Bedtijd met je partner

13-11-2020 09:39 255 berichten
Hey, ik woon al 5 jaar samen en dit onderwerp is af en toe punt van discussie geweest. Mijn vriend heeft gewoon meer slaap nodig dan ik en ik kan echt veel beter tegen minder slaap. Eigenlijk gaan we over het algemeen standaard tegelijkertijd naar bed. Maar toch heb ik het gevoel dat het bij mij er in gesluipt is om op zíjn tijd naar bed te gaan, in plaats van echt zelf te kiezen. Als ik later naar bed ga omdat ik bijvoorbeeld met een vriendin naar de stad ging (pre corona), zei hij dat hij niet kan slapen tot ik ook thuis ben. Dus werden mijn stapavondjes niet meer zo laat dan toen ik nog bij mijn ouders woonde. Als ik wel thuis ben en ik zit bijvoorbeeld nog in de woonkamer tv te kijken terwijl hij naar bed gaat, vindt hij het ook vervelend omdat hij wakker wordt wanneer ik de kamer binnen kom. Zoals gisteravond, hij ging om 23:00 slapen en ik om 00:00. Hij werd wakker van mij en ik kreeg bovendien een preek dat ik véél te laat naar bed ging op een doordeweekse avond (voor hem is het te laat, ik doe het gewoon beter op wat minder slaap dan hij). Dus, ik voel me hierdoor nogal beperkt in mijn eigen huis. Ik woon niet meer bij mijn ouders maar toch heb ik het gevoel alsof iemand anders een soort van probeert te bepalen wanneer ik naar bed ga. Ik kan me voorstellen, dat als ik om 04:00 naar bed ga en om 07:00 op moet, dat hij daar iets van kan vinden. Maar dat gebeurt sowieso nooit. Wat vinden jullie? Hoe zit dat in jouw relatie? Tegelijkertijd naar bed? Hoe kijkt de ander ernaar als de ene later naar bed gaat? Heeft iemand daar last van en hoe ga je daarmee om?
Alle reacties Link kopieren
Moet jij dan maar uren plafonddienst draaien tot je in slaap valt?
-
Wij gaan nooit gelijk naar bed. Ik ga altijd later. En als hij daar over wil mekkeren koopt hij maar een geit.
Pff wat vermoeiend. Hier ben ik degene die meer slaap nodig heeft en dus eerder naar bed gaat. Man doet gewoon zachtjes aan hij naar bed komt. Soms word ik even wakker en dan mopper ik slaperig wat, maar daar trekt hij zich niets van aan (en maar goed ook!). Ik ben juist vaak wat vroeger wakker en dan probeer ik hem lekker te laten slapen. Dit werkt voor ons prima.
Wat een gezeur, mijn man gaat ook (veel) later naar bed dan ik, soms word ik eventjes wakker als hij de kamer binnenkomt, soms niet, ik ga daar echt niet wakker op liggen.
Hier ook vriend vroege vogel en ik nachtuil. Soms kijk ik nog serie in bed met oordoppen of in de woonkamer. Hij 's ochtends andersom.
Zou wat zijn zeg, als we voor elkaar gingen beslissen hoelaat je naar bed of uit bed mag.
-
Je kan ook apart gaan slapen als je later wil slapen dan hij.

Of hij doet oordopjes in. Er is voor alles wat te verzinnen. Ik snap dat per se tegelijk naar bed sowieso niet.
Ik vind 23 uur helemaal niet zo vroeg,
:wtf: Wat raar van je vriend. Tenzij je misschien toch slaperiger bent of chaggo de volgende dag, is je bedtijd toch je eigen zaak?

Ik heb over het algemeen meer slaap nodig dan man. Soms gaan we samen naar bed, soms ga ik eerder naar bed. En ja, soms word ik halfwakker als man erbij kruipt, maar dan val ik ook snel weer in slaap.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Ik woon nog niet samen, maar daar zie ik wel een beetje tegenop. Als ik nu bij mijn vriend ben, ga ik om kleuterbedtijd (22.00) naar bed, en dan is dit al de middenweg, zeg maar. Thuis ga ik tussen 23.00 en 00.00 uur.
Mijn vriend staat rond 6 uur op. Daar merk ik nooit zoveel van. Mijn wekker staat op 07.20.
Ik vind het prima dat iemand meer slaap nodig heeft, zolang ze maar niet van mij verwacht dat ik me aanpas aan haar tijden.

Als ze me vervolgens een schuldgevoel probeert aan te praten zodat ik niet meer ga stappen, dan ga ik de relatie revalueren.
Ik word ook wakker en slaap dan niet meer, dus kan iemand vervelend vinden maar ik heb er echt last van.

Dus je bedenkt dan iets wat voor beiden werkt. Per se tegelijk naar bed moeten gaan hoeft niet de enige oplossing te zijn.
julius schreef:
13-11-2020 09:45
Ik vind het prima dat iemand meer slaap nodig heeft, zolang ze maar niet van mij verwacht dat ik me aanpas aan haar tijden.

Als ze me vervolgens een schuldgevoel probeert aan te praten zodat ik niet meer ga stappen, dan ga ik de relatie revalueren.
Die snap ik ook niet, echt waarom gaat TO daarin mee?
Ik zou een tijdje lang iedere avond tegen manlief gaan lopen zaniken dat te lang slapen helemaal niet gezond is en dat ie een luie flikker is met zijn eeuwige geslaap.

Wat een miemel zeg, die man.
Wij gaan bijna altijd op verschillende tijden naar bed. Ik ben een slechte slaper en heb veel tijd nodig. Hij is een nachtbraker zonder veel slaap.
Zeker door de week met verschillende opsta tijden ivm werk.

Ik word echt niet wakker van hem hoor als hij zachtjes doet.
smulrol schreef:
13-11-2020 09:44
Ik vind 23 uur helemaal niet zo vroeg,

En wat zegt dat?
Wel een eye opener dat het kennelijk heel normaal is om apart van elkaar naar bed te gaan. Ik ken niemand die dat doet.
Misschien moeten mensen van het idee af dat je echt elke nacht/ altijd samen naar bed moet en elke nacht samen moet slapen?

Het zou mooi zijn als je zelfde ritme hebt. Of weer makkelijk inslaapt als je er wakker van word maar zo werkt het gewoon niet voor veel mensen. Bedenk dan alternatieven die wel werken en iedereen genoeg slaap geeft zo door de week.
Dank voor alle reacties tot nu toe, fijn om te horen hoe jullie er over denken. Het meest ergerlijke vind ik ook wel dat hij naar boven gaat, en nog even tegen mij zegt 'kom jij ook zo?'

En eerlijk gezegd is het niet echt een bewuste keuze om in zijn ritme mee te gaan, maar is het een soort van ingesluipt. Dus, ik ga wel proberen om nu echt op mijn eigen tijd naar bed te gaan.
PoezzinBoots schreef:
13-11-2020 09:47
En wat zegt dat?
TO doet alsof vriend kinderbedtijd aanhoudt.
KamilleT schreef:
Wel een eye opener dat het kennelijk heel normaal is om apart van elkaar naar bed te gaan. Ik ken niemand die dat doet.
Ben je nog heel jong?
Is doordeweeks apart slapen geen optie dan?
Muurbloempje115 schreef:
13-11-2020 09:48
Dank voor alle reacties tot nu toe, fijn om te horen hoe jullie er over denken. Het meest ergerlijke vind ik ook wel dat hij naar boven gaat, en nog even tegen mij zegt 'kom jij ook zo?'

En eerlijk gezegd is het niet echt een bewuste keuze om in zijn ritme mee te gaan, maar is het een soort van ingesluipt. Dus, ik ga wel proberen om nu echt op mijn eigen tijd naar bed te gaan.
Maar eigenlijk is het probleem niet dat jullie andere tijden hebben en misschien een beetje last hebben van elkaars ritme? En daar een oplossing voor wil zoeken?

Maar heb je een dwingeland die vind dat jij moet doen wat hij ook doet?

Totaal ander probleem. ;-)
Waarom maken jullie/hij zo’n deal van het tegelijkertijd naar bed gaan? Verschillende slaapritmes hoeven een goede relatie toch niet in de weg te staan?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
KamilleT schreef:

Ik vind het wel een eye opener dat er mensen zijn die hier überhaupt regeltjes aan hangen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven