Ex blijft een rol spelen

maandag 9 november 2020 om 09:31

Het is alweer jaren geleden dat ik samen met mijn ex de relatie verbrak. Ik heb hem daarna nooit meer gezien. We hadden geen kinderen, geen gezamenlijk huis, geen gezamenlijke vrienden. Er was geen reden om contact te houden.
Toch blijven mijn gedachtes regelmatig afdwalen naar hem. Ik ben alweer jaren gelukkig in een nieuwe relatie, hij ook. Waar ik eerst vooral dacht aan de leuke herinneringen en aan “wat had kunnen zijn”, denk ik nu steeds vaker terug aan hoe een relatie met hem op dit moment er uit zou zien. Ik doe niets met die gevoelens, buiten zo nu en dan een korte appconversatie met ex over koetjes en kalfjes.
Is dit herkenbaar en hoe ga je om met dit soort gevoelens? Gaat dit gevoel ooit nog weg? Ik probeer er geen aandacht aan te geven maar toch dwalen mijn gedachten regelmatig af.
                    Toch blijven mijn gedachtes regelmatig afdwalen naar hem. Ik ben alweer jaren gelukkig in een nieuwe relatie, hij ook. Waar ik eerst vooral dacht aan de leuke herinneringen en aan “wat had kunnen zijn”, denk ik nu steeds vaker terug aan hoe een relatie met hem op dit moment er uit zou zien. Ik doe niets met die gevoelens, buiten zo nu en dan een korte appconversatie met ex over koetjes en kalfjes.
Is dit herkenbaar en hoe ga je om met dit soort gevoelens? Gaat dit gevoel ooit nog weg? Ik probeer er geen aandacht aan te geven maar toch dwalen mijn gedachten regelmatig af.

maandag 9 november 2020 om 09:46

Ik zat laatst toevallig te denken aan hoe mijn leven zou zijn geweest als ik bij mijn eerste grote liefde was gebleven en ik ben zo blij dat hij me heeft gedumpt toen. Laat ik het zo zeggen, dan had ik op super jonge leeftijd kinderen gehad, woonde ik in een  gereformeerd dorp en hadden we met zijn ongeïnspireerde toekomstvisie maximaal 1 week per jaar kunnen kamperen in Gelderland en waren we na 10 jaar gescheiden.

maandag 9 november 2020 om 09:48

Ik denk ook nog wel eens aan mijn exen. Als ik bijvoorbeeld iets zie/ lees/ hoor wat me heel erg aan een herinnering met die persoon doet denken. En soms dwalen die gedachten dan af met ‘wat als...’. 
Als je het zelf vervelend vindt dat je er nog wel eens aan denkt zou ik stoppen met af en toe appen. Op het moment dat je contact hebt zit die persoon weer meer in je hoofd en heb je weer ‘materiaal’ om over na te denken.
                    Als je het zelf vervelend vindt dat je er nog wel eens aan denkt zou ik stoppen met af en toe appen. Op het moment dat je contact hebt zit die persoon weer meer in je hoofd en heb je weer ‘materiaal’ om over na te denken.

maandag 9 november 2020 om 09:50

Ik heb dat alleen met mijn allereerste vriendje gehad, dat ik daarna nog jaren met hem bezig was, maar toen was ik nog erg jong en in de jaren daarna was ik grotendeels single.
Als het om mijn meest recente ex gaat dan ben ik alleen maar heel blij dat dat over is. Ik gun hem het beste verder, maar ik zou er niet aan moeten denken om met hem een gezin te hebben.
                    Als het om mijn meest recente ex gaat dan ben ik alleen maar heel blij dat dat over is. Ik gun hem het beste verder, maar ik zou er niet aan moeten denken om met hem een gezin te hebben.
                                    Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
                                                                                Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

maandag 9 november 2020 om 09:54

Ja, soms heb ik dat. Ik ben nu 2 jaar weg bij hem, maar vooral omdat hij de relatie verwaarloosde. Verder konden we echt gigantisch goed met elkaar, echt een wij tegen de wereld gevoel (op een gezonde manier). We horen bij dezelfde vriendengroep dus heel af en toe spreek ik 'm nog wel eens. Ik heb de beste versie van mezelf leren kennen in mijn tijd met hem, dus heb ik heel lang het ontzettend zonde gevonden dat hij zo weinig moeite voor van alles deed, maar ik kon er niet meer tegen op een gegeven moment.
Omdat de wereld anders werd voor mij toen ik een relatie kreeg met hem, in positieve zin, denk ik zeker nog wel eens hoe het nu zou zijn geweest als ik nog bij hem was geweest. Ik heb inmiddels een nieuwe relatie waar ik erg gelukkig in ben. Tja. Ik weet niet waarom, maar ik denk dat het komt omdat de breuk voor mij uit noodzaak was, en ik me best lang heb afgevraagd of het de juiste beslissing was geweest.
Het is geen probleem voor me, maar ik ben bang dat zolang ik dat soort momenten heb, ik ook geen vriendschappelijk contact met mijn ex moet opnemen. Ik voel niks meer voor mijn ex, maar gevoelens en emoties kunnen een rare wending nemen.
                    Omdat de wereld anders werd voor mij toen ik een relatie kreeg met hem, in positieve zin, denk ik zeker nog wel eens hoe het nu zou zijn geweest als ik nog bij hem was geweest. Ik heb inmiddels een nieuwe relatie waar ik erg gelukkig in ben. Tja. Ik weet niet waarom, maar ik denk dat het komt omdat de breuk voor mij uit noodzaak was, en ik me best lang heb afgevraagd of het de juiste beslissing was geweest.
Het is geen probleem voor me, maar ik ben bang dat zolang ik dat soort momenten heb, ik ook geen vriendschappelijk contact met mijn ex moet opnemen. Ik voel niks meer voor mijn ex, maar gevoelens en emoties kunnen een rare wending nemen.

maandag 9 november 2020 om 09:56

maandag 9 november 2020 om 10:55

Mijn laatste ex klikte heel goed op heel veel vlakken, alleen onze toekomst visie niet (zij wilde overhaast samenwonen, terwijl we beide twee kinderen hebben). Dit werd een tijd je een passionele knipperlicht relatie. Het probleem je wordt verslaafd aan de high's en low's. Nu al een tijd verder, maar het is nu voor de tweede keer dat ik contact krijg met een andere vrouw en zij weer aandacht vraagt. Heel bizar als je verder geen contact hebt, dat het precies op deze momenten is. Wel vervelend, want dan heeft het weer aandacht en komen gedachten terug wat als... Maar ik wil verder in een eventuele rustige relatie.

maandag 9 november 2020 om 11:58

Ja, in zekere zin wel. Het zijn leuke herinneringen maar ik merk dat ik bijvoorbeeld regelmatig mijn huidige vriend met mijn ex vergelijk. En dat wil ik eigenlijk niet doen. Ik houd ontzettend veel van mijn vriend maar als ik heel eerlijk ben houd ik ook nog steeds van mijn ex.

maandag 9 november 2020 om 12:03

Dit gaat inderdaad ook om mijn allereerste relatie. Ik had toen geen behoefte aan trouwen, kinderen krijgen etc., hij wel. We hadden op dat moment een andere toekomstvisie. Nu ik wat ouder ben en daar wel behoefte aan heb begin ik hem steeds meer te missen.Susan schreef: ↑09-11-2020 09:50Ik heb dat alleen met mijn allereerste vriendje gehad, dat ik daarna nog jaren met hem bezig was, maar toen was ik nog erg jong en in de jaren daarna was ik grotendeels single.

maandag 9 november 2020 om 12:27

Vroeger met mijn eerste ex vriendje heb ik er nog wel lang aan gedacht. Nu ben ik blij dat ik van hem af ben.
Inmiddels een aantal relaties verder en ik denk nooiy meer aan een en ga zeker niet zitten zwijmelen. Dat doe ik heel bewust. Ik leef in het nu. Met mijn huidige vriend. Als ik de hele tijd aan een ander ga denken ondermijn ik onze relatie. Het is niet voor niets uit.
                    Inmiddels een aantal relaties verder en ik denk nooiy meer aan een en ga zeker niet zitten zwijmelen. Dat doe ik heel bewust. Ik leef in het nu. Met mijn huidige vriend. Als ik de hele tijd aan een ander ga denken ondermijn ik onze relatie. Het is niet voor niets uit.

maandag 9 november 2020 om 16:29

ik vermoed, dat je nieuwe vriend gewoon niet zo goed bij je past. En dat je eigenlijk best weet, dat uitmaken een beter idee is.Yennefer schreef: ↑09-11-2020 11:58Ja, in zekere zin wel. Het zijn leuke herinneringen maar ik merk dat ik bijvoorbeeld regelmatig mijn huidige vriend met mijn ex vergelijk. En dat wil ik eigenlijk niet doen. Ik houd ontzettend veel van mijn vriend maar als ik heel eerlijk ben houd ik ook nog steeds van mijn ex.
Het feit, dat je hem vergelijkt, en dat je ex dan beter scoort, zegt, dat je vriend niet DE ideale man voor je is.
(wat niet wil zeggen, dat je ex dat wel was hoor. Maar enkel, dat je met huidige vriend eigenlijk zelf ook geen toekomst ziet)

maandag 9 november 2020 om 16:58

De titel is misschien niet zo goed gekozen. Maar in mijn hoofd speelt hij nog wel een actieve rol. Ook al zijn er jaren verstreken, zo voelt dat niet.rumforviva schreef: ↑09-11-2020 16:26Overigens denk bij de topictitel “ex blijft een rol spelen” wel aan wat meer dan dat iemand vaak in je gedachten is. Ik dacht in eerste instantie aan een actieve rol.
@lilalinda, ik houd heel veel van mijn vriend en zie zeker een toekomst met hem. Maar ik zie dat ook nog steeds met ex. Het is heel vreemd wat dat betreft, want ik denk niet dat mijn ex nog zou willen. Het is alsof ik toen ik met hem samen was een soort toekomstbeeld heb gevormd. En dat beeld is nog steeds haalbaar in mijn hoofd. Het is lastig afscheid nemen van dat toekomstbeeld, en het is ook lastig te accepteren dat we nooit meer terug kunnen naar hoe het was.

maandag 9 november 2020 om 17:00

dan denk ik echt, dat er iemand is, die beter voor je is, dan je ex en je huidige vriendYennefer schreef: ↑09-11-2020 16:58De titel is misschien niet zo goed gekozen. Maar in mijn hoofd speelt hij nog wel een actieve rol. Ook al zijn er jaren verstreken, zo voelt dat niet.
@lilalinda, ik houd heel veel van mijn vriend en zie zeker een toekomst met hem. Maar ik zie dat ook nog steeds met ex. Het is heel vreemd wat dat betreft, want ik denk niet dat mijn ex nog zou willen. Het is alsof ik toen ik met hem samen was een soort toekomstbeeld heb gevormd. En dat beeld is nog steeds haalbaar in mijn hoofd. Het is lastig afscheid nemen van dat toekomstbeeld, en het is ook lastig te accepteren dat we nooit meer terug kunnen naar hoe het was.

maandag 9 november 2020 om 17:05

Het is niet zo dat ik altijd contact met hem zoek, hij zoekt het ook wel eens bij mij. Het gaat vooral om grote gebeurtenissen in ons leven. Overlijdens, geboortes, huwelijken, zo nu en dan appen we en praten we elkaar even bij over wat er is gebeurd in ons leven. Ik denk zo’n 1, max 2 keer per jaar. Het is best vreemd om nooit meer met iemand te spreken met wie je toch een gedeelte van je leven hebt doorgebracht.sunshineandblueskies schreef: ↑09-11-2020 09:56Er was geen reden om contact te houden.
Versus
Ik doe niets met die gevoelens, buiten zo nu en dan een korte appconversatie met ex over koetjes en kalfjes.
Wat is dan precies de reden dat je toch weer contact met hem zoekt?

maandag 9 november 2020 om 17:14

Ik denk niet dat mijn gevoel zo zeer met mijn huidige vriend te maken heeft. We passen heel goed bij elkaar, ik houd van hem en hij van mij, we vullen elkaar goed aan en ik vind hem ook nog eens lekker. Ik heb het er ook wel eens met hem over. Hij denkt dat deze gevoelens er zijn omdat ik de relatie niet goed heb afgesloten.

maandag 9 november 2020 om 19:56

Ik denk dat je vriend dat heel goed ziet.Yennefer schreef: ↑09-11-2020 17:14Ik denk niet dat mijn gevoel zo zeer met mijn huidige vriend te maken heeft. We passen heel goed bij elkaar, ik houd van hem en hij van mij, we vullen elkaar goed aan en ik vind hem ook nog eens lekker. Ik heb het er ook wel eens met hem over. Hij denkt dat deze gevoelens er zijn omdat ik de relatie niet goed heb afgesloten.

dinsdag 10 november 2020 om 09:21

Yennefer schreef: ↑09-11-2020 17:05Het is niet zo dat ik altijd contact met hem zoek, hij zoekt het ook wel eens bij mij. Het gaat vooral om grote gebeurtenissen in ons leven. Overlijdens, geboortes, huwelijken, zo nu en dan appen we en praten we elkaar even bij over wat er is gebeurd in ons leven. Ik denk zo’n 1, max 2 keer per jaar. Het is best vreemd om nooit meer met iemand te spreken met wie je toch een gedeelte van je leven hebt doorgebracht.
Maar ik vind elkaar appen over grote gebeurtenissen in het leven, niet praten over 'koetjes en kalfjes'. Misschien heb ik het gemist, maar hoe lang zijn jullie al uit elkaar? Hoe oud waren jullie toen jullie iets kregen, en uit elkaar gingen?
                                    Nee heb je, ja kun je krijgen.