Verschil in inkomen - samenwonen / sparen
woensdag 19 augustus 2020 om 14:07
Goedemiddag Viva,
Ik ben op zoek naar advies / inzichten van andere forummers.
Wie wil even meedenken of mij een spiegel voorhouden?
Situatieschets:
- 2 jaar samen, 6 maanden samenwonend
- wonen in koophuis partner, huis blijft voorlopig alleen op naam partner
- beide eind 20 en eerste serieuze relatie
- gezamenlijke rekening met % van netto inkomen, hiervan worden alle gezamenlijke vaste lasten betaald, inclusief hypotheek (en boodschappen etc.)
Hier sta ik in principe nog steeds achter. We kunnen van dit bedrag nu niet gezamelijk sparen, wat we wel graag zouden willen. Denk hierbij aan korte termijn vakanties / reizen en langere termijn kinderwens.
Per 1 oktober heb ik een nieuwe baan (
)
Ik ga met de huidige afspraken automatisch meer bijdragen aan de gezamenlijke rekening, dit loopt alleen maar op als we x% meer in gaan leggen. Aan de ene kant voelt dit logisch aan de andere kant niet heel handig omdat ik feitelijk inwoon bij partner.
We hebben het hier uiteraard samen over gehad maar komen er niet echt uit. Partner vindt het te vroeg om huis op beide namen te zetten (begrijpelijk).
Wat is nu handig om te doen?
Ik ben op zoek naar advies / inzichten van andere forummers.
Wie wil even meedenken of mij een spiegel voorhouden?
Situatieschets:
- 2 jaar samen, 6 maanden samenwonend
- wonen in koophuis partner, huis blijft voorlopig alleen op naam partner
- beide eind 20 en eerste serieuze relatie
- gezamenlijke rekening met % van netto inkomen, hiervan worden alle gezamenlijke vaste lasten betaald, inclusief hypotheek (en boodschappen etc.)
Hier sta ik in principe nog steeds achter. We kunnen van dit bedrag nu niet gezamelijk sparen, wat we wel graag zouden willen. Denk hierbij aan korte termijn vakanties / reizen en langere termijn kinderwens.
Per 1 oktober heb ik een nieuwe baan (

Ik ga met de huidige afspraken automatisch meer bijdragen aan de gezamenlijke rekening, dit loopt alleen maar op als we x% meer in gaan leggen. Aan de ene kant voelt dit logisch aan de andere kant niet heel handig omdat ik feitelijk inwoon bij partner.
We hebben het hier uiteraard samen over gehad maar komen er niet echt uit. Partner vindt het te vroeg om huis op beide namen te zetten (begrijpelijk).
Wat is nu handig om te doen?
.
donderdag 20 augustus 2020 om 14:17
Ik zou alleen mee betalen aan roerende zaken, dus inboedel dat je ook eenvoudig mee kan nemen als de relatie over gaat. Een behangetje en verf zijn niet vreselijk duur dus als jullie een kamer willen opfrissen zou je daar ook aan mee kunnen betalen. Maar het in de verf zetten van de woning hoort bij groot onderhoud woning, daar zou ik niet aan mee betalen.chloe_lb schreef: ↑20-08-2020 14:08Dat was niet de bedoeling!
Ik heb jouw posts zeker meegenomen, juist omdat meerdere forummers het eens zijn met dit advies!
Ik weet alleen het totale bedrag, dus ik zou moeten navragen welk gedeelte de rente betreft.
Partner spaart ook zelfstandig inderdaad, ook logisch omdat kosten voor groot onderhoud wel bij partner liggen. Ik zou op dit moment niet meebetalen bij bijvoorbeeld een nieuwe keuken, wel bij nieuwe tuinstoelen.
Ja, partner en ik zijn van hetzelfde geslacht dus daar komen andere kosten bij kijken.
Ik vind het zelf wel belangrijk om voor die tijd financieel stabiel te zijn.
donderdag 20 augustus 2020 om 21:43