Vervelend gedrag goede vriend
zaterdag 7 november 2020 om 14:37
Beste forumleden,
In 2020 gebeurt er veel en gezien ik het leuk vind om over de actualiteit te praten doe ik dit ook graag met mijn vrienden. Denk aan onderwerpen als de coronacrisis en de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Hoewel ik met mijn meeste vrienden wel wat meningsverschillen heb weet ik dat we voor het grootste deel op één lijn zitten. Helaas geldt dat niet voor een andere goede vriend die ik al jaren ken.
Het is simpelweg niet mogelijk om met deze jongen over een serieus onderwerp te praten. Gaat het over de coronacrisis, dan zijn die anderhalve meter en mondkapjes maar onzin en bangmakerij (verwijzend naar die podcasts van Lange Frans en Jensen). Als ik met een tegenargument kom wordt dit gelijk als propaganda van de NOS en het RIVM weggezet. Ik ben een schaapje dat bang wordt gemaakt.
Hetzelfde gebeurde bij de presidensverkiezingen. Met mijn andere vrienden nam ik in spanning de uitslagen en tussenstanden in Swing States door, maar ook hier kwam deze jongen niet verder dan fraude en Hunter Biden met zijn laptop in Oekraïne.
Daarnaast merk ik dat zijn wereldbeeld behoorlijk simplistisch is. Zo draagt hij mensen met wie hij ooit op de middelbare school ruzie mee heeft gehad zelfs jaren later geen warm hart toe. Ook vindt hij het fantastisch dat hij meer geld verdient dan iemand met wie hij ook een keer een nietszeggende ruzie heeft gehad (ze hebben toevallig hetzelfde beroep). Als ik erover nadenk zit hij best wel vol met haat en bewijsdrang.
Ik vind dit eerlijk gezegd heel tegenvallend. Uiteraard leven we in een vrij land maar ik vind sommige standpunten zo simplistisch en veelzeggend dat dat iets zegt over iemand zijn karakter. Aan de andere kant heb ik wel veel leuke herinneringen met hem en heeft hij mij meer dan geholpen op momenten wanneer ik hem nodig had.
Ik vraag mij af hoe jullie in zo'n situatie zouden handelen. Hem hier een keer op aanspreken? Het wegslikken? Of het gaat zoals het gaat?
In 2020 gebeurt er veel en gezien ik het leuk vind om over de actualiteit te praten doe ik dit ook graag met mijn vrienden. Denk aan onderwerpen als de coronacrisis en de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Hoewel ik met mijn meeste vrienden wel wat meningsverschillen heb weet ik dat we voor het grootste deel op één lijn zitten. Helaas geldt dat niet voor een andere goede vriend die ik al jaren ken.
Het is simpelweg niet mogelijk om met deze jongen over een serieus onderwerp te praten. Gaat het over de coronacrisis, dan zijn die anderhalve meter en mondkapjes maar onzin en bangmakerij (verwijzend naar die podcasts van Lange Frans en Jensen). Als ik met een tegenargument kom wordt dit gelijk als propaganda van de NOS en het RIVM weggezet. Ik ben een schaapje dat bang wordt gemaakt.
Hetzelfde gebeurde bij de presidensverkiezingen. Met mijn andere vrienden nam ik in spanning de uitslagen en tussenstanden in Swing States door, maar ook hier kwam deze jongen niet verder dan fraude en Hunter Biden met zijn laptop in Oekraïne.
Daarnaast merk ik dat zijn wereldbeeld behoorlijk simplistisch is. Zo draagt hij mensen met wie hij ooit op de middelbare school ruzie mee heeft gehad zelfs jaren later geen warm hart toe. Ook vindt hij het fantastisch dat hij meer geld verdient dan iemand met wie hij ook een keer een nietszeggende ruzie heeft gehad (ze hebben toevallig hetzelfde beroep). Als ik erover nadenk zit hij best wel vol met haat en bewijsdrang.
Ik vind dit eerlijk gezegd heel tegenvallend. Uiteraard leven we in een vrij land maar ik vind sommige standpunten zo simplistisch en veelzeggend dat dat iets zegt over iemand zijn karakter. Aan de andere kant heb ik wel veel leuke herinneringen met hem en heeft hij mij meer dan geholpen op momenten wanneer ik hem nodig had.
Ik vraag mij af hoe jullie in zo'n situatie zouden handelen. Hem hier een keer op aanspreken? Het wegslikken? Of het gaat zoals het gaat?
anoniem_63693bea882e6 wijzigde dit bericht op 07-11-2020 14:50
Reden: Spelfout
Reden: Spelfout
10.86% gewijzigd
zaterdag 7 november 2020 om 17:24
En dat geeft jou het recht om iemand een tokkie te noemen en denigrerend te praten over mensen met andere denkbeelden?
zaterdag 7 november 2020 om 17:26
Als we alles dood nuanceren kom je nergens. Iedereen heeft zo zijn eigen grenzen qua fatsoen. Mijne reikt tot FVD PVV en complotten. Ik vind dat gevaarlijk volk en heb zat voorbeelden.
zaterdag 7 november 2020 om 17:27
Mocht je willen weten hoe je er mee om kan gaan zonder dat de vriendschap kapot gaat: dat is deze reactie een voorbeeld van hoe het niet moet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 7 november 2020 om 17:28
Je weet dat PVV in de peilingen momenteel als grootste partij na VVD uit de bus komt? Dat zijn wel heel veel gevaarlijke mensen zeg.
zaterdag 7 november 2020 om 17:29
Dan stop je er toch mee...dan ga verder met je groenlinks/D'66 kliekje, met alle ja-knikker die met je mee kletsen. Prima toch wanneer jij dat fijn vindt. Ik hoef geen vriendenkring van mensen die het allemaal met mij eens zijn of waar ik de grens voor bepaal to hoe ver hun ideeën mogen gaan.
viva-amber wijzigde dit bericht op 07-11-2020 17:29
14.49% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 7 november 2020 om 17:29
zaterdag 7 november 2020 om 17:30
Dat klopt ja. Mensen die een racistisch iemand openlijk steunen zijn niet goed wijs. We weten allemaal hoe dat kan aflopen. Je vindt Trump zeker ook wel oke?vampierprinsesje schreef: ↑07-11-2020 17:28Je weet dat PVV in de peilingen momenteel als grootste partij na VVD uit de bus komt? Dat zijn wel heel veel gevaarlijke mensen zeg.
zaterdag 7 november 2020 om 17:30
De complot denker. Die hebben wij ook een in onze vriendenkring. Is inderdaad jammer, en ook ergerlijk. Maar je verandert iemand niet. Ook niet met onderbouwde argumenten. Die hebben dat in de kop zitten.
Zelfde issues: voorstander van die lul van een Trump, voorstander van vuurwerk (ze willen ons alles afpakken), en corona bestaat niet.
Zelfde issues: voorstander van die lul van een Trump, voorstander van vuurwerk (ze willen ons alles afpakken), en corona bestaat niet.
zaterdag 7 november 2020 om 17:32
Je moet even die trump serie kijken op netflix. Hoe kan je die man steunen he denk je daniones schreef: ↑07-11-2020 17:30De complot denker. Die hebben wij ook een in onze vriendenkring. Is inderdaad jammer, en ook ergerlijk. Maar je verandert iemand niet. Ook niet met onderbouwde argumenten. Die hebben dat in de kop zitten.
zaterdag 7 november 2020 om 17:33
zaterdag 7 november 2020 om 17:34
We moeten niets....lieve schat, en we moeten al helemaal niet doen wat jij zegt.
Volgens mij ben je een beetje in paniek? Je draaft door met je gedram.
zaterdag 7 november 2020 om 17:36
A kijk, daar is ze weer met een overhaaste conclusie. Wie zegt dat ik niet geïnteresseerd in hem ben? Mijn TO gaat over een plotselinge kentering in iemand zijn persoonlijkheid die ik de laatste maanden ben gaan opmerken. Daarvoor nooit problemen gehad dus des te vervelender.viva-amber schreef: ↑07-11-2020 17:33Je vriend heeft jou ooit geholpen en bijgestaan, maar andersom ben je helemaal niet geinteresseerd wat hem persoonlijk bezig houdt...waarom niet?
zaterdag 7 november 2020 om 17:36
[...]viva-amber schreef: ↑07-11-2020 17:34We moeten niets....lieve schat, en we moeten al helemaal niet doen wat jij zegt.
Volgens mij ben je een beetje in paniek? Je draaft door met je gedram.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 07-11-2020 21:05
Reden: schelden
Reden: schelden
4.94% gewijzigd
zaterdag 7 november 2020 om 17:39
Dan vraag je hem hoe het zo komt ipv dat je oordeelt. Je draaft door. De verkiezingen in de USA kantelen echt niet omdat 1 Nederlander zonder stemrecht aldaar zijn mening geeft. Waarom wil je je gelijk halen, wanneer er iets vreemds met je vriend aan de hand is?fugu321 schreef: ↑07-11-2020 17:36A kijk, daar is ze weer met een overhaaste conclusie. Wie zegt dat ik niet geïnteresseerd in hem ben? Mijn TO gaat over een plotselinge kentering in iemand zijn persoonlijkheid die ik de laatste maanden ben gaan opmerken. Daarvoor nooit problemen gehad dus des te vervelender.
Ja, dat is ook mijn grote vraag. Hoe kun je iemand steunen die tweedracht zaait, racisme verergert, die vrouwen veracht. Als je daarop stemt, dan neem je jezelf niet serieus als vrouw zijnde, en je bent dus tegen allochtonen en je veracht ook vrouwen.
En dan die akelige jengelige stem.... ik kan hem niet meer horen.
Oke, Joe Biden is ook niet echt een geschikte president, maar hij is wél meer mens. Trump is gewoon evil, een slecht mens.
Netflix heb ik niet.
Goddank, breaking news! Joe Biden is het geworden!
Als Trump nu maar geen burgeroorlog gaat veroorzaken daar.....
iones wijzigde dit bericht op 07-11-2020 17:40
8.42% gewijzigd
fugu321 schreef: ↑07-11-2020 17:36A kijk, daar is ze weer met een overhaaste conclusie. Wie zegt dat ik niet geïnteresseerd in hem ben? Mijn TO gaat over een plotselinge kentering in iemand zijn persoonlijkheid die ik de laatste maanden ben gaan opmerken. Daarvoor nooit problemen gehad dus des te vervelender.
Zou het kunnen dat het iets tijdelijks is, dat hij in een moeilijke fase zit en een beetje vreemd en paranoide is gaan denken vanuit een soort angst?
Ik zou het met hem bespreken, zeker omdat hij eerder dat gedrag niet vertoonde.
Trek je niks aan van mensen die denken in je leven te kunnen kijken hoor.
zaterdag 7 november 2020 om 17:40
Mijn TO.... jouw OP bedoel je? Jij bent de TO.fugu321 schreef: ↑07-11-2020 17:36A kijk, daar is ze weer met een overhaaste conclusie. Wie zegt dat ik niet geïnteresseerd in hem ben? Mijn TO gaat over een plotselinge kentering in iemand zijn persoonlijkheid die ik de laatste maanden ben gaan opmerken. Daarvoor nooit problemen gehad dus des te vervelender.
Maar wat wil je nou horen? Verbreek de vriendschap is vaker geschreven hier en dat lijkt me de meest voor de hand liggende oplossing. Of wil je hem bekeren?
zaterdag 7 november 2020 om 17:43
Volgens mij ben jij degene die doordraaft en oordeelt met je ongefundeerde conclusies terwijl je mij niet kent. Ga psychologie aan de universiteit studeren als je dat (gefundeerde) conclusies wil trekken over iemand.viva-amber schreef: ↑07-11-2020 17:39Dan vraag je hem hoe het zo komt ipv dat je oordeelt. Je draaft door. De verkiezingen in de USA kantelen echt niet omdat 1 Nederlander zonder stemrecht aldaar zijn mening geeft. Waarom wil je je gelijk halen, wanneer er iets vreemds met je vriend aan de hand is?
Ik heb respect voor hoe Biden zich gedraagt op dit moment. Hij maant mensen kalm te wachten op de tellingen en doet zelfs nog een handreiking om samen te werken naar de Republikeinen. Dit nadat ze alles op alles hebben gezet om hem in een kwaad daglicht te stellen. Daar zie je dan wel de ervaring in, want veel mensen zouden enkel nog modder terug kunnen smijten.iones schreef: ↑07-11-2020 17:39Ja, dat is ook mijn grote vraag. Hoe kun je iemand steunen die tweedracht zaait, racisme verergert, die vrouwen veracht. Als je daarop stemt, dan neem je jezelf niet serieus als vrouw zijnde, en je bent dus tegen allochtonen en je veracht ook vrouwen.
Oke, Joe Biden is ook niet echt een geschikte president, maar hij is wél meer mens. Trump is gewoon evil, een slecht mens.
Netflix heb ik niet.
Ik vind dat je wel erg vijandig reageert nu op sommige reageerders.
zaterdag 7 november 2020 om 17:44
Goed nieuws! Maar nu begint de ellende pas echt met die zoons die tot burgeroorlog oproepen. Op NPOstart was ook een leuke miniserie genaamd ‘the Trump Show’’. Wat een gek!iones schreef: ↑07-11-2020 17:39Ja, dat is ook mijn grote vraag. Hoe kun je iemand steunen die tweedracht zaait, racisme verergert, die vrouwen veracht. Als je daarop stemt, dan neem je jezelf niet serieus als vrouw zijnde, en je bent dus tegen allochtonen en je veracht ook vrouwen.
Netflix heb ik niet.
zaterdag 7 november 2020 om 17:46
Zo komt hij niet over, maar wie weet. Hij heeft geen reden om gefrustreerd en giftig te zijn, maar toch komt hij wel zo over de laatste tijd. Ik ga dit subtiel een keer proberen. Thanks!Cecilie schreef: ↑07-11-2020 17:39Zou het kunnen dat het iets tijdelijks is, dat hij in een moeilijke fase zit en een beetje vreemd en paranoide is gaan denken vanuit een soort angst?
Ik zou het met hem bespreken, zeker omdat hij eerder dat gedrag niet vertoonde.
Trek je niks aan van mensen die denken in je leven te kunnen kijken hoor.