Meisjesnaam Belle of Kiki
maandag 16 november 2020 om 20:16
Momenteel ben ik bijna 30 weken zwanger van een dochter. Sinds 17 weken hebben we de naam eigenlijk al en toch twijfel ik soms nog. Er is wat betreft meisjesnamen ook zoveel leuks...
De naam die we nu voor de kleine meid in gedachten hebben is Belle. We komen eigenlijk iedere keer terug op deze naam. We waren er zo goed als 100% zeker van, tot deze week. Ons zoontje van 2 noemt nu namelijk steeds de naam “Kiki” als we het over de baby hebben. Die naam vind ik ook erg leuk. Mijn man vindt het ook een leuke naam alleen heeft daar dus de associatie mee dat het huisdier van zijn oma zo heette. Hij noemde zijn oma ook altijd zo. Daarom vindt hij het eigenlijk raar om onze dochter zo te noemen. Maar ik denk dan: wie weet dat nou? (buiten z’n familie om)
Zouden jullie de naam Kiki, gezien de associatie van mijn man, geven of niet?
En wat vinden jullie van de naam Belle?
De naam die we nu voor de kleine meid in gedachten hebben is Belle. We komen eigenlijk iedere keer terug op deze naam. We waren er zo goed als 100% zeker van, tot deze week. Ons zoontje van 2 noemt nu namelijk steeds de naam “Kiki” als we het over de baby hebben. Die naam vind ik ook erg leuk. Mijn man vindt het ook een leuke naam alleen heeft daar dus de associatie mee dat het huisdier van zijn oma zo heette. Hij noemde zijn oma ook altijd zo. Daarom vindt hij het eigenlijk raar om onze dochter zo te noemen. Maar ik denk dan: wie weet dat nou? (buiten z’n familie om)
Zouden jullie de naam Kiki, gezien de associatie van mijn man, geven of niet?
En wat vinden jullie van de naam Belle?
dinsdag 17 november 2020 om 22:01
woensdag 18 november 2020 om 10:45
Voelt toch tikje akward iedereen zo los te horen gaan op de naam van mijn dochter. 
Gelukkig zijn wij blij met de naam, en is onze Kiki een echte Kiek. Ik geloof oprecht ook dat de naam zich gaat 'voegen' /passen bij een kind na verloop van tijd.
Dat Kiki in het Frans een vrouwelijk geslachtsdeel is heb ik nog nooooooit van gehoord. Grappig feitje: onze familie in Frankrijk hebben we trots een geboortekaartje gestuurd en onze Franse buurman ook
Gelukkig zijn wij blij met de naam, en is onze Kiki een echte Kiek. Ik geloof oprecht ook dat de naam zich gaat 'voegen' /passen bij een kind na verloop van tijd.
Dat Kiki in het Frans een vrouwelijk geslachtsdeel is heb ik nog nooooooit van gehoord. Grappig feitje: onze familie in Frankrijk hebben we trots een geboortekaartje gestuurd en onze Franse buurman ook
woensdag 18 november 2020 om 10:49
Bijna alle namen zijn afkortingen van volledige namen. Jan, Piet, Mark, Paul, Anna, Marieke etc.
woensdag 18 november 2020 om 11:29
nou ja, meer een vergrotingAnAppleADay schreef: ↑18-11-2020 10:49Bijna alle namen zijn afkortingen van volledige namen. Jan, Piet, Mark, Paul, Anna, Marieke etc.
woensdag 18 november 2020 om 15:42
Ja en vroeger waren dan vaak de officiële namen lang. Ik ken eigenlijk geen Jan waarvan die naam de officiële naam is, vaak is dat Johannes of een andere naam. Dus dat is pas van de laatste 2 generaties dat de afkorting als officiële naam gegeven wordt.AnAppleADay schreef: ↑18-11-2020 10:49Bijna alle namen zijn afkortingen van volledige namen. Jan, Piet, Mark, Paul, Anna, Marieke etc.
woensdag 18 november 2020 om 15:44
Volgens mij is het toch al zo'n 40 jaar 'normaal' dus ik vind dat dan niet vallen onder 'het is nu hip'
woensdag 18 november 2020 om 15:47
Namen als Liz, Liv, Zef, Femm vind ik wel afkortingen die echt hip zijn. En dat is wel van de laatste jaren.AnAppleADay schreef: ↑18-11-2020 15:44Volgens mij is het toch al zo'n 40 jaar 'normaal' dus ik vind dat dan niet vallen onder 'het is nu hip'
Maar het ging erom dat iemand hierboven zei dat ze niet begreep waarom je niet de verkorte naam als officiële naam doet. Terwijl dat dus vroeger wel vaak gedaan werd. Ik ken een aantal mensen van rond de 30 die dat ook hebben.
anoniem_401502 wijzigde dit bericht op 18-11-2020 15:52
28.31% gewijzigd
woensdag 18 november 2020 om 15:52
woensdag 18 november 2020 om 15:57
Ik zelf ken Belle alleen als afkorting van Isabelle of Isabella. Bella vind ik eerder losstaand al neig ik alsnog meer naar afkorting. Ik ken alleen jonge Kiki’s dus met die naam weet ik het niet zo.AnAppleADay schreef: ↑18-11-2020 15:52Ja dat klopt, maar Belle en Kiki vind ik daar niet in het rijtje passen, dat zijn gewoon al lang bestaande afkortingen.
Liz zie ik zelf ook meer als afkorting van Elizabeth.
woensdag 18 november 2020 om 16:37
Mijn vader heeft 47 jaar terug mijn namen verkeerd om aangegeven, mijn roepnaam staat nu als 2e. Met post heb ik er niet zoveel moeite mee, maar als ik bijvoorbeeld in het ziekenhuis naar binnen werd geroepen met mijn eerste naam, duurde het ff voor het kwartje viel. Gelukkig heb ik een vrij unieke meisjesnaam, dus wist ik uiteindelijk wel dat ik werd bedoeld 
.
lovedobby wijzigde dit bericht op 18-11-2020 16:40
Reden: Verkeerde bericht getagged, kan het juiste niet vinden,
Reden: Verkeerde bericht getagged, kan het juiste niet vinden,
33.27% gewijzigd
Such a beautiful place to be with Friends.
woensdag 18 november 2020 om 17:19
Ik vind Kiki alsnog een leuke naam ook! Grappig met die geboortekaartjesClaireSophie schreef: ↑18-11-2020 10:45Voelt toch tikje akward iedereen zo los te horen gaan op de naam van mijn dochter.
Dat Kiki in het Frans een vrouwelijk geslachtsdeel is heb ik nog nooooooit van gehoord. Grappig feitje: onze familie in Frankrijk hebben we trots een geboortekaartje gestuurd en onze Franse buurman ook![]()
En gelukkig gaat het erom wat je als ouders van de naam vindt. Die kies je met zorg en liefde, maar ook aan de hand van wat bij jezelf past. Dus ik denk niet dat je daar echt wat “fout” aan kunt doen. Vroeger kende ik een leuke Kiki en een leuke Belle. Dat scheelt misschien als je er een positief beeld bij hebt. Vind de afkorting Kiek in het dagelijks leven ook heel leuk! Net als Bel van Belle.
Denk inderdaad dat een naam bij een kindje gaat passen! Zie heel zelden mensen met een naam waarvan ik denk, dat past echt niet bij je.
woensdag 18 november 2020 om 17:20
yep, dat heb ik , nooit probleem mee gehad
woensdag 18 november 2020 om 17:21
Oeps!! Gelukkig ben je er nu aan gewend! Maar inderdaad kan wel lastig zijn dan. Wij gaan gewoon voor de volledige naam Belle. Daar ben ik na jullie meningen afwegen helemaal over uit nuLoveDobby schreef: ↑18-11-2020 16:37Mijn vader heeft 47 jaar terug mijn namen verkeerd om aangegeven, mijn roepnaam staat nu als 2e. Met post heb ik er niet zoveel moeite mee, maar als ik bijvoorbeeld in het ziekenhuis naar binnen werd geroepen met mijn eerste naam, duurde het ff voor het kwartje viel. Gelukkig heb ik een vrij unieke meisjesnaam, dus wist ik uiteindelijk wel dat ik werd bedoeld.
woensdag 18 november 2020 om 17:23
woensdag 18 november 2020 om 17:40
woensdag 18 november 2020 om 23:29
Didi en Bibi zoals genoemd zijn onze smaak niet. Isabelle is heel mooi inderdaad, maar twijfel eraan omdat we iemand met die naam super dichtbij ons hebben. Om diezelfde reden valt ook Juliette/Juliet af...die naam vind ik al heel lang leuk maar dat we een baby in de kennissenkring hebben die zo heet, vind ik dan weer een reden dat hij af valt. En Isabelle als officiële naam en Belle als roepnaam lijkt mij toch onhandig voor haarzelf. De keuze is nu Belle, met misschien in overweging nog wel Isabelle.
woensdag 18 november 2020 om 23:48
Julie vind ik ook een super mooie meisjes naam btw.Juuuli schreef: ↑18-11-2020 23:29Didi en Bibi zoals genoemd zijn onze smaak niet. Isabelle is heel mooi inderdaad, maar twijfel eraan omdat we iemand met die naam super dichtbij ons hebben. Om diezelfde reden valt ook Juliette/Juliet af...die naam vind ik al heel lang leuk maar dat we een baby in de kennissenkring hebben die zo heet, vind ik dan weer een reden dat hij af valt. En Isabelle als officiële naam en Belle als roepnaam lijkt mij toch onhandig voor haarzelf. De keuze is nu Belle, met misschien in overweging nog wel Isabelle.
Maar: het maakt niet zoveel uit wat anderen mooi vinden. Gewoon jullie eigen (eerste) ingeving volgen.