Hoe kan ik helpen?

zondag 13 september 2020 om 11:50

Dag iedereen! 
Ik heb vorig jaar een geweldige kerel leren kennen. We deden het rustig aan, maar zijn toch verliefd op elkaar geworden. Deze relatie was zo anders dan de vorige. Goede communicatie, veel vertrouwen, respect, eerlijkheid, veiligheid én toekomstvisie. Echter heeft hij het na een jaar onlangs uitgemaakt omdat hij in een depressie is beland. Hij heeft autisme en is gevoelig aan zo’n zaken. Dit heeft hij vroeger ook al meegemaakt en is toen naar een psycholoog gegaan en hij had een maand rust nodig om terug even op adem te komen (was voor onze relatie toen ik hem nog niet kende). Ik schrok natuurlijk, want het is niet alleen pijnlijk voor mij, maar ook pijnlijk om te zien hoeveel pijn hij lijdt. Hij wilt namelijk niet dat ik of onze relatie verpest wordt doordat hij zich niet goed voelt. Enerzijds wil ik hem snappen, maar anderzijds wil ik hem steunen. Ik hou van hem en wil graag een toekomst met hem. Hij moet dus ook kunnen weten dat hij wel op mij kan bouwen. Ik geef hem nu even tijd om tot rust te komen, maar ik wil natuurlijk wel dat het gewoon goedkomt en dat ik hem kan steunen. Hebben jullie tips? Ervaringen? Bedankt!
                    Ik heb vorig jaar een geweldige kerel leren kennen. We deden het rustig aan, maar zijn toch verliefd op elkaar geworden. Deze relatie was zo anders dan de vorige. Goede communicatie, veel vertrouwen, respect, eerlijkheid, veiligheid én toekomstvisie. Echter heeft hij het na een jaar onlangs uitgemaakt omdat hij in een depressie is beland. Hij heeft autisme en is gevoelig aan zo’n zaken. Dit heeft hij vroeger ook al meegemaakt en is toen naar een psycholoog gegaan en hij had een maand rust nodig om terug even op adem te komen (was voor onze relatie toen ik hem nog niet kende). Ik schrok natuurlijk, want het is niet alleen pijnlijk voor mij, maar ook pijnlijk om te zien hoeveel pijn hij lijdt. Hij wilt namelijk niet dat ik of onze relatie verpest wordt doordat hij zich niet goed voelt. Enerzijds wil ik hem snappen, maar anderzijds wil ik hem steunen. Ik hou van hem en wil graag een toekomst met hem. Hij moet dus ook kunnen weten dat hij wel op mij kan bouwen. Ik geef hem nu even tijd om tot rust te komen, maar ik wil natuurlijk wel dat het gewoon goedkomt en dat ik hem kan steunen. Hebben jullie tips? Ervaringen? Bedankt!

zondag 13 september 2020 om 12:11

Eens. Het klinkt hard, maar wil je een relatie met iemand die het eens in de zoveel tijd uitmaakt en een maand rust moet hebben omdat hij depressief is? Wat als je samenwoont of kinderen hebt en dat niet kan?

zondag 13 september 2020 om 12:21

Sta jij zelf sterk in je schoenen? Ga je onbekommerd door het leven? Of ben jij iemand die mensen wil helpen iin de hoop dat als iedereen op de wereld nou maar gelukkig is, dat er dan ook een beetje aandacht voor jou komt?
Ik geloof zonder meer dat het een geweldig persoon is. Maar je haalt je wel wat op de hals hè? Autisme gaat niet over. Een depressie hopelijk wel, maar je blijft kwetsbaar voor een nieuwe.
En even heel lange-termijn denken: beide zijn (deels) erfelijk.
                    Ik geloof zonder meer dat het een geweldig persoon is. Maar je haalt je wel wat op de hals hè? Autisme gaat niet over. Een depressie hopelijk wel, maar je blijft kwetsbaar voor een nieuwe.

zondag 13 september 2020 om 12:31

goeiexynix schreef: ↑13-09-2020 12:21Sta jij zelf sterk in je schoenen? Ga je onbekommerd door het leven? Of ben jij iemand die mensen wil helpen iin de hoop dat als iedereen op de wereld nou maar gelukkig is, dat er dan ook een beetje aandacht voor jou komt?

zondag 13 september 2020 om 13:31

Als autist met aanleg voor depressies schrik ik van de reacties. 
Ik ben namelijk gewoon hartstikke leuk en lief en aardig en prima.
Vriendin van mij heeft migraine, ik denk dat dat veel meer impact heeft op haar gezin dan mijn autisme en af en toe depressie.
Maar dan nog: de vooroordelen druipen van het scherm.
Vriendin van mij heeft migraine, ik denk dat dat veel meer impact heeft op haar gezin dan mijn autisme en af en toe depressie.
                                    When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing. 
David Dunning
                                                                                David Dunning

zondag 13 september 2020 om 13:45

Eens.Solomio schreef: ↑13-09-2020 13:31Als autist met aanleg voor depressies schrik ik van de reacties.

zondag 13 september 2020 om 14:24

Dat weet ik niet hoor... ik vind jou ook leuk en aardig en prima.Solomio schreef: ↑13-09-2020 13:31Als autist met aanleg voor depressies schrik ik van de reacties.
Maar als hier iemand zou posten met: Solo heeft het uitgemaakt omdat ze tijd voor zichzelf nodig heeft, wat te doen? Dan post ik toch echt niet: ga haar helpen zodat het weer goed komt tussen jullie.
Ik heb zelf migraine. Iemand die met mij een relatie wil, zal zich inderdaad moeten aanpassen. Dat kun je maar beter van tevoren weten, in plaats van te hopen dat het verdwijnt als je maar lief genoeg bent.

zondag 13 september 2020 om 14:30

Niet. 
Laat hem met rust. Voor altijd, Het is namelijk uit., Hij heeft het niet voor niets uit gemaakt. En heeft al genoeg aan zijn hoofd zonder gedoe van jou.
Laat hem focussen op hem zelf en respecteer zijn beslissing. Nu denk je dat het vast door de ziekte/aandoening komt en dat hij eigenlijk wat anders wil enz... Of te wel, je neemt zijn beslissing en gevoelens niet serieus.
                    Laat hem met rust. Voor altijd, Het is namelijk uit., Hij heeft het niet voor niets uit gemaakt. En heeft al genoeg aan zijn hoofd zonder gedoe van jou.
Laat hem focussen op hem zelf en respecteer zijn beslissing. Nu denk je dat het vast door de ziekte/aandoening komt en dat hij eigenlijk wat anders wil enz... Of te wel, je neemt zijn beslissing en gevoelens niet serieus.

zondag 13 september 2020 om 14:47

Dat ben ik niet met je eens.assist schreef: ↑13-09-2020 14:38Vind het wel erg om te lezen, als ik op de reacties hier af moet gaan, ben je als autist met gevoelig zijn voor een depressie gedoemd om alleen te blijven. Vooral geen aandacht aan geven en links laten liggen...
Volgens mij ga je zo echt aan de mens acher die autist/ depressief persoon voorbij...
Het gaat hier om een relatie die een jaar geduurd heeft. Ik vind dat je elkaar dan te kort kent om echt te weten wat je aan elkaar hebt. En het is UIT.
Moet je zijn wens dan ineens niet meer respecteren omdat hij autist is, depressief is of een manke poot heeft? Dat vind ik nou eerder vooroordelen.

zondag 13 september 2020 om 14:48

Hij is niet erg zuinig op je dat hij het uitmaakt als hij depressief wordt.
Dat hij autisme en depressies heeft betekent natuurlijk niet dat hij jou aan en uit kan zetten als een lampie. Hoe kun je ooit nog ontspannen in de relatie zitten, als hij je op elk moment de deur kan wijzen.
Je kunt hem steunen door dit niet te pikken. Door hem aan te geven dat dit de laatste keer is dat hij het zo heeft aangepakt. Hij kan met een psycholoog uit gaan zoeken hoe hij kan herstellen, zonder jouw gevoelens te kwetsen.
                    Dat hij autisme en depressies heeft betekent natuurlijk niet dat hij jou aan en uit kan zetten als een lampie. Hoe kun je ooit nog ontspannen in de relatie zitten, als hij je op elk moment de deur kan wijzen.
Je kunt hem steunen door dit niet te pikken. Door hem aan te geven dat dit de laatste keer is dat hij het zo heeft aangepakt. Hij kan met een psycholoog uit gaan zoeken hoe hij kan herstellen, zonder jouw gevoelens te kwetsen.

zondag 13 september 2020 om 14:54

Volgens mij is het nog steeds uit toch?Dropdrop schreef: ↑13-09-2020 14:48Hij is niet erg zuinig op je dat hij het uitmaakt als hij depressief wordt.

zondag 13 september 2020 om 15:27

Ik zou hem de rust geven waar hij om gevraagd heeft. Check misschien over een aantal weken hoe het met hem gaat en zie vanaf daar verder. De druk van een relatie kan hij nu misschien niet hebben.  
Check voor jezelf of je wil wachten tot hij beter is of dat je toch verder gaat met je leven. Als je wil wachten hoe lang dan? Het kan ook zo zijn dat hij sowieso niet verder wil en dit als reden geeft om je niet te kwetsen...
Mocht het in de toekomst goed komen dan zal je echt moeten bespreken hoe jullie zo een situatie gezamenlijk (!) gaan aanpakken. Het is terecht wat sommigen hier zeggen dat je wel moet nagaan of je bereid bent om alles wat op het levenspad komt alleen aan te moeten kunnen. Wanneer jij ziek bent is het de vraag of hij er voor jou kan zijn, een griepje is misschien geen probleem maar is het serieuzer dan kan dat lastig zijn (geloof me, meegemaakt!). Zeker als je dan nog steeds alle andere zaken ook moet regelen. Maak een bewuste keuze. Mochten de depressies niet zo lang aanhouden dan is het misschien te overzien.
                    Check voor jezelf of je wil wachten tot hij beter is of dat je toch verder gaat met je leven. Als je wil wachten hoe lang dan? Het kan ook zo zijn dat hij sowieso niet verder wil en dit als reden geeft om je niet te kwetsen...
Mocht het in de toekomst goed komen dan zal je echt moeten bespreken hoe jullie zo een situatie gezamenlijk (!) gaan aanpakken. Het is terecht wat sommigen hier zeggen dat je wel moet nagaan of je bereid bent om alles wat op het levenspad komt alleen aan te moeten kunnen. Wanneer jij ziek bent is het de vraag of hij er voor jou kan zijn, een griepje is misschien geen probleem maar is het serieuzer dan kan dat lastig zijn (geloof me, meegemaakt!). Zeker als je dan nog steeds alle andere zaken ook moet regelen. Maak een bewuste keuze. Mochten de depressies niet zo lang aanhouden dan is het misschien te overzien.

zondag 13 september 2020 om 15:39

Tip? In dit geval eigenlijk alleen; geef hem de ruimte die hij vraagt. Hij heeft gekozen voor het beëindigen van de relatie, ik gok omdat hij daar op het moment geen ruimte voor heeft? Lijkt me een verstandige zet. Als je hem wilt helpen met zijn depressie dan kan je vragen aan hem of hij steun van jou wil en in welke vorm.

maandag 14 september 2020 om 08:50

Een depressie is ook vaak een moment van bezinning. Als hij het in het begin van zijn depressie uitmaakt dan acht ik de kans uiterst klein dat hij daarna wel verder met je wil. Vaak ben je na een depressie heel anders over dingen gaan denken...
Hoe lullig het ook is... het is uit. Er is altijd wel een reden te bedenken waarom het eigenlijk toch aan zou moeten blijven maar het is nooit en dan ook echt nooit voor niks uit. Hij is ziek en depressief, maar daarmee wordt het niet minder uit. Hij wil niet meer, hij wil aan zichzelf werken zonder verplichtingen. En alleen dat al maakt dat hij geen relatiemateriaal meer is.
Je kan hem niet helpen en dat moet je zeker niet willen. Huil uit en ga lekker door naar de volgende... zonder zulke ernstige psychiatrische problemen (want een depressie die al een keer teruggekomen is heeft grote kans nog veel vaker terug te komen en is echt niet zo makkelijk als je zal denken).
                    Hoe lullig het ook is... het is uit. Er is altijd wel een reden te bedenken waarom het eigenlijk toch aan zou moeten blijven maar het is nooit en dan ook echt nooit voor niks uit. Hij is ziek en depressief, maar daarmee wordt het niet minder uit. Hij wil niet meer, hij wil aan zichzelf werken zonder verplichtingen. En alleen dat al maakt dat hij geen relatiemateriaal meer is.
Je kan hem niet helpen en dat moet je zeker niet willen. Huil uit en ga lekker door naar de volgende... zonder zulke ernstige psychiatrische problemen (want een depressie die al een keer teruggekomen is heeft grote kans nog veel vaker terug te komen en is echt niet zo makkelijk als je zal denken).