Zwanger worden met temperatuurmethode

05-10-2020 19:57 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allen,

We zijn sinds maart gestopt met anticonceptie. Sinds juli ben ik bezig met zwanger worden. Ik had altijd een regelmatige cyclus, maar de laatste tijd is dat helemaal anders. De ene keer netjes 28 dagen en de andere keer wel 32 dagen. Sinds een tijdje ben ik nu bezig met de temperatuur methode. Ik vind het ontzettend leuk om inzicht te krijgen in mijn cyclus. Onderstaand heb ik een overzicht gemaakt van de dagen en mijn temperatuur. Kunnen jullie misschien zien of ik een eisprong heb gehad? Ik meet iedere keer om 7:00 ochtends. Laatst had ik mij verslapen in het weekend en werd het 8:00
Dag 22: 37,1
Dag 23: 37,1
Dag 24: 37,1
Dag 25: 37,0
Dag 26: 37,1
Dag 27: 37,0
Dag 28: 37,1
Dag 1: 36,7 menstruatie
Dag 2: 36,7
Dag 3: 36,7
Dag 4: 36,6
Dag 5: 36,7
Dag 6: 36,6
Dag 7: 36,5
Dag 8: 36,6
Dag 9: 36,6
Dag 10: 36,6
Dag 11: 36,6
Dag 12: 36,7
Dag 13: 36,8
Dag 14: 37,0 pas om 8:00 gemeten.
Dag 15: 36,8
Dag 16: 37,0
Dag 17: 36,9
Dag 18: 37,0
Dag 19: 36,9
Dag 20: 37,0
Dag 21: 37,1
Dag 22 37,1
Dag 23: 37,1
Dag 24: 37,2
Dag 25: 37,1
Dag 26 37,0
Dag 27: 37,1

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken :)
_amber_ wijzigde dit bericht op 17-10-2020 14:02
9.92% gewijzigd
Waarom gebruik je geen ovulatietesten ?? Die zijn echt veel handiger dan tempraturen ik zou het bij mijzelf niet kunnen ontdekken bijvoorbeeld
Ik word al moe als ik dit lees. Je bent sinds juli bezig, dus pas een paar maanden. Geef het tijd, heb gewoon lekker regelmatig seks. Komt in de meeste gevallen vanzelf goed.

En zo niet: kun je altijd gaan beginnen met ovulatietesten, temperaturen etc. Daar is nu toch nog geen enkele aanleiding voor?
Er zijn ook apps waar je je temperatuur in kwijt kunt, misschien kun je daar eens naar kijken?

Ook zou het best kunnen dat de dag met je eisprong er niet bij zit. Als je cyclus 32 dagen is zou je eisprong zomaar op dag 18 kunnen zijn.
Wauw dankjewel voor de snelle reacties!

@Alaynee: Ovulatie testen gebruik ik nog liever niet, omdat het dan zo'n 'moeten' gaat worden. Daarnaast is het handig om 3 maanden bij te houden, zodat je er een patroon in kan zien. Qua milieu is dat niet heel goed maar prijstechnisch ook wel duur denk ik. Maar wellicht als het in maart 2021 nog niet is gelukt dan kunnen we het wel proberen.

@Tiana_76: jaa klopt sinds juli dit jaar ben ik gericht bezig met zwanger worden. Sinds maart 2020 zijn we gestopt met anticonceptie middel. Maar het klopt wel wat je zegt 80% is pas binnen een jaar zwanger. Misschien had ik dit even expliciet in de OP moeten zetten. Excuses voor de verwarring.

Jolla: ahh dat is ook handig weet jij een geschikte app?
Qua milieuvriendelijkheid vind ik je houding prijzenswaardig maar qua kosten heb je websites waar ovulatietesten geen fluit kosten. Het hoeft niet van Clearblue met smileys etc.

Je kan er met temperaturen zo een dag naast zitten en dan is je ovulatie gemist. Je kamer kan warmer/kouder zijn, je vent kan je deken hebben gepikt of juist lekker tegen je aan gekropen zijn met zijn warme lijf..
Ik krijg altijd super veel zin in seks rond de eisprong en heb ook last van buikpijn aan een kant.. temperaturen hier gelukkig niet nodig om mijn cyclus te kennen. Maargoed, ik denk dat ik veel mazzel heb (al doet die eisprong wel fucking zeer).. maar je zou er eens op kunnen letten. Bij de meeste vrouwen is de afscheiding ook heel duidelijk anders rond de eisprong :) succes.
Je moet langer doortesten om je eisprong vast te stellen. Pas na een paar dagen tempstijging weet je het. Ovutest meet je voor eisprong en temp meet je na eisprong. Je kunt het in de app Flo bijhouden.

Zelf begon ik er na zo'n anderhalf jaar proberen pas mee om het in kaart te brengen, vond het best een gedoe.. Maar ieder zn ding!

Succes!
https://www.mupload.nl/img/a0ytjwz48.jpg

Heb je er een idee bij. Dit is wel icm ovutest :-) Heb ik een paar maanden gedaan en daarna echt geen zin meer in. T was toch bijna elke maand hetzelfde :)
Dubbele post
Ik denk ook dat je langer moet doortesten idd, waarschijnlijk gaat de temperatuur na je eisprong weer naar de 37 graden van het eind van je vorige cyclus. En het gaat er vooral om dat je de temperatuur meet direct nadat je wakker wordt, dus nog voor je opstaat. Dat is volgens mij belangrijker dan het precieze tijdstip. Al heeft een andere nachtrust dan anders (laat in bed, gedronken, slecht geslapen) wel weer invloed op je temperatuur.

En hier ook prima ervaringen met Flo :) En ook eens met anderen dat ovulatietesten praktischer in gebruik zijn en bovendien constateren dat je ovulatie eraan gaat komen en niet dat hij al geweest is.
Tiana_76 schreef:
06-10-2020 01:12
Ik word al moe als ik dit lees. Je bent sinds juli bezig, dus pas een paar maanden. Geef het tijd, heb gewoon lekker regelmatig seks. Komt in de meeste gevallen vanzelf goed.

Dit. Ik hoor het van wat stellen om me heen die veel te gefocused zijn op 'het nemen van een kind' en dan na twee maanden nog niet zwanger zijn. So what? Je bent nog maar net onderweg, het is heus niet altijd direct raak hoor. Relax, geniet ervan en ga vooral geen problemen maken van dingen die er niet zijn. Juist door er een probleem van te maken, wordt het ook een probleem. Je hebt seks op momenten dat het moet, sommigen hebben zelfs geen seks daarbuiten (want dat komt de kwaliteit van de sperma weer ten goede), mannen mogen niet meer masturberen en het is dikke tranen met tuiten als blijkt dat je weer ongesteld bent. En daarmee kom je in een vicieuze cirkel terecht die alleen maar dieper de afgrond in gaat.

Geef het gewoon de tijd en ga er niet zo geforceerd mee aan de slag. Voegt niets toe en lost niets op.
FitsSprits schreef:
06-10-2020 12:02
Dit. Ik hoor het van wat stellen om me heen die veel te gefocused zijn op 'het nemen van een kind' en dan na twee maanden nog niet zwanger zijn. So what? Je bent nog maar net onderweg, het is heus niet altijd direct raak hoor. Relax, geniet ervan en ga vooral geen problemen maken van dingen die er niet zijn. Juist door er een probleem van te maken, wordt het ook een probleem. Je hebt seks op momenten dat het moet, sommigen hebben zelfs geen seks daarbuiten (want dat komt de kwaliteit van de sperma weer ten goede), mannen mogen niet meer masturberen en het is dikke tranen met tuiten als blijkt dat je weer ongesteld bent. En daarmee kom je in een vicieuze cirkel terecht die alleen maar dieper de afgrond in gaat.

Geef het gewoon de tijd en ga er niet zo geforceerd mee aan de slag. Voegt niets toe en lost niets op.
Wat heeft TO hier nu weer aan, als zij er graag mee bezig wil zijn moet ze dat lekker doen als ze daar gelukkig van wordt.

De een wordt gelukkig van eerst maar eens relaxed proberen en de ander van het meteen serieus aanpakken.
Tiana_76 schreef:
06-10-2020 01:12
Eens. Dat obsessieve gedoe snap ik ook nooit. Zeker als je 3 maanden bezig bent. Ik zou ervan genieten, de voorpret en de toch wel bijzondere periode dat je onbeschermd seks kunt hebben.
Als je gaat testen voor je ovulatie dan zou ik investeren in een thermometer die op honderdste graden meet, ipv tienden en een app om het in te voeren, die je cyclus analyseert.

Zelf zou ik ovulatietesten gebruiken. Op bol.com staan testen van zo’n 50 cent per stuk. Testen vanaf dag 12 van je cyclus.
Ik ben op die manier 2x zwanger geraakt (nou ja, was ik zonder thermometer ook wel), het gaf me mooi inzicht in mijn cyclus en het liet me 2x zien (ruim voor de test), dat ik zwanger was. Dat geeft een ovulatietest je niet hoor. :)
Ik zag net voor mijn ovulatie een ligt dipje in mijn temperatuur, en er na steeg hij iets door. De keren dat ik zwanger was, steeg de temperatuur direct na de innesteling. 9 dagen na ovulatie zag ik in mijn lijstjes al dat ik zwanger was.
Alaynee schreef:
06-10-2020 00:59
Waarom gebruik je geen ovulatietesten ?? Die zijn echt veel handiger dan tempraturen ik zou het bij mijzelf niet kunnen ontdekken bijvoorbeeld
Niet mee eens, een positieve ovulatietest is geen voorwaarde voor het hebben gehad van een ovulatie (die maand). Een consistente 0.3-0.5 graden hogere temperatuur wel!
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Ik gebruik al heel lang de temperatuur-methode, momenteel om te proberen zwanger te worden, maar daarvoor al om zwangerschap te voorkomen. Inmiddels zit ik wel al in ronde 8 van zwanger worden, mijn temperatuurcurves en ovulatie-testen zijn heel duidelijk en zien er perfect uit, maar ik vermoed dat er andere factoren zijn waarom het langer duurt. Ik ben zelf op dit moment wel een beetje klaar met temperatuur meten. Ik meet het eigenlijk alleen nog van dag 10 totdat mijn ovulatie is geweest (3 dagen hogere temperatuur). Daarvoor en daarna niet meer, omdat het patroon zo consistent bij mij is iedere maand. Daarnaast wordt ik er gefrustreerd van om mijn temperatuur constant te zien als ik op het wachtbankje zit (lagere temperatuur is geen goed teken !). Dus daar nu maar mee opgehouden ;-) .
_Amber_ schreef:
06-10-2020 07:41
ahh dat is ook handig weet jij een geschikte app?
Natural cycles een jaar gebruikt, m.i. de beste app die er is. Moet er wel wat voor betalen (voor 1 jaar abonnement). Volgens mij kan ik nog wel ergens een kortingscode vandaan toveren mocht je die willen gaan gebruiken!
Friction-90 schreef:
06-10-2020 15:45
Natural cycles een jaar gebruikt, m.i. de beste app die er is. Moet er wel wat voor betalen (voor 1 jaar abonnement). Volgens mij kan ik nog wel ergens een kortingscode vandaan toveren mocht je die willen gaan gebruiken!
Heb ik ook gehad en vond hem ook heel fijn, ook wel iets fijner dan Flo. Maar wel echt duur voor een app en weet niet of het je in de praktijk nu echt meer oplevert dan een gratis app als Flo, de temperatuurgrafieken kun daar ook prima in zien.
Ooh jeetje wat een reacties weer super fijn :D

Beatea: Ik wist niet dat ovulatie testen zo goedkoop waren. Op zich is het niet zo erg als ik de eisprong mis, maar ik zou wel graag willen weten of ik überhaupt een eisprong heb. Mocht ik daar niet uit komen met de temperatuur methode dan probeer ik voor een keertje de ovulatie test.

