Menstruatiecup

zaterdag 14 november 2020 om 18:33
Hallo dames, vandaag heb ik voor het eerst een menstruatiecup gebruikt. Ik ben eigenlijk een beetje teleurgesteld. Na drie uur lekte ik al door - de cup was overvol met als gevolg een bloedbad bij het verwisselen. Ik dacht dat je een hele dag zou kunnen doen met een cup
Hebben jullie dezelfde ervaring? Of eventueel advies? Ik heb een organicup in de grootste maat.

zaterdag 14 november 2020 om 20:49
Hier moet ik de eerste dagen ook vaker legen. Maar ik vind het geen probleem buitenshuis. Bij voorkeur een wasbak met kraantje in de wc, maar anders een flesje water en/ of toilet papier. Werkt prima. Wat ik een groot voordeel vind, is dat ik niet meer hoef te denken aan tampons meenemen. Dat vergat ik nog wel eens of dan had ik er te weinig

zaterdag 14 november 2020 om 21:12
zaterdag 14 november 2020 om 21:13

zaterdag 14 november 2020 om 21:20
Dit is de reden dat ik het nog niet heb aangedurfdTuinbank schreef: ↑14-11-2020 21:12Ik heb er eentje in de aanslag, maar nog niet uitgeprobeerd. Menstruatie zit eraan te komen dus ik moet eraan geloven.
Ik zie nog niet helemaal voor me hoe ik dat ding erin moet krijgen met 1 hand. Het ziet er opgevouwen alsnog zo groot uit!
Welke techniek is met 1 hand te bedienen?

anoniem_237713 wijzigde dit bericht op 14-11-2020 21:40
0.09% gewijzigd

zondag 15 november 2020 om 18:25
Ik doe de punchdown. Op YouTube staat een filmpje met allemaal verschillende technieken.
Iemand schreef dat ze langs de rand voelde of de cup goed zat. Bedoel je dan de bovenste rand?
Ik probeer ook vaak te voelen, maar ik kom niet zo hoog. Kan alleen met veel moeite de onderste rand voelen. Maar helemaal rondom is lastig. Mijn vagina lijkt zo vol te voelen. Geen idee hoe ik dag anders moet uitleggen.
Iemand schreef dat ze langs de rand voelde of de cup goed zat. Bedoel je dan de bovenste rand?
Ik probeer ook vaak te voelen, maar ik kom niet zo hoog. Kan alleen met veel moeite de onderste rand voelen. Maar helemaal rondom is lastig. Mijn vagina lijkt zo vol te voelen. Geen idee hoe ik dag anders moet uitleggen.

~What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?~

zondag 15 november 2020 om 19:09
Iets anders wat betreft hoeveelheid bloedverlies waar wellicht anderen mee geholpen kunnen worden.
Ik had enorm last van heftig bloedverlies tijdens de eerste 2 dagen van mijn menstruatie.
En niet alleen veel bloedverlies, maar ook hele stukken erbij.
Moest soms na 1 uur al de zwaarste tampon verwisselen.
Uiteindelijk naar de huisarts gegaan en op haar aanraden slik ik nu één dag voor mijn menstruatie begint Aleve Feminax. En de eerste 2 dagen. Iedere 10 uur1 tablet.
Maar dit is persoonlijk.
Op het doosje staat voor menstruatiepijn, maar het helpt dus ook tegen enorm bloedverlies.
Ben er zó blij mee. Ik kon tijdens de eerste 2 dagen van mijn menstuatiedagen eigenlijk niet van huis.
Had gewild dat ik dit jaren eerder had geweten.
Wellicht zijn meer vrouwen hiermee geholpen!
Ik had enorm last van heftig bloedverlies tijdens de eerste 2 dagen van mijn menstruatie.
En niet alleen veel bloedverlies, maar ook hele stukken erbij.
Moest soms na 1 uur al de zwaarste tampon verwisselen.
Uiteindelijk naar de huisarts gegaan en op haar aanraden slik ik nu één dag voor mijn menstruatie begint Aleve Feminax. En de eerste 2 dagen. Iedere 10 uur1 tablet.
Maar dit is persoonlijk.
Op het doosje staat voor menstruatiepijn, maar het helpt dus ook tegen enorm bloedverlies.
Ben er zó blij mee. Ik kon tijdens de eerste 2 dagen van mijn menstuatiedagen eigenlijk niet van huis.
Had gewild dat ik dit jaren eerder had geweten.
Wellicht zijn meer vrouwen hiermee geholpen!

zondag 15 november 2020 om 19:30
Ik ben super blij met de menstruatiecup. Het was eerst even zoeken qua inbrengen maar daar ben ik nu helemaal aan gewend.
Ik ben er dus achter dat ik niet heel veel bloed verlies, ik kan makkelijk de cup 8 uur in laten ook tijdens de eerste 2 dagen. Dan zit de cup pas ongeveer voor de helft vol. Ik heb organicup en dan maat A.
Ik ben er dus achter dat ik niet heel veel bloed verlies, ik kan makkelijk de cup 8 uur in laten ook tijdens de eerste 2 dagen. Dan zit de cup pas ongeveer voor de helft vol. Ik heb organicup en dan maat A.
zondag 15 november 2020 om 20:52
Hier was ik in eerste instantie ook bang voor, maar het gaat eigenlijk heel makkelijk bij mij.Tuinbank schreef: ↑14-11-2020 21:12Ik heb er eentje in de aanslag, maar nog niet uitgeprobeerd. Menstruatie zit eraan te komen dus ik moet eraan geloven.
Ik zie nog niet helemaal voor me hoe ik dat ding erin moet krijgen met 1 hand. Het ziet er opgevouwen alsnog zo groot uit!
Ik vind de 7 vouw het makkelijkste en die klapt meteen goed uit (wel altijd even controleren).
maandag 16 november 2020 om 10:10
Ik druk 1 kant in met de hand waarmee in inbreng en het werkt verder precies zoals een tampon. Je duwt ‘m gevouwen door de opening en je zult merken dat ie vanzelf uitvouwt. Door even met 1 vinger goed om de zijkant heen te voelen, weet je of ie nog vaccuum gezogen zit (dus nog dicht) of niet. De eerste 2x is echt even oefenen en proberen. Neem er de tijd voor en ontspan. Voelt beetje als voor het eerst een tampon gebruiken; “dat past echt niet bij mij” dacht ik toen ik tiener wasTuinbank schreef: ↑14-11-2020 21:12Ik heb er eentje in de aanslag, maar nog niet uitgeprobeerd. Menstruatie zit eraan te komen dus ik moet eraan geloven.
Als je m eruit wilt halen; NOOIT aan het tuutje trekken!! Even met 1 vinger een zijkant induwen, je hoort dan dat ie loskomt (soort zuigend geluid) en dan kun je m aan de cup zelf zo naar beneden halen.
Vond het allemaal heel bizar klinken voor ik eraan begon, maar wil never nooit meer anders inmiddels!

maandag 16 november 2020 om 13:13
Ik heb mij door cute cotton laten adviseren (geen aandelen
) en Ik heb nu een cup die goed bij mij past.
Het is wel even wennen en je moet het een paar cycli de tijd geven. Ik gebruik hem nu voor de 2e keer. De eerste cyclus heb ik nog wel afgewisseld met tampons omdat ik wat kramp kreeg van de cup tegen mijn baarmoedermond. Nu trek ik hem na het inbrengen iets omlaag zodat ie er nét onder zit. Geen lekkage en geen krampen.
Ik heb de Merula cup. De kleine variant en die is al best groot. Voordeel van deze cup is dat het niet erg is als ie niet helemaal uitvouwt. Ik gebruik er een wasbaar inlegkruisje bij voor als het per ongeluk toch lekt. Maar ik denk dat ik dat over een paar cycli wel achterwege kan laten, als ik nog geoefender ben.

Het is wel even wennen en je moet het een paar cycli de tijd geven. Ik gebruik hem nu voor de 2e keer. De eerste cyclus heb ik nog wel afgewisseld met tampons omdat ik wat kramp kreeg van de cup tegen mijn baarmoedermond. Nu trek ik hem na het inbrengen iets omlaag zodat ie er nét onder zit. Geen lekkage en geen krampen.
Ik heb de Merula cup. De kleine variant en die is al best groot. Voordeel van deze cup is dat het niet erg is als ie niet helemaal uitvouwt. Ik gebruik er een wasbaar inlegkruisje bij voor als het per ongeluk toch lekt. Maar ik denk dat ik dat over een paar cycli wel achterwege kan laten, als ik nog geoefender ben.

maandag 16 november 2020 om 15:24
maandag 16 november 2020 om 15:37
Ik heb al twee verschillende merken geprobeerd en op de een of andere manier zakken ze bij mij ook naar beneden, al veel sneller ook. Ik heb echt een heel scala aan vragen beantwoord om de juiste cup te vinden, dus dan zou ik toch de goede moeten hebben. Een keer kwam hij zo ver naar beneden toen ik in een winkelcentrum liep, dat ik in de auto amper kon zitten onderweg naar huis. Gelukkig had ik voor de zekerheid nog een maandverband in. Ik ben dus ook wel heel benieuwd of iemand weet waardoor dit kan komen...s-a-r-kast schreef: ↑16-11-2020 15:24Ik heb er ook 1 en ik kan er niet aan wennen. Ik krijg hem niet ver genoeg er in denk ik? Tuutje steekt ook uit en ik voel dat ding zitten de hele tijd.
Eruit halen vind ik gewoon pijnlijk zelfs, om die vacuum te verbreken.
Hij 'zakt' ook naar beneden na een uurtje of wat, hebben jullie dat ook?
maandag 16 november 2020 om 20:37
Ik bleek uiteindelijk de eerste keer een te grote cup te hebben, toen zat hij ook niet goed (en zakte ook sneller uit). Op basis van de vragen kwam ik op Large (bevallen, 30+, etc). Gelukkig toen toch nog een medium geprobeerd en die zit perfect. Iedereen is anders en het blijft toch uitproberen (helaas, want je moet wel elke keer zo'n ding aanschaffen).Watain schreef: ↑16-11-2020 15:37Ik heb al twee verschillende merken geprobeerd en op de een of andere manier zakken ze bij mij ook naar beneden, al veel sneller ook. Ik heb echt een heel scala aan vragen beantwoord om de juiste cup te vinden, dus dan zou ik toch de goede moeten hebben. Een keer kwam hij zo ver naar beneden toen ik in een winkelcentrum liep, dat ik in de auto amper kon zitten onderweg naar huis. Gelukkig had ik voor de zekerheid nog een maandverband in. Ik ben dus ook wel heel benieuwd of iemand weet waardoor dit kan komen...