Opa en oma

29-11-2020 12:17 112 berichten
Ik las dit weekend een vraag van een oma in spe.

De aanstaande ouders hadden aan haar gevraagd hoe ze graag genoemd wilde worden door aanstaand kleinkind. Zij wilde graag mammi genoemd gaan worden. Hier gingen de ouders niet mee akkoord, waarna oma graag mutti genoemd wilde gaan worden. Ook dit kreeg geen goedkeuring van de ouders. De andere opa en oma wilden graan mammiloe en pappiloe genoemd gaan worden, dit was wel oke...

Aanstaande oma was hier verbolgen over.

Ik heb dit met enorme verbazing gelezen. Is dit iets nieuws, dat opa en oma een (belachelijke) naam krijgen? Mammiloe?! Mutti?! En dat dit van te voren met grootouders wordt vastgelegd? En dat die dan eventueel beledigd zijn als ze niet hun zelf gekozen naampje krijgen?
De post werd vrij snel hierna verwijderd, dus ik heb het niet aan de dame in kwestie kunnen vragen.

Hoe zit dit bij jullie?
Ik ken het niet anders dan:
- opa en oma Zwolle en opa en oma Amsterdam
- opa en oma De Vries en opa en oma Groenhoven
- opa Kees en oma Tiny (bij gescheiden opa en oma en “nieuwe” aanhang)
- oma hond en opa neus
Voorbeelden fictieve namen en plaatsen...

Hoe zit dit bij jullie? Kenden jullie bovenstaand fenomeen en zo ja: wat is je overweging om het zo te doen?

Disclaimer: uiteraard moet iedereen doen wat hem of haar goeddunkt, ik kende alleen dit niet en was verbaasd dat er zoveel emotionele lading aan gegeven werd.
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar is het in het buitenland een ding, maar vind het zelf echt raar. Ik kwam deze sketch laatst tegen erover: https://www.facebook.com/watch/?v=1950022548661090
Een oud-schoolgenote wilde dat haar kinderen een "opa en oma Kip" hadden. Dus haar ouders gingen om die reden een kippenhok en kippen aanschaffen.
:rofl:
kindrebel schreef:
29-11-2020 13:22
Alles is hier oma voornaam en opa voornaam. Het zijn niet mijn biologische kinderen maar mijn moeder is ook oma voornaam. Mijn moeder noemt zichzelf gekscherend stoma: stiefoma. 😂

Wij hadden vroeger de grote oma en de kleine oma.
Wij zijn toch niet familie he? :O
pake en beppe :D
Maar bij beide met voornaam.

En mijn ouders werden pake en beppe Toer (toren) genoemd omdat ze tegenover de kerk woonden.
Vroeger was het hier gewoon opa en oma * achternaam. Maar aanspreektitel was gewoon oma en opa.

Mijn ouders waren altijd opa en oma. De andere opa’s en oma’s kregen hun voornaam erbij. Toen mijn moeder overleed werd het toch opa *voornaam omdat ze anders niet goed wisten welke alleenstaande opa we bedoelden.

Ik vind vooraf bepalen welke aanspreektitel je als opa en oma moet krijgen echt zot.

Mijn vader noemt zich wel eens gekscherend Opi 🤣. Omdat het zo erg is.

De moeder van een vriendin van mij wordt wel nonna genoemd omdat zij de helft van het jaar in Italië zitten.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
TsumTsum schreef:
29-11-2020 13:31
Wij zijn toch niet familie he? :O
dan moet je m’n zus zijn, want de rest van de fam heeft minimaal 1 andere oma. 😉
Wat een onzin. Stomme namen, maar dat kun je sowieso niet afdwingen. Mijn zoon noemt mijn ouders ‘grandma’ en ‘grandpa’ (ik voed hem Engelstalig op), dat is wel handig. Want het is altijd duidelijk welke opa of oma hij bedoelt.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
hondenmens schreef:
29-11-2020 13:28
Een oud-schoolgenote wilde dat haar kinderen een "opa en oma Kip" hadden. Dus haar ouders gingen om die reden een kippenhok en kippen aanschaffen.
Mijn god, lekkere redenering zo. Hadden die ouders nog mazzel dat het niet 'opa en oma Koe' moest worden.
kindrebel schreef:
29-11-2020 13:22
Alles is hier oma voornaam en opa voornaam. Het zijn niet mijn biologische kinderen maar mijn moeder is ook oma voornaam. Mijn moeder noemt zichzelf gekscherend stoma: stiefoma. 😂

Wij hadden vroeger de grote oma en de kleine oma.
Stoma :rofl: vind ik leuk hahahha,

Mijn achternicht zei altijd “grote” oma en “kleine” oma
Relax we're all crazy, it's not a competition
dolfje schreef:
29-11-2020 13:06
Ik zie wel een gat in markt hoor. Grootouders namen reveal party. Met cadeaus natuurlijk.
Hahaha ja. Breng mensen niet op ideeën.
kindrebel schreef:
29-11-2020 13:40
dan moet je m’n zus zijn, want de rest van de fam heeft minimaal 1 andere oma. 😉
Ik heb geen zus dus loos alarm. Leuk wel dat meer families dat blijkbaar gebruiken.
Oma die vlakbij woonde was oma-hier en oma die verder weg woonde was oma-daar.
Mijn schoonmoeder wilde niet dat we haar oma + achternaam noemde omdat dat aan haar schoenmoeder deed denken. En daar had ze slechte herinneringen aan. Dat begrepen wij wel. Voor de rest vind ik het onzin als je aan gaat geven hoe je genoemd wil worden.
Oh ja, ik had vroeger nog een Oma van mijn moeder en die noemden wij altijd Oude Oma. En mijn oma gewoon Oma + achternaam.

Vind het ook het de touwtjes in handen willen houden gedoe van de aanstaande grootouders.
Everything you see I owe to spaghetti!
Ik woon in Australië met Australische man en zoon.
Mijn ouders zijn zijn oma en opa en mijn oma noemt hij omi.
Mijn mans ouders zijn nanny and granddad en mijn man's oma noemt mijn zoontje nanna.
(Opa wordt overigens meestal Poppy genoemd in Australië maar dat wou ik echt niet omdat mijn nichtje Poppy (in Nederland) heet)
Maar in dit geval had de aanstaande moeder och zélf aan haar moeder (de a.s. oma) gevraagd hoe die straks genoemd wilde worden?
Vervolgens gaf a.s. oma door hoe zij het wilde, maar keurde de zwangere a.s. moeder twee keer een titel af?
*2020* schreef:
29-11-2020 13:12
Afbeelding
Er zullen vast wel meer opa's en oma's Kip zijn :proud:
"Nee heur, in ons hoes gaain alcohol". Ik hoor het mijn oma nog zeggen, al lepelend.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Lariba schreef:
29-11-2020 12:55

(En inderdaad, áls je dan vraagt hoe ze genoemd willen worden, wijs die naam dan niet tot twee keer toe af...)
Op zich mee eens, maar mutti en mammi zijn eigenlijk andere namen voor mama ipv oma, dus dit zou ik ook 10x niks vinden hoor.

Maar volgens mij is dit in Vlaanderen wel heel gebruikelijk. Ik heb dit soort discussies daar vaker gehoord. En dan vooral dat beide oma's eigenlijk dezelfde naam wilden ofzo en zich te jong voelen om bomma (of oma) genoemd te worden... Ik ken kinderen met een Moeke en Vake, opa en oma en een omie en opa. Lijkt er dus op dat de opa's minder moeilijk doen dan de oma's. ;-D
Onze dochter vroeg t wel aan ons. Wordt het oma de Jong, of oma Madelief?
ik geef mn bek ook maar een douw
Vreemd. Hier worden de grootouders aangesproken met opa/oma plus voornaam.
En vroeger sprak ik zelf over mijn ene opa en oma met hun plaatsnaam erachter en de andere opa met de (verbastering van de) naam van het het hondje.

Zoiets moet geleidelijk en spontaan ontstaan. Wij hadden ook bedacht dat wij mama+voornaam waren, maar tegenwoordig wordt het hele mama en een groot deel van de voornaam weggelaten en hebben de kinderen helemaal zelf bedacht hoe ze ons noemen/aanspreken en ik vind het veel leuker dan wat ik zelf bedacht zou hebben.
FoxtrotAlpha schreef:
29-11-2020 12:28
In een facebookgroep had een aanstaande oma iets gepost. Namelijk dat ze gedoe had met de ouders over hoe het aanstaande kleinkind haar zou gaan noemen. Zij had aan de ouders gezegd dat ze mutti of mammi genoemd wilde worden door kleinkind. Ouders wilden dat niet.
Opa en oma aan andere kant zouden mammiloe en pappieloe genoemd gaan worden.

En dit hele fenomeen (van te voren afspreken hoe opa en oma genoemd gaan worden en andere namen bedenken) kende ik niet. Dus ik vroeg me af wie dit wel kent/ook zo doet/heeft gedaan.
Is dit iets buitenlands?
.
laflamande wijzigde dit bericht op 30-11-2020 09:50
99.62% gewijzigd
De Amerikaanse kinderen van mijn vriendin daar noemen de Nederlandse opa en oma gewoon opa en oma en de Amerikaanse Granma granddad of zo. Ook niks met rare namen daar.
Star3 schreef:
29-11-2020 15:03
Is dit iets buitenlands?
Volgens mij niet hoor. Een vriendin vond oma oud klinken en is dus granny. Ik vind dat juist oud klinken, maar ja, meningen verschillen
Be yourself, everyone else is already taken. Oscar Wilde
Ik herken het wel, grootouders die een speciale titel willen. Wij zijn van Vlaanderen. Heel vaak lijkt het te zijn omdat ze zich nog niet oud genoeg voelen om een oma, opa, bompa, meme... te zijn.

Mijn ouders noemen we gewoon oma en opa en mijn schoonouders noemen we meme en pepe. De partners van mijn schoonouders noemen we bij hun naam.

Mijn schoonmoeder wil wel graag een speciale aanspreking, maar ze weet nog niet wat. Wij houden het bij meme. Die speciale namen die ze af en toe uitprobeert kan ik niet onthouden.

Dochter leert nog maar net praten, dus het doet er nog niet echt toe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven