Burn out - hobby

05-01-2021 20:39 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een burn out en probeer zoveel mogelijk prikkelarme tijd te vinden. Maar die wil ik het liefst niet