missen.
Als het goed gaat tussen jullie kunnen jullie het altijd anders oplossen. Als jullie bv kinderen krijgen en jij minder zou gaan werken misschien wordt het weer anders.
Je kan ook afspreken een vast bedrag samen te sparen maar dan wel beide het zelfde bedrag. Zie het echt als een zakelijke afspraak. Heel onromantisch maar zoveel beter voor jou mocht het fout lopen.
Betaal bv geen deel van de nieuwe keuken zonder dat jij mede-eigenaar bent. Als het fout gaat sta jij met lege handen. Je vriend kan best een beetje meegenieten van jouw hogere salaris maar hoe het nu gaat is echt geen goede verdeling. Blijf even zakelijk met deze afspraken.
Je kan vast laten leggen dat jij zijn erfgenaam wordt en andersom. Ook als je gewoon samenwoont zonder huwelijk of andere overeenkomst wordt je na 5 jaar op het zelfde adres ingeschreven staan door de belastingdienst gezien als partner en heb je als erfgenaam een vrijstelling van meer dan 600.000 euro. Dan moet je wel een testament hebben.
Andersom is jouw vriend dan ook jouw erfgenaam van bv je spaarrekening etc.
Je kan dat testament ook nog even achterwegen laten. Dan erven jullie familie bij overlijden.
Hij is een stuk goedkoper uit dan voordat jij bij hem kwam wonen en moet dus elke maand een paar honderd euro extra overhouden. Dat kan hij sparen of bv extra aflossen op zijn hypotheek.
Jij zou het verschil wat jij nu overhoudt vergeleken met je huurhuis extra kunnen sparen om je bv in te kopen in zijn huis of om samen een ander huis te kopen. Mocht het verkeerd gaan tussen jullie dan kan je dat gebruiken als aanbetaling op een eigen huis.
Omdat jij meer verdient zou je wel bv naar rato in kunnen leggen voor kosten als boodschappen, etentjes, kadootjes etc. Je zou bv een keer wat extra kunnen betalen voor een verre vakantie en de volgende keer boeken jullie weer iets wat hij ook makkelijk kan missen.
Als het goed gaat tussen jullie kunnen jullie het altijd anders oplossen. Als jullie bv kinderen krijgen en jij minder zou gaan werken misschien wordt het weer anders.
Je kan ook afspreken een vast bedrag samen te sparen maar dan wel beide het zelfde bedrag. Zie het echt als een zakelijke afspraak. Heel onromantisch maar zoveel beter voor jou mocht het fout lopen.
Betaal bv geen deel van de nieuwe keuken zonder dat jij mede-eigenaar bent. Als het fout gaat sta jij met lege handen. Je vriend kan best een beetje meegenieten van jouw hogere salaris maar hoe het nu gaat is echt geen goede verdeling. Blijf even zakelijk met deze afspraken.
Je kan vast laten leggen dat jij zijn erfgenaam wordt en andersom. Ook als je gewoon samenwoont zonder huwelijk of andere overeenkomst wordt je na 5 jaar op het zelfde adres ingeschreven staan door de belastingdienst gezien als partner en heb je als erfgenaam een vrijstelling van meer dan 600.000 euro. Dan moet je wel een testament hebben.
Je kan dat testament ook nog even achterwegen laten. Dan erven jullie familie bij overlijden.

woensdag 19 augustus 2020 om 21:09
Je bedoelt het vast puur hypothetisch maar dat zou wel heel erg raar zijn, aangezien zij meer verdient en ze nu al niet kunnen sparen...veensteker schreef: ↑19-08-2020 19:57Eens met anderen. Het is van de gekke dat jij meebetaalt aan zijn aflossing. De helft van de rente minus belastingaftrek is heel redelijk en de helft van kosten als verzekering (opstal is voor hem), gemeentelijk lasten (woz is voor hem), klein onderhoud (groot onderhoud is voor hem), tv, internet, g/w/l etc.
woensdag 19 augustus 2020 om 21:51
In de OP staat dat ze samen niet kunnen sparen.
woensdag 19 augustus 2020 om 21:54
TO, ik voel me genegeerd. Gelukkig is de rest het wel met me eens
Snap je wat er bedoeld wordt met 'alleen netto hypotheekrente' en hoeveel dat ongeveer is?
En eens met een eerdere opmerking, ik snap namelijk niet dat je vriend zijn hypotheek in z'n eentje kon betalen en nu opeens te weinig overhoud om te sparen. Of spaart hij ook zelfstandig?
Nu al sparen voor kinderen waar jullie nog niet eens aan begonnen zijn, vind ik wel erg voorbarig.

Snap je wat er bedoeld wordt met 'alleen netto hypotheekrente' en hoeveel dat ongeveer is?
En eens met een eerdere opmerking, ik snap namelijk niet dat je vriend zijn hypotheek in z'n eentje kon betalen en nu opeens te weinig overhoud om te sparen. Of spaart hij ook zelfstandig?
Nu al sparen voor kinderen waar jullie nog niet eens aan begonnen zijn, vind ik wel erg voorbarig.
woensdag 19 augustus 2020 om 22:14
Ik begrijp ook niet dat ze nu niet kunnen sparen. Ook niet dat haar vriend niet kan sparen. Hij heeft de hypotheek gekregen op zijn salaris. Nu kan hij de overige kosten en de rente delen waardoor hij een paar honderd euro extra per maand moet overhouden. Alleen dat bedrag zou hij kunnen sparen. Hij kon het eerst toch al in zijn eentje betalen.vivautrecht85 schreef: ↑19-08-2020 21:09Je bedoelt het vast puur hypothetisch maar dat zou wel heel erg raar zijn, aangezien zij meer verdient en ze nu al niet kunnen sparen...
Zij moet helemaal kunnen sparen van haar netto loon. Of ze hebben beide een gat in hun hand hebben en sinds zij samenwonen ineens veel meer geld uitgeven.
Als zij beide minder zouden gaan werken of een van de twee vanwege een evt kind kunnen ze de inleg altijd aanpassen aan hun netto loon. Niks mis mee dat zij nu voor bepaalde dingen meer betaalt dan haar vriend alleen niet voor zijn aflossing natuurlijk.
donderdag 20 augustus 2020 om 07:51
Ik heb hier ook wel eens over nagedacht
Ik heb een eigen woning, stel ik krijg een relatie en die persoon komt hier wonen.
Dan hou ik wel mijn huis eerst op mijn naam.
Hij mag mee betalen aan gas water licht en gemeente belastingen
De rest zet hij maar mooi op een spaarrekening. Mocht het na een poos nog goed voelen kan hij wat hij gespaard heeft inzetten om de boel hier op te knappen. Mocht het niet wat worden heeft hij een mooi bedrag opgespaard om ergens anders zijn huis te kopen.
Ik heb een eigen woning, stel ik krijg een relatie en die persoon komt hier wonen.
Dan hou ik wel mijn huis eerst op mijn naam.
Hij mag mee betalen aan gas water licht en gemeente belastingen
De rest zet hij maar mooi op een spaarrekening. Mocht het na een poos nog goed voelen kan hij wat hij gespaard heeft inzetten om de boel hier op te knappen. Mocht het niet wat worden heeft hij een mooi bedrag opgespaard om ergens anders zijn huis te kopen.
It's not just about who is REAL to your face; it's also about who stays LOYAL behind your back.
donderdag 20 augustus 2020 om 10:17
Dit geeft dus aan dat jullie verschillend in de relatie staan. Jij bent al bezig met het grote plaatje en de toekomst waarin jullie een gezin hebben, hij is nog aan het onderzoeken of jij een langere termijn partner voor hem bent.chloe_lb schreef: ↑19-08-2020 15:18Ja, het individueel sparen is ook geen probleem.
Zet de roze glazen even af en bekijk het zakelijk. Iedere euro die je in zijn aflossing steekt is potentieel 4 euro vermogensopbouw voor hem. Jij moet op dit moment alleen voor jezelf zorgen. Als hij je zat is sta je met je weekend tas op straat en bij wijze van spreken laat hij een minuut later alweer zijn nieuwe vriendin binnen.
Dus in deze fase alles 50-50 waarbij de aflossing van de hypotheek, de opstalverzekering, OZB en het onderhoud van de woning volledig voor hem zijn. Als huur zou je de helft van de hypotheekrente na belastingteruggave kunnen betalen.
Ja dat is goedkoper dan een woning in de vrije sector huren maar je bent er komen wonen als zijn partner en niet als huurster waar hij beter van kan worden. En in een huurwoning heb je rechten, op dit moment heb jij een dak boven je hoofd omdat hij je leuk vind en leeft. Dat is een vrij onzekere woonbescherming, een soort van antikraak wonen. En daar hoort dus een lagere 'huur' bij.
Wel moet je dan wat uitjes en vakanties betreft uitgaan van zijn budget. Wil je vaker of langer of duurder weg en per se met hem samen dan moet je daar de rekening voor oppakken. Maar dat is dan jou keuze, daar heeft hij geen recht op net zoals dat jij geen recht op zijn woning hebt.

donderdag 20 augustus 2020 om 11:12
Betaal alleen mee aan het rentedeel van de hypotheek. Aflossingsdeel en evt verzekeringen zijn ten gunste voor hem persoonlijk.
Reken ook alleen het netto-rente deel, omdat hij de rente belastingaftrekbaar is. Dus stel hij betaalt 600 euro rente, dan is dat netto bijv 350 euro, en dan betaal jij 175 euro mee.
Reken ook alleen het netto-rente deel, omdat hij de rente belastingaftrekbaar is. Dus stel hij betaalt 600 euro rente, dan is dat netto bijv 350 euro, en dan betaal jij 175 euro mee.
donderdag 20 augustus 2020 om 14:08
Dat was niet de bedoeling!HennieHen schreef: ↑19-08-2020 21:54TO, ik voel me genegeerd. Gelukkig is de rest het wel met me eens![]()
Ik heb jouw posts zeker meegenomen, juist omdat meerdere forummers het eens zijn met dit advies!
Ik weet alleen het totale bedrag, dus ik zou moeten navragen welk gedeelte de rente betreft.
Partner spaart ook zelfstandig inderdaad, ook logisch omdat kosten voor groot onderhoud wel bij partner liggen. Ik zou op dit moment niet meebetalen bij bijvoorbeeld een nieuwe keuken, wel bij nieuwe tuinstoelen.
Ja, partner en ik zijn van hetzelfde geslacht dus daar komen andere kosten bij kijken.
Ik vind het zelf wel belangrijk om voor die tijd financieel stabiel te zijn.
.