Zure begravenis

12-10-2020 22:33 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week heeft een collega haar tante gecremeerd. Schijnt een hele problematische vrouw geweest te zijn. Haar kinderen konden haar wel schieten. Ok, daar kijk ik niet zo van op, daar zijn er wel meer van, maar hier viel mijn mond dus echt van open (sorry, moest ook echt wel lachen, gelukkig collega ook wel)

De kinderen hebben serieus tijdens de dienst dat nummer van Brigitte Kaandorp “Zwaar Leven” opgezet :rofl: :rofl:

Hebben jullie ooit iets dergelijk zuurs op een begrafenis meegemaakt? Of wie zou het serieus overwegen? Ik weet niet of ik een overledene ooit zo’n trap na zou kunnen geven.
blueberry wijzigde dit bericht op 12-10-2020 22:37
0.16% gewijzigd
AaltjeR schreef:
12-10-2020 23:42
Op een grafsteen van een kennis: ‘hij was een nuttig mens’. Als dat alles is wat ze over me kunnen zeggen... zet dan maar niks op die steen.
Misschien een geintje van diegene zelf?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Gelukkig had ze het zelf niet meer door. Begrafenissen, behalve dat ze praktisch nut hebben, zijn mijns inziens verder uitsluitend bedoeld voor de nabestaanden. Als iedereen dan nog bezig is met zijn negatieve mening en niet in staat om af te zien van het scoren van hun puntjes dan krijg je wel iets ontzettend ongezelligs.

Gelukkig weet over honderd jaar niemand meer hoe de mensen van nu waren, tenzij je iets heel bijzonders hebt gedaan zoals de computer uitvinden. Of zelfs dat niet? ;-)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Girl on Fire! Goeie!
(sorry, kan het berichtje niet meer vinden waar het in stond).

Het is dat ik niet gecremeerd wil worden, maar anders had ik het zó op mijn lijstje gezet.
linnylow schreef:
12-10-2020 23:37
Ik vind het juist vaak iets walgelijks de dood het haalt me hele honger weg ik denk als dat je het je niet raakt je sneller aan koekjes en koffie kunt denken.

Maar waarom ga je dan als je er zo instaat en het je eigenlijk niks tot weinig doet puur voor de mensen die nog leven ?
Hoe kom je daar nou bij?
Ik mijd begrafenissen altijd omdat ik echt compleet overstuur ben.
Al ken ik de overledene niet, dan zit ik nog het hardste te snikken en ben nog dagen van de leg.
Ik was een tijdje terug naar een begrafenis van een moeder van een kennis, ik had die moeder nooit ontmoet. Ik ben maar op de gang gaan staan omdat ik echt heel hard moest huilen. Ik vond het zo zielig voor iedereen.
En toen gingen de kleinkinderen ook nog huilend een lied zingen, ik ging echt kapot en schaamde me dood, want ik was daar tot steun van mijn kennis, niet om zelf de aandacht te trekken.
Waarschijnlijk heb ik gewoon trek van al die emoties.
Ik heb daarna vier van die kleffe broodjes ham weggewerkt en die cake, ik heb nog nooit zulke heerlijke cake geproefd.
Wat gepast of ongepast is, hangt natuurlijk helemaal af van de omstandigheden, maar uiteindelijk is het aan de nabestaanden om te doen wat voor hen passend en goed voelt. Ik vind het eerder onkies om daar een oordeel over te hebben.

Ik ben zelf erg van de zwarte humor en bij mij - zoals bij velen - ligt huilen en lachen erg dicht bij elkaar. Het zou mij denk ik ontzettend veel moeite kosten om op zo’n moment niet vreselijk in de lach te schieten.
nooit zo'n uitvaart meegemaakt. wel een van iemand die wij goed kenden en dat was echt geen fijn persoon. schone schijn ophouden maar ondertussen al meer dan 10 jaar een affaire én iedereen vriendelijk aankijken en achter de rug om de meest vreselijke oordelen uiten tegen wie het maar wil horen.
op haar uitvaart werd ze nog net niet heilig verklaard. niet alleen mijn man en ik keken elkaar af en toe aan met de vraag of we wel op de goede uitvaart waren.
En doooooor!
Andrieske1976 schreef:
13-10-2020 00:26
Waarom heb jij dit topic geopend? Het betreft een vriendin of collega van je en het viel je op dat het liedje als zuur werd ervaren, door jou?
Nee, gewoon omdat het een cabaretlied lied (ken je het lied?) is over iemand die over alles zeurt en klaagt. Het lied is om zulke mensen belachelijk te maken. Dat verwacht je niet bij een begrafenis en of wij ook zulke voorbeelden kennen.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 13-10-2020 09:34
5.72% gewijzigd
Ach, de overledene in kwestie is er niet meer bij. Deze zal dus niks merken van wat de nabestaanden doen of laten.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
De uitvaart van mijn opa was echt heel erg. Door omstandigheden moest het plaatsvinden in het verzorgingstehuis waar hij de laatste jaren had geleefd en de dominee van dat verzorgingstehuis verzorgde de dienst, dus vooraf uren met die man gesproken. Nu moet ik zeggen, mijn opa had een flinke gebruiksaanwijzing en ik geloof ook wel dat hij de lastigste bewoner ooit was daar. Maar hij werd tijdens de dienst echt weggezet als een tiran en ook werd de muziek totaal verkeerd uitgelegd door die dominee, echt gewoon tenenkrommend. Ik heb tot op de dag van vandaag spijt dat ik heb gewacht tot ná de dienst (waarbij de dominee iedereen naar huis stuurde ipv naar de koffietafel :-o ) om er iets van te zeggen.

Het is nu 4 jaar geleden en inmiddels kinnen we er wel om lachen, het afscheid was echt bizar, maar dat past wel bij het leven van mijn opa. En die dominee vlucht nog steeds de andere kant op als ik hem daar tegen kom.
Ik was ook ooit aanwezig bij een kerkelijke begrafenis, al was degene die werd begraven en zijn vrouw niet super religieus. Ik was net een tiener dus ik heb het zelf eerlijk gezegd niet heel erg meegekregen en had verder niet veel met die mensen dus heel erg had ik m'n hoofd er niet bij :A: , maar m'n moeder heeft zich kapot geërgerd want de dominee schijnt een toespraak te hebben gegeven vol hel en verdoemenis omdat ze niet vaak naar de kerk kwamen :"). Erg fijn is dat voor de nabestaanden.
oudebaas schreef:
13-10-2020 09:32
Ach, de overledene in kwestie is er niet meer bij. Deze zal dus niks merken van wat de nabestaanden doen of laten.
Maar er zijn misschien mensen op de uitvaart die er wel een waardige plechtigheid van willen maken...
Tja bij een familielid werden zowel zijn goede kanten als ook zijn slechte kanten even heel duidelijk uit de doeken gedaan. Ik voelde me nooit thuis daar en het was voor mij een eyeopener. Ik had er niet zo veel problemen mee, ik snap wel dat het hypocriet aan zou voelen om alleen maar een loftrompet over hem te steken.
schorpioentje28 schreef:
13-10-2020 04:22
Ben ooit bij een uitvaart bijna in de lach geschoten toen bij het begin van de plechtigheid de familie binnen kwam met de kist en het liedje “opzij, opzij, opzij” van Herman van Veen gespeeld werd. Dat kwam vooral omdat dat haaks op mijn verwachtingspatroon stond..
Dat zou ik dan wel weer humor vinden zeker als de persoon een beetje haastig type was
Mijn oma had vier kinderen, eentje werd ontzettend voorgetrokken op de rest en de andere drie hebben niet zo'n goede herinneringen aan hun jeugd.
Het voorgetrokken kind heeft later met haar gezin veel ruzie gemaakt met de rest van de familie, nog meer een wig gedreven tussen oma en de rest van de familie en veel achterbakse dingen uitgehaald.

Op de begrafenis stond een van de kleinkinderen van dat gezin daar schijnheilig te verklaren dat oma ze had geleerd om geen ruzie te maken en altijd lief en vriendelijk tegen iedereen te zijn. Ik vond het stiekem wel leuk dat 80% van de aanwezigen even moest gniffelen bij die uitspraak. Bijna iedereen weet hoe de verhoudingen liggen.
Ik kon er net even niet opkomen, maar het nummer Hopeloos van Will Tura had veel betekenis voor mijn opa omdat hij ooit 2 keer een wereldrecord heeft neergezet en dat nummer werd tijdens zijn pogingen veel gedraaid. Dat werd dus gespeeld op zijn uitvaart met de uitleg van de dominee dat hij zo'n hopeloos leven had gehad O_O
schorpioentje28 schreef:
13-10-2020 04:22
Ben ooit bij een uitvaart bijna in de lach geschoten toen bij het begin van de plechtigheid de familie binnen kwam met de kist en het liedje “opzij, opzij, opzij” van Herman van Veen gespeeld werd. Dat kwam vooral omdat dat haaks op mijn verwachtingspatroon stond..
Fantastisch
Ik was laatste bij een begrafenis van iemand die niet erg geliefd was, echt een moeilijk mens.
En daar werd niks oneerlijks verteld, er werd niet gelogen. Maar de nabestaanden wilden wel aardig blijven. Dat werd dus een hele zakelijke begrafenis, zelfs geen tranen toen zijn familie het woord nam.
Het was een zakelijke opsomming van zijn leven en verder veel religieuze momenten.
Dat was ook pijnlijk.

Niet zo pijnlijk als "natrappen", maar toch.
CHL schreef:
13-10-2020 10:11
Ik kon er net even niet opkomen, maar het nummer Hopeloos van Will Tura had veel betekenis voor mijn opa omdat hij ooit 2 keer een wereldrecord heeft neergezet en dat nummer werd tijdens zijn pogingen veel gedraaid. Dat werd dus gespeeld op zijn uitvaart met de uitleg van de dominee dat hij zo'n hopeloos leven had gehad O_O
:facepalm:
misschien had de overledene zelf bepaald dat ze "Zwaar leven" op haar begrafenis wilde?
not all who wander are lost
knolselder schreef:
13-10-2020 11:03
misschien had de overledene zelf bepaald dat ze "Zwaar leven" op haar begrafenis wilde?
Dan vond ze zich wel heel zielig!
:rofl:
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
knolselder schreef:
13-10-2020 11:03
Volgens collega was de band met kinderen dusdanig, dat ze helemaal niets hebben gedaan zoals ze wilde.
Ze wilde begraven worden maar ze werd gecremeerd, omdat niemand behoefte had aan een gedenkplaats.
De kinderen hadden onderling wel een goede band en dit was blijkbaar om gezamenlijk dit vervelende hoofdstuk af te sluiten.
Ze had zes! kinderen uit twee verschillende relaties. Als die allemaal een hekel aan je hebben en eensgezind kiezen voor dit nummer dan heb je het wel erg laten afweten lijkt me. Verder was collega aanwezig als beste vriendin/nicht van het jongste kind en was daar niet specifiek voor tante.
Overigens vind ik "begravenis" een goede spelling, want we schrijven ook "belevenis".
Maar geen "ervenis"... Ik ga erover nadenken.
:huh: :wtf: :confused:
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
CHL schreef:
13-10-2020 10:11
Omg 😱
haarklover schreef:
13-10-2020 11:37
Overigens vind ik "begravenis" een goede spelling, want we schrijven ook "belevenis".
Maar geen "ervenis"... Ik ga erover nadenken.
:huh: :wtf: :confused:

Belevenis is juist de uitzondering, hier wordt het uitgelegd.

https://onzetaal.nl/taaladvies/begrafenis
Ik heb dus zo een nicht die vind dat er ALTIJD humor en gelachen moet worden.
Oma was overleden, moeder van nicht zat te huilen met nog een paar familieleden en andere familieleden bleven gewoon rustig. Nicht zat in haar eentje moppen te tappen en daarbij te schateren om zichzelf met anekdotes over oma. Soms is het nou even niet het juiste moment om dat te doen, maar dat had ze kennelijk niet in de gaten. Ik geloof dat niemand er op in ging, 0,0 reactie. En dan alsnog verder gaan. Dat was best een akward moment :roll:
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven