Niet pluis gevoel

12-10-2020 11:46 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik woon sinds 9 maanden samen met mijn vriend. Per november hebben we 2 jaar een relatie. Zoals iedereen weet gaat een relatie niet altijd over rozengeur en maneschijn en moet je aan een relatie werken.

Er zijn een aantal zaken waar ik echt een heel naar gevoel van krijg. Ik wil dit graag delen omdat ik om advies zou willen vragen. Of het nu aan mij ligt of de relatie.

- Mijn vriend werkt bij defensie en is geregeld erg moe van zijn werk of van een oefening. Dat begrijp ik volkomen! Alleen is hij is regelmatig 2 avonden per week+een dag in het weekend heel afwezig en zegt heel weinig tegen mij. Hij praat dan alleen over hoeveel broodjes ik wil of gaat zitten aan tafel als ik heb gekookt en zegt de hele tijd niks. Met het ontbijt afgelopen weekend zegt hij ook vrij weinig. Gedurende de dag is hij ook stil. Dit moet toch kunnen? Even stil zijn en moe. Maar ik vind het persoonlijk best veel. Maar ik krijg hier een heel naar gevoel van. Mijn adem gaat hoog zitten en ik heb echt het gevoel dit ik niet gezien en gehoord wordt. Ik krijg hier dus een lichamelijke reactie van. Dit gebeurt dus regelmatig.

Het kan een tijdje goed gaan en dan is er niks aan de hand. Als hij dan weer zo'n periode heeft krijg ik daar weer heel erg last van.

- hij probeert echt zijn best te doen maar geeft mij weinig complimenten omdat hij dat niet echt gewend is geweest vanuit zijn opvoeding en werk.

- in het bijzijn van zijn ouders zegt hij soms echt hele lullige en kwetsende dingen tegen mij. Ook af en toe waar vrienden bij zijn. Hier gaat hij aan werken en het verschil merk ik ook echt, maar dit was ook een heel gedoe geweest. Ik vind het bijzonder want je bent toch van nature lief tegen de ander en zeker waar andere bij zijn? Als ik zo doe tegen hem waar mijn ouders bij zijn zou ik mij kapot schamen. Ik zou het niet eens willen en durven.

- Toen hij een maand weg was stuurde hij mij wel een hele lieve kaart met foto's van ons er op voor mijn verjaardag en een grote bos bloemen. Verder had hij voor mijn verjaardag een hele mooie ring gekocht. Na dat hij terug was nam hij mij gelijk mee uit eten. Hij zegt ook regelmatig dat hij veel van mij houdt en geeft mij dan een kus of een knuffel. Verder laat hij mij vrij en vertrouwd mij.

Ik zie echt dat hij aan bepaalde dingen werkt en hierin veranderd en rekening met mij houdt. Een tijd geleden deed hij niet leuk tegen mij in het bijzijn van zijn ouders, hierna zij hij thuis in bed, volgensmij deed ik niet zo leuk tegen je vanavond he? Sorry daarvoor. Dus ik zie echt verandering.

Ik ben mij regelmatig aan het afvragen of hij gewoon een moeilijk persoon is en ik te gevoelig ben ofzo? Dat ik het mij te snel aantrek, van het stil zijn vooral. En dat ik hier gewoon mee moet dealen en het dan vanzelf beter wordt. Of dat dit iets is wat blijvend is en dat ik trek aan een dood paard..?

Hij heeft zelf voorgesteld om in relatie therapie te gaan hiervoor. Hij verteld ook dat hij verder nergens last van heeft en dat hij geen last heeft van mij. Maar dat hij zijn best probeert te doen en ik vooral een probleem heb, waar aan hij samen met mij wilt werken.

Dat vind ik echt heel fijn. Maar mijn punt is, dat het mij zo veel gedoe en stress oplevert. Voor hem. Natuurlijk ook. Zijn dit soort relatie issues normaal of? Ik weet het even niet meer.

Ik loop hier al mee vanaf dat we samenwonen. Iedere keer als hij weer zo'n stille week of bui heeft schiet ik van binnen in paniek.

Verder heb ik nooit twijfels gehad of mijn gevoel voor hem, maar is het soms wel eens wat minder geworden door bovenstaande zaken. Logisch natuurlijk. Wij houden allebei echt heel veel van elkaar, maar sommige dingen vind ik gewoon echt niet leuk en oké. Dan vraag ik mij af, maar wat is houden van dan precies? Hoort dit erbij?

Is dit aanstellerij of logisch?
sunbeach88 schreef:
13-10-2020 10:56
Ik vind het zo lief hoe jullie hier op reageren en tips en advies geven. Echt heel erg fijn. De kwetsende dingen die hij zegt zijn het volgende (als we bij zijn ouders zitten).

Ik ben heel enthousiast over een ski vakantie, omdat ik het leuk vindt om te snowboarden ect. Hij reageert daar niet op. Als ik vraag in het bijzijn van zijn ouders of hij het ook leuk vind of misschien wel van mij wilt leren als we daar zijn (bepaalde technieken en dingen), dan zegt hij heel neerbuigend, ha wat valt er te leren dan? Wat zou jij mij kunnen leren dan? Helemaal niet enthousiast of wat dan ook.. Hier heeft hij later wel zijn excuus voor aangeboden.

Of ik ben enthousiast met wat ik allemaal in het huis heb gedaan. Daar gaat hij ook niet op in. Zijn ouders zijn dan wel enthousiast richting mij. Ik vraag dan express aan hem, vind je niet dat ik dat goed heb gedaan of dat ik dit goed kan? Dan krijg ik dit antwoord: je koort mij niet klagen toch. Moet ik je daarvoor een compliment geven dan? Dit gaat gepaard met een hele neerbuigende toon. Of als we bij vrienden zijn zei hij. Ja blaas jij het luchtbed op? Succes! Je red het.

Ik had een heel gesprek met hem hierover gehad. Hij zegt dan dat ik een hele andere belevingswereld heb dan hem. Dat op die manier communiceren voor hem normaal is, maar dat hij wel kan begrijpen dat het kwetsend kan over komen voor mij. Hij zegt dat hij een hele dikke huid heeft en dat ik gewoon een hele dunne huid heb...

Ik heb tegen hem gezegd dat het veel mensen dat in zijn algemeen als kwetsend zien en dat mijn belevingswereld helemaal niet zo gek is. Dit is gewoon algeem sociaal gezien niet oké. Of jullie zijn het niet met mij eens.

Heel gek, maar hij probeert mij echt er van te overtuigen dat het best bijzonder is dat ik het anders zie. En dat ik een hele andere belevingswereld heb. Terwijl het helemaal gek ik zoals ik het zie...
het zijn gewoon kut-opmerkingen hoor, ligt echt niet aan jou

en, als je van elkaar houdt, haar je (als het al het geval is) rekening met elkaars "dunne huid"
Ik weet precies waar ik mijn man keihard kan raken en dat doe ik dus niet
Het 1e voorbeeld vind ik niet oké. Het 2e en 3e, mwah.
Het zal aan de toon liggen.
Ik heb wel het idee dat jij er extra gevoelig voor bent en dat je erg graag van hem wilt horen dat je het goed doet. Ik zou daar, in zijn plaats, wel geïrriteerd van raken.

Hij wil jou ervan overtuigen dat jouw belevingswereld vreemd is, jij wilt hem overtuigen dat zijn belevingswereld vreemd is. Dat schiet natuurlijk niet op, met overtuigen vind je elkaar niet.
Ik denk dat het lastig is voor jullie om samen oud te worden.
Bubbel° schreef:
13-10-2020 12:12
Het 1e voorbeeld vind ik niet oké. Het 2e en 3e, mwah.
Het zal aan de toon liggen.
Ik heb wel het idee dat jij er extra gevoelig voor bent en dat je erg graag van hem wilt horen dat je het goed doet. Ik zou daar, in zijn plaats, wel geïrriteerd van raken.

Hij wil jou ervan overtuigen dat jouw belevingswereld vreemd is, jij wilt hem overtuigen dat zijn belevingswereld vreemd is. Dat schiet natuurlijk niet op, met overtuigen vind je elkaar niet.
Ik denk dat het lastig is voor jullie om samen oud te worden.
Ik ben helemaal niet extra gevoelig. Dit zijn gewoon echt kut opmerkingen. Kom op zeg, iedereen zou dit toch kut vinden. Ik vraag niet dagelijks naar complimenten hoor, alleen op dat moment om te proberen of hij nog iets positiefs kan zeggen en als hij zo stil is bijvoorbeeld.
sunbeach88 schreef:
13-10-2020 12:54
Ik ben helemaal niet extra gevoelig. Dit zijn gewoon echt kut opmerkingen. Kom op zeg, iedereen zou dit toch kut vinden. Ik vraag niet dagelijks naar complimenten hoor, alleen op dat moment om te proberen of hij nog iets positiefs kan zeggen en als hij zo stil is bijvoorbeeld.
maar waarom blijf jij bij een man, die je zo behandelt?
sunbeach88 schreef:
Je hengelt dan overduidelijk naar zijn goedkeuring, blijkbaar omdat hij stil is. Dat schiet niet op.
Ik vind het niet zo lullig van hem dat hij niet enthousiast is over de dingen waar jij wel enthousiast over bent. Maar jij wel, dus je trekt dan aan hem met een lullige opmerking tot gevolg.
Hij heeft dan blijkbaar in gezelschap van zijn eigen mensen behoefte om zich wat van je te distantiëren.
Een patroon omdat jullie je niet comfortabel voelen met hoe de ander is.
lolapaloeza wijzigde dit bericht op 13-10-2020 13:12
0.18% gewijzigd
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
sunbeach88 schreef:
Je bent anders wel aan het zoeken, waarom zulke vragen stellen aan de tafel bij zijn ouders, en je schrijft dat je ook expres bepaalde vragen stelt.
Hij zegt niets vervelends tegen jou aan de tafel bij zijn ouders uit zichzelf...ik weet niet precies wat je wil maar vind je toch wel een beetje dramatisch overkomen.

Als deze man jou niet bevalt dan ga je toch weg, je kan mensen niet veranderen in iets waar jij mee om kan gaan. En wat iemand al eerder zei, jij hebt echt ontzettend veel bevestiging nodig.
Deze man gaat niet veranderen. Dat zal je vanzelf merken als je het aanpassen (zodat de relatie toch kan gaan werken) niet meer trekt. Dan kijk je terug en baal je dat je niet eerder naar je gevoel hebt geluisterd: namelijk dat je deze relatie en waarschijnlijk de man zelf, helemaal niet leuk vindt. Zoek een vent die je wel echt leuk vindt en die jou waardeert om wie je bent dan kun je al deze verspilde energie in iets nuttigs stoppen. Het leven vliegt namelijk voorbij maar dat heb jij niet door want je bent steeds afgeleid door relatiegedoe.
lolapaloeza schreef:
13-10-2020 13:02
Je hengelt dan overduidelijk naar zijn goedkeuring, blijkbaar omdat hij stil is. Dat schiet niet op.
Ik vind het niet zo lullig van hem dat hij niet enthousiast is over de dingen waar jij wel enthousiast over bent. Maar jij wel, dus je trekt dan aan hem met een lullige opmerking tot gevolg.
Hij heeft dan blijkbaar in gezelschap van zijn eigen mensen behoefte om zich wat van je te distantiëren.
Een patroon omdat jullie je niet comfortabel voelen met hoe dan ander is.
Precies dit
sunbeach88 schreef:

Goed om te zien dat je ook van je af kunt bijten :)

Verder eens met de overige reacties.
Is '88 je geboortejaar?
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Het zal komen omdat ik net als je man vaak geen zin heb in een gesprek en ik allergisch ben voor mensen die me dan toch proberen te dwingen om 'gezellig' mee te kletsen, maar ik wordt gewoon benauwd van je teksten. Hoezo moet jij geforceerd een gesprek met hem gaande houden? Jullie hebben een relatie, geen praatprogramma waar geen stiltes mogen vallen.

Waarom zou je in godsnaam steeds proberen iets uit hem te krijgen als hij stil is? Dat je 1 keer een balletje opgooit snap ik, maar als het dan niet lukt, lekker laten. Hij heeft al aangegeven dat het niks met jou te maken heeft, het is geen waardeoordeel over jou.
Creativity is intelligence having fun
sunbeach88 schreef:
Nee, niet iedereen vind dit kut opmerkingen! Ik zou hier niet echt wakker van liggen en vind jou wel extra gevoelig overkomen en bevestiging zoeken. Op een negatieve manier.

Dit is hoe jij bent en hij is zoals hij is. Beide is prima, maar niet samen als stel. Dit werkt niet en veranderen al helemaal niet. Als ik jou was, zou ik hier niet mee verder gaan. Is voor beide niet fijn.
Wat voor mensen zoekt defensie?
Mensen met een sterke eigen mening? Die niet zomaar allez voor lief nemen?
Niet dus.
Vooral bij de "lagere rangen" moet je gewoon luisteren en doen wat er gezegt wordt.
Je moet dus kneedbaar zijn.
Die menden worden daar afgehard, afgestompt, afgevlakt.
Zo worden ze getraind.
Je vriend moet echt afschakelen naar standje normaal als hij vrij is.
Geen idee of dit ooit goed komt.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Ik lees niks geks eerlijk gezegd.

Hij is introvert en jij hebt meer bevestiging nodig. Zegt hij écht hele onaardige dingen? Of ben jij super gevoelig?

Als hij regelmatig zijn affectie toont en ook echt wilt werken aan de relatie voor jou.. dan zit het vanuit zijn kant wel goed. Als jij echt een lichamelijke reactie krijgt, dan is dat niet zo gezond natuurlijk.

Ik ben zelf ook introvert en ik kan me voorstellen dat als je je vriend 2 keer per week ziet wanneer je niet samen woont, je alle aandacht krijgt en wanneer je met hem samen woont, je evenveel aandacht krijgt, maar je eigenlijk meer wilt.
sunbeach88 schreef:
13-10-2020 10:56
Ik vind het zo lief hoe jullie hier op reageren en tips en advies geven. Echt heel erg fijn. De kwetsende dingen die hij zegt zijn het volgende (als we bij zijn ouders zitten).

Ik ben heel enthousiast over een ski vakantie, omdat ik het leuk vindt om te snowboarden ect. Hij reageert daar niet op. Als ik vraag in het bijzijn van zijn ouders of hij het ook leuk vind of misschien wel van mij wilt leren als we daar zijn (bepaalde technieken en dingen), dan zegt hij heel neerbuigend, ha wat valt er te leren dan? Wat zou jij mij kunnen leren dan? Helemaal niet enthousiast of wat dan ook.. Hier heeft hij later wel zijn excuus voor aangeboden.

Of ik ben enthousiast met wat ik allemaal in het huis heb gedaan. Daar gaat hij ook niet op in. Zijn ouders zijn dan wel enthousiast richting mij. Ik vraag dan express aan hem, vind je niet dat ik dat goed heb gedaan of dat ik dit goed kan? Dan krijg ik dit antwoord: je koort mij niet klagen toch. Moet ik je daarvoor een compliment geven dan? Dit gaat gepaard met een hele neerbuigende toon. Of als we bij vrienden zijn zei hij. Ja blaas jij het luchtbed op? Succes! Je red het.

Ik had een heel gesprek met hem hierover gehad. Hij zegt dan dat ik een hele andere belevingswereld heb dan hem. Dat op die manier communiceren voor hem normaal is, maar dat hij wel kan begrijpen dat het kwetsend kan over komen voor mij. Hij zegt dat hij een hele dikke huid heeft en dat ik gewoon een hele dunne huid heb...

Ik heb tegen hem gezegd dat het veel mensen dat in zijn algemeen als kwetsend zien en dat mijn belevingswereld helemaal niet zo gek is. Dit is gewoon algeem sociaal gezien niet oké. Of jullie zijn het niet met mij eens.

Heel gek, maar hij probeert mij echt er van te overtuigen dat het best bijzonder is dat ik het anders zie. En dat ik een hele andere belevingswereld heb. Terwijl het helemaal gek ik zoals ik het zie...
Ik zou hier oprecht niet van wakker liggen en je gist wel erg naar complimentjes. Ik zou hierin ook niet zo de monopolie op het gelijk claimen, maar accepteren dat jullie anders zijn. Ik ben het wel met je vriend eens eerlijk gezegd.
Ik denk dat ik op jouw vriend lijk. Heb er ook vaak behoefte aan om stil en alleen te zijn. Ik heb geen relatie. Maar ook in een relatie heb ik die behoefte. Ik kan en wil niet constant 'gezellig samen kletsen'. Als mijn partner daarvan zou gaan hyperventileren, zoals TO, dan was ik er snel klaar mee.
Complimenten geef ik overigens wel. Maar zo gauw iemand gaat vissen dan ontstaat bij mij weerstand. Mss dat ik dan ook wel eens kortaf reageer. Zeker als mijn partner tegen mijn ouders zou vertellen hoe goed ie bezig is om dan aan mij bevestiging te vragen. Sja.

Als jij behoefte hebt aan veel bevestiging, aandacht, gesprekken, gezelligheid, aanspraak en hij juist niet dan moet je je afvragen of jullie beiden bij elkaar vinden wat je nodig hebt.
Je vist wel naar complimentjes op een heel nare manier.
Lekker mee ophouden en uit elkaar; geen match.
Ik vind die opmerkingen eigenlijk helemaal niet kwetsend. Hooguit een beetje lomp, maar echt su-per onaardig? Mwah.

Mijn man kan ook vrij stil zijn. Toen we net samenwoonden moest ik daar heeeel erg aan wennen. Ik heb zelfs een keer half huilend bij een vriendin op de bank gezeten "HIJ ZEGT NOOOOOIT IETS!!". We hebben daar wel over gepraat natuurlijk. Hij wil thuis graag tot rust komen en aangezien hij introvert is, gebeurt dat het liefst in stilte.
Nou praat ik 5 kwartier in een uur dus ik lul wel gewoon verder. Hij vind dat altijd ook wel gezellig zegt hij. Als ik echt een reactie wil vraag ik gewoon of we even kunnen kletsen of dat ik zijn input wil hebben.
Daarnaast ben ik ook gewoon veel meer mijn eigen ding gaan doen. Ik vind het nu juist ook wel lekker rustig. Thuis is echt ons rustpunt en als we samen op pad gaan kletsen we wat af.

Punt is: ik heb hem nooit geprobeerd te veranderen. Is niet eerlijk naar hem, en zeer frustrerend voor mij. Hij is wie hij is en daar zal ik het mee moeten doen. Of niet, kan ook natuurlijk.
[quote=thanx post_id=32019532 time=1602595975 user_id=252299]
Wat voor mensen zoekt defensie?
.
missy-81 wijzigde dit bericht op 13-10-2020 17:10
Reden: Off topic
79.64% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven