Gezondheid alle pijlers

Glioblastoom prognose

05-11-2020 15:07 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar weken is bekend dat mijn moeder een agressieve hersentumor, een Glioblastoom, heeft. Ze is midden 70. Ze heeft inmiddels ook gehoord dat opereren niet meer gaat. Haar conditie is te slecht en de tumor zal altijd weer teruggroeien. Nu is ze thuis en ze zal niet lang meer te leven hebben. Dat kan een paar weken zijn, of een paar maanden. Zelf heb ik het idee dat het erg snel achteruit gaat. Ze is extreem moe en slaap amper, is maar een paar x per dag even op. Verder is een kant van haar lijf aangedaan en kan ze soms moeilijk lopen/iets vastpakken. Ze is gelukkig wel helemaal helder nog en we kunnen nog praten (als ze de energie heeft).

Ik besef dat jullie geen glazen bol hebben ..
Toch ben ik benieuwd of iemand bekend is met een glioblastoom en ervaring heeft met zo’n onzekere periode.

Voor mijn gevoel ben ik haar binnen een paar weken kwijt .. maar misschien schat ik het totaal verkeerd in.
Iemand die ervaringen wil delen?
Mijn zus is overleden door een glioblastoom, of nou ja door euthanasie omdat het echt op was. Toen het bij haar geconstateerd werd was opereren wel een optie en dat is tot 3 keer toe gedaan en bestraling en chemo waardoor ze het alles bij elkaar nog 10 jaar heeft volgehouden.
Aan het einde toen opereren geen optie meer was ging het snel. Veel uitval maar gelukkig nog wel verstandelijk goed genoeg om de euthanasie in werking te zetten. Nadat ze toestemming had ging het ook geestelijk minder, ze werd weer soort van kinds om het makkelijk uit te leggen.
Ik zou er wel rekening mee houden dat het ook echt snel kan gaan en dus veel tijd maken voor elkaar. Spreek dingen uit, benoem dingen maar regel ook de dingen nu ze zelf nog dingen kan aangeven. Mijn zus heeft zelf nog haar hele uitvaart kunnen regelen en dat is heel waardevol.
Misschien zijn er nog mensen die ze graag wil spreken van vroeger, nu kan het nog!
Kijk ook wat betreft de zorg wat goed voelt, de zorg zal gaan toenemen en mijn zus heeft de laatste weken in een hospice doorgebracht. Hele waardevolle tijd, je kon er gewoon zijn zonder te zorgen en ze vond het zelf een warm bad alles kon daar echt zo waardevol.
Bespreek dus ook met je moeder wat zij wil, tot welk punt wil ze doorgaan, wil ze het laten gaan of wil ze zelf de regie houden. Klinkt als lastige gesprekken en dat zijn het ook maar het brengt je ook heel dicht tot elkaar.

Ik wens je heel erg veel sterkte!
Geniet van vandaag want je weet nooit of morgen je gegeven is...
meisjeviva33 schreef:
06-11-2020 13:04
Mijn zus is overleden door een glioblastoom, of nou ja door euthanasie omdat het echt op was. Toen het bij haar geconstateerd werd was opereren wel een optie en dat is tot 3 keer toe gedaan en bestraling en chemo waardoor ze het alles bij elkaar nog 10 jaar heeft volgehouden.
Aan het einde toen opereren geen optie meer was ging het snel. Veel uitval maar gelukkig nog wel verstandelijk goed genoeg om de euthanasie in werking te zetten. Nadat ze toestemming had ging het ook geestelijk minder, ze werd weer soort van kinds om het makkelijk uit te leggen.
Ik zou er wel rekening mee houden dat het ook echt snel kan gaan en dus veel tijd maken voor elkaar. Spreek dingen uit, benoem dingen maar regel ook de dingen nu ze zelf nog dingen kan aangeven. Mijn zus heeft zelf nog haar hele uitvaart kunnen regelen en dat is heel waardevol.
Misschien zijn er nog mensen die ze graag wil spreken van vroeger, nu kan het nog!
Kijk ook wat betreft de zorg wat goed voelt, de zorg zal gaan toenemen en mijn zus heeft de laatste weken in een hospice doorgebracht. Hele waardevolle tijd, je kon er gewoon zijn zonder te zorgen en ze vond het zelf een warm bad alles kon daar echt zo waardevol.
Bespreek dus ook met je moeder wat zij wil, tot welk punt wil ze doorgaan, wil ze het laten gaan of wil ze zelf de regie houden. Klinkt als lastige gesprekken en dat zijn het ook maar het brengt je ook heel dicht tot elkaar.

Ik wens je heel erg veel sterkte!
Dank je wel voor het delen. Wat moeilijk dat je jouw zus moet missen ..
ik zal je advies ter harte nemen 🙏🏻
Helaas een update in dit topic. Mijn moeder is gisteren overleden. ze heeft nog 5 weken geleefd na de diagnose. Ik ben dankbaar voor de tijd die we nog hadden om alles met elkaar te bespreken. Het is wel intens verdrietig, het gevoel dat ze er niet meer is.
Gecondoleerd. Wat vreselijk dat je je moeder nu moet missen. Heel veel sterkte toegewenst!
:hug:
Wat een verdrietig nieuws, MaggieMay. Ook al weet je dat het gaat gebeuren, dat maakt het gemis niet minder. Dikke knuffel :hug:
MaggyMay schreef:
24-11-2020 06:15
Helaas een update in dit topic. Mijn moeder is gisteren overleden. ze heeft nog 5 weken geleefd na de diagnose. Ik ben dankbaar voor de tijd die we nog hadden om alles met elkaar te bespreken. Het is wel intens verdrietig, het gevoel dat ze er niet meer is.
Ach jeetje, wat is dat snel gegaan zeg...
Gecondoleerd en heel veel sterkte!
Een hele dikke knuffel, MaggyMay, wat snel :hug:
Erg veel sterkte de komende tijd voor jou en je naasten die je moeder liefhebben. Als je van je af wilt schrijven, doe dat vooral, er zijn hier altijd mensen die luisteren :rose:
Zie je bericht nu net pas, jeetje wat snel gegaan. Gecondoleerd en heel erg veel sterkte :rose: :hug:
Hopelijk heb je de korte tijd die jullie hadden nog de dingen tegen haar kunnen zeggen die je nog wilde zeggen
Geniet van vandaag want je weet nooit of morgen je gegeven is...
Gecondoleerd en veel sterkte de komende tijd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven