Communicatie partner richting anderen

maandag 16 november 2020 om 20:54

Mijn vriend communiceert met omwegen. Zo heeft hij iemand nodig voor een schoolopdracht, maar wil daar verder eigenlijk niet mee afspreken. In plaats van dat hij diegene vraagt of hij hem wil helpen met zijn opdracht, vertelt hij diegene dat hij erg benieuwd is hoe het met hem gaat en dat hij graag weer wat dingen zou willen ondernemen samen. Vervolgens vertelt hij dat hij een bepaalde opleiding doet en het misschien leuk zou zijn als hij daarmee zou helpen. In het verleden deden ze iedere twee weken wat (maatjesproject) en hij geeft de indruk af dat weer op die manier te willen. 
Het lijkt alsof hij iedereen te vriend wil houden. Door zijn manier van communiceren slaat ie de plank mis: hij gaat wel weer eens per twee weken afspreken, maar voor de schoolopdracht is het te laat. Terwijl hij dat afspreken juist niet wilde.
Ik merk dat ik hier last van heb. Het maakt me zelfs boos dat hij met zulke omwegen communiceert. Dit is het meest recente voorbeeld, maar het gebeurt veel vaker op vergelijkbare manieren. Ik kan er maar moeilijk mee omgaan, ook met mijn eigen gevoel. Hij erkend dat hij moeite heeft met communiceren. Hoe kan ik hiermee omgaan? Hoe kan ik hem helpen meer 'rechtstreeks' te communiceren? En hoe kan ik met m'n eigen gevoel omgaan? Het heeft soms behoorlijk impact op ons leven omdat er afspraken met derden tot stand komen waar we allebei niet op zitten te wachten.
Alvast bedankt voor jullie reacties/tips.
                    Het lijkt alsof hij iedereen te vriend wil houden. Door zijn manier van communiceren slaat ie de plank mis: hij gaat wel weer eens per twee weken afspreken, maar voor de schoolopdracht is het te laat. Terwijl hij dat afspreken juist niet wilde.
Ik merk dat ik hier last van heb. Het maakt me zelfs boos dat hij met zulke omwegen communiceert. Dit is het meest recente voorbeeld, maar het gebeurt veel vaker op vergelijkbare manieren. Ik kan er maar moeilijk mee omgaan, ook met mijn eigen gevoel. Hij erkend dat hij moeite heeft met communiceren. Hoe kan ik hiermee omgaan? Hoe kan ik hem helpen meer 'rechtstreeks' te communiceren? En hoe kan ik met m'n eigen gevoel omgaan? Het heeft soms behoorlijk impact op ons leven omdat er afspraken met derden tot stand komen waar we allebei niet op zitten te wachten.
Alvast bedankt voor jullie reacties/tips.

maandag 16 november 2020 om 21:07

maandag 16 november 2020 om 21:12

Dan zegt ze dat ze geen visite zonder overleg wil.7sansatout schreef: ↑16-11-2020 21:07Nouja, als die afspraken met derden iets als: "Kom gezellig bij ons op visite" dan heeft TO daar wel degelijk last van. Maar goed, tips heb ik niet. Je hebt het kennelijk al met hem besproken, verder zou ik het niet weten. Ben erg benieuwd of anderen nog nuttige tips hebben.

maandag 16 november 2020 om 21:14

Ik heb collega's die ook zo communiceren. Die komen inderdaad niet uit Nederland; ik moet altijd een vertaalslag maken als ze wat zeggen, omdat ik anders niet begrijp wat ze bedoelen. Het is wel boeiend eigenlijk, ik moet heel bewust nadenken bij wat ze zeggen en wat ze zouden kunnen bedoelen. Als je in die cultuur bent opgegroeid doe je dat vast automatisch, dan zie je waarschijnlijk al die beleefdheidsvormen niet eens. Maar voor mij is het een goede hersenkraker 
 Maar goed, je vriend. Ik zou kijken of je het met hem kunt oefenen om directere vragen te stellen, zoiets kan helpen.

maandag 16 november 2020 om 21:24

Minto schreef: ↑16-11-2020 21:05Mijn vriendin uit *ander land* vertelde dat het in haar 'land van afkomst' onbeleefd is om bij de buurman aan te bellen: "Goedenavond buurman, mag ik morgen je grasmaaier lenen? Ja? O.k., tot morgen. Doei!"
Je zegt dan: "Goedenavond buurman, hoe gaat het met je vrouw, met je zoons opleiding, met je moeders heupoperatie..." En misschien, veel later, vraag je eens om die grasmaaier.
Zij schrok zich een hoedje toen ze in Nederland kwam.
Kan het cultuurgebonden zijn bij jouw vriend?
Dat verschil in cultuur heb je zelfs al tussen oos en west Nederland.

maandag 16 november 2020 om 21:48

Waarom maakt het jou zo boos als hij met 'zulke omwegen' communiceert? Waar zit die trigger voor jou? 
Het is zijn goed recht om iedereen te vriend te willen houden. Net zo goed als dat jij dat klaarblijkelijk niet per sé wil om doelen te bereiken. Is toch iets wat je zult moeten accepteren denk ik. Je kan iemand niet veranderen, dat moet iemand zelf willen en zelf doen.
Ik zou toch eens even graven bij jezelf waar die irritatie vandaan komt. Wellicht kan je er dan ook beter mee dealen als je je eigen emotie daarbij begrijpt.
                    Het is zijn goed recht om iedereen te vriend te willen houden. Net zo goed als dat jij dat klaarblijkelijk niet per sé wil om doelen te bereiken. Is toch iets wat je zult moeten accepteren denk ik. Je kan iemand niet veranderen, dat moet iemand zelf willen en zelf doen.
Ik zou toch eens even graven bij jezelf waar die irritatie vandaan komt. Wellicht kan je er dan ook beter mee dealen als je je eigen emotie daarbij begrijpt.

maandag 16 november 2020 om 21:54

Dit. Ga aan de slag met het feit dat jij hier last van hebt. Laat je vriend daar buiten. Je kunt hoogstens benoemen wat je ziet maar helpen kun jij hem niet. Help jij jezelf met je last hiermee en je controledrang dan helpt hij zichzelf met zijn issues. Veel gezonder

dinsdag 17 november 2020 om 07:00

rumforviva schreef: ↑16-11-2020 21:50Nou, het is toch ook in Nederland wel normaal dat als je iets van iemand moet, dat je een beetje aardig doet en interesse toont. Niet, hallo Maarten, ja klopt, we hebben elkaar al twee jaar niet gesproken. Kun je mijn dataset even analyseren? Fijn, bedankt. Doei.
Dat wel, bij twee jaar niet gezien enzo, maar bijvoorbeeld buren met wie je verder gewoon goed omgaat dan zeg je goedemorgen en val je redelijk meteen met de deur in huis.

dinsdag 17 november 2020 om 07:10

Ik gun mijn vriend ook de mogelijkheid om zijn eigen grenzen te bewaken en dat hij zich niet telkens in situaties werkt die hij niet wil. Dus ik denk dat het een soort plaatsvervangende frustratie is.

dinsdag 17 november 2020 om 07:41

Misschien gunt je vriend jou wel dat jij het bij jezelf houdt en niet telkens plaatsvervangende frustratie opwekt.
Die plaatsvervangende frustratie is iets wat je jezelf aandoet.
Waar het meer om gaat is dat TO het irritant vindt dat vriend nu tijd door gaat brengen met een ander en dat haar stoort in haar plannen/wensen, daarom wil ze hem veranderen. Het is dus gewoon een probleem tussen hen twee. Of haar wensen qua claim op zijn tijd reëel zijn weet ik niet, maar híj vindt ze in elk geval niet zo belangrijk. Dáár zou het over moeten gaan.

dinsdag 17 november 2020 om 08:47

Zo houd je iets om je over te verwonderen, dat is toch fijn?  Ik snap die ergernis niet. Concentreer je op je eigen zaken. Hooguit kan je bij gelegenheid iets voordoen: kijk mij nou eens; zo doe ik dat en het heeft succes. Als het goed genoeg is dan gaat hij dat misschien ook zelf overwegen. Als hij meent dat je de ander kwetst misschien niet.

En als het vuur gedoofd is komen er wolven

dinsdag 17 november 2020 om 11:44

Hij is een grote meneer die daar zelf wat aan kan doen als hij er last van heeft toch?