Terecht gepikeerd of niet?
maandag 12 oktober 2020 om 18:22
Hoi allemaal,
Ik wil graag even jullie kijk op de volgende situatie en een beetje stoom afblazen. Ik ben momenteel erg gepikeerd en soms heb ik ook even een spiegel nodig
Binnenkort begin ik bij mijn nieuwe werkgever. Na een ongelukkige periode bij mijn vorige werkgever en flink wat solliciteren kan ik gelukkig ergens beginnen waar ik het (denk ik) erg naar mijn zin ga hebben. Nu het volgende. Ik ga namelijk van 40 uur naar 36 uur. Ook wordt er volledig thuisgewerkt bij volgend bedrijf, dus dat betekent dat ik ook thuis ingewerkt wordt. Mijn vriend daarentegen zit 3 van de 5 dagen wel op kantoor. Dat is vijf kwartier hiervandaan, dus hij zit met wat reistijd. Daarnaast werkt hij 40 uur. We hebben een tijdje terug al besproken dat ik de huishoudelijke taken op me zou nemen omdat ik simpelweg meer tijd heb. Nu moet ik bekennen dat ik me daar een beetje op heb verkeken. Want de was doen, boodschappen doen, koken, het huis poetsen, bed verschonen, de vaatwasser in- en uitruimen; dat kost best wat tijd bij elkaar. Ondertussen heb ik dan ook het gevoel dat ik vrij veel commentaar krijg op dingen. Het eten smaakt niet, zijn favoriete trui is niet gewassen, als we ergens zijn geweest en ik op de terugweg nog even langs de supermarkt wil (hij kan gewoon in de auto blijven wachten) krijg ik een diepe zucht want “heb je dat dan niet besteld met de boodschappen”… Dat ik soms echt denk: doe het dan lekker zelf allemaal. Dat zeg ik ook wel eens, maar dan is de reactie “dit is hoe we het af hebben gesproken en ik geef je alleen feedback” alsof ik een kleuter ben.
Afijn. Het begint me enorm te irriteren. Ik heb namelijk het idee dat hij denkt dat ik echt hele dagen de tijd heb om het huis van top tot teen schoon te hebben nu ik vrij ben. Dat ik ook nog naar de sportschool ga, af en toe een kopje koffie drink met een vriendin, langs mijn ouders ga of soms even niets wil doen, dat gaat er niet in. Ja, ik heb meer tijd, maar ik vind het ook fijn om even wat tijd voor mezelf te nemen soms. Als hij thuis werkt en ik ben ook thuis (aan het werk, of in dit geval vrij) wordt er ook verwacht dat de tafel is gedekt en de lunch klaarstaat om 12 uur. Het begint gewoon energie te vreten. Ik vind het zo makkelijk vanuit hem om telkens maar commentaar te leveren terwijl hij zelf niets hoeft te doen.
Sorry voor het lange verhaal. Kortom: ik vind hem eerlijk gezegd een beetje een verwend kind worden op deze manier. Niets doen maar wel commentaar leveren. En als we er een discussie over krijgen ligt het ook standaard aan mij of is het geen commentaar, maar “feedback”.
Hoe zien jullie dit? Ik vind het terecht dat ik meer in het huishouden doe, maar dat hij nou bepaalt wanneer ik wat doe en ook nog commentaar hebben begint me nu echt te irriteren.
Ik wil graag even jullie kijk op de volgende situatie en een beetje stoom afblazen. Ik ben momenteel erg gepikeerd en soms heb ik ook even een spiegel nodig

Binnenkort begin ik bij mijn nieuwe werkgever. Na een ongelukkige periode bij mijn vorige werkgever en flink wat solliciteren kan ik gelukkig ergens beginnen waar ik het (denk ik) erg naar mijn zin ga hebben. Nu het volgende. Ik ga namelijk van 40 uur naar 36 uur. Ook wordt er volledig thuisgewerkt bij volgend bedrijf, dus dat betekent dat ik ook thuis ingewerkt wordt. Mijn vriend daarentegen zit 3 van de 5 dagen wel op kantoor. Dat is vijf kwartier hiervandaan, dus hij zit met wat reistijd. Daarnaast werkt hij 40 uur. We hebben een tijdje terug al besproken dat ik de huishoudelijke taken op me zou nemen omdat ik simpelweg meer tijd heb. Nu moet ik bekennen dat ik me daar een beetje op heb verkeken. Want de was doen, boodschappen doen, koken, het huis poetsen, bed verschonen, de vaatwasser in- en uitruimen; dat kost best wat tijd bij elkaar. Ondertussen heb ik dan ook het gevoel dat ik vrij veel commentaar krijg op dingen. Het eten smaakt niet, zijn favoriete trui is niet gewassen, als we ergens zijn geweest en ik op de terugweg nog even langs de supermarkt wil (hij kan gewoon in de auto blijven wachten) krijg ik een diepe zucht want “heb je dat dan niet besteld met de boodschappen”… Dat ik soms echt denk: doe het dan lekker zelf allemaal. Dat zeg ik ook wel eens, maar dan is de reactie “dit is hoe we het af hebben gesproken en ik geef je alleen feedback” alsof ik een kleuter ben.
Afijn. Het begint me enorm te irriteren. Ik heb namelijk het idee dat hij denkt dat ik echt hele dagen de tijd heb om het huis van top tot teen schoon te hebben nu ik vrij ben. Dat ik ook nog naar de sportschool ga, af en toe een kopje koffie drink met een vriendin, langs mijn ouders ga of soms even niets wil doen, dat gaat er niet in. Ja, ik heb meer tijd, maar ik vind het ook fijn om even wat tijd voor mezelf te nemen soms. Als hij thuis werkt en ik ben ook thuis (aan het werk, of in dit geval vrij) wordt er ook verwacht dat de tafel is gedekt en de lunch klaarstaat om 12 uur. Het begint gewoon energie te vreten. Ik vind het zo makkelijk vanuit hem om telkens maar commentaar te leveren terwijl hij zelf niets hoeft te doen.
Sorry voor het lange verhaal. Kortom: ik vind hem eerlijk gezegd een beetje een verwend kind worden op deze manier. Niets doen maar wel commentaar leveren. En als we er een discussie over krijgen ligt het ook standaard aan mij of is het geen commentaar, maar “feedback”.
Hoe zien jullie dit? Ik vind het terecht dat ik meer in het huishouden doe, maar dat hij nou bepaalt wanneer ik wat doe en ook nog commentaar hebben begint me nu echt te irriteren.
dinsdag 13 oktober 2020 om 16:42
Oh, maar dat ben ik met je eens hoor! Maar misschien dat ze het zo nog duidelijker gaat zien. En waarom zou ze opdraven voor hem?Susan schreef: ↑12-10-2020 19:19Ik zou echt niet de relatie aanhouden, de kans lijkt me vrij aanwezig dat hij haar nog voor zich laat draven, of ze nu bij hem zijn of bij haar. Daarbij, dit kán toch geen leuk iemand zijn? Ik kan me niet voorstellen dat iemand die zo tegen zijn vriendin doet verder heel leuk en sympathiek is.
Maar TO, weet je al wat je gaat doen?
Ik heb namelijk de indruk dat je alles nu aardig op een rijtje hebt. Maar wat doe je er mee?
dinsdag 13 oktober 2020 om 16:52
Dit is precies wat ik ook dacht. Lekker naar zichzelf toegerekend. Dat pensioen is dus helemaal voor jou alleen later. Ik denk dat hij tegen die tijd daar heel anders over denkt.
Als hij het eerlijk wil doen dan betaalt hij het woz gedeelte van de gemeentelijke lasten en de opstalverzekering en de aflossing. De rente eerst verminderen met de belastingaftrek. Daarna alle kosten bij elkaar optellen (klein onderhoud is voor jullie beide groot onderhoud voor hem). Dan kan je als je het perse netjes wil delen dan doe je het volgende: Tel de netto salarissen bij elkaar op (voor jou incl netto bonus) bv 3000 euro. Dan deel je jouw netto salaris door dat totaal bedrag bv 1200:3000= 40%. Dan betaal jij 40% van de kosten die overblijven en hij 60%.
Dat verhaal dat hij je even ging vertellen wat jij waaraan mocht uitgeven is helemaal bizar. Ik ben benieuwd of als jij hetzelfde voor hem ging doen dat nog steeds een goed idee zou vinden.
Hij heeft jou nodig voor dat mooie en dure huis wat jij helemaal niet wil. Misschien bedoelt hij het toch nog voor een deel goed, dan nog is het geen man om oud mee te worden. Hoe deed hij het toen je nog niet bij hem woonde? Deed hij toen zelf alles in het huishouden? Ik denk niet dat hij dan elke dag met de stofzuiger in de weer was en elke dag voor zichzelf kookte.
Elke keer wil hij weer een stapje meer voor jou bepalen. Is dit houden van?
dinsdag 13 oktober 2020 om 16:55
Ik zie hier nog wel wat ruimte voor bezuinigingen.LaverneB schreef: ↑13-10-2020 16:08Ik heb de gegevens voor in je excel-bestand hoor:
Man:
- 40 uur werken: 40 punten
- Soms even stofzuigen, afruimen na het eten, vuil aan de weg zetten, gemiddeld 15 minuten per dag : 15 punten x 7 dagen:105 punten
Per week: 145 punten
Vrouw:
- 36 uur werken 36 punten
- Schoonmaken, wassen, strijken, koken, boodschappen regelen gemiddeld 2 uur per dag
- Per week: 840 punten
Extra:- luisteren naar feedback van je partner bijvoorbeeld over pastasaus die niet hetzelfde smaakt als de vorige keer
3 punten
- na het bereiden van een maaltijd geen maaltijd kunnen nuttigen op een fatsoenlijke stoel maar op een aftands krukje
5 punten
- discussies voeren over alles wat je volgens je partner niet goed doet 10 punten
- schema’s maken en bespreken waar je niet op zit te wachten 6 punten
Vrouw 900 punten
Ik denk dat je kunt onderhandelen over een flinke salarisverhoging.

Been there, done that, got the T-shirt.

dinsdag 13 oktober 2020 om 17:05
Nou, ik kan me verbaal gezien niet zo goed verweren tegenover hem. Tegenover niemand eigenlijk, ik weet vaak wel wat ik wil en moet zeggen maar dat lukt niet altijd. Meestal schrijf ik dingen ook op als ik ergens mee zit. Werkt bij vriend ook goed, hij leest het altijd rustig en soms komt hij er meteen op terug en soms iets later. Ik zat eraan te denken om zijn mooie excel lijstje te maken met huidige en gewenste situatie. In in de gewenste situatie leg ik dan uit hoe ik het wel wil zien en anders is het niet OK.
dinsdag 13 oktober 2020 om 17:07
Ik ben benieuwd! Laat er niet te lang gras over groeien want dan zie je het misschien niet meer zo helder.
En als krijg je het hem uitgelegd, dan nog vind ik dat je met hem moet oppassen. Weet je, als je ooit gaat scheiden van zo iemand, dan zal alles in zijn voordeel uitvallen en heb je aan het einde van de rit niets zelf opgebouwd en ben je compleet berooid.
En als krijg je het hem uitgelegd, dan nog vind ik dat je met hem moet oppassen. Weet je, als je ooit gaat scheiden van zo iemand, dan zal alles in zijn voordeel uitvallen en heb je aan het einde van de rit niets zelf opgebouwd en ben je compleet berooid.
dinsdag 13 oktober 2020 om 17:08
Eens.iones schreef: ↑13-10-2020 17:07Ik ben benieuwd! Laat er niet te lang gras over groeien want dan zie je het misschien niet meer zo helder.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
dinsdag 13 oktober 2020 om 17:11
Klopt. De samenvatting van dat ik financieel bijdraag alsof ik 40u werk en het huishouden moet doen alsof ik niet werk, was voor mij wel de klap op de vuurpijl. Met z’n “dan moet je om hulp vragen”. Gast. Je kunt ook een keer zeggen “ga lekker op de bank liggen, hier heb je een kopje thee en nu ga ik even dit schoonmaken/opruimen/wassen/voor je koken”.iones schreef: ↑13-10-2020 17:07Ik ben benieuwd! Laat er niet te lang gras over groeien want dan zie je het misschien niet meer zo helder.
Maar zo heb ik nog honderden voorbeeldjes die misschien al alarmbellen hadden moeten laten rinkelen. Toen we net samen waren maakte hij eens een opmerking over dat mijn baan niet zo belangrijk was. Of dat hij gepikeerd was dat ik mijn bedrijfje was gestart zonder hem erbij aan te haken, want hij wist precies hoe de vork in de steel zat en ik deed mezelf tekort door alles zelf uit te vogelen (dat wilde ik juist gewoon zelf doen). Of over dat krukje. Ik besloot om de eetkamerstoelen te verkopen dus ik moet op het krukje zitten want daar heeft hij geen zin in. Goed, jullie snapten het natuurlijk al, maar ik nu ook.
dinsdag 13 oktober 2020 om 17:13
Maar echt serieus, heeft hij dan naar je brutosalaris gekeken ofzo, zodat je pensioen meegerekend kan worden?rainonyourparade schreef: ↑13-10-2020 15:52Nee niet symbolisch hoor, alle mogelijke kostenposten zijn opgenomen in de excel en daar de helft van (los van de hypotheek). En dat over pensioen is een zeer goed punt. Ik heb jou trouwens een PB gestuurd.
Wat zullen jou langzaam maar zeker de schellen van de ogen vallen zo. Ik vind het rot voor je hoor, maar toch beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald!
dinsdag 13 oktober 2020 om 17:14
Ik weet het allemaal niet. Ik bedacht me ook nog dat hij zijn eigen pensioen regelt ofwel extra aflost in het huis. Heb ik daar voordeel van? Nee. Het is immers zijn huis.Maduixa schreef: ↑13-10-2020 17:13Maar echt serieus, heeft hij dan naar je brutosalaris gekeken ofzo, zodat je pensioen meegerekend kan worden?
Wat zullen jou langzaam maar zeker de schellen van de ogen vallen zo. Ik vind het rot voor je hoor, maar toch beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald!
dinsdag 13 oktober 2020 om 17:17
Nou, dan heb je dat in ieder geval geleerd: niks meer voetstoots aannemen maar meekijken hoe het in elkaar zit, wat de gedachte er achter is, of het klopt en of je het er mee eens bent.rainonyourparade schreef: ↑13-10-2020 17:14Ik weet het allemaal niet. Ik bedacht me ook nog dat hij zijn eigen pensioen regelt ofwel extra aflost in het huis. Heb ik daar voordeel van? Nee. Het is immers zijn huis.
En verder:

dinsdag 13 oktober 2020 om 17:24
Ja het overviel me een beetje ook. Vorige keer heb ik wel meegekeken en toen had hij wel nettolonen gepakt etc. Nu was het “ik heb slecht en ik heb goed nieuws, het slechte nieuws is dat ik je nieuwe maandbedrag heb berekend en het goede nieuws is dat het maar X omhoog gaat”. Ik vond het eigenlijk ook wel prima geef ik eerlijk toe. Elke keer als ik over kosten begin krijg ik toch te horen dat hij alles in dit huis heeft bekostigd en er toch zeker een halve ton eigen vermogen in heeft gestopt en ik al die spullen niet hoefde aan te schaffen
dinsdag 13 oktober 2020 om 17:25
Helemaal mee eens.iones schreef: ↑13-10-2020 17:07Ik ben benieuwd! Laat er niet te lang gras over groeien want dan zie je het misschien niet meer zo helder.

dinsdag 13 oktober 2020 om 17:30
rainonyourparade schreef: ↑13-10-2020 17:13Vanavond trouwens vriendin als eetgast. Ben benieuwd wie er op het krukje belandt.
Wiens vriendin is het en wie gaat koken? Misschien kan hij eens die pastasaus maken.
dinsdag 13 oktober 2020 om 17:36
Ja, dit is helemaal waar. Wees daar op voorbereid en houd voet bij stuk! Ik hoop echt dat je hier op korte termijn voor jezelf uitkomt. Jouw bericht van vlak hierboven ook met 'ik heb goed nieuws en ik heb slecht nieuws'. Alsof je een functioneringsgesprek op werk hebt. Schandalig.Blijenvrij schreef: ↑13-10-2020 16:32Dat hij je een Excellijst geeft over je loon, hoe jij moet uitgeven en sparen is niet omdat hij zo lief met je meedenkt, dat is om je onder controle te houden. Het komt hem goed uit dat jij lekker verdient, want hij gaat er vast nog steeds vanuit dat jij meegaat, en zo een lekker duur huis kunnen gaan kopen.
Wat ik al eerder zei: houd er rekening mee dat hij flink gaat sputteren als hij merkt dat jij niet samen met hem verder wilt. En poeslief gaat doen. En ineens goede afspraken gaat maken. Maar dat is schijn, later laat hij het masker weer vallen. Dus trap er niet in.
Sterkte met alles.

dinsdag 13 oktober 2020 om 17:41
rainonyourparade schreef: ↑13-10-2020 17:11Of over dat krukje. Ik besloot om de eetkamerstoelen te verkopen dus ik moet op het krukje zitten want daar heeft hij geen zin in.
Wat een kinderachtig gedoe van hem, alsof je gestraft moet worden. En zo behandeld hij dus zijn eigen vriendin waar hij van hoort te houden, dat wordt nog wat als jullie uitelkaar gaan. Maak je borsten maar nat To.
dinsdag 13 oktober 2020 om 18:06
Word jij weleens echt boos TO? Niet van "ik vind dit niet zo leuk", maar echt kwaad?
Reden dat ik dit vraag is omdat ik me echt heeel erg afvraag hoe dit soort gesprekken verlopen. Hij komt met allerlei onzin dingen aanzetten of zit je weer af te katten en dan?
Mijn man kan ook nogal dominant zijn en is nogal pietje precies. Toen we net samenwoonden liepen we hier dus wel tegenaan. Hij had ook jarenlang alleen gewoond en was niet echt gewend om te "delen". Ik vind dingen al snel best, dus bewoog ook best veel mee. Maar als het me te ver gaat kan ik wel echt ontploffen. Niet chique, maar wel effectief. Een hele hoop huishoudelijke taken doe ik ook gewoon niet meer, omdat hij het toch opnieuw wil doen (op zijn manier). Prima, veel plezier ermee.
Qua geld was hij ook nogal van de Excelletjes. Ook goed, maak ik wel even een overzichtje hoor. We hebben een prima verdeling nu en bij elke nieuwe stap (zoals de geboorte van onze zoon), maken we een nieuwe berekening.
Ik kook ook elke avond, maar bepaal ook voor 100% wat we eten. We eten zelf vegetarisch omdat ik dat wil, hij eet zelf wel vlees. Hij weet meestal niet eens wat we eten voor het op tafel staat. Tuurlijk ga ik niet iets maken wat hij goor vindt, maar als ik het moet regelen laat het me dan ook regelen.
Grote verschil hierin is wel dat hij ECHT het beste met me voor heeft. Zoals dat krukje voorbeeld, zou hier echt nooit gebeuren. Hij is juist super lief en galant.
Heeft jouw vriend ook nog leuke kanten? Laat hij regelmatig BLIJKEN (dus niet alleen in woorden) het beste met je voor te hebben?
Reden dat ik dit vraag is omdat ik me echt heeel erg afvraag hoe dit soort gesprekken verlopen. Hij komt met allerlei onzin dingen aanzetten of zit je weer af te katten en dan?
Mijn man kan ook nogal dominant zijn en is nogal pietje precies. Toen we net samenwoonden liepen we hier dus wel tegenaan. Hij had ook jarenlang alleen gewoond en was niet echt gewend om te "delen". Ik vind dingen al snel best, dus bewoog ook best veel mee. Maar als het me te ver gaat kan ik wel echt ontploffen. Niet chique, maar wel effectief. Een hele hoop huishoudelijke taken doe ik ook gewoon niet meer, omdat hij het toch opnieuw wil doen (op zijn manier). Prima, veel plezier ermee.
Qua geld was hij ook nogal van de Excelletjes. Ook goed, maak ik wel even een overzichtje hoor. We hebben een prima verdeling nu en bij elke nieuwe stap (zoals de geboorte van onze zoon), maken we een nieuwe berekening.
Ik kook ook elke avond, maar bepaal ook voor 100% wat we eten. We eten zelf vegetarisch omdat ik dat wil, hij eet zelf wel vlees. Hij weet meestal niet eens wat we eten voor het op tafel staat. Tuurlijk ga ik niet iets maken wat hij goor vindt, maar als ik het moet regelen laat het me dan ook regelen.
Grote verschil hierin is wel dat hij ECHT het beste met me voor heeft. Zoals dat krukje voorbeeld, zou hier echt nooit gebeuren. Hij is juist super lief en galant.
Heeft jouw vriend ook nog leuke kanten? Laat hij regelmatig BLIJKEN (dus niet alleen in woorden) het beste met je voor te hebben?
dinsdag 13 oktober 2020 om 18:19
Een liefdesrelatie baseren op spreadsheets is behoorlijk gestoord. Wanneer de ander steun nodig heeft dan wil je die toch geven?rainonyourparade schreef: ↑13-10-2020 17:05Nou, ik kan me verbaal gezien niet zo goed verweren tegenover hem. Tegenover niemand eigenlijk, ik weet vaak wel wat ik wil en moet zeggen maar dat lukt niet altijd. Meestal schrijf ik dingen ook op als ik ergens mee zit. Werkt bij vriend ook goed, hij leest het altijd rustig en soms komt hij er meteen op terug en soms iets later. Ik zat eraan te denken om zijn mooie excel lijstje te maken met huidige en gewenste situatie. In in de gewenste situatie leg ik dan uit hoe ik het wel wil zien en anders is het niet OK.
Ik zou een assertiviteitscursus gaan doen. Hij behandelt je als een kleuter.
viva-amber wijzigde dit bericht op 13-10-2020 18:24
2.21% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dinsdag 13 oktober 2020 om 18:19

dinsdag 13 oktober 2020 om 18:21
Succes ermee dan.rainonyourparade schreef: ↑13-10-2020 18:19@1234bloem jazeker ontplof ik. En goed ook. Maar goed dan snapt hij niet waarom ik zo kwaad ben omdat ik niet normaal in gesprek ga maar het laat opstapelen.
En ja verder vind ik mijn vriend wel lief. Ene moment laat hij het meer blijken dan op het andere moment.

dinsdag 13 oktober 2020 om 18:24
rainonyourparade schreef: ↑13-10-2020 18:19En ja verder vind ik mijn vriend wel lief. Ene moment laat hij het meer blijken dan op het andere moment.
Hoe dan is de vraag?
anoniem_376303 wijzigde dit bericht op 13-10-2020 18:25
Reden: Verkort
Reden: Verkort
27.59% gewijzigd
dinsdag 13 oktober 2020 om 18:27
Wegen voor jou die goede momenten op tegen de slechtere? Als jij een Excel zou maken over HEM? Hoe pakt dat dan uit?rainonyourparade schreef: ↑13-10-2020 18:19@1234bloem jazeker ontplof ik. En goed ook. Maar goed dan snapt hij niet waarom ik zo kwaad ben omdat ik niet normaal in gesprek ga maar het laat opstapelen.
En ja verder vind ik mijn vriend wel lief. Ene moment laat hij het meer blijken dan op het andere moment.