Ivanova_87: wat handig dat jouw lichaam het zo duidelijk aangeeft. Ik denk ook wel eens dat ik mijn eisprong voel, maar of het echt zo is vraag ik mij af. Wel heb ik inderdaad vruchtbaar cervix slijm ongeveer 3 dagen voor mijn ovulatie denk ik.

Loozey: ja ik denk het ook, nu kan je er net niets uit opmaken. Echt vond je het een heel gedoe? Ik heb er eigenlijk geen gedoe van. Thermometer ligt naast mij op het nachtkastje en iedere keer voordat ik uit bed ga meet ik even. Ik werk 40 uur dus ik wordt bijna altijd om 7 uur wakker.

Nijn5: dankjewel voor je uitgebreide reactie. Ik zet Flo even op het lijstje.

Fitssprits: jeetje ik merk heel veel frustratie bij jou. Het is niet zo dat ik er obsessief mee bezig ben gelukkig. In tegendeel juist ik heb ervoor gekozen om de temperatuur methode te gebruiken zodat ik meer inzicht krijg in mijn cyclus en niet perse op bepaalde momenten moet klussen, want met de temperatuur methode weet je de eisprong pas achteraf.

Lachatenoir: hoe kom je erbij dat ik niet geniet? Dat andere punt is begrijpelijk als het 3 maanden zou zijn echter zijn we sinds maart al gestopt met anticonceptie. Ik zal de OP even aanpassen want ik merk dat dit wat verwarring oplevert. Ik heb gekozen voor de temperatuur methode om meer inzicht te krijgen. En het zou mooi zijn als ik door dat inzicht ook sneller zwanger kan worden, maar het hoeft niet per direct nu.

Unexpextedmom: ahh thanks ik zal even kijken

Lilalinda: oh wauw zo kan het ook dus. Dankjewel voor het delen van jouw ervaring met deze methode.

Friction-90: wat interessant dat je al zo lang de methode gebruikt. Wel frustrerend dat je graag zwanger wilt worden, maar het nog niet lukt. Oeh en die naam van de app schrijf ik even op mijn lijstje om te bekijken.

Nijn5: oh goed om te weten ik zal eens even vergelijken.
Heel veel succes Amber! Hopelijk snel resultaat :)

Ik heb zelf ook getemperatuurd en iets later ook ovulatietesten gedaan en was twee keer heel snel zwanger. Als je ovulatietesten wil proberen vond ik die van sensitest heel fijn en betaalbaar. Kan je gewoon via bol bestellen maar ook via hun eigen website.
De temperatuur methode heeft geen voorspellende waarde. Heb om de dag seks vanaf dag 10 tm dag 21 en je zit met jouw cyclus goed qua timing.
UnexpextedMom schreef:
06-10-2020 15:10
Als je gaat testen voor je ovulatie dan zou ik investeren in een thermometer die op honderdste graden meet, ipv tienden en een app om het in te voeren, die je cyclus analyseert.

Zelf zou ik ovulatietesten gebruiken. Op bol.com staan testen van zo’n 50 cent per stuk. Testen vanaf dag 12 van je cyclus.
Dit is overigens echt niet nodig, de natural cycles app + thermometer gaat ook op tienden en is volledig betrouwbaar voor voorkomen en plannen van zwangerschap. Je temperatuur moet namelijk 0.3-0.5 graden Celcius omhoog springen na de ovulatie, als de temperatuur maar hondersten omhoog springt is dat veel te weinig.
Enigme schreef:
06-10-2020 22:29
De temperatuur methode heeft geen voorspellende waarde. Heb om de dag seks vanaf dag 10 tm dag 21 en je zit met jouw cyclus goed qua timing.
jawel hoor
Ik kon na enkele maanden zien wanneer ik ging ovuleren, omdat ik een heel klein dipje kreeg in mijn temperatuur, en daarna pas de stijging

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven