Advies zodat ik advies kan geven(!)

donderdag 1 oktober 2020 om 14:15

Een van mijn beste vriendinnen is zo’n 5,5 maand geleden bevallen van haar eerste kindje, super leuk!
Laatst legde ze mij een probleem voor waar ik eigenlijk geen goed advies op kon geven (zelf heb ik geen kinderen).
Oma en opa van vaders kant passen 1 keer in de week op de kleine. Dat gaat ook allemaal prima. Hij eet goed, slaap netjes en ook opa en oma zijn hiermee erg in hun nopjes. Dit is hun eerste kleinkind.
Opa en oma hebben nog een kind, het schoonzusje van vriendin dus, zij is een ‘nakomertje’ en woont met 20 jaar nog thuis.
Nu viel het vriendin op dat telkens wanneer baby bij opa en oma blijft de social media van schoonzusje volstaat met foto’s en filmpjes van baby. Hier is vriendin niet zo blij mee en zij en haar man hebben dit ook al aangegeven bij de familie. Vooralsnog heeft dit niet veel effect gehad en staat baby zijn gezicht dus minstens 1 keer per week vol op de social media van schoonzusje. (Vriendin en man posten zelf nagenoeg expres niets over baby).
Vriendin heeft geen zin in ruzie maar ze is wel zo ver om baby niet meer bij oma en opa te laten als dit gedrag niet stopt. Deze ‘oplossing’ brengt natuurlijk wel een hoop scheve gezichten en verdrietigheid met zich mee.
Persoonlijk zou ik het ook niet tof vinden als mijn kind zo op de social media van een ander zou staan maar ik weet ook niet echt een passende oplossing voor vriendin..
Heeft iemand hier misschien ervaring mee of tips over hoe dit (een beetje diplomatiek) op te lossen?
                    Laatst legde ze mij een probleem voor waar ik eigenlijk geen goed advies op kon geven (zelf heb ik geen kinderen).
Oma en opa van vaders kant passen 1 keer in de week op de kleine. Dat gaat ook allemaal prima. Hij eet goed, slaap netjes en ook opa en oma zijn hiermee erg in hun nopjes. Dit is hun eerste kleinkind.
Opa en oma hebben nog een kind, het schoonzusje van vriendin dus, zij is een ‘nakomertje’ en woont met 20 jaar nog thuis.
Nu viel het vriendin op dat telkens wanneer baby bij opa en oma blijft de social media van schoonzusje volstaat met foto’s en filmpjes van baby. Hier is vriendin niet zo blij mee en zij en haar man hebben dit ook al aangegeven bij de familie. Vooralsnog heeft dit niet veel effect gehad en staat baby zijn gezicht dus minstens 1 keer per week vol op de social media van schoonzusje. (Vriendin en man posten zelf nagenoeg expres niets over baby).
Vriendin heeft geen zin in ruzie maar ze is wel zo ver om baby niet meer bij oma en opa te laten als dit gedrag niet stopt. Deze ‘oplossing’ brengt natuurlijk wel een hoop scheve gezichten en verdrietigheid met zich mee.
Persoonlijk zou ik het ook niet tof vinden als mijn kind zo op de social media van een ander zou staan maar ik weet ook niet echt een passende oplossing voor vriendin..
Heeft iemand hier misschien ervaring mee of tips over hoe dit (een beetje diplomatiek) op te lossen?

donderdag 1 oktober 2020 om 18:18

Maakt ook helemaal niet uit. Zus in kwestie hoeft er geen begrip voor te hebben. Ze heeft er immers geen stem in.

donderdag 1 oktober 2020 om 19:02

Wat een gezeur weer. Iemand is vol van een baby, waar heel eerlijk er 50 van in een dozijn zijn en zelf de moeder die van haar niet zal herkennen op een collage van allemaal dezelfde soort baby's. en graag foto's post. 
Vraag haar gewoon om al die schattige momenten zo te fotograferen dat het snoetje niet te zien is. Kan prima. Verbieden om foto's te plaatsen.. van een kleine baby! geen volwassen of herkenbaar mens, vind ik best ver gaan.
Overleggen dus, gesprek aangaan, met de ouders en de poster.
                    Vraag haar gewoon om al die schattige momenten zo te fotograferen dat het snoetje niet te zien is. Kan prima. Verbieden om foto's te plaatsen.. van een kleine baby! geen volwassen of herkenbaar mens, vind ik best ver gaan.

donderdag 1 oktober 2020 om 19:17

strings-attached schreef: ↑01-10-2020 19:02Wat een gezeur weer. Iemand is vol van een baby, waar heel eerlijk er 50 van in een dozijn zijn en zelf de moeder die van haar niet zal herkennen op een collage van allemaal dezelfde soort baby's. en graag foto's post.
Kennelijk moet je juist niet overleggen, want dan moet je een reden geven dat je niet wilt dat de baby online komt te staan, en dat is heeeel erg lastig.
Dat een reden geven lastig omdat omdat alle baby's inderdaad op elkaar lijken en het niet willen dat ie online staat dus een kwestie van ehh, ja nou gewoon is, is een ander verhaal.

donderdag 1 oktober 2020 om 20:01

"aangeven bij de familie" ? Wat is er mis met dit aangeven bij schoonzus direct? 
En dan niet met bloempjes en suikerzoet, maar gewoon rechttoe rechtaan?
Je vriendin wil het niet, redenen daarvoor zijn niet belangrijk.
Toevallig met dit bijltje gehakt met eigen schoonfamilie. Die liepen ook te leuren met foto's en film materiaal, tot aan het doorgeven van m'n huisadres aan verdere familie die ik nog nooit gezien of gesproken had, zodat ze post konden sturen. Lief natuurlijk, maar schoonouders hadden dat eerst horen te vragen imo. M'n privacy is me heilig.
                    En dan niet met bloempjes en suikerzoet, maar gewoon rechttoe rechtaan?
Je vriendin wil het niet, redenen daarvoor zijn niet belangrijk.
Toevallig met dit bijltje gehakt met eigen schoonfamilie. Die liepen ook te leuren met foto's en film materiaal, tot aan het doorgeven van m'n huisadres aan verdere familie die ik nog nooit gezien of gesproken had, zodat ze post konden sturen. Lief natuurlijk, maar schoonouders hadden dat eerst horen te vragen imo. M'n privacy is me heilig.

donderdag 1 oktober 2020 om 22:21

Hallo lieve viva’ers, bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik lees ze met belangstelling en probeer voor mezelf een mening / advies te vormen.
Wel wilde ik nog even duidelijk maken dat het bij mijn verhaal wel degelijk over mijn vriendin gaat en niet over mijzelf. Ik weet het, dit komt misschien over als ‘asking for a friend’ maar het is echt zo
Ik ben gezegend met een paar zussen die heel graag moeder wilde worden en ik daardoor een hele leuke tante kan zijn. Zelf wil ik geen kinderen en mijn vriend ook niet. Of dit een verstandige, leuke of überhaupt goede keuze is, daar zijn de meningen ook over verdeelt. Hoewel me dat een onderwerp voor een andere keer lijkt..
                    Wel wilde ik nog even duidelijk maken dat het bij mijn verhaal wel degelijk over mijn vriendin gaat en niet over mijzelf. Ik weet het, dit komt misschien over als ‘asking for a friend’ maar het is echt zo
Ik ben gezegend met een paar zussen die heel graag moeder wilde worden en ik daardoor een hele leuke tante kan zijn. Zelf wil ik geen kinderen en mijn vriend ook niet. Of dit een verstandige, leuke of überhaupt goede keuze is, daar zijn de meningen ook over verdeelt. Hoewel me dat een onderwerp voor een andere keer lijkt..

donderdag 1 oktober 2020 om 23:14

strings-attached schreef: ↑01-10-2020 19:02Wat een gezeur weer. Iemand is vol van een baby, waar heel eerlijk er 50 van in een dozijn zijn en zelf de moeder die van haar niet zal herkennen op een collage van allemaal dezelfde soort baby's. en graag foto's post.
Wat maakt dat volwassenen wel kunnen eisen dat niemand volstrekt onschuldige foto’s van hen plaatst op sociale media? Gewoon een onschuldige foto van Strings-attached die de kliko bak even aan de straatkant plaatst? Of de boodschappen uit de auto haalt met als onderschrift ‘lekker smikkelen vanavond, ik zie Knorr wereldgerechten!#omnomnom’?
Ik vind het echt te ver gaan dat derden menen te bepalen wat ze met foto’s en filmpjes van jouw kind mogen doen. Het is niet hun kind, klaar.

vrijdag 2 oktober 2020 om 11:27

Leuk.Weidebloempje schreef: ↑01-10-2020 22:21Ik ben gezegend met een paar zussen die heel graag moeder wilde worden en ik daardoor een hele leuke tante kan zijn. Zelf wil ik geen kinderen en mijn vriend ook niet.
Maar wat voor advies ga je nou geven?
                                    .

vrijdag 2 oktober 2020 om 11:59

Het geven van de reden is niet heel erg lastig, het feit dat elke reden die je geeft wordt gepareerd met een tegenargument waarom het plaatsen van een foto echt niet zo erg is, en dat je dus in discussie moet om je kinds wettelijke recht op privacy te verdedigen, dat is rete- irritant en zou net zo min nodig moeten zijn als je oppas uitleggen dat je kind in de auto in een autostoel moet en je verwacht dat oppas niet met kind in de auto gaat rijden met alcohol op.julius schreef: ↑01-10-2020 19:17Kennelijk moet je juist niet overleggen, want dan moet je een reden geven dat je niet wilt dat de baby online komt te staan, en dat is heeeel erg lastig.
Dat een reden geven lastig omdat omdat alle baby's inderdaad op elkaar lijken en het niet willen dat ie online staat dus een kwestie van ehh, ja nou gewoon is, is een ander verhaal.
En ik zou inderdaad niet “ in overleg “ gaan met die dochter, want voor mij betekent “ overleg”. dat er een compromis mogelijk is, en dat is hier niet aan de orde. Ik wil geen foto van mijn kind op een ander zijn feestboek. En de AVG zegt dat ik dat mag bepalen en mijn schoonzus niet.

vrijdag 2 oktober 2020 om 12:04

zaterdag 3 oktober 2020 om 07:31

Ik snap het ook niet, ik zie er niet echt kwaad in.strings-attached schreef: ↑01-10-2020 19:02Wat een gezeur weer. Iemand is vol van een baby, waar heel eerlijk er 50 van in een dozijn zijn en zelf de moeder die van haar niet zal herkennen op een collage van allemaal dezelfde soort baby's. en graag foto's post.