Feiten of fabels?
donderdag 8 oktober 2020 om 19:56
Hoi meiden! Vrouwen die zwanger willen worden zitten vaak met dezelfde vragen. Doe ik het wel goed? Mis ik niet iets? Dus ik dacht, laten we een feiten & fabels forum aanmaken. Ik heb al wat punten waarvan ik twijfel of het fabels of feiten zijn:
1) Je hebt de meeste kans om zwanger te worden door gemeenschap te hebben op de dag waarop je je lh-piek hebt gevonden (ovulatietest)
2) Standje bovenop is geen aanrader / zaadcellen lopen er dan direct uit
3) Als je niet blijft liggen na gemeenschap, heb je kans dat de zaadcellen niet ‘omhoog’ kunnen zwemmen
1) Je hebt de meeste kans om zwanger te worden door gemeenschap te hebben op de dag waarop je je lh-piek hebt gevonden (ovulatietest)
2) Standje bovenop is geen aanrader / zaadcellen lopen er dan direct uit
3) Als je niet blijft liggen na gemeenschap, heb je kans dat de zaadcellen niet ‘omhoog’ kunnen zwemmen

donderdag 8 oktober 2020 om 20:05
Volgens mij is alleen 1 echt waar, dan ovuleer je namelijk rond 24-36 (hoeveel precies wisselt een beetje waar je het opzoekt) daarna en kunnen de zaadcellen alvast richting eileider zwemmen. Maar dagje eerder kan ook want meeste zaadcellen leven wel iets later. Een eitje is echter met 12-24u dood, dus veel later is niet handig.
donderdag 8 oktober 2020 om 20:06
1) ik ben twee keer zwanger geraakt door te vrijen (1e zwangerschap, zwanger geraakt door de anticonceptie heen, lang verhaal) ruim voor de eisprong omdat ik dat veiliger achtte en de tweede keer te insemineren vóór de LH piek, gewoon omdat dat beter uitkwam.
2) geen idee, maar volgens mij maakt het niet zoveel uit. Als de zaadcellen voorbij je baarmoedermond zijn, zijn ze ‘binnen’.
3) Ondanks dat ik wel ben blijven liggen, omdat ik lekker lag xD, heeft mijn gyneacoloog me achteraf verteld dat het weinig bijdraagt. In het ziekenhuis of een kliniek had het niet gehoeven.
2) geen idee, maar volgens mij maakt het niet zoveel uit. Als de zaadcellen voorbij je baarmoedermond zijn, zijn ze ‘binnen’.
3) Ondanks dat ik wel ben blijven liggen, omdat ik lekker lag xD, heeft mijn gyneacoloog me achteraf verteld dat het weinig bijdraagt. In het ziekenhuis of een kliniek had het niet gehoeven.
donderdag 8 oktober 2020 om 21:04
Zal vast een domme vraag zijn, maar waarom lijken vrouwen tegenwoordig zo weinig vruchtbaar? Nog niet zo lang geleden hadden vrouwen rond hun 30e/32e gewoon 9 of 10 kinderen, dat ging gewoon vanzelf. Niet dat ik dat nou als ideaal wil propageren, maar die vrouwen dachten er echt niet bij na of ze nou wel of niet moesten blijven liggen na de zaadlozing van hun man, of op welk moment er seks moest worden gehad. Tegenwoordig lijkt het wel alsof zwanger worden alleen met kunst- en vliegwerk lukt. Moeten ze járen proberen, en momenten uitzoeken en naar artsen en toevlucht nemen tot hulpmiddelen, enz. Is de vruchtbaarheid dan tegenwoordig minder dan vroeger?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

donderdag 8 oktober 2020 om 21:10
Dat is niet waar hoor. Ik ken genoeg ouderen die ongewenst kinderloos zijn, waaronder twee tantes van mijn moeder. Mijn oma’s hebben beide maar 1 kind gekregen, meer lukte niet en ik heb zelf jarenlang in de medische molen gezeten. Maar daardoor heb ik er dus wel 4 gekregen.pejeka schreef: ↑08-10-2020 21:04Zal vast een domme vraag zijn, maar waarom lijken vrouwen tegenwoordig zo weinig vruchtbaar? Nog niet zo lang geleden hadden vrouwen rond hun 30e/32e gewoon 9 of 10 kinderen, dat ging gewoon vanzelf. Niet dat ik dat nou als ideaal wil propageren, maar die vrouwen dachten er echt niet bij na of ze nou wel of niet moesten blijven liggen na de zaadlozing van hun man, of op welk moment er seks moest worden gehad. Tegenwoordig lijkt het wel alsof zwanger worden alleen met kunst- en vliegwerk lukt. Moeten ze járen proberen, en momenten uitzoeken en naar artsen en toevlucht nemen tot hulpmiddelen, enz. Is de vruchtbaarheid dan tegenwoordig minder dan vroeger?
donderdag 8 oktober 2020 om 21:13
tegenwoordig zijn vrouwen niet minder vruchtbaar hoor, alleen praten we er nu vrijelijker overpejeka schreef: ↑08-10-2020 21:04Zal vast een domme vraag zijn, maar waarom lijken vrouwen tegenwoordig zo weinig vruchtbaar? Nog niet zo lang geleden hadden vrouwen rond hun 30e/32e gewoon 9 of 10 kinderen, dat ging gewoon vanzelf. Niet dat ik dat nou als ideaal wil propageren, maar die vrouwen dachten er echt niet bij na of ze nou wel of niet moesten blijven liggen na de zaadlozing van hun man, of op welk moment er seks moest worden gehad. Tegenwoordig lijkt het wel alsof zwanger worden alleen met kunst- en vliegwerk lukt. Moeten ze járen proberen, en momenten uitzoeken en naar artsen en toevlucht nemen tot hulpmiddelen, enz. Is de vruchtbaarheid dan tegenwoordig minder dan vroeger?
Daardoor lijkt het wellicht zo

donderdag 8 oktober 2020 om 21:15
Uhh? Ik heb echt nog nooit iemand gekend die 10 kinderen had toen ze 30/32 jaar was.pejeka schreef: ↑08-10-2020 21:04Zal vast een domme vraag zijn, maar waarom lijken vrouwen tegenwoordig zo weinig vruchtbaar? Nog niet zo lang geleden hadden vrouwen rond hun 30e/32e gewoon 9 of 10 kinderen, dat ging gewoon vanzelf. Niet dat ik dat nou als ideaal wil propageren, maar die vrouwen dachten er echt niet bij na of ze nou wel of niet moesten blijven liggen na de zaadlozing van hun man, of op welk moment er seks moest worden gehad. Tegenwoordig lijkt het wel alsof zwanger worden alleen met kunst- en vliegwerk lukt. Moeten ze járen proberen, en momenten uitzoeken en naar artsen en toevlucht nemen tot hulpmiddelen, enz. Is de vruchtbaarheid dan tegenwoordig minder dan vroeger?
Dat kan bijna niet!
donderdag 8 oktober 2020 om 21:15
OK, maar waarom dan zo veel verhalen over vrouwen die eindeloos moeten "proberen" om zelfs maar 1 kind te krijgen?

donderdag 8 oktober 2020 om 21:17
Bijzonder eigenlijk dat je bij het uitblijven van een zwangerschap meteen denkt aan onvruchtbaarheid van de vrouw en niet van de man.pejeka schreef: ↑08-10-2020 21:04Zal vast een domme vraag zijn, maar waarom lijken vrouwen tegenwoordig zo weinig vruchtbaar? Nog niet zo lang geleden hadden vrouwen rond hun 30e/32e gewoon 9 of 10 kinderen, dat ging gewoon vanzelf. Niet dat ik dat nou als ideaal wil propageren, maar die vrouwen dachten er echt niet bij na of ze nou wel of niet moesten blijven liggen na de zaadlozing van hun man, of op welk moment er seks moest worden gehad. Tegenwoordig lijkt het wel alsof zwanger worden alleen met kunst- en vliegwerk lukt. Moeten ze járen proberen, en momenten uitzoeken en naar artsen en toevlucht nemen tot hulpmiddelen, enz. Is de vruchtbaarheid dan tegenwoordig minder dan vroeger?
Als ik even google zie ik dat onderzoek aantoont dat de spermakwaliteit de laatste decennia enorm gedaald is.
donderdag 8 oktober 2020 om 21:17
Makkelijk. Die trouwden op hun 18e/20e en waren gewoon zowat elk jaar zwanger. Was heel normaal destijds in de arbeidersmilieus van vóór de 2e wereldoorlog.
donderdag 8 oktober 2020 om 21:20
Klopt, dat is ook waar. En ik denk dat het feit dat steeds meer mensen steeds langer wachten met kinderen willen krijgen (tussen 35 en 40 is allang geen uitzondering meer) er ook aan bijdraagt dat zwangerschappen steeds lastiger te realiseren zijn, want beide partners zijn dan eigenlijk al ver boven de meest gunstige leeftijd (en de vrouwen vaak al tegen het randje van niet meer zwanger kunnen worden aan).
donderdag 8 oktober 2020 om 21:22
nee joh, 70% is zwanger binnen een half jaar
Ben je nog een half jaar verder, dan ruim 80%
en binnen twee jaar ruim 90%
ik denk dat, omdat we minder kinderen krijgen, we er bewuster mee omgaan. OP het moment dat de pil de deur uitgaat, wil je met terugwerkende kracht 3 maanden zwanger zijn.
En er kan ook veel meer, dan "vroeger", dus waar je vroeger afwachtte of je kinderen kreeg, ben je nu al bezig met een PlanB: wil ik aan ivf etc gaan denken, mocht het niet lukken.

donderdag 8 oktober 2020 om 21:23
donderdag 8 oktober 2020 om 21:23
Tegenwoordig is het (gelukkig) een onderwerp waar je over kunt praten.
De zus van mijn oma was ongewenst kinderloos, mijn oma zelf kon maar 1 kind krijgen na jaren proberen en een andere zus van haar kreeg ook 1 kind. Allemaal geboren in de jaren 20 en toen was het normaler om iets grotere gezinnen te krijgen ( in ieder geval meer dan 1).
Daar werd niet over gepraat, pas toen ik zelf zwanger was van mijn eerste kind vertelde mijn oma dat het niet lukte en hoeveel verdriet zij daarvan had gehad, maar dat het niet iets was wat je met andere mensen besprak. Haar zussen hetzelfde, maar ze hebben het nooit echt met elkaar besproken. Het was zo en ze moesten het daarmee doen.
Mijn andere oma kreeg 9 kinderen, maar die was zeker niet ieder jaar zwanger.. Met 21 jaar getrouwd, 22 eerste kind, met 47 laatste kind ( mijn moeder). Borstvoeding werkte toen enigszins/redelijk als anticonceptie en na 9 maanden/1 jaar stond meneer pastoor weer voor de deur wanneer de volgende telg zich aan zou dienen..
De zus van mijn oma was ongewenst kinderloos, mijn oma zelf kon maar 1 kind krijgen na jaren proberen en een andere zus van haar kreeg ook 1 kind. Allemaal geboren in de jaren 20 en toen was het normaler om iets grotere gezinnen te krijgen ( in ieder geval meer dan 1).
Daar werd niet over gepraat, pas toen ik zelf zwanger was van mijn eerste kind vertelde mijn oma dat het niet lukte en hoeveel verdriet zij daarvan had gehad, maar dat het niet iets was wat je met andere mensen besprak. Haar zussen hetzelfde, maar ze hebben het nooit echt met elkaar besproken. Het was zo en ze moesten het daarmee doen.
Mijn andere oma kreeg 9 kinderen, maar die was zeker niet ieder jaar zwanger.. Met 21 jaar getrouwd, 22 eerste kind, met 47 laatste kind ( mijn moeder). Borstvoeding werkte toen enigszins/redelijk als anticonceptie en na 9 maanden/1 jaar stond meneer pastoor weer voor de deur wanneer de volgende telg zich aan zou dienen..
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 08-10-2020 21:32
14.90% gewijzigd
donderdag 8 oktober 2020 om 21:25
sorry, ook daar zit je fout (het is wellicht ook niet helemaal jouw area)pejeka schreef: ↑08-10-2020 21:20Klopt, dat is ook waar. En ik denk dat het feit dat steeds meer mensen steeds langer wachten met kinderen willen krijgen (tussen 35 en 40 is allang geen uitzondering meer) er ook aan bijdraagt dat zwangerschappen steeds lastiger te realiseren zijn, want beide partners zijn dan eigenlijk al ver boven de meest gunstige leeftijd (en de vrouwen vaak al tegen het randje van niet meer zwanger kunnen worden aan).
Vrouwen kunnen gerust na hun 30e, 35e, zelfs 40e een kind krijgen (deden ze vroeger ook, dat tiende kind kwam als ma al een eind op leeftijd was)
En vrouwen zijn in NL gemiddeld nog geen 30e voor ze de eerste krijgen. Zolang je er geen tien wil, maakt het dus niks uit
donderdag 8 oktober 2020 om 21:30
in 1935 kregen vrouwen gemiddeld ruim 2,5 kind
die grote gezinnen zijn van veel langer geleden
In 1935 was de vrouw gemiddeld 26 bij eerste kind, nu 29
echt, le praat vanuit je eigen vooroordelen, niet vanuit feiten
voor wie de feiten wil checken: https://www.nidi.nl/shared/content/outp ... -beets.pdf
Voor wie te lui is het te lezen, zie de grafieken op p.30
donderdag 8 oktober 2020 om 21:31
ik kreeg ook pas, toen ik zelf een eerste kind had, het verdriet te horen.Chantilly21_2 schreef: ↑08-10-2020 21:23Tegenwoordig is het (gelukkig) een onderwerp waar je over kunt praten.
De zus van mijn oma was ongewenst kinderloos, mijn oma zelf kon maar 1 kind krijgen na jaren proberen en een andere zus van haar kreeg ook 1 kind. Allemaal geboren in de jaren 20 en toen was het normaler om iets grotere gezinnen te krijgen.
Miskramen bij tantes en bij mijn oma. En een andere tante met een kinderwens, die maar niet lukte, en na jaren wel. (ik had me wel eens afgevraagd, waarom ik 1 zo'n heel jong nichtje had)

donderdag 8 oktober 2020 om 21:43
Ik denk dat er vroeger gewoon medisch veel minder kon, beide kanten op. Dus het ging meer zoals moeder natuur het bedacht had. Voor sommige vrouwen veel kinderen in korte tijd en voor sommige vrouwen geen kinderen.
Mijn oma kreeg er 11, maar heeft wel eens verteld dat ze het na nr 8 eigenlijk ook wel goed vond.
Mijn oma kreeg er 11, maar heeft wel eens verteld dat ze het na nr 8 eigenlijk ook wel goed vond.
donderdag 8 oktober 2020 om 21:46
Mijn Friese oma had 2 zussen die Nederlands spraken, in plaats van Fries. Ik vond dat altijd wel wat vreemd, maar ja je ziet die mensen nooit eigenlijk, dus wie weet hadden ze ergens midden in het land een man getroffen en waren ze toen daar gaan wonen.
Pas veel later hoorde ik dat een tante van mijn oma geen kinderen kon krijgen en toen 2 zusjes van mijn oma 'kreeg'. Gewoon zo hup, jij gaat nu daar wonen.
Best wel bizar als je daar een beetje over nadenkt.
Die mensen hadden dus voor de buitenwereld ook gewoon 2 dochters, maar het waren helemaal niet hun eigen.
Pas veel later hoorde ik dat een tante van mijn oma geen kinderen kon krijgen en toen 2 zusjes van mijn oma 'kreeg'. Gewoon zo hup, jij gaat nu daar wonen.
Best wel bizar als je daar een beetje over nadenkt.
Die mensen hadden dus voor de buitenwereld ook gewoon 2 dochters, maar het waren helemaal niet hun eigen.
_melon wijzigde dit bericht op 08-10-2020 21:47
10.38% gewijzigd
donderdag 8 oktober 2020 om 21:46
Die grote gezinnen zijn echt niet van veel langer geleden. Zelf ben ik geboren in 1963 en woonde midden in een streek met streng gelovige geziinnen. Toen ik op de middelbare school zat, waren klasgenootjes met 7-8-9 broers of zussen echt geen uitzondering. Bij ons op de hoek (groot huis) woonde ook een streng gereformeerd gezin met maar liefst 11 kinderen. Maar de tijd dat je dat soort gezinnen toch nog regelmatig zag in je omgeving, is inderdaad wel voorbij.lilalinda schreef: ↑08-10-2020 21:30in 1935 kregen vrouwen gemiddeld ruim 2,5 kind
die grote gezinnen zijn van veel langer geleden
In 1935 was de vrouw gemiddeld 26 bij eerste kind, nu 29
echt, le praat vanuit je eigen vooroordelen, niet vanuit feiten
voor wie de feiten wil checken: https://www.nidi.nl/shared/content/outp ... -beets.pdf
Voor wie te lui is het te lezen, zie de grafieken op p.30
Maar feit is natuurlijk wel dat het gegeven dat veel vrouwen wachten tot eind 30/begin 40 met het starten van een gezin, invloed heeft op de vruchtbaarheid. En ja, ook vroeger kregen vrouwen van 41/42 heus nog wel kinderen, maar veelal waren daar veel doodgeboren kinderen of kinderen met een (ernstige) lichamelijke of geestelijke afwijking het gevolg van.
donderdag 8 oktober 2020 om 21:47
Mijn ene oma kreeg er 5, de laatste drie hadden niet gehoeven voor haar (iets wat de kinderen ook wisten)Nijn5 schreef: ↑08-10-2020 21:43Ik denk dat er vroeger gewoon medisch veel minder kon, beide kanten op. Dus het ging meer zoals moeder natuur het bedacht had. Voor sommige vrouwen veel kinderen in korte tijd en voor sommige vrouwen geen kinderen.
Leuk joh, die goeie ouwe tijd
Mijn andere oma, was iets jonger en veel wereldser, was 1 van de eerste vrouwen n NL die aan de pil ging. Haar arts moest hem speciaal voor haar bestellen
donderdag 8 oktober 2020 om 21:53
Maar blijkbaar ging het zwanger worden toen vanzelf op de één of andere manier, zelfs vaker dan gewenst soms. Waarom is het tegenwoordig dan zo'n gedoe om zwanger te raken? Dat verwondert me.lilalinda schreef: ↑08-10-2020 21:47Mijn ene oma kreeg er 5, de laatste drie hadden niet gehoeven voor haar (iets wat de kinderen ook wisten)
Leuk joh, die goeie ouwe tijd
Mijn andere oma, was iets jonger en veel wereldser, was 1 van de eerste vrouwen n NL die aan de pil ging. Haar arts moest hem speciaal voor haar bestellen