Advies zodat ik advies kan geven(!)
donderdag 1 oktober 2020 om 14:15
Een van mijn beste vriendinnen is zo’n 5,5 maand geleden bevallen van haar eerste kindje, super leuk!
Laatst legde ze mij een probleem voor waar ik eigenlijk geen goed advies op kon geven (zelf heb ik geen kinderen).
Oma en opa van vaders kant passen 1 keer in de week op de kleine. Dat gaat ook allemaal prima. Hij eet goed, slaap netjes en ook opa en oma zijn hiermee erg in hun nopjes. Dit is hun eerste kleinkind.
Opa en oma hebben nog een kind, het schoonzusje van vriendin dus, zij is een ‘nakomertje’ en woont met 20 jaar nog thuis.
Nu viel het vriendin op dat telkens wanneer baby bij opa en oma blijft de social media van schoonzusje volstaat met foto’s en filmpjes van baby. Hier is vriendin niet zo blij mee en zij en haar man hebben dit ook al aangegeven bij de familie. Vooralsnog heeft dit niet veel effect gehad en staat baby zijn gezicht dus minstens 1 keer per week vol op de social media van schoonzusje. (Vriendin en man posten zelf nagenoeg expres niets over baby).
Vriendin heeft geen zin in ruzie maar ze is wel zo ver om baby niet meer bij oma en opa te laten als dit gedrag niet stopt. Deze ‘oplossing’ brengt natuurlijk wel een hoop scheve gezichten en verdrietigheid met zich mee.
Persoonlijk zou ik het ook niet tof vinden als mijn kind zo op de social media van een ander zou staan maar ik weet ook niet echt een passende oplossing voor vriendin..
Heeft iemand hier misschien ervaring mee of tips over hoe dit (een beetje diplomatiek) op te lossen?
Laatst legde ze mij een probleem voor waar ik eigenlijk geen goed advies op kon geven (zelf heb ik geen kinderen).
Oma en opa van vaders kant passen 1 keer in de week op de kleine. Dat gaat ook allemaal prima. Hij eet goed, slaap netjes en ook opa en oma zijn hiermee erg in hun nopjes. Dit is hun eerste kleinkind.
Opa en oma hebben nog een kind, het schoonzusje van vriendin dus, zij is een ‘nakomertje’ en woont met 20 jaar nog thuis.
Nu viel het vriendin op dat telkens wanneer baby bij opa en oma blijft de social media van schoonzusje volstaat met foto’s en filmpjes van baby. Hier is vriendin niet zo blij mee en zij en haar man hebben dit ook al aangegeven bij de familie. Vooralsnog heeft dit niet veel effect gehad en staat baby zijn gezicht dus minstens 1 keer per week vol op de social media van schoonzusje. (Vriendin en man posten zelf nagenoeg expres niets over baby).
Vriendin heeft geen zin in ruzie maar ze is wel zo ver om baby niet meer bij oma en opa te laten als dit gedrag niet stopt. Deze ‘oplossing’ brengt natuurlijk wel een hoop scheve gezichten en verdrietigheid met zich mee.
Persoonlijk zou ik het ook niet tof vinden als mijn kind zo op de social media van een ander zou staan maar ik weet ook niet echt een passende oplossing voor vriendin..
Heeft iemand hier misschien ervaring mee of tips over hoe dit (een beetje diplomatiek) op te lossen?
donderdag 1 oktober 2020 om 14:21
Zonder toestemming mag je geen foto's delen. Dus schoonzus zit hartstikke fout.
Jammer voor de grootouders, maar kind daar niet meer brengen zolang zij de wensen van de ouders niet respecteert. Geen nieuwe foto's en de oude foto's verwijderen.
Jammer voor de grootouders, maar kind daar niet meer brengen zolang zij de wensen van de ouders niet respecteert. Geen nieuwe foto's en de oude foto's verwijderen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
donderdag 1 oktober 2020 om 14:22
Op zich zou je denken dat je best als volwassenen in gesprek kan gaan met een 20jarige
. Desnoods samen met de ouders. Is geen gekke vraag, maar gewoon even gezamenlijk rond de tafel zitten, aangeven dat het hen zo tegen staat dat er overwogen wordt om kind niet meer zonder jullie te laten bij opa en oma
donderdag 1 oktober 2020 om 14:26
Ja idd. Ze kan toch gewoon aangeven dat ze snapt dat ze enthousiast is maar dat ze het niet prettig vinden. (Je kan je grenzen ook aangeven op een beleefde, rustige manier....)
donderdag 1 oktober 2020 om 14:29
Omdat ik niet wil dat mijn vriendin barstende ruzie krijgt met haar schoonfamilie door een niet zo handig advies van mijn kant
Misschien ben ik te passief voor dit soort dingen maar ik hou liever (zeker als het familie is) iedereen een beetje te vriend.
donderdag 1 oktober 2020 om 14:29
Ik vind een plek waar de privacy van mijn kind niet gerespecteerd wordt geen goed oppas adres.
Het kdv en de school vragen toestemming en onze familie weet en respecteert dat we onze kinderen niet herkenbaar op social media willen hebben.
Ik zou als ouder dus ook heel duidelijk aan schoonzus maken dat je geen toestemming geeft voor het plaatsen van die foto’s .
Ik zou ook het platform benaderen met de mededeling dat er op het account... foto’s van jouw kind geplaatst worden zonder jouw toestemming en verzoeken die te verwijderen.
En als schoonzus na duidelijk te verstaan te hebben gekregen dat dit onacceptabel is, toch foto’s blijft plaatsen, dan zou ik ook een ander oppas adres zoeken.
Maar sommige mensen vinden het prima dat hun hele hebben en houden op social media staat en zullen niet snappen dat je dat niet wilt want “ je hebt toch niets te verbergen en zo bijzonder is je baby niet”.
Het kdv en de school vragen toestemming en onze familie weet en respecteert dat we onze kinderen niet herkenbaar op social media willen hebben.
Ik zou als ouder dus ook heel duidelijk aan schoonzus maken dat je geen toestemming geeft voor het plaatsen van die foto’s .
Ik zou ook het platform benaderen met de mededeling dat er op het account... foto’s van jouw kind geplaatst worden zonder jouw toestemming en verzoeken die te verwijderen.
En als schoonzus na duidelijk te verstaan te hebben gekregen dat dit onacceptabel is, toch foto’s blijft plaatsen, dan zou ik ook een ander oppas adres zoeken.
Maar sommige mensen vinden het prima dat hun hele hebben en houden op social media staat en zullen niet snappen dat je dat niet wilt want “ je hebt toch niets te verbergen en zo bijzonder is je baby niet”.
donderdag 1 oktober 2020 om 14:31
Ik weet niet precies wat er besproken is maar mijn vriendin zei dat ze het wel aangegeven had dat ze dit niet prettig vind.
Wat schoonzusje haar reactie daarop was weet ik niet maar het posten van foto’s en filmpjes is niet gestopt daarna.
donderdag 1 oktober 2020 om 14:34
donderdag 1 oktober 2020 om 14:34
Volgens mij kan dat inderdaad met Facebook maar ik begreep dat het meer ging over Instagram. En dan die verhalen die 24 uur op je profiel staan.forumfossiel schreef: ↑01-10-2020 14:29
Ik weet niet of je daar ook melding van kan maken? Anders is dat inderdaad wel iets wat kan helpen als schoonzusje niet mee wil werken.
Ik zal de link van dit forum eens doorsturen naar vriendin zodat ze zelf kan lezen.
donderdag 1 oktober 2020 om 14:35
Dat zij er in eerste instantie niet aan denkt dat de ouders dit niet willen, dat kan ik me dan nog wel voorstellen, maar ik vind het wel heel raar om er gewoon mee door te gaan als dat eenmaal duidelijk is gezegd en ik vind het ook raar dat de schoonouders van je vriendin hun dochter daarin niet terugfluiten. Ik kan me dus wel voorstellen dat het een reden is om het oppassen te stoppen.
Overigens komt dit voor zover ik het lees van je vriendin zelf. Jij bent sowieso niet verantwoordelijk voor wat ze uiteindelijk gaat doen. Ook niet als je zegt dat jij dat ook zou doen en er ontstaat vervolgens ruzie. Ze is zelf verantwoordelijk voor haar eigen keuzes, bovendien is het dan weer de verantwoordelijkheid van de schoonfamilie hoe zij erop reageren.
Overigens komt dit voor zover ik het lees van je vriendin zelf. Jij bent sowieso niet verantwoordelijk voor wat ze uiteindelijk gaat doen. Ook niet als je zegt dat jij dat ook zou doen en er ontstaat vervolgens ruzie. Ze is zelf verantwoordelijk voor haar eigen keuzes, bovendien is het dan weer de verantwoordelijkheid van de schoonfamilie hoe zij erop reageren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 1 oktober 2020 om 14:38
Madeliefjees schreef: ↑01-10-2020 14:34Dit. Je plaatst ongevraagd geen foto's van anderen op je social media.
Ben ik het mee eens, maar dit is een baby. Welke nadelen kan dat hebben voor het kind?
donderdag 1 oktober 2020 om 14:40
Ja, ik denk ook dat je vriendin gewoon niet duidelijk genoeg is geweest. Dus daar zal het antwoord liggen: duidelijk zijn, rechtstreeks tegen schoonzus zelf zeggen (je vriendin of haar man) dat ze dat gewoon niet wil hebben.
donderdag 1 oktober 2020 om 14:45
Wat is duidelijker:
"ik wil dat je geen enkele foto van mijn kind op facebook zet".
of
"Ik vind niet leuk dat je zo veel foto's op facebook zet"
en dan zet ze voortaan maar de helft op facebook.
"ik wil dat je geen enkele foto van mijn kind op facebook zet".
of
"Ik vind niet leuk dat je zo veel foto's op facebook zet"
en dan zet ze voortaan maar de helft op facebook.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.
Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.
Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
donderdag 1 oktober 2020 om 14:51
Uh hartstikke fout...het is een trotse tante uit de insta generatie. handig nee, maar hartstikke fout, pffff
donderdag 1 oktober 2020 om 14:59
Nog een keer direct aangeven bij schoonzus: we willen niet dat je beelden van ons kind deelt op jouw sociale media accounts.
Ook duidelijk bij schoonouders aangeven dat dit een grens is voor jullie en dat het gewaardeerd wordt als ze meehelpen met het bewaken van die grens.
Als zij vervolgens de privacy van het kind nog steeds niet belangrijk blijken te vinden, dan is het geen geschikt oppasadres.
Ook duidelijk bij schoonouders aangeven dat dit een grens is voor jullie en dat het gewaardeerd wordt als ze meehelpen met het bewaken van die grens.
Als zij vervolgens de privacy van het kind nog steeds niet belangrijk blijken te vinden, dan is het geen geschikt oppasadres.