Daten met Afrikaanse man, doen of niet? Ervaringen gezocht..
zaterdag 3 oktober 2020 om 12:28
Hoi allemaal, ik ben nu een tijdje ingeschreven op een datingsite en heb een paar keer gechat met een man, die oorspronkelijk uit West-Afrika (Benin republiek) komt. Hij woont ruim 20 jaar in Nederland en is gescheiden en heeft een dochter. Ondanks dat hij heel correct en aardig overkomt, twijfel ik over elkaar ontmoeten...Hij heeft bijv. voornamelijk Frans sprekende vrienden en in zijn grammatica in geschreven NL zie je dat ook terug...Hij zegt protestants opgevoed te zijn en niet meer naar de kerk te gaan maar heeft op zijn Whatsapp-info een Franstalige bijbeltekst staan...Ik merk dat ik door dat soort dingen toch mijn twijfels heb. Kan daten met iemand uit een totaal andere cultuur werken? Iemand hier die hier ervaring mee heeft, en wil delen waar je of jullie tegenaan lopen?

zaterdag 3 oktober 2020 om 23:29
zeker weten dat zij daar weg is gegaan ik hoop dat de de ware tegen komt. Gr. Leo
zaterdag 3 oktober 2020 om 23:48
De man woont al 20 jaar in Nederland. Hoezo vooroordelen.
Daarbij kun je bij elke man, ongeacht kleur, beter een condoom gebruiken als je elkaar nog niet goed kent.
Stressed is just desserts spelled backwards

zondag 4 oktober 2020 om 08:48
Kan TO dat aan?MrsDuck schreef: ↑03-10-2020 14:23+1
Zo heb ik ooit een schimp discriminatie opgevangen bij een date. Ik had ooit wat met een blanke expat en we spraken Engels met elkaar. Komt er tijdens een avond uit een kast van een kerel naar mij toe of ik niet beter een Nederlander kon nemen en dan zou hij dit heerschap wel even wegwerken.... Mijn date is trouwens kort daarna teruggegaan naar zijn land en het is verder niets geworden. En toch is die fling mij nog steeds bijgebleven, 22 jaar geleden en dan vooral die reactie.
To, kun je dat aan? Dat soort dingen krijg je er bij als je met een Buitenlandse man date en dat is niet eens zijn fout!
Dat is pas de pijn leggen waar hij niet hoort te liggen.

zondag 4 oktober 2020 om 08:50
Leo, ben je vanacht weer dronken geweest?Manvan55 schreef: ↑03-10-2020 22:40ik heb er ook mijn twijfels over @snoopy80 ik weet niet of jij goed bent in het frans?
maar je moet ook in je achterhoofd denken aan hiv. Het is wel een risico gebied
waar hij vandaan komt. ik weet het ! liefde maakt blind. ik zou als ik jou was toch niet mee verder gaan is zeg dit met alle respect. Ik hoop dat je echt de ware vindgr. Leo
zondag 4 oktober 2020 om 09:00
Leo, je bent vannacht weer dronken geweest
Je ging me daar te keer als een beest
Wat ben je toch een
Leo, je stapte pas om 4 uur in bed
Je had niet eens je hoed afgezet
Dat is toch flauwekul
Stressed is just desserts spelled backwards

zondag 4 oktober 2020 om 09:03
Nou dan weet je nu in ieder geval dat hij jou ook niet als serieus relatie materiaal zag. Misschien heeft hij op een Afrikaans forum om tips gevraagd, en raadde iedereen hem af om een serieuze date aan te gaan met een ongelovige blanke..
Ik ben sarcastisch, meld ik maar even voor de zekerheid. Balen TO dat het een viezerik bleek te zijn. Ik zou niet meer zo snel gaan daten met iemand, die geen oprechte interesse heeft in wat jou bezighoud enzo.
Ik ben sarcastisch, meld ik maar even voor de zekerheid. Balen TO dat het een viezerik bleek te zijn. Ik zou niet meer zo snel gaan daten met iemand, die geen oprechte interesse heeft in wat jou bezighoud enzo.

zondag 4 oktober 2020 om 12:02
Nee, niet heel Afrika is hetzelfde. Maar de kans is wel supergroot dat de opvoeding die iemand gehad heeft in Afrika doorgaans een andere opvoeding is dan iemand uit Nederland. Dus waarom zou je dat gegeven negeren? Emancipatie (een waarde die ik vreselijk belangrijk vind, zo niet DE belangrijkste waarde) zoals wij dat in Nederland kennen is in bijna geen enkel land op hetzelfde nivo. Ook niet in Amerika bijvoorbeeld. En dan heb ik het qua emancipatie niet per se over het deelnemen aan betaald werk. Daarin scoort Nederland niet bijster hoog. Maar wél hoe er doorgaans tegen de grondbeginselen van zorg en ouderschap wordt aangekeken bijvoorbeeld. Dan blijven een aantal Scandinavische landen en Duitsland over en denkt men er in Afrika écht anders over. Opvoeden en verzorgen is daar een vrouwentaak pur sang. Dat gaat nooit matchen met mijn ideeen daarover. Dat matched al geregeld niet met Nederlanders zelf, laat staan dat je een match hoopt te vinden met mannen die zijn opgevoed met Afrikaanse ideeën.

zondag 4 oktober 2020 om 12:05
Nou snap ik dat jij niet voor al je landgenoten kan spreken, laat staan voor heel Afrika. Maar wat is jouw inschatting over de emancipatie van Afrika (op gebied van zorg en ouderschap, niet over werk) in vergelijking met Nederland. Hoe geemancipeerd zijn jouw voormalige landgenoten gemiddeld genomen?Adilsonfernandes schreef: ↑03-10-2020 20:02Afrika is bijvoorbeeld drie keer groter dan Europa met iets meer dan 1.5 miljard mensen. Ik ben zelf Afrikaans (Angolees).
De opvoeding in Angola, kan bijvoorbeeld totaal anders zijn dan bijvoorbeeld in Namibië.
Angola is door Portugal gekoloniseerd en Namibië misschien door: Nederland/Duitsland/Engeland ?
Daarom om deze redenen lijkt me al moeilijk om al je vragen te beantwoorden.

zondag 4 oktober 2020 om 12:24
Nee inderdaad, hier kan Nederland nog een puntje aan zuigen:diyer schreef: ↑04-10-2020 12:02Nee, niet heel Afrika is hetzelfde. Maar de kans is wel supergroot dat de opvoeding die iemand gehad heeft in Afrika doorgaans een andere opvoeding is dan iemand uit Nederland. Dus waarom zou je dat gegeven negeren? Emancipatie (een waarde die ik vreselijk belangrijk vind, zo niet DE belangrijkste waarde) zoals wij dat in Nederland kennen is in bijna geen enkel land op hetzelfde nivo. Ook niet in Amerika bijvoorbeeld. En dan heb ik het qua emancipatie niet per se over het deelnemen aan betaald werk. Daarin scoort Nederland niet bijster hoog. Maar wél hoe er doorgaans tegen de grondbeginselen van zorg en ouderschap wordt aangekeken bijvoorbeeld. Dan blijven een aantal Scandinavische landen en Duitsland over en denkt men er in Afrika écht anders over. Opvoeden en verzorgen is daar een vrouwentaak pur sang. Dat gaat nooit matchen met mijn ideeen daarover. Dat matched al geregeld niet met Nederlanders zelf, laat staan dat je een match hoopt te vinden met mannen die zijn opgevoed met Afrikaanse ideeën.
Today, Rwanda’s bicameral parliament holds the world record for female political representation with 56.2 percent of its members being women. They now occupy 43 out of the 80 seats in the lower house (the Chamber of Deputies) as well as 9 out of the 26 seats in the upper house (the Senate).
By most measures, Rwanda is Africa’s gender-equality success story for high female representation in politics, education and the workplace
Rwanda is the best place to be a woman in Africa and fourth globally after Iceland, Norway and Finland.
En doe nou niet of dikgedrukte in Nederland heel anders is. Zolang vrouwen nog minder gaan werken als er kinderen komen en vervolgens de hele derde shift moeten doen is er nog een hoop werk aan de winkel.
zondag 4 oktober 2020 om 13:23
Rwanda is wel een bijzonder berhaal natuurlijk,omdat het grootste deel van de mannelijke bevolking is vermoord.
In de oorlog gingen de vrouwen hier ook in de fabrieken werken.
Bijzondere omstandigheden zorgen voor bijzondere mogelijkheden tot emancipatie. Zoals hier in Rwanda de mogelijkheid voor vrouwen om in 1 klap te emanciperen, omdat er simpelweg geen mannen meer waren.
Bijzondere omstandigheden zorgen voor bijzondere mogelijkheden tot emancipatie. Zoals hier in Rwanda de mogelijkheid voor vrouwen om in 1 klap te emanciperen, omdat er simpelweg geen mannen meer waren.

zondag 4 oktober 2020 om 14:26
Dat ben ik zeker met je eens. Maar ik kom toevallig uit een nest die omringd is met nesten waarbij dat derde shift gebeuren niet echt een ding is. Ik ken niet beter in mijn omgeving dan dat de mannen -net als de vrouwen- een soort 50/50 verdeling heel normaal vinden. Ik zou dus ook met veel Nederlandse mannen weinig kunnen. Maar ik weet wél waar ik dat selecte groepje Nederlandse mannen kan vinden die er hetzelfde instaan als ik. En omdat ik als vrouw in een technische wereld werk, kom ik vaak in aanraking met mannen. Nu blijven er altijd lulletjes rozewater bestaan die gek reageren of eigenschijnlijk vriendelijk, maar achter je rug om lullen. Maar ik kom eerlijk gezegd verbazend vaak mannen tegen die er vrij weinig van vinden dat ik een zgn. mannenberoep uitoefen. En dat vind ik heerlijk. Ik vind het fijn om gewoon mijn werk te kunnen doen als vrouw en dat ik geleidelijk al steeds wat meer (jongere) vrouwen tegenkom die hetzelfde doen en waarbij jonge mannen uberhaupt niet echt opkijken van mijn werk.Star3 schreef: ↑04-10-2020 12:24By most measures, Rwanda is Africa’s gender-equality success story for high female representation in politics, education and the workplace
Rwanda is the best place to be a woman in Africa and fourth globally after Iceland, Norway and Finland.
En doe nou niet of dikgedrukte in Nederland heel anders is. Zolang vrouwen nog minder gaan werken als er kinderen komen en vervolgens de hele derde shift moeten doen is er nog een hoop werk aan de winkel.
En dat ik mannen tref die verbaasd zijn als de vader maar part time zorgt. Voor mij is het eigenlijk heel normaal, ken ook amper andere mannen. Heb daardoor zelfs het gevoel dat dit de norm is voor veel mannen en vrouwen (guess again).
Ik denk dat ik dan moet concluderen dat ik deze kennelijke luxe niet zou willen verruilen voor onzekerheid. Er zullen ongetwijfeld Afrikanen rondlopen die er hetzelfde instaan, maar ik zou niet weten waar ik een grote kans heb die tegen het lijf te lopen. Dus dan vis ik liever in de mij bekende vijver van mannen waarvan ik weet dat die er ongeveer hetzelfde instaan. En dat zijn toevallig nog steeds dan de westerse hoger opgeleide social geengageerde mannen.

zondag 4 oktober 2020 om 14:28
Mogelijkheden tot werken of zelfs moeten werken, omdat anders in het gezin niemand te eten heeft staat overigens nog niet gelijk aan geemancipeerdheid in zorg. Zolang vrouwen daar werken én ook zorgen, is er alleen maar achteruitgang voor die groep vrouwen. Die moeten blijkbaar ALLE ballen hoog houden.Dropdrop schreef: ↑04-10-2020 13:23Rwanda is wel een bijzonder berhaal natuurlijk,omdat het grootste deel van de mannelijke bevolking is vermoord.
Het gaat erom dat mannen en vrouwen zorgtaken en werktaken min of meer als gelijk beoordelen en deze ook als gelijke verantwoordelijkheid ervaren.
zondag 4 oktober 2020 om 14:44
kantlijn schreef: ↑03-10-2020 17:17TO is overduidelijk nieuwsgierig naar deze man, ondanks zijn afkomst. Blijkbaar is ze zich ook bewust van haar vooroordelen en zou ze best bereid zijn om zich over deze heen te zetten. Het lijkt me niet nodig om TO voor racist uit te maken, dat verhardt ook alleen maar tegenstellingen.
Eens. Toen ik net begon te daten met mijn man (van buitenlandse komaf) zat ik ook vol met dit soort vragen.
zondag 4 oktober 2020 om 14:45
Tja. Ik herken mijn stukje Afrika er in ieder geval totaal niet in. Gelukkig maar.fashionvictim schreef: ↑04-10-2020 13:38Man man man, om te huilen toch van die posts zoals die van Diyer en TO.
zondag 4 oktober 2020 om 14:56
Maar goed, het werd dus niks met de date. Jammer TO.
In elk geval weet je door dit topic hopelijk nu dat de ene man de andere niet is, ongeacht afkomst. Dus bij het volgende lekkere ding met donkere huidskleur, zou ik gewoon weer op date gaan.
Oja, tip voor Manvan55. Neem een nieuwe nick en noem die Leo-uit1964. Dan hoef je niet telkens 'gr. Leo' te schrijven en is je nick direct toekomstbestendig.
In elk geval weet je door dit topic hopelijk nu dat de ene man de andere niet is, ongeacht afkomst. Dus bij het volgende lekkere ding met donkere huidskleur, zou ik gewoon weer op date gaan.

Oja, tip voor Manvan55. Neem een nieuwe nick en noem die Leo-uit1964. Dan hoef je niet telkens 'gr. Leo' te schrijven en is je nick direct toekomstbestendig.

zondag 4 oktober 2020 om 15:03
Daarom hoor en lees ik ook graag jouw ervaringen. Want ik kan er weinig mee als rijke witte tatta's vd grachtengordel boehoe roepen en zelf amper 1 gekleurd iemand tot hun kennissenkring hebben. Ik heb nl. wel wat ervaring met Afrikaanse mannen vanuit de opvang en vanuit mijn vrijwilligerswerk en die zijn zeer stereotyp (meerdere kinderen bij meerdere vrouwen). Ik kan alleen maar blij zijn als je jouw duit in het zakje wil doen over jouw ervaringen.

zondag 4 oktober 2020 om 15:12
Dit is er wel heel erg eentje in de categorie 'maar ik heb ook een zwarte vriendin hoor'.

zondag 4 oktober 2020 om 15:21
Nee hoor, ik geef even aan dat racisme gebaseerd is op uiterlijke (raciale) kenmerken en daar een oordeel aanhangen. Ik geef aan dat ik culturele vooroordelen heb. En ik onderbouw dat even met mijn eigen voorkeuren. Als je al zo'n teer zieltje heb dat ik niet eens dit soort dingen kan zeggen, dan heeft het uberhaupt geen zin om een gespreksonderwerp als dit te bespreken.
Als ik aangeef dat ik me aangetrokken voel tot mannen (waar we net zelf geconstateerd hebben dat gelijkheid nog niet overal is doorgedrongen), ben ik dan ook 'fijntjes even aan het laten zien dat ik heus wel een man in mijn omgeving heb' en dat ik heus niet alle mannen over 1 kam scheer?
Hou toch op zeg met je lange tenen....

zondag 4 oktober 2020 om 15:23
Oké even vooropgesteld: Afrika is geen land maar een continent met daarin vele landen en verschillende culturen en geschiedenis.
Als iemand al twintig jaar in Nederland woont zal er geen groot cultureel verschil zijn. Maar ik snap wel dat je vraagtekens hebt. Je komt er alleen achter door een keer af te spreken. En is het niks, dan is het gewoon geen volgende date.
***mosterd***
Als iemand al twintig jaar in Nederland woont zal er geen groot cultureel verschil zijn. Maar ik snap wel dat je vraagtekens hebt. Je komt er alleen achter door een keer af te spreken. En is het niks, dan is het gewoon geen volgende date.
***mosterd***
anoniem_63d7e0b6d92f2 wijzigde dit bericht op 04-10-2020 15:26
Reden: Mosterd
Reden: Mosterd
1.87% gewijzigd
zondag 4 oktober 2020 om 15:40
Daar ben ik het mee eens. Maar Afrikanen die legaal zijn geëmigreerd, gewoon werken en een gezinsleven of vriendenkring hebben opgebouwd staan heel anders in het leven. En dan zijn de verschillen veel kleiner.
En als je met zo iemand date, zal het niet zo gauw stuklopen op cultuurverschillen. Zolang je maar altijd Maggiblokjes in huis hebt