Ben ik ouderwets?

maandag 2 november 2020 om 17:06
Hallo dames,
In mijn omgeving heb ik het dit jaar nu twee keer meegemaakt. Twee dames die getrouwd zijn (1 in 2016 en 1 in 2018) en vrij vlot na hun huwelijk zijn gescheiden (beiden gescheiden in 2019). Beide dames zijn begin 30. De ene is nu net moeder geworden en de ander is nu zwanger, beiden van hun nieuwe vriend. Hun leven, hun keuze en ik zal er niks over zeggen in real life. Ik gun ze hun geluk!
Maar ik begrijp het niet zo. Ik ben al heel lang vrijgezel (en vind dat prima, geen jaloezie) en ik vind het bijzonder dat ze zo snel weer iemand vinden. Zeker na een huwelijk met iemand waarvan ze dachten hun hele leven gelukkig mee te zullen zijn, wat uiteindelijk niet zo was. Ieder hun goedrecht om te scheiden. Ik vind het ook bijzonder dat ze na een opgebroken huwelijk zo snel beslissen om een kind te maken met die nieuwe vriend. De nieuwe stelletjes kennen elkaar helemaal niet lang. Ik vraag mij dan af of ze elkaar wel goed kennen. Is dit ouderwets om te denken of denken jullie dat het vrij normaal is om zo snel na een scheiding met een ander een kind te krijgen?
Groetjes Fast
In mijn omgeving heb ik het dit jaar nu twee keer meegemaakt. Twee dames die getrouwd zijn (1 in 2016 en 1 in 2018) en vrij vlot na hun huwelijk zijn gescheiden (beiden gescheiden in 2019). Beide dames zijn begin 30. De ene is nu net moeder geworden en de ander is nu zwanger, beiden van hun nieuwe vriend. Hun leven, hun keuze en ik zal er niks over zeggen in real life. Ik gun ze hun geluk!
Maar ik begrijp het niet zo. Ik ben al heel lang vrijgezel (en vind dat prima, geen jaloezie) en ik vind het bijzonder dat ze zo snel weer iemand vinden. Zeker na een huwelijk met iemand waarvan ze dachten hun hele leven gelukkig mee te zullen zijn, wat uiteindelijk niet zo was. Ieder hun goedrecht om te scheiden. Ik vind het ook bijzonder dat ze na een opgebroken huwelijk zo snel beslissen om een kind te maken met die nieuwe vriend. De nieuwe stelletjes kennen elkaar helemaal niet lang. Ik vraag mij dan af of ze elkaar wel goed kennen. Is dit ouderwets om te denken of denken jullie dat het vrij normaal is om zo snel na een scheiding met een ander een kind te krijgen?
Groetjes Fast

maandag 2 november 2020 om 19:33
Ah, ik heb even je OP erbij gepakt.
Als je in 2019 gaat scheiden, is er goede kans dat je daar in 2018 of 2017 mee begonnen bent. Ik had een wat ingewikkeldere kwestie, maar ik ben 4 jaar eerder begonnen met de scheiding dan dat ik daadwerkelijk voor de wet gescheiden was.
Je kunt dus beter kijken naar het moment dat de relatie de facto voorbij was t/m het moment van conceptie om te bepalen of er wel een half jaar verstreken was. Waarschijnlijk was dat wel zo bij jouw voorbeelden. Zo niet, zou ik het ook wel vrij snel vinden (maar nog steeds: eigen keuze).
maandag 2 november 2020 om 19:45
Ik vind het altijd sneu voor de kinderen die er al zijn, en ik vind het van de nieuwe stellen altijd een beetje puberaal dat alles zo snel moet gaan en dat er persé een liefdesbaby moet komen. Snap niet waarom dat moet als er al kinderen zijn.
Hoe maak je een ingewikkelde situatie nog ingewikkelder..
Hoe maak je een ingewikkelde situatie nog ingewikkelder..

maandag 2 november 2020 om 19:55
Nummer 1 snap ik niet, is dat een vraag aan mij? Of aan to?
Nummer 2: ik geef direct toe dat mijn eigen referentiekader niet erg rooskleurig is. Dus ik ben blij met je reactie omdat die een ander kader schetst. Ik ken van dichtbij een handvol zeer schrijnende gevallen, waarbij de kinderen de rekening betalen. Ik weet best dat het niet altijd zo loopt, sterker nog, dat dat eerder uitzondering is dan regel. Maar mijn meest dichtbij staande ervaringen zijn dus niet erg positief. Fijn dat je me erop wijst dat dat gelukkig niet altijd zo is.

maandag 2 november 2020 om 20:02
Ja, dit zal vaak het geval zijn. Helaas filter je daarmee nog niet automatisch de mannen met enorme ego's/minderwaardigheidscomplexen eruit die het hebben van kinderen als statussymbool zien.
maandag 2 november 2020 om 20:08
Dat merk je toch in de aanloop naar de relatie.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

maandag 2 november 2020 om 20:22
Dat zou je denken, maar liefde en een zeer sterke kinderwens maken soms blind. Ik zie het nu bij iemand in mijn omgeving die vrij halsoverkop is gaan samenwonen en zwanger is geworden. Op papier leek hij perfect. Inmiddels hebben ze meerdere kinderen en blijkt haar man best wel dominant, egocentrisch en (in mijn ogen) seksistisch. Hij houdt die kant goed verborgen maar af en toe schemert het er toch doorheen. Ik denk dat ze dat destijds echt niet heeft gezien.

maandag 2 november 2020 om 20:39
Dit heb ik ook wel gezien in mijn omgeving en ik zou daar ook bang voor zijn.Daveotion schreef: ↑02-11-2020 20:22Dat zou je denken, maar liefde en een zeer sterke kinderwens maken soms blind. Ik zie het nu bij iemand in mijn omgeving die vrij halsoverkop is gaan samenwonen en zwanger is geworden. Op papier leek hij perfect. Inmiddels hebben ze meerdere kinderen en blijkt haar man best wel dominant, egocentrisch en (in mijn ogen) seksistisch. Hij houdt die kant goed verborgen maar af en toe schemert het er toch doorheen. Ik denk dat ze dat destijds echt niet heeft gezien.
Kinderen krijgen met iemand is niet zomaar iets. Het is levensveranderend en ook als het misgaat zit je vast aan diegene waarmee je de kinderen hebt gemaakt. Ook als hij een lul blijkt te zijn, ook als hij geen moer om de kinderen geeft, ook als hij met de mooiste praatjes verkondigd hoeveel hij van je houdt om daarna vreemd te gaan, ook als hij zich rondom in de schulden steekt. Ik gun ze van harte al het geluk van de wereld en ik hoop dat door hun mislukte huwelijk ze beter weten wat ze willen en waarom deze man wel vadermateriaal is. Maar ik ben, denk ik, meer risicomijdend. Zeker als het om zoiets groots gaat als kinderen krijgen.

maandag 2 november 2020 om 21:07
Ach, het hoeft allemaal echt niet dramatisch te zijn hoor, als je uit elkaar gaat en er zijn kinderen.
En hoe lang je bij elkaar bent zegt wat dat betreft niets. Vaak zijn de stellen die lang bij elkaar zijn al jong bij elkaar, dat zegt dan op latere leeftijd niets over hoe dat gaat als mensen kinderen krijgen. Sterker nog, vaak bespreken mensen die elkaar op de kinder-krijg-leeftijd veel sneller en concreter hoe ieder dat voor zich ziet, dan stellen die al sinds hun 17e samen waren. En als dan blijkt dat beiden er een andere kijk op hebben, wordt de relatie ook sneller beëindigd dan die relatie van 15+ jaar met waar kinderen ter sprake komen. Want dan speelt ook de geschiedenis die je samen hebt mee.
En hoe lang je bij elkaar bent zegt wat dat betreft niets. Vaak zijn de stellen die lang bij elkaar zijn al jong bij elkaar, dat zegt dan op latere leeftijd niets over hoe dat gaat als mensen kinderen krijgen. Sterker nog, vaak bespreken mensen die elkaar op de kinder-krijg-leeftijd veel sneller en concreter hoe ieder dat voor zich ziet, dan stellen die al sinds hun 17e samen waren. En als dan blijkt dat beiden er een andere kijk op hebben, wordt de relatie ook sneller beëindigd dan die relatie van 15+ jaar met waar kinderen ter sprake komen. Want dan speelt ook de geschiedenis die je samen hebt mee.

maandag 2 november 2020 om 21:16
Fast wil weten of iets te snel gaat hahaha
Jij ziet het als tweevergelijkbare situaties maar er is zoveel wat in een leven kan spelen wat invloed heeft op snel/laat/etc. kinderen krijgen.
Dingen waar je als buitenstaander geen bal vanaf weet.
Misschien heeft een scheiding iets met de stres van vruchtbaarheidsproblemen te maken, en was er zodoende druk om snel zwanger te worden, weet jij veel.
Wellicht vinden die mensen de situatie ook niet ideaal maar is het altijd beter dan langer wachten met trouwen en kinderen.
En wellicht is het zwanger worden (een heel welkom) verassing.
Door deze twee situaties over 1 kam te scheren en ook door het over "ouderwets" te hebben oordeel je absoluut wel.
Ik denk dat dit iets zegt over jou.
Geen idee wat hoor. Dat is aan jou om uit te zoeken
Jij ziet het als tweevergelijkbare situaties maar er is zoveel wat in een leven kan spelen wat invloed heeft op snel/laat/etc. kinderen krijgen.
Dingen waar je als buitenstaander geen bal vanaf weet.
Misschien heeft een scheiding iets met de stres van vruchtbaarheidsproblemen te maken, en was er zodoende druk om snel zwanger te worden, weet jij veel.
Wellicht vinden die mensen de situatie ook niet ideaal maar is het altijd beter dan langer wachten met trouwen en kinderen.
En wellicht is het zwanger worden (een heel welkom) verassing.
Door deze twee situaties over 1 kam te scheren en ook door het over "ouderwets" te hebben oordeel je absoluut wel.
Ik denk dat dit iets zegt over jou.
Geen idee wat hoor. Dat is aan jou om uit te zoeken

dinsdag 3 november 2020 om 08:03
Kortom, er is geen peil op te trekken.rumforviva schreef: ↑02-11-2020 21:07Ach, het hoeft allemaal echt niet dramatisch te zijn hoor, als je uit elkaar gaat en er zijn kinderen.
dinsdag 3 november 2020 om 08:46
maar als je 30+ bent, al van alles gezien hebt en je leven een beetje voor elkaar hebt, aardig verdient en een netwerk hebt. Past daar ook wel een kind bij.Fast_89 schreef: ↑02-11-2020 20:39Dit heb ik ook wel gezien in mijn omgeving en ik zou daar ook bang voor zijn.
Kinderen krijgen met iemand is niet zomaar iets. Het is levensveranderend en ook als het misgaat zit je vast aan diegene waarmee je de kinderen hebt gemaakt. Ook als hij een lul blijkt te zijn, ook als hij geen moer om de kinderen geeft, ook als hij met de mooiste praatjes verkondigd hoeveel hij van je houdt om daarna vreemd te gaan, ook als hij zich rondom in de schulden steekt. Ik gun ze van harte al het geluk van de wereld en ik hoop dat door hun mislukte huwelijk ze beter weten wat ze willen en waarom deze man wel vadermateriaal is. Maar ik ben, denk ik, meer risicomijdend. Zeker als het om zoiets groots gaat als kinderen krijgen.
Ook als je het min of meer alleen moet doen

dinsdag 3 november 2020 om 08:53
Dit. Ook vier jaar nadenken over kinderen geeft geen garanties. Na mijn scheiding ben ik team "als het goed voelt"nessemeisje schreef: ↑02-11-2020 17:17Tja, elkaar lang kennen geeft niet altijd de garantie dat het wel werkt. Soms loop je daarna iemand tegen het lijf waarmee het zo goed klikt dat je er gelijk een kind mee krijgt. Dat kan gewoon. Heb ik ook in mijn omgeving gezien.
Maar zijn het vriendinnen van je TO? En zijn ze gelukkig?

dinsdag 3 november 2020 om 08:55
De vraag is of ze dit, zeg na twee jaar relatie wel gezien zou hebben. of beter nog: geloofd zou hebben...Daveotion schreef: ↑02-11-2020 20:22Dat zou je denken, maar liefde en een zeer sterke kinderwens maken soms blind. Ik zie het nu bij iemand in mijn omgeving die vrij halsoverkop is gaan samenwonen en zwanger is geworden. Op papier leek hij perfect. Inmiddels hebben ze meerdere kinderen en blijkt haar man best wel dominant, egocentrisch en (in mijn ogen) seksistisch. Hij houdt die kant goed verborgen maar af en toe schemert het er toch doorheen. Ik denk dat ze dat destijds echt niet heeft gezien.

dinsdag 3 november 2020 om 08:55
Ze hebben al ervaren dat
1. minstens 5 jaar samen zijn geen garanties dat je lang bij elkaar wilt blijven, ook al ga je een duurzame verbintenis (huwelijk) aan
2. ze bepaalde zaken niet meer hoeven in een relatie, en dus beter weten wat ze wel willen in een relatie
3. ze 30+ zijn en dus niet meer de tijd hebben om iemand 5 jaar te leren kennen voordat je de stap zet naar een kind
4. ze zich ook wel alleen redden, zie de periode tussen de relaties in, en dat kunnen ze evt vast ook wel met een kind
Ik vind je vraagstelling bijzonder. Wat heeft dat met ouderwets te maken? Ze gaan niet volgens jouw plaatje en dat veroordeel jij. En je verpakt dat in een oordeel wat wij over jou moeten geven. Het leven wordt prettiger als je minder oordeelt.
1. minstens 5 jaar samen zijn geen garanties dat je lang bij elkaar wilt blijven, ook al ga je een duurzame verbintenis (huwelijk) aan
2. ze bepaalde zaken niet meer hoeven in een relatie, en dus beter weten wat ze wel willen in een relatie
3. ze 30+ zijn en dus niet meer de tijd hebben om iemand 5 jaar te leren kennen voordat je de stap zet naar een kind
4. ze zich ook wel alleen redden, zie de periode tussen de relaties in, en dat kunnen ze evt vast ook wel met een kind
Ik vind je vraagstelling bijzonder. Wat heeft dat met ouderwets te maken? Ze gaan niet volgens jouw plaatje en dat veroordeel jij. En je verpakt dat in een oordeel wat wij over jou moeten geven. Het leven wordt prettiger als je minder oordeelt.

dinsdag 3 november 2020 om 08:57
Kan allemaal ook gebeuren als je na vier jaar samen kinderen krijgt.Fast_89 schreef: ↑02-11-2020 20:39Dit heb ik ook wel gezien in mijn omgeving en ik zou daar ook bang voor zijn.

dinsdag 3 november 2020 om 08:58
Mooie post.Marana schreef: ↑03-11-2020 08:55Ze hebben al ervaren dat
dinsdag 3 november 2020 om 08:58
Ouderwets? Ouderwets is verplicht voor altijd bij elkaar blijven en dat zeg je niet.
Het is vooral hun leven waar jij helemaal niks over kan zeggen omdat jij dat niet hebt meegemaakt. Als je oprecht nieuwsgierig bent naar de motivatie dan praat je met je vriendinnen en anders bemoei je je met je eigen kippen. Er zijn zo veel dingen die anderen doen die ik denk ik nooit zou doen (zoals bij een tweede partner weer kinderen nemen terwijl je al kibderen heb) maar ik zit niet in die situatie dus ik maak me er niet druk om.
Heb je zelf een saai leven dat je je om anderen druk maakt?
Het is vooral hun leven waar jij helemaal niks over kan zeggen omdat jij dat niet hebt meegemaakt. Als je oprecht nieuwsgierig bent naar de motivatie dan praat je met je vriendinnen en anders bemoei je je met je eigen kippen. Er zijn zo veel dingen die anderen doen die ik denk ik nooit zou doen (zoals bij een tweede partner weer kinderen nemen terwijl je al kibderen heb) maar ik zit niet in die situatie dus ik maak me er niet druk om.
Heb je zelf een saai leven dat je je om anderen druk maakt?
dinsdag 3 november 2020 om 09:00
Ik vind het vooral ouderwets om jezelf ouderwets te gaan noemen.
'Vroeger' was men helemaal niet lang samen, voordat ze trouwden en kinderen kregen. Toen werd er getrouwd, om te voorkomen dat het kind er eerst was. Als ongetrouwde vrouw met kind was je namelijk en verschoppeling. En die kinderen kwamen vaak vrij snel, want er waren geen voorbehoedsmiddelen.
Ouderwets is trouwen op je 20e en een kind op je 21e en thuisblijven terwijl je man het geld binnenhaalt.
Jij maakt andere keuzes in je leven. Helemaal niet ouderwets, want je bent vrijgezel. Ouderwets is dan jezelf 'oude vrijster' noemen.
Ik weet niet waarom je vraagstelling mij zo triggert. Waarschijnlijk omdat er, voor mijn gevoel, een enorm waardeoordeel aan je 'vraagstelling' hangt.
Er zijn allerlei redenen waarom deze vrouwen hun keuzes maakten. Geen ervan zou ik 'modern' willen noemen. Of jou ouderwets. Anders misschien. Niet jouw keuze, ook duidelijk.
'Vroeger' was men helemaal niet lang samen, voordat ze trouwden en kinderen kregen. Toen werd er getrouwd, om te voorkomen dat het kind er eerst was. Als ongetrouwde vrouw met kind was je namelijk en verschoppeling. En die kinderen kwamen vaak vrij snel, want er waren geen voorbehoedsmiddelen.
Ouderwets is trouwen op je 20e en een kind op je 21e en thuisblijven terwijl je man het geld binnenhaalt.
Jij maakt andere keuzes in je leven. Helemaal niet ouderwets, want je bent vrijgezel. Ouderwets is dan jezelf 'oude vrijster' noemen.
Ik weet niet waarom je vraagstelling mij zo triggert. Waarschijnlijk omdat er, voor mijn gevoel, een enorm waardeoordeel aan je 'vraagstelling' hangt.
Er zijn allerlei redenen waarom deze vrouwen hun keuzes maakten. Geen ervan zou ik 'modern' willen noemen. Of jou ouderwets. Anders misschien. Niet jouw keuze, ook duidelijk.
Later is nu