Niet meer willen samenwonen

28-11-2020 21:55 310 berichten
Geen relatieadvies nodig maar wel iets wat mij bezighoudt.
Na een huwelijk en scheiding merk ik dat ik heel sterk de behoefte heb om nooit meer te willen samenwonen in een relatie.
Voor mij is een lat-relatie (zoals ik sinds een jaar heb) het hoogst haalbare, daar ben ik ook eerlijk en duidelijk over. Voor hem is het goed zoals het is maar hij mist ook wel het samenwonen met iemand.
Om mij heen zie ik dat er bij veel mensen na een scheiding wel de behoefte is om weer samen te wonen, al wordt er wel vaak gekozen om te wachten tot de kinderen volwassen zijn, maar de wens is er wel.
Ik heb dat dus niet. Daar ben ik vast niet de enige in. Ik vind het heerlijk, twee huizen, ieder zijn eigen manieren zonder gedoe daarover.
Hoe doen anderen in dezelfde situatie dat? Zijn er weleens partners die toch veranderen van mening over het latten en hoe kom je daar dan samen uit? Is je eigen wens veranderd in de loop van de jaren? Zie je jezelf als je 80 bent ook nog latten?
Alle reacties Link kopieren
Pas toen ik begin 40 was ben ik voor het eerst gaan samenwonen. Het heeft dus even geduurd voordat ik een partner kreeg waarmee ik echt samen wilde gaan wonen.

We hadden allebei ons eigen leven, en na het samen wonen zijn we nog steeds zelfstandig. We doen echt niet alles samen en laten elkaar redelijk vrij. Maar ik vind het toch erg fijn om 's avonds naast hem in slaap te vallen en 's morgens weer wakker te worden.

Geen idee of dat ik ooit weer ga samen wonen mocht mijn huidige relatie over zijn. Ik weet dat ik geen partner nodig hebt om mee samen te wonen om gelukkig te zijn.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Sjaantje37 schreef:
01-12-2020 08:07
Dit is toch wel even anders samenwonen, niet iedereen heeft een hele verdieping en apart slaapkamer tot zijn beschikking.

De meeste mensen hebben gewoon een woonkamer, en misschien een paar slaapkamers.

Ik vraag mij af als jij en je partner in een gewoon doorzon woning zouden moeten samenwonen en slapen in een bed of het dan ook allemaal nog zo gezellig is.
Dat hebben we in het begin ook wel gedaan hoor, want toen hadden we het geld niet voor een huis en woonden we in een klein appartement. Het ging wel, maar we vonden het beide minder prettig.

Gelukkig hadden we wel een aparte slaapkamer, dus 's avonds zat ik regelmatig lekker rustig in bed een boek te lezen, terwijl mijn vriend aan het gamen was, bijvoorbeeld. Voor ons is dat heel normaal.

Zodra het mogelijk was zijn we groter gaan wonen. Iedereen een eigen slaapkamer was voor ons de belangrijkste eis. Het is een vrij gewone woning verder (veel eengezinswoningen hebben vier slaapkamers).
HawaZon schreef:
30-11-2020 19:45
Zo zou je het kunnen noemen ja. Ik vind het heerlijk. Ik krijg het Spaans benauwd van die verhalen zoals jullie die vertellen, over het samenwonen. Ik zou dat nooit kunnen, dat claimen en constant alles samen doen, brrr...

Maar ik woon dus al wel 12 jaar samen met eenzelfde soort type. Twee einzelgangers bij elkaar in een groot huis gaat prima samen. En we zoeken elkaar ook echt wel op, (voordat mensen denken dat we een liefdeloos huwelijk hebben), maar dat hoeft lang niet altijd.
Lijkt me heerlijk, hoe jij het hebt geregeld! Heb je dan ieder ook een eigen badkamer en keuken?
Just lurkin'
NineLives schreef:
01-12-2020 13:26
Lijkt me heerlijk, hoe jij het hebt geregeld! Heb je dan ieder ook een eigen badkamer en keuken?
Nee, dat niet. Het is een normaal huis verder. We hebben alleen allebei een eigen kamer op verschillende verdiepingen en natuurlijk ook nog een woonkamer beneden. Al met al dus genoeg plek om rust te zoeken, of alleen te zijn/ ons eigen ding te doen.

Ik denk dat het grote verschil is, dat wij elkaar ook echt laten. Ik dacht dat dit heel normaal was. Pas door een topic als dit te lezen, leer ik dat het ook heel anders kan gaan. Ik zou daar nooit mee om kunnen gaan.

Ik krijg het letterlijk benauwd als ik verhalen lees over niet mogen weten wat je eet, of wanneer je naar bed wil, of niet eens rustig een boek kunnen lezen, of iets voor jezelf kunnen doen.

Ik snap niet dat mensen zo kunnen leven.
Sjaantje37 schreef:
01-12-2020 08:02
Ja graag, ga door!!!!!
:proud: Ok komt ie: je kan doen wat je wil, wanneer je wil, je kan weggaan wanneer je wil, thuis komen wanneer je wil, je hoeft niemand te bellen als het later wordt, je kan eten wat je wil (of had ik die al gezegd?) , je hoeft met kerst niet naar vervelende schoonouders (als er geen corona-crisis is), je hoeft geen voetbal te kijken wanneer je daar geen zin in hebt, als je op een vrije dag zin hebt in een pyama dag hoef je dat met niemand te overleggen, je wc en badkamer is altijd beschikbaar, en voor mij erg handig: ik ben een ochtendmens, ik kan opstaan wanneer ik wil zonder dat ik zachtjes moet doen, en als ik zelf vroeg op sta dan is dat niet zo moeilijk maar ik moet wel even op gang komen en het 1e uur moet je niet aan mijn kop gaan zeiken want ik heb nog wel eens een humeurtje s' ochtends :proud: . Behalve de katten zeikt er dus niemand aan mijn hoofd en dat vind ik heerlijk, en voor de wereldvrede is het ook beter vermoed ik ;-D (En de katjes zijn grappig)
En er zijn er vast nog wel meer... vul gerust aan ;)
Jaaaaaaaa ik weet er nog een, natuurlijk hoe kan ik die vergeten: je kunt forummen zoveel als je wilt in je vrije tijd zonder gezeik :proud:

Overigens is een warm lijf tegen je aan en een arm om je heen ook prettig, maar daar krijg je dan ook bij wat Rik schreef, ijspoten, gesnurk, ruzie om dekens en een partner die 3 miljoen x naar de plee moet snachts.
Daar heb je in je eentje geen last van... :puh:
Phoebe1982 schreef:
01-12-2020 17:24
:proud: Ok komt ie: je kan doen wat je wil, wanneer je wil, je kan weggaan wanneer je wil, thuis komen wanneer je wil, je hoeft niemand te bellen als het later wordt, je kan eten wat je wil (of had ik die al gezegd?) , je hoeft met kerst niet naar vervelende schoonouders (als er geen corona-crisis is), je hoeft geen voetbal te kijken wanneer je daar geen zin in hebt, als je op een vrije dag zin hebt in een pyama dag hoef je dat met niemand te overleggen, je wc en badkamer is altijd beschikbaar, en voor mij erg handig: ik ben een ochtendmens, ik kan opstaan wanneer ik wil zonder dat ik zachtjes moet doen, en als ik zelf vroeg op sta dan is dat niet zo moeilijk maar ik moet wel even op gang komen en het 1e uur moet je niet aan mijn kop gaan zeiken want ik heb nog wel eens een humeurtje s' ochtends :proud: . Behalve de katten zeikt er dus niemand aan mijn hoofd en dat vind ik heerlijk, en voor de wereldvrede is het ook beter vermoed ik ;-D (En de katjes zijn grappig)
En er zijn er vast nog wel meer... vul gerust aan ;)
Jaaaaaaaa ik weet er nog een, natuurlijk hoe kan ik die vergeten: je kunt forummen zoveel als je wilt in je vrije tijd zonder gezeik :proud:

Overigens is een warm lijf tegen je aan en een arm om je heen ook prettig, maar daar krijg je dan ook bij wat Rik schreef, ijspoten, gesnurk, ruzie om dekens en een partner die 3 miljoen x naar de plee moet snachts.
Daar heb je in je eentje geen last van... :puh:
De meesten kan ik ook afvinken, terwijl ik samenwoon.
HawaZon schreef:
01-12-2020 18:19
En je punt is?
LīlyRose schreef:
01-12-2020 18:44
En je punt is?
Dat het meer te maken heeft met hoe je relatie in elkaar zit en veel minder met het al dan niet samenwonen.
HawaZon schreef:
Ik ook, en mijn huis is niet zo groot dat we allemaal een eigen kamer hebben. Alleen de huispuber heeft die luxe.

Het enige dat ik wel doe, is stil zijn in de ochtend. Is hij stil in de avond, als ik al slaap. Hij komt vaak nog even gezellig in bed zitten, tot ik in slaap val. Ik leef namelijk ergens tussen 7 en 23.00 uur en hij ergens tussen 10 en 2.00 uur.
HawaZon schreef:
01-12-2020 18:45
Dat het meer te maken heeft met hoe je relatie in elkaar zit en veel minder met het al dan niet samenwonen.
Tsja, jouw manier van samenwonen is voor de meeste mensen ook ‘latten in dezelfde woning’. Daarnaast hebben legio mensen niet de mogelijkheden voor zo’n ruime woning met meerdere kamers.
Wanna grow up to be
Be a debaser
HawaZon schreef:
01-12-2020 18:45
Fysieke ruimte lijkt me nog bepalender. En niet iedereen heeft een huis met voor ieder een verdieping.
Ik ben gelukkig getrouwd, en we hebben twee kinderen. Mocht ons huwelijk ooit stranden (ik hoop het niet), dan hoef ik ook niet meer samen te wonen hoor. Je kan het ook leuk hebben met iemand zonder onder een dak te wonen. Minder irritaties, was, en rommel op die manier (ja, ik heb er zo een). En je houdt het fris en spannend voor wanneer je elkaar ziet. Dan heb je iets om naar uit te kijken. Ik neem dan wel een kat in huis voor de gezelligheid ofzo ;-D
...
anoniem_401860 wijzigde dit bericht op 01-12-2020 19:22
98.96% gewijzigd
FunnyFace8 schreef:
01-12-2020 18:56
Ik ben gelukkig getrouwd, en we hebben twee kinderen. Mocht ons huwelijk ooit stranden (ik hoop het niet), dan hoef ik ook niet meer samen te wonen hoor. Je kan het ook leuk hebben met iemand zonder onder een dak te wonen. Minder irritaties, was, en rommel op die manier (ja, ik heb er zo een). En je houdt het fris en spannend voor wanneer je elkaar ziet. Dan heb je iets om naar uit te kijken. Ik neem dan wel een kat in huis voor de gezelligheid ofzo ;-D
Jawel, een kat moet hoor, al is het maar om je zoenbehoefte te bevredigen. :D
Cateautje schreef:
01-12-2020 19:08
Jaaaaaaaaa!!! Katten zijn gezellig hoor!
Mee eens! Katten zeuren niet, zeggen niks over het huishouden en zijn altijd blij om je te zien!
Cateautje schreef:
01-12-2020 19:08
Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar een hond, maar zelfs daar zou ik niet mee willen samenwonen. Ik wil een LAT-hond!
Wanna grow up to be
Be a debaser
Beetje raar inderdaad om in een topic wat gaat over niet samen willen wonen te gaan verkondigen hoe leuk samenwonen is.
yesss schreef:
01-12-2020 19:15
Beetje raar inderdaad om in een topic wat gaat over niet samen willen wonen te gaan verkondigen hoe leuk samenwonen is.

Met ieder een eigen verdieping. :lol:
Chienandalou schreef:
01-12-2020 19:14
Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar een hond, maar zelfs daar zou ik niet mee willen samenwonen. Ik wil een LAT-hond!
Heb ik ook gehad en daardoor was ik bijna nooit thuis, altijd onderweg met mijn liefje, altijd op avontuur. :D

Je kan een uitlater worden voor iemand die niet goed ter been is. :)
Chienandalou schreef:
01-12-2020 19:14
:proud:
RikM schreef:
01-12-2020 19:16
Met ieder een eigen verdieping. :lol:
Van 90 m2.
Ik heb net 2 1/2 uur liggen maffen op de bank met Balin in mijn achterschootje. Daar word ik dan weer helemaal happy van, zo knus saampies.
HawaZon schreef:
Wat fijn voor je.
Mag ik wel even zeggen dat het lijkt alsof je je een beetje aangevallen voelt en dingen die hier geschreven worden persoonlijk opvat?
Is echt niet nodig hoor, jij hebt het goed voor mekaar met genoeg ruimte, dat heeft niet iedereen.
Daarbij ieder mens is anders en heeft andere behoeften en daar is niks mis mee en i.m.o wordt dat hier ook door niemand beweerd.
Natuurlijk heeft samenwonen ook voordelen, dat snap ik ook wel.
En natuurlijk is alleen wonen soms even iets minder grappig, maar daar gaat het hier niet om.
Misschien is een topic openen over samenwonen een beter idee dan met iedere bewust-alleen-woner in discussie te gaan?
Lijkt me nogal vermoeiend...

Cateau: :heart: Wat gezellig! Had je Balin een rouche gegeven ;) ?
yesss schreef:
01-12-2020 19:15
Zo is het niet bedoeld hoor. Ik heb juist gezegd dat de wijze waarop samenwonen hier wordt gepresenteerd, me vreselijk lijkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven