Twijfels door 'snauwen'

zondag 27 december 2020 om 18:20

Hoi,
Partner en ik zijn 4,5 jr samen en de laatste maanden heb ik flink getwijfeld. Dit wordt nu gelukkig minder. Ik realiseer me dat ik de 'negatieve' dingen niet zó zwaar moet tillen en ik meer de positieve dingen aan hem moet zien. Ik streef vaak naar "perfectie" en woordenwisselingen, ruzies e.d. horen daar dan weer niet bij. Twijfels ook niet... Twijfels waren bij mij echt een soort not done, iets dat echt niet hoort en ook absoluut een tegen is dat het niet goed gaat. Gelukkig zie ik dit nu anders. Hij doet namelijk heel veel voor mij!
Echter kan mijn vriend soms wel echt dominant en snauwerig reageren. Bijvoorbeeld: als ik iets kwijt ben, wat hij zo ziet liggen dan kan ie echt zeggen: "kijk eens uit je doppen zeg".
Ik ben nogal een chaoot en wanneer ik iets niet echt netjes opruim: "ruim toch eens op, zo heb je toch geen overzicht. Ruim het toch gewoon eens op zeg".
Dit waren even 2 voorbeelden. Dit zijn zaken waardoor ik erg kan gaan twijfelen. Ik heb hem al vaker aangesproken maar dan zegt ie dat ie net zo goed niets meer kan zeggen en dat ie het niet zo bedoeld maar dat het bij mij heel hard binnenkomt... Ergens triggeren zulke reacties iets van mijn jeugd.

Mijn ouders gaven aan dat in elke relatie zulke dingen voorkomen en dat ik niet moet verwachten dat ik iemand zou vinden die zoiets niet doet. Maar toch... heb ik dan zo'n irreeële verwachtingen?
                    Partner en ik zijn 4,5 jr samen en de laatste maanden heb ik flink getwijfeld. Dit wordt nu gelukkig minder. Ik realiseer me dat ik de 'negatieve' dingen niet zó zwaar moet tillen en ik meer de positieve dingen aan hem moet zien. Ik streef vaak naar "perfectie" en woordenwisselingen, ruzies e.d. horen daar dan weer niet bij. Twijfels ook niet... Twijfels waren bij mij echt een soort not done, iets dat echt niet hoort en ook absoluut een tegen is dat het niet goed gaat. Gelukkig zie ik dit nu anders. Hij doet namelijk heel veel voor mij!
Echter kan mijn vriend soms wel echt dominant en snauwerig reageren. Bijvoorbeeld: als ik iets kwijt ben, wat hij zo ziet liggen dan kan ie echt zeggen: "kijk eens uit je doppen zeg".
Ik ben nogal een chaoot en wanneer ik iets niet echt netjes opruim: "ruim toch eens op, zo heb je toch geen overzicht. Ruim het toch gewoon eens op zeg".
Dit waren even 2 voorbeelden. Dit zijn zaken waardoor ik erg kan gaan twijfelen. Ik heb hem al vaker aangesproken maar dan zegt ie dat ie net zo goed niets meer kan zeggen en dat ie het niet zo bedoeld maar dat het bij mij heel hard binnenkomt... Ergens triggeren zulke reacties iets van mijn jeugd.
Mijn ouders gaven aan dat in elke relatie zulke dingen voorkomen en dat ik niet moet verwachten dat ik iemand zou vinden die zoiets niet doet. Maar toch... heb ik dan zo'n irreeële verwachtingen?
                                    anoniem_63af32da3bfb6 wijzigde dit bericht op 27-12-2020 18:26

6.32% gewijzigd

zondag 27 december 2020 om 18:24

Ik weet niet of dat irreële verwachtingen zijn. Dit gebeurde ook wel in mijn vorige relaties. Ik was mede daarom gelukkiger alleen. Mijn vriend nu doet niet zo, maar mocht dit standaard bij een relatie horen dan ben ik wederom simpelweg liever alleen. Een relatie is wat mij betreft niet een ingrediënt dat nodig is, anders zou je geen geluk kunnen maken.

zondag 27 december 2020 om 18:27

Maar weet je zeker dat jouw twijfels door zijn opmerkingen komen?
Je twijfelt nu een aantal maanden, maar kan me niet voorstellen dat hij dit soort dingen nu pas begint te zeggen.
Ik en mijn vriend zeggen ook wel eens dat soort dingen tegen elkaar. Dat veroorzaakt hier geen twijfels over hoe het ervoor staat met onze relatie of over onze liefde voor elkaar.
                    Je twijfelt nu een aantal maanden, maar kan me niet voorstellen dat hij dit soort dingen nu pas begint te zeggen.
Ik en mijn vriend zeggen ook wel eens dat soort dingen tegen elkaar. Dat veroorzaakt hier geen twijfels over hoe het ervoor staat met onze relatie of over onze liefde voor elkaar.

zondag 27 december 2020 om 18:28

Ik vind je niet lichtgeraakt. Mijn man praat zo niet tegen mij en ik zou het ook niet erg waarderen. Ik praat overigens ook niet zo tegen hem.
Natuurlijk is niemand elke dag op zijn best, maar elkaar afsnauwen doen we niet.
Ik vind het niet zo raar dat je dat toch wel een twijfelpunt vindt. En ik ben het niet eens met je moeder dat het niet te verwachten is dat je iemand vindt die dat niet doet.
Ze denkt dat elk stel elkaar afsnauwt?
                    Natuurlijk is niemand elke dag op zijn best, maar elkaar afsnauwen doen we niet.
Ik vind het niet zo raar dat je dat toch wel een twijfelpunt vindt. En ik ben het niet eens met je moeder dat het niet te verwachten is dat je iemand vindt die dat niet doet.
Ze denkt dat elk stel elkaar afsnauwt?

zondag 27 december 2020 om 18:28

zondag 27 december 2020 om 18:29

Wij zijn er niet bij dus weten niet op welke toon hij precies snauwt/dingen zegt, maar ik vind snauwen altijd wel een grote red flag. Want blijkbaar ergert hij zich aan (een deel van) jou, en daar vind ik wel wat van in een relatie. 
Ik weet dat heel veel hier niet zwaar aan tillen maar ik persoonlijk wel, dus bij regelmatig snauwen mag je bij mij exit...
                    Ik weet dat heel veel hier niet zwaar aan tillen maar ik persoonlijk wel, dus bij regelmatig snauwen mag je bij mij exit...

zondag 27 december 2020 om 18:29

Ik vind dat je je niet aanstelt. Ik heb ooit een relatie verbroken met iemand die ook dat soort opmerkingen maakte. Zoals iemand hierboven al zei: dan ben ik liever alleen. Het waren geen dingen zoals uitgescholden worden, maar echt van die snauwerige opmerkingen en weetje? Ik was er kotsbeu van. Ik heb ongeveer een jaar getwijfeld. Ik vond het namelijk niet erg genoeg om meteen de relatie stop te zetten ervoor en je gaat alle voor en tegens afwegen. Ik dacht ook dingen zoals "weetje, elke relatie heeft wel wat en het is ook niet elke dag". Een jaar lang heb ik zo rondgelopen tot ik er echt klaar mee was. Ik wil gewoon geen relatie waarin er gesnauwd wordt. Als ik iets kwijt ben dan wil ik een partner die helpt zoeken. Andersom snauw ik ook niet. Ik voelde mij naar door die opmerkingen en dan ook nog een antwoord zoals "dan kan ik beter niks meer zeggen" gaan mijn haren van overeind staan. Voor mij zeker geen partner die snauwt en dat soort opmerkingen maakt als ik iets wil bespreken  

Emboldened by the flame of ambition

zondag 27 december 2020 om 18:31

Eens dus.Desayuno schreef: ↑27-12-2020 18:29Wij zijn er niet bij dus weten niet op welke toon hij precies snauwt/dingen zegt, maar ik vind snauwen altijd wel een grote red flag. Want blijkbaar ergert hij zich aan (een deel van) jou, en daar vind ik wel wat van in een relatie.

zondag 27 december 2020 om 18:38

zondag 27 december 2020 om 18:41

Ligt eraan. Ik zou mijn kinderen best graag leren wat een leuke relatie is en dat naar gedrag naar elkaar toe daar niet bij hoort. Misschien kiezen ze dan later een leukere partner.Hardlopenisleuk schreef: ↑27-12-2020 18:37Ik wil ook niet afgesnauwd worden hoor. Maar er zijn ook veel goede dingen die partner doet, hij zou alles voor me doen.
We zijn allebei ouders dus om alles op spel te zetten door snauwen is wel vergaand toch?

zondag 27 december 2020 om 18:41

Hopen dat er 1tje zegt dat het normaal is.

zondag 27 december 2020 om 18:44

Altijd snauwen is zeker niet normaal, maar iedereen heeft toch wel eens zijn dag niet? Als ik een drukke dag heb en veel haast, dan heb ik wel eens zo iets gezegd. Dat is dan misschien een snauw, maar mijn vriend weet dan dat ik dat niet zo bedoel omdat het goed zit tussen ons. Ene oor in, andere uit. Daarna zeg ik sorry en dan is het weer goed. Andersom gebeurt dat ook wel eens. Ik zie dat niet als respectloos gedrag. Ik denk dat iedereen wel eens zijn dag niet heeft en iets te geïrriteerd reageert op dingen.
Overigens is het natuurlijk anders als dit dagelijks gebeurt zonder reden. Gewoon omdat hij zich aan jou als persoon ergert. Dat is niet goed.

zondag 27 december 2020 om 18:45

He, het is jouw relatie niet de mijne..Hardlopenisleuk schreef: ↑27-12-2020 18:37Ik wil ook niet afgesnauwd worden hoor. Maar er zijn ook veel goede dingen die partner doet, hij zou alles voor me doen.
We zijn allebei ouders dus om alles op spel te zetten door snauwen is wel vergaand toch?

zondag 27 december 2020 om 18:46

Snauwen hoef je niet te accepteren.
Toevallig heb ik dat vaker met mijn groep 7/8 leerlingen besproken. Zodra ik een leerling naar een ander hoor snauwen leg ik de les stil. Ik heb de kinderen eens op het hart gedrukt dat ze dit niet hoeven te accepteren, van niemand. 'Zo hoef je niet tegen mij te praten.' Is mijn respons, op rustige toon.
Enkele maanden later hoorde ik een meisje het tegen een ander zeggen.
Ik zou jou hetzelfde willen meegeven.
                    Toevallig heb ik dat vaker met mijn groep 7/8 leerlingen besproken. Zodra ik een leerling naar een ander hoor snauwen leg ik de les stil. Ik heb de kinderen eens op het hart gedrukt dat ze dit niet hoeven te accepteren, van niemand. 'Zo hoef je niet tegen mij te praten.' Is mijn respons, op rustige toon.
Enkele maanden later hoorde ik een meisje het tegen een ander zeggen.
Ik zou jou hetzelfde willen meegeven.