Affaire ontdekt

woensdag 25 november 2020 om 15:57
Hoe zouden jullie reageren als je er na een huwelijk van zes jaar en drie jonge kinderen vrij onverwacht achter komt dat je echtgenoot vreemd gegaan is ten tijde van jullie trouwdag (lees: het begon ongeveer vijf maanden voor de trouwdatum en het contact ging door tot ongeveer vier maanden erna). Vreemdgaan behelst: lust, geen liefde; af en toe contact via app; afgesproken om elkaar te zien, en een paar keer seks in jullie huis.
Je weet dat als je het had ontdekt voor jullie bruiloft, dat jullie dan nooit getrouwd waren. Maar je wist het niet... en nu zijn jullie zes jaar verder en is jullie relatie goed; jullie hebben zware jaren gehad, maar met goede relatietherapie kwamen jullie weer dichterbij elkaar dan ooit. Een goede basis voor de kinderen en er was ook weer echte liefde. En toen kwam deze ontdekking.
Dus tja... wat zouden jullie doen?
Ik heb heel erg lang getwijfeld om dit te delen. Maar ik kom er in mijn eentje niet uit. Het is ook niet iets wat ik zomaar met familie of naaste vrienden wil delen. Ik switch van blijven naar weggaan, en dat meerdere keren per dag. Heel vermoeiend en verdrietig. We gaan inmiddels ook weer naar onze relatietherapeut. Maar wellicht helpen jullie reacties me om zelf ook wat verder te komen in dit proces.
Je weet dat als je het had ontdekt voor jullie bruiloft, dat jullie dan nooit getrouwd waren. Maar je wist het niet... en nu zijn jullie zes jaar verder en is jullie relatie goed; jullie hebben zware jaren gehad, maar met goede relatietherapie kwamen jullie weer dichterbij elkaar dan ooit. Een goede basis voor de kinderen en er was ook weer echte liefde. En toen kwam deze ontdekking.
Dus tja... wat zouden jullie doen?
Ik heb heel erg lang getwijfeld om dit te delen. Maar ik kom er in mijn eentje niet uit. Het is ook niet iets wat ik zomaar met familie of naaste vrienden wil delen. Ik switch van blijven naar weggaan, en dat meerdere keren per dag. Heel vermoeiend en verdrietig. We gaan inmiddels ook weer naar onze relatietherapeut. Maar wellicht helpen jullie reacties me om zelf ook wat verder te komen in dit proces.

woensdag 25 november 2020 om 20:45
Ik ken in mijn omgeving ook wat voorbeelden die dan met relatietherapie verder gingen. Voor mij ziet dat er elke keer dat met name de bedrogen partner vooral zichzelf heel hard van alles moet overtuigen. Lijkt me eerlijk gezegd harder werken dan uit elkaar gaan.
woensdag 25 november 2020 om 20:49
Wat een ontzettende rot situatie voor je. Je zal zelf moeten kijken wat het beste voor jou is en aan jezelf denken.
Mijn ervaring is wel dat ik nooit meer zou blijven bij een man die mij zo behandeld in het verleden wel blijven hangen bij een vreemdganger maar heel het vertrouwen is weg. Zou nu gelijk weg zijn dat zn man het maar bekijkt met al zijn leugens achter jou rug om ben je niet waard je moet het beste voor jezelf willen en als iemand zo met je om gegaan is voor zijn eigen genot dan is het een lul eerste klas.
Mijn ervaring is wel dat ik nooit meer zou blijven bij een man die mij zo behandeld in het verleden wel blijven hangen bij een vreemdganger maar heel het vertrouwen is weg. Zou nu gelijk weg zijn dat zn man het maar bekijkt met al zijn leugens achter jou rug om ben je niet waard je moet het beste voor jezelf willen en als iemand zo met je om gegaan is voor zijn eigen genot dan is het een lul eerste klas.
woensdag 25 november 2020 om 20:53
Ik denk dat je daar best wel eens gelijk in kunt hebben. Vaak willen mensen naar zichzelf niet toegeven dat de bijl eigenlijk al wel is gevallen. De hoop dat de vreemdganger wel zal veranderen en dat de bedrogen partner het uiteindelijk wel zal vergeven (maar niet vergeten). En hoop is in die context denk ik echt los zand.

woensdag 25 november 2020 om 20:58

woensdag 25 november 2020 om 20:59
woensdag 25 november 2020 om 21:06
Wat verschrikkelijk voor je. Wat dat betreft had je het inderdaad beter niet kunnen weten.
Ik denk dat het een bijna onmogelijke klus is om hier een streep onder te zetten, hem vergeven en door te gaan hoe graag je dat misschien ook wil.
Wat een klojo alles zo op het spel gezet.
Wens je veel wijsheid toe, sterkte.
Ik denk dat het een bijna onmogelijke klus is om hier een streep onder te zetten, hem vergeven en door te gaan hoe graag je dat misschien ook wil.
Wat een klojo alles zo op het spel gezet.
Wens je veel wijsheid toe, sterkte.
woensdag 25 november 2020 om 21:11
Oh, echt? Niet het bedrog en dat hij dat heeft verzwegen?AgirlnamedSue schreef: ↑25-11-2020 20:59Wat een onverdiende rottige rol heb je in dit verhaal TO.
Ik vroeg me af of jij de desbetreffende "buitenvrouw" ooit nog tegenkomt of dat ze nog in jouw man's leven is (een collega oid)?
Want dat zou voor mij meespelen in mijn overweging om door te gaan met de relatie.
woensdag 25 november 2020 om 21:14
Ontzettend rot voor je. Wat zul je verdrietig en boos zijn.
Je vraagt hoe wij zouden reageren? Ik zou boos zijn over het liegen, het gedraai en het feit dat de betreffende dame in mijn bed of op mijn bank heeft gelegen.
Vreemdgaan is voor mij geen dealbreaker (er wordt zo verschrikkelijk veel vreemdgegaan) en ik zou het helemaal niet willen weten. Ik heb eens tegen mijn partner gezegd: als je vreemdgaat, doe het dan goed en zorg dat niemand erachter komt. En vertel het mij niet. Vooral als het om een ONS gaat of een korte flirt,
Het wordt een ander verhaal als de vreemdganger verliefd wordt op de ander en een jarenlange liefdevolle relatie zou hebben.
Stel jezelf de vraag of je hem nu, op dit moment, zou verlaten als je het niet zou weten.
Sterkte
Je vraagt hoe wij zouden reageren? Ik zou boos zijn over het liegen, het gedraai en het feit dat de betreffende dame in mijn bed of op mijn bank heeft gelegen.
Vreemdgaan is voor mij geen dealbreaker (er wordt zo verschrikkelijk veel vreemdgegaan) en ik zou het helemaal niet willen weten. Ik heb eens tegen mijn partner gezegd: als je vreemdgaat, doe het dan goed en zorg dat niemand erachter komt. En vertel het mij niet. Vooral als het om een ONS gaat of een korte flirt,
Het wordt een ander verhaal als de vreemdganger verliefd wordt op de ander en een jarenlange liefdevolle relatie zou hebben.
Stel jezelf de vraag of je hem nu, op dit moment, zou verlaten als je het niet zou weten.
Sterkte

bergje65 wijzigde dit bericht op 25-11-2020 21:15
1.03% gewijzigd

woensdag 25 november 2020 om 21:33
woensdag 25 november 2020 om 21:34
Waarom trouw je dan, vraag ik me af. Omdat het zo hoort, verwachtingen van anderen en de maatschappij?Babette2017 schreef: ↑25-11-2020 21:33Theoretisch gezien niet, je belooft namelijk geen trouw bij een huwelijk.
woensdag 25 november 2020 om 21:44
Een reden is geen excuus. Een situatie begrijpen is niet hetzelfde als begrip hebben voor de situatie.
Ik denk dat er van alles gebeurt, waardoor iemand de keuze maakt vreemd te gaan.
Ik denk dat het nuttig is om naar achterliggende factoren (ik herhaal: geen excuses/smoezen/goedpraterij) te kijken. Omdat je daarbij kunt nagaan of iemand nog steeds zo is, of dat iemand is veranderd.
Stel. Je komt tot de conclusie dat de redenen van het vreemdgaat zijn geweest een gebrek aan empathie, missen van verantwoordelijkheidsgevoel, en een egocentrische houding (oftewel, een klootzak zijn). Als het gaat om persoonskenmerken is de kans groot dat iemand daarin niet veranderd is. 6 jaar geleden een klootzak, waarschijnlijk nog steeds een klootzak.
Lijkt me een goede reden om uit de relatie te stappen.
Maar, als deze persoon 6 jaar in therapie is geweest om aan zichzelf te werken. Is er een reden om aan te nemen dat hij veranderd is.
Niet direct een reden om in de relatie te blijven. De pijn van wat je is aangedaan is net zo valide. Maar wel iets om te overwegen.

woensdag 25 november 2020 om 21:59
Ik zou het minder erg vinden - en begrijpelijker - als hij nú vreemd zou gaan, in plaats van jaren geleden, toen jullie op het punt stonden te gaan trouwen. Want waarom in vredesnaam? Ga dan niet trouwen. Of begin geen affaire.
Sorry maar wat een slappeling. Geen woorden voor. Zo'n man is jouw liefde niet waard.
Sorry maar wat een slappeling. Geen woorden voor. Zo'n man is jouw liefde niet waard.

woensdag 25 november 2020 om 22:01
We hadden het er over, omdat het in onze kennissenkring voorgekomen was. Dus toen zei ik: “Bij mij hoef je daar niet bang voor te zijn, ik heb binnen onze relatie nooit seks met iemand anders gehad.” En toen werd hij dus rood en wist ik eigenlijk al genoeg.

woensdag 25 november 2020 om 22:01
Er zit een steekje los als je 6 jaar therapie nodig hebt om te bedenken dat je niet vreemd moet gaan, en al helemaal niet rondom je trouwdag. En hij weet het heus wel, dat het niet hoort. Anders had hij het niet verzwegen.Maktub schreef: ↑25-11-2020 21:44Een reden is geen excuus. Een situatie begrijpen is niet hetzelfde als begrip hebben voor de situatie.
Ik denk dat er van alles gebeurt, waardoor iemand de keuze maakt vreemd te gaan.
Ik denk dat het nuttig is om naar achterliggende factoren (ik herhaal: geen excuses/smoezen/goedpraterij) te kijken. Omdat je daarbij kunt nagaan of iemand nog steeds zo is, of dat iemand is veranderd.
Stel. Je komt tot de conclusie dat de redenen van het vreemdgaat zijn geweest een gebrek aan empathie, missen van verantwoordelijkheidsgevoel, en een egocentrische houding (oftewel, een klootzak zijn). Als het gaat om persoonskenmerken is de kans groot dat iemand daarin niet veranderd is. 6 jaar geleden een klootzak, waarschijnlijk nog steeds een klootzak.
Lijkt me een goede reden om uit de relatie te stappen.
Maar, als deze persoon 6 jaar in therapie is geweest om aan zichzelf te werken. Is er een reden om aan te nemen dat hij veranderd is.
Niet direct een reden om in de relatie te blijven. De pijn van wat je is aangedaan is net zo valide. Maar wel iets om te overwegen.
woensdag 25 november 2020 om 22:03
Ik zie niet in wat daar zo natuurlijk aan is. Nota bene gebeurde het rondom het jawoord.pamelacourson schreef: ↑25-11-2020 17:33Lastig. Als het alleen toen gebeurd is en je bent nu 6 jaar verder en de relatie is goed, dan gooi je je relatie niet zomaar weg natuurlijk. Maar dat weet je dus niet. Ik heb een vriendin die toen we nog jong waren met een man scharrelde die bijna ging trouwen. Dat is wel gestopt toen hij eenmaal getrouwd was, maar ik ken hem en weet dat het echt niet de enige keer was dat hij een scheve schaats reed, dat is daarna nog wel vaker gebeurd. Zijn vrouw weet volgens mij nog steeds van niets. Ik ben daarom geneigd te geloven dat iemand niet zomaar een keertje vreemdgaat en daarna opeens helemaal monogaam is, maar misschien is jouw partner wel zo. Ik zou dat in ieder geval wel eerst willen weten.

woensdag 25 november 2020 om 22:07
We kunnen gelukkig wel goed samen praten. Dat hebben we inmiddels wel geleerd door eerdere relatietherapie. Ik kan alles vragen en krijg, volgens mij, ook eerlijke antwoorden. (Tja, dat vertrouwen...) Mijn vragen gaan heel ver, zijn antwoorden ook. Ik zie hem worstelen en zich diep schamen. Hij is ook wel een andere man dan zes jaar geleden. Deze jaren en de omstandigheden hebben hem wel veranderd, in positieve zin vind ik. Of hij het nog eens zou doen...? Ik heb geen idee eigenlijk...Babette2017 schreef: ↑25-11-2020 17:22Lastig, zeker met 3 jonge kinderen die waarschijnlijk allemaal geboren zijn na dit ‘incident’. Wat zegt je man erover? Heeft hij er echt spijt van?

woensdag 25 november 2020 om 22:12
Hij is gestopt omdat hij er niet meer verder mee kon naar mij toe, ook al wist ik het niet. En omdat hij kinderen met mij wilde. Het laatste contact was voor mijn eerste zwangerschap. Waarom, als het alleen voor de seks was...? Weet ik niet. Ik geloof dat het een soort bondage was, een heftigere vorm dan wij samen hadden/hebben. Maar hij heeft mij ook nooit gevraagd of ik dat wilde. Dat had hij gewoon bespreekbaar moeten maken.abracadabra schreef: ↑25-11-2020 18:59Overigens heb je dit alleen maar van hem gehoord. Vreemdganger bagatalliseren vaak wat we gebeurde. Weet je zeker dat het niet veel langer was/ nog een keer is gebeurd?
En waarom is ie gestopt? Omdat ie voor jou ging of haakte zij af?
En als jij eerste keuze was en hij het alleen voor e lust ging terwijl jullie in je witte beoordelen zaten... miste hij dan iets bij jou. Waarom had hij er nog iemand bij nodig als het toch alleen voor de sex was? Hij kon hoi ook neuken toch?
woensdag 25 november 2020 om 22:17
Nou, iniedergeval niet voor het trouw-zijn aan elkaar. Dat beloof je inderdaad nergens, ook al denken mensen dat erg hardnekking.
Redenen om te trouwen voor ons: we zijn wettelijk een stel, fiscaal partners, elkaars erfgenaam en beslissingsbevoegdheid bij medische zaken zoals coma, omdat we aangetoond een stel zijn bij instanties, douane’s etc. En ja, je kunt dit ook op andere manieren regelen, maar trouwen vonden wij het makkelijkst en leukst.
En omdat we het leuk vonden, ten ovenstaande van iedereen onze liefde uitspreken. Dat vonden wij mooi.
Mag dat? Of heb je hier ook een bijdehandte kutopmerking op?
Geloof niet alles wat je denkt.
woensdag 25 november 2020 om 22:18
Daarnaast is hij nog steeds de vader van je kinderen.GoodnightMoon schreef: ↑25-11-2020 22:07We kunnen gelukkig wel goed samen praten. Dat hebben we inmiddels wel geleerd door eerdere relatietherapie. Ik kan alles vragen en krijg, volgens mij, ook eerlijke antwoorden. (Tja, dat vertrouwen...) Mijn vragen gaan heel ver, zijn antwoorden ook. Ik zie hem worstelen en zich diep schamen. Hij is ook wel een andere man dan zes jaar geleden. Deze jaren en de omstandigheden hebben hem wel veranderd, in positieve zin vind ik. Of hij het nog eens zou doen...? Ik heb geen idee eigenlijk...
Het plaatje waarbij de rode pump die man de deur uittrapt is erg leuk, maar weinig respectvol naar je kinderen.
En ik geloof meteen dat hij zich schaamt. Dat schamen is echt niet over als jij hem vergeeft. Het gaat mss over in ergernis als jij in de toekomst verklaring eist als hij even van de grid was voor je, want dan steekt dat beest van wantrouwen de kop weer op.
Deze man heeft je vertrouwen beschadigt en hem vergeven betekend niet dat je vergeet.
Geloof me, van dichtbij meegemaakt. Vrouw had man vergeven, maar het werd uiteindelijk een hel voor haar, want als ze hem even niet te pakken kreeg of wist waar hij precies was...BOEM...terug in de tijd. En hij uiteindelijk volkomen over de pis: want de affaire was over, hij had gekozen voor zijn vrouw en kind en ja, dan moest zij er zich maar overheen zetten.
Het brak op en is een vieze vechtscheiding geworden over (JAWEL) de rug van hun dochter, die nooit meer haar vader terug heeft gehad, een moeder had die haar ex wel kon schieten en pa toch bij zijn minnares.
Moeder is inmiddels overleden en de arme dochter heeft tegen wil en dank uiteindelijk de minnares toch maar een soort van geaccepteerd, maar het geeft haar nooit meer haar jeugd terug die vanaf haar 10e tot 20e in ellende is verlopen.
Stop nu je nog uit elkaar kan zonder elkaar verwijten te maken.
Hij heeft een stomme keuze gemaakt 6 jaar geleden en daar betalen jullie beiden de hoge prijs voor, maar zorg ervoor dat jullie kinderen die prijs niet betalen.
Nope

woensdag 25 november 2020 om 22:22
Dat is natuurlijk een mooi verhaal naar jou toe. Voor hetzelfde geld was zij er klaar mee. Daar kom je toch nooit achter dus lijkt me ook niet zo’n relevante vraag.GoodnightMoon schreef: ↑25-11-2020 22:12Hij is gestopt omdat hij er niet meer verder mee kon naar mij toe, ook al wist ik het niet. En omdat hij kinderen met mij wilde. Het laatste contact was voor mijn eerste zwangerschap. Waarom, als het alleen voor de seks was...? Weet ik niet. Ik geloof dat het een soort bondage was, een heftigere vorm dan wij samen hadden/hebben. Maar hij heeft mij ook nooit gevraagd of ik dat wilde. Dat had hij gewoon bespreekbaar moeten maken.
Wat mij wel bekruipt uit jouw posts is een soort “dankbaarheid” dat hij voor jou gekozen heeft. Ervaar jij dat zelf zo?

woensdag 25 november 2020 om 22:27
La-Gamine schreef: ↑25-11-2020 22:17Nou, iniedergeval niet voor het trouw-zijn aan elkaar. Dat beloof je inderdaad nergens, ook al denken mensen dat erg hardnekking.
Redenen om te trouwen voor ons: we zijn wettelijk een stel, fiscaal partners, elkaars erfgenaam en beslissingsbevoegdheid bij medische zaken zoals coma, omdat we aangetoond een stel zijn bij instanties, douane’s etc. En ja, je kunt dit ook op andere manieren regelen, maar trouwen vonden wij het makkelijkst en leukst.
En omdat we het leuk vonden, ten ovenstaande van iedereen onze liefde uitspreken. Dat vonden wij mooi.
Volgens mij betekent trouwen letterlijk dat je elkaar onvoorwaardelijke trouw belooft, met God als getuige. Maar dat zal wel ouderwets zijn dan zeker.

woensdag 25 november 2020 om 22:32
En dat topje van de ijsberg verhaal is gewoon vrijwel altijd zo.
Voordat ik uit ex zijn mond te horen kreeg dat er regelmatig seks was geweest met die ander waren we weken en veel gesprekken verder.
Nu, jaren later weet ik zeker dat ik het hele verhaal nog absoluut niet ken.
In jouw geval is het jaren geleden en moet je hem maar geloven op zijn woord én is je beeld vertroebeld door de schrik en het verdriet.
Natuurlijk hoef je nu geen keuze te maken wat je gaat doen, of je blijft of weggaat. Maar beloof je dat je je eigen gevoel herkent en erkent?
Het leven is te kort om op eieren te lopen of onzeker te zijn.
Voordat ik uit ex zijn mond te horen kreeg dat er regelmatig seks was geweest met die ander waren we weken en veel gesprekken verder.
Nu, jaren later weet ik zeker dat ik het hele verhaal nog absoluut niet ken.
In jouw geval is het jaren geleden en moet je hem maar geloven op zijn woord én is je beeld vertroebeld door de schrik en het verdriet.
Natuurlijk hoef je nu geen keuze te maken wat je gaat doen, of je blijft of weggaat. Maar beloof je dat je je eigen gevoel herkent en erkent?
Het leven is te kort om op eieren te lopen of onzeker te zijn.

woensdag 25 november 2020 om 22:36
Een wat uitgebreidere reactie. Wat een goed besluit was het om het hier voor te leggen. Jullie reacties helpen me om er over na te denken en door sommige vragen ook vanuit andere invalshoeken te kijken. Daar houd ik van, aan overhaaste beslissingen doe ik eigenlijk nooit. Ik combineer graag gevoel en verstand, hoewel gevoel in deze wel de doorslaggevende factor zal zijn. Ik ben er dus nog niet uit.
We komen van heel ver, van heel diep. De relatietherapie die we eerder hadden, was eigenlijk met het doel om goed uit elkaar te gaan. Maar naarmate de gesprekken vorderden, hebben we juist weer heel bewust opnieuw voor elkaar gekozen. En toen kwam dit. Tja... Ik was inderdaad graag gewoon de enige keus geweest. Zéker rondom ons huwelijk. Het voelt nu echt alsof hij lege beloftes gedaan heeft. Ik ben in mijn hoofd onze hele samenwoonperiode aan het herschrijven nu, en ook de maanden na ons huwelijk. Of er meer gebeurd is, met anderen: zou me niks verbazen. Ik heb het er nog niet uitgetrokken. Of eigenlijk: ik heb er nog niet naar durven vragen.
Wat me bij hem houdt, zijn de kinderen én de heel goede relatie die we op dit moment hebben (hadden). Ik zie nu ook een heel andere man zitten dan zes jaar geleden, die aan zichzelf gewerkt heeft. We kunnen vechten, want dat hebben we al eens bewezen. Hem er met deze kennis nu meteen uit trappen: ik weet niet of ik daar nu gelukkiger van word. Ik ben wel bereid om nog te werken aan een goede afloop. Wat sommigen van jullie zeggen: weggaan kan altijd nog.
En ik ga het morgen trouwens aan een goede vriendin vertellen die hem ook kent.
We komen van heel ver, van heel diep. De relatietherapie die we eerder hadden, was eigenlijk met het doel om goed uit elkaar te gaan. Maar naarmate de gesprekken vorderden, hebben we juist weer heel bewust opnieuw voor elkaar gekozen. En toen kwam dit. Tja... Ik was inderdaad graag gewoon de enige keus geweest. Zéker rondom ons huwelijk. Het voelt nu echt alsof hij lege beloftes gedaan heeft. Ik ben in mijn hoofd onze hele samenwoonperiode aan het herschrijven nu, en ook de maanden na ons huwelijk. Of er meer gebeurd is, met anderen: zou me niks verbazen. Ik heb het er nog niet uitgetrokken. Of eigenlijk: ik heb er nog niet naar durven vragen.
Wat me bij hem houdt, zijn de kinderen én de heel goede relatie die we op dit moment hebben (hadden). Ik zie nu ook een heel andere man zitten dan zes jaar geleden, die aan zichzelf gewerkt heeft. We kunnen vechten, want dat hebben we al eens bewezen. Hem er met deze kennis nu meteen uit trappen: ik weet niet of ik daar nu gelukkiger van word. Ik ben wel bereid om nog te werken aan een goede afloop. Wat sommigen van jullie zeggen: weggaan kan altijd nog.
En ik ga het morgen trouwens aan een goede vriendin vertellen die hem ook kent.