Ik wil weg uit mijn relatie, maar dan?

29-09-2020 11:57 26 berichten
Ik overweeg serieus om mijn relatie te beëindigen maar hoe kom ik dan aan een goedkope huur woning in mijn eigen omgeving?
Wat is goedkoop, wat is jouw eigen omgeving?
Alle reacties Link kopieren
Zorgen voor werk, zodat je een stabiel inkomen hebt. Inschrijven bij de woningbouw en dan wachten tot je een huis kunt krijgen.
Achteraan aansluiten bij de rij van woningzoekenden
Kun je tijdelijk ergens ander terecht? (Ouders, vrienden?) en vanuit daar zoeken?
je partner er uit trappen :-D
Er vanuit gaand dat je geen kinderen en dieren hebt:

1. een overzicht van je financiën en zorg dat je overal bij kunt. Weet hoe je gemeenschappelijke eigendommen er uit zien (auto, spullen) en hoe je die zou willen verdelen.

2. Zoek een plek waar je tijdelijk kunt verblijven (logeren, onderhuur, kamerhuur). Ik neem aan dat huis niet op jouw naam staat. Als dat wel zo is ben je sneller klaar.

3. Pak het noodzakelijk in.

4 . Plan een gesprek en beeindig je relatie. Afhankelijk van hoe dat verloopt ga je meteen weg of slaap je apart.

5. Als het uit is ga je waar mogelijk in overleg je bijdrage aan de huur stopzetten, spullen en tegoeden verdelen en definitief verhuizen.

6. Ondertussen bouw je aan nieuwe dingen: een eigen appartement (schrijf je in) of gedeelde woonruimte via vrienden, collega’s kamer zoeksites etc. Dit hangt natuurlijk van je budget en locatie af.

7. Zorg goed voor jezelf.
Aan je vraagstelling maak ik op dat je in een regio woont waar de inschrijfduur lang is voor sociale huur.
Kom je qua inkomen in aanmerking voor een sociale huurwoning? Zo ja heb je je al ingeschreven bij de woningbouwvereniging?
Zijn er geen studios of (studenten)kamers te huur? Kijk ook op Funda (huur aanvinken), Pararius, Marktplaats, 123wonen.
Als je nog nergens ingeschreven staat: nooit.
Als ingeschreven staat bij de woningbouwvereniging: afhankelijk van de inschrijfduur nog jaren wachten.

Ik heb me in 2006 ingeschreven, gewoon voor de zekerheid. Op een gegeven moment is er bij hen iets veranderd waardoor opeens mijn hele inschrijftijd verdwenen was, ik kwam er later pas achter dat ze in 2012 opnieuw begonnen zijn en toen kon ik dus ook weer bij 0 beginnen. Inmiddels sta ik 8 jaar ingeschreven en maak ik nog steeds geen schijn van kans (niet zo grote gemeente in de Randstad). Geen idee hoe het elders is, maar zal niet veel beter zijn.
Voor particuliere huur moet je vaak een bepaald inkomen hebben of het kost bakken met geld.

Je zou nog antikraak kunnen proberen of kijken of je een kamer kunt huren en van daaruit verder kijken. En dan proberen meer te verdienen zodat je iets duurders kunt betalen.

Al met al een vrij kansloze missie, helaas. Succes!
Hangt een beetje van je regio af, ik zou beginnen met de woningbouwvereniging bellen.

Maar goeie kans dat het niet zomaar lukt.
Zou wel een mooie truc zijn voor mensen om alsnog aan een woning te komen: je doet een halfjaartje alsof je huisgenoot bent van je 'relatie' terwijl je stiekem nog gewoon bij je ouders woont en daarna krijg je voorrang op de wachtrij.
-jolijn- schreef:
29-09-2020 13:10
Hangt een beetje van je regio af, ik zou beginnen met de woningbouwvereniging bellen.

Maar goeie kans dat het niet zomaar lukt.
Zou wel een mooie truc zijn voor mensen om alsnog aan een woning te komen: je doet een halfjaartje alsof je huisgenoot bent van je 'relatie' terwijl je stiekem nog gewoon bij je ouders woont en daarna krijg je voorrang op de wachtrij.
Natuurlijk kan dat niet. Heeft niet eens zin om te proberen. Je krijgt alleen voorrang (urgentie) in heel speciale gevallen.

Wel zijn er soms woningen die niet op inschrijfduur gaan, maar via loting. Alleen is dan de kans uiteraard nog heel erg klein.
Antikraak iets gaan zoeken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Inschrijven als woningzoekende en actief zoeken...
Marktplaats
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
pamelacourson schreef:
29-09-2020 13:15
Natuurlijk kan dat niet. Heeft niet eens zin om te proberen. Je krijgt alleen voorrang (urgentie) in heel speciale gevallen.

Wel zijn er soms woningen die niet op inschrijfduur gaan, maar via loting. Alleen is dan de kans uiteraard nog heel erg klein.
Het is wel een hele tijd geleden, maar toen ik destijds een huurwoning zocht hielp het ontzettend om de woningbouwstichting te bellen, omdat ik iets heel specifieks zocht. Het was wel dure huur, maar ik had echt binnen 2 weken die huurwoning.

Als je geen dure huurwoning kunt betalen (wat je ook aangeeft natuurlijk in je OP): je kunt de woning ook met huisgenoten delen en de huur dan splitsen.
Toen ik bij mijn ex wegging heb ik via een bureau voor particuliere huur een kamer gehuurd. Het was klein, maar ik had een eigen keukenblokje, badkamer en toilet delen met één persoon. Het is even niet zo luxe als een eigen huis en de huur zal relatief wat hoger zijn, maar je hebt in elk geval je eigen plek en je kan weg.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Altijd inschrijven bij de woningnet mensen!

Ik heb een heerlijke woning samen met mijn vriend maar je weet niet wat de toekomst brengt dus wij staan apart van elkaar ingeschreven om inschrijfduur op te bouwen. Wil je ooit weg dan maak je nog kans op een woning en blijven we voor altijd bij elkaar ach wat is die € 9 (regio Utrecht tenminste) per jaar dan maar een klein bedrag voor de zekerheid die het je biedt.

Maar nu voor jou: ik zou proberen of je iets kan onderhuren via een makelaar. Hopelijk is je inkomen daarvoor genoeg?

Hebben jullie nu een koop of huurhuis? Bij huurhuis je naam van het contract laten halen en bij koophuis wordt het allemaal een stuk lastiger. Zo lang de woning niet is verkocht ben je wel verplicht om aan de hypotheek mee te betalen.
Kun je wat met de antwoorden Jozze?
Geen prima, prima is geen goed.
Wat een vreemde vraag. Hoe denk je dat andere alleenstaanden dat doen?

Gooi je verlanglijstje overboord en accepteer dat je er op misschien wel op achteruit gaat qua woning. En dat dat helemaal niet zo erg is als je nu misschien denkt. Als je geen huur of koopwoning zelf kan betalen en niet (op korte termijn) in aanmerking komt voor sociale huur dan zul je andere opties moeten overwegen. Hospita kamer, woning met gedeelde voorzieningen, antikraak woning, woning delen met vrienden, tijdelijke woonruimte zoeken bijvoorbeeld in een vakantiewoning of chalet, andere regio proberen en noem het maar op. Dat lijkt schijnbaar voor velen iets dat niet te doen is, maar kan ook heel leuk zijn hoor. Nieuwe mensen leren kennen, nieuwe plekken ontdekken. Je moet creatief zijn in de huidige woningmarkt. Laat dat idee van het standaard huisje maar een beetje los en accepteer gewoon de opties die er wel zijn.

Hier nog tips waar je woningen kan vinden: Kamernet, Pararius, Funda, Marktplaats, Facebook, websites van verhuurmakelaars (bvb Domica), antikraak bedrijven (bvb Ad Hoc of Camelot), woningbouwverenigingen (zonder looptijd kan je vaak wel reageren op lotingswoningen), maar ook via je eigen netwerk dus vraag collega's, vrienden etc. Succes!
Hoe kom je aan een goedkope huurwoning in je eigen omgeving... Heb je iets meegekregen over de woningmarkt de afgelopen jaren Jozze?
Woningnood is bizar..echt bizar..
Man en ik zijn uit elkaar..ik geen job door omstandigheden..man weinig inkomen..ik op zolderkamertje bij pa en ma..pa en ma gaan verhuizen en ik kan niet mee.
Elders in een andere stad, bij toeval een mini studio kunnen huren.
Maar voor niets gaat de zon op, want ik moet de bijstand in, en dat wordt ook een klus.
Ik heb serieus hulp nodig bij het zoeken van een job, wat ik altijd deed kan ik niet meer uitvoeren.
En gezien de scheiding er nog niet door is, zal ik om voorschot moeten vragen.

Blijf zoeken wat hierboven al aangegeven is.
Kamernet is wel oke, want er zijn vele malafide website's betreft woning/kamer verhuur..kijk daar mee uit.
Puur uit nieuwsgierigheid. Houdt dit topic verband met je andere topic?
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Antikraak

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven