Ben ik ouderwets?

02-11-2020 17:06 168 berichten
Hallo dames,

In mijn omgeving heb ik het dit jaar nu twee keer meegemaakt. Twee dames die getrouwd zijn (1 in 2016 en 1 in 2018) en vrij vlot na hun huwelijk zijn gescheiden (beiden gescheiden in 2019). Beide dames zijn begin 30. De ene is nu net moeder geworden en de ander is nu zwanger, beiden van hun nieuwe vriend. Hun leven, hun keuze en ik zal er niks over zeggen in real life. Ik gun ze hun geluk!

Maar ik begrijp het niet zo. Ik ben al heel lang vrijgezel (en vind dat prima, geen jaloezie) en ik vind het bijzonder dat ze zo snel weer iemand vinden. Zeker na een huwelijk met iemand waarvan ze dachten hun hele leven gelukkig mee te zullen zijn, wat uiteindelijk niet zo was. Ieder hun goedrecht om te scheiden. Ik vind het ook bijzonder dat ze na een opgebroken huwelijk zo snel beslissen om een kind te maken met die nieuwe vriend. De nieuwe stelletjes kennen elkaar helemaal niet lang. Ik vraag mij dan af of ze elkaar wel goed kennen. Is dit ouderwets om te denken of denken jullie dat het vrij normaal is om zo snel na een scheiding met een ander een kind te krijgen?

Groetjes Fast

Ben ik ouderwets?

Totaal aantal stemmen: 184

ja (27%)
nee (64%)
Anders zie hieronder (9%)
Alle reacties Link kopieren
Fast_89 schreef:
03-11-2020 13:51
Zou kunnen, maar ik geloof dat ik meer team Rumforviva ben. Ik zie persoonlijk erg veel beren op de weg. Vandaar ook dit topic.
maar dat heb je dan wellicht met andere onderwerpen ook. Je bent wellicht wat tobberiger van natuur, dan anderen?
Thordïs schreef:
03-11-2020 14:05
En dit noem jij ouderwets? Relatie, samenwonen, huis kopen, trouwen en kind krijgen?
Dat is niet ouderwets.

Ouderwets is iemand tegenkomen, verkering krijgen. Bij elkaar op visite gaan terwijl je beiden nog thuis woont. Sparen voor je uitzet en je verloven na een jaar en gaan trouwen als je 2 jaar samen bent. En daarna pas samenwonen en kinderen krijgen. Wat jij ouderwets noemt is pas de afgelopen 20-30 jaar heel normaal en in sommige kringen nog steeds niet.

Elkaar ‘goed leren kennen’ is ook overschat. Het gaat voor een groot gedeelte om hoe je tegen relaties aankijkt. Als je na 7 jaar relatie, 5 jaar samenwonen en een koophuis nog gaat trouwen heeft dat trouwen an sich geen enkele meerwaarde. Trouwen is een contract en dat kan ontbonden worden als je dat wilt. Staat niks bij van voor eeuwig en altijd, maar tot het contract ontbonden wordt. Tenzij je in de kerk trouwt maar dan is scheiden sowieso een ding en samenwonen en seks voor het huwelijk soms ook.

Dus er is niks ouderwets aan jouw visie. Tamelijk modern zelfs.
Ook na 10 jaar relatie kan iemand je enorm tegenvallen, kan er iets voorvallen waardoor je wilt scheiden of je bent getrouwd om de verkeerde redenen. Jouw voorbeelden waren kort getrouwd maar dat zegt totaal niets, ze kenden elkaar al jaren en dus goed genoeg en gingen toch scheiden.

Misschien gaan ze bij hun huidige partners ook wel weg, misschien na 5 jaar, misschien na 25. Dat weet je nooit en trouwen is daar eigenlijk helemaal geen factor in.

Of iemand een beetje stabiel is en verstandige keuzes maakt is veel belangrijker en welke verwachtingen iemand bij een relatie heeft ook. En hoeveel energie iemand steekt in een relatie is ook relevant, en hoeveel tegenslagen is iemand bereid te accepteren.

Dat heeft allemaal niks te maken met elkaar goed leren kennen. Sommige mensen kiezen na 3 maanden definitief voor iemand, worden na 6 maanden zwanger en blijven 50 jaar samen en een ander gaat na 10 jaar samenwonen en negeert het feit dat haar partner een gokverslaafde nietsnut is en blijft nog 20 jaar bij hem met 4 kinderen. Wie is er dan verstandiger?
Inderdaad, precies wat ik wilde zeggen. Wat TO zegt is niet ouderwets. Dat zal het pas zijn als er eerst getrouwd wordt. Verder kan je jarenlang in een relatie zitten en vlug daarna iemand tegenkomen waarvan je weet: ‘dit is ‘m’. Ik heb zelf jarenlang een relatie gehad met mijn ex en daarna wist ik precies wat ik niet wilde. Toen kwam ik mijn huidige man tegen en ik wist dat ik daarmee wel kinderen wilde.
Hakuna Matata
Nou ja, ik ben dan weer helemaal niet tobberig. Ik ben juist heel nonchalant en ga nooit echt ergens voor. Dus die allesverblindende liefde ken ik niet en ik vind alles al snel veel gedoe. Dat is voor mij ook de hoofdreden dat ik nooit samen heb willen wonen. Maar wellicht ben ik de ware liefde nog niet tegengekomen.
Fast_89 schreef:
03-11-2020 13:37
Ik ben echt niet jaloers. Ik krijg van het idee alleen al om zo snel met iemand een kind krijgen het Spaans benauwd.
Nou, dan doe je dat niet

Mijn keuze was het ook niet, die van anderen weer wel.
Later is nu
justagirly schreef:
03-11-2020 13:23
Het kan toch ook naast elkaar bestaan.?
Mijns inziens heb je de belangen van de reeds bestaande kinderen echt niet voorop als je snel gaat samenwonen en ook nog een liefdesbaby neemt.
Tja het heeft niets met ouderwets te maken. Iedereen heeft een andere visie.
Ik zie het mijzelf dit niet gauw doen.
Maar ja er zijn zat samengestelde gezinnen waar het werkt en waar niet.
glitglam schreef:
03-11-2020 15:10
Mijns inziens heb je de belangen van de reeds bestaande kinderen echt niet voorop als je snel gaat samenwonen en ook nog een liefdesbaby neemt.
Nee oké, als je dat snel doet niet nee.
lilalinda schreef:
03-11-2020 12:12
maar waarom zou je een mening hebben over hoe een ander zijn leven inricht?
daar word je alleen maar ongelukkig van. Want je hebt geen invloed, en het stoort je wel
Hoe sneller je leert loslaten, hoef fijner je leven is
Waarvoor denk je dat er een relatiepijler is op de viva?
To start een topic maar zelfs dat valt hier verkeerd.
Reageer dan iet op zo’n topic.
*2020* schreef:
03-11-2020 15:26
Waarvoor denk je dat er een relatiepijler is op de viva?
To start een topic maar zelfs dat valt hier verkeerd.
Reageer dan iet op zo’n topic.
toch krijgt TO erg goed advies: Kijk naar jezelf niet maar een ander
en juist in dit geval klopt dat.

Als 1 van haar vriendinnen hier advies had gevraagd, over snel-een-kind-met-nieuwe-man, was het een heel ander topic geweest. Met andere adviezen
lilalinda schreef:
03-11-2020 15:37
toch krijgt TO erg goed advies: Kijk naar jezelf niet maar een ander
en juist in dit geval klopt dat.

Als 1 van haar vriendinnen hier advies had gevraagd, over snel-een-kind-met-nieuwe-man, was het een heel ander topic geweest. Met andere adviezen
Ze vroeg niet om advies.
*2020* schreef:
03-11-2020 15:39
Ze vroeg niet om advies.
het was een kadootje!
NacB schreef:
03-11-2020 15:16
Tja het heeft niets met ouderwets te maken. Iedereen heeft een andere visie.
Ik zie het mijzelf dit niet gauw doen.
Maar ja er zijn zat samengestelde gezinnen waar het werkt en waar niet.
Het gaat niet eens om samengestelde gezinnen! Het gaat om mensen die eerder nog geen kinderen hadden en in een nieuwe relatie gewoon wat sneller de stap naar kinderen hebben gezet.
Fast_89 schreef:
03-11-2020 13:37
Ik ben echt niet jaloers. Ik krijg van het idee alleen al om zo snel met iemand een kind krijgen het Spaans benauwd.

Stel dat jij over een paar jaar, als je 35 bent, pas de man tegenkomt waarmee je kinderen zou willen. Wil je dan echt nog 3 jaar wachten, eerst een jaar samenwonen, dan een huis kopen, dan trouwen, en dan pas proberen kinderen te krijgen?
*2020* schreef:
03-11-2020 15:39
Ze vroeg niet om advies.

Ze opende een online dagboek?

Ze stelt een vraag en krijgt antwoorden.
Later is nu
glitglam schreef:
03-11-2020 15:10
Volgens mij moet iemand eerst voor zichzelf zorgen en kan iemand daarna pas goed voor kinderen zorgen. Dus de logica van je kind voorop zetten gaat aan mij verloren.
Bijnasoms schreef:
03-11-2020 17:06
Volgens mij moet iemand eerst voor zichzelf zorgen en kan iemand daarna pas goed voor kinderen zorgen. Dus de logica van je kind voorop zetten gaat aan mij verloren.
Helemaal eens als er geen kinderen zijn. Maar als er al wel kinderen zijn die in de situatie zitten van ouders uit elkaar, gaan die wel voor op als jezelf weer een beetje verliefd gaat lopen doen.
Bijnasoms schreef:
03-11-2020 17:06
Dat ben ik met je eens maar daar hoef je niet persé voor te samenwonen of nog een kind te maken toch?
Als je dan toch verliefd wordt kun je de relatie toch (iig eerst langere tijd) een lat relatie houden en hoeft er toch niet persé nóg een kind bij?
Alsof je anders niet goed voor jezelf zorgt of gelukkig kan zijn??
Meestal weten mensen heel goed dat ze egoïstisch bezig zijn maar doen ze dat onder het mom van 'gelukkige mama gelukkige kinderen blabla.
glitglam schreef:
03-11-2020 20:10
Dat ben ik met je eens maar daar hoef je niet persé voor te samenwonen of nog een kind te maken toch?
Als je dan toch verliefd wordt kun je de relatie toch (iig eerst langere tijd) een lat relatie houden en hoeft er toch niet persé nóg een kind bij?
Alsof je anders niet goed voor jezelf zorgt of gelukkig kan zijn??
Meestal weten mensen heel goed dat ze egoïstisch bezig zijn maar doen ze dat onder het mom van 'gelukkige mama gelukkige kinderen blabla.
Ja, dat kan. Maar dat gebeurt dus niet altijd zo.

Overigens hadden de kennissen van TO nog geen kinderen, dus er kwam er niet één 'bij'.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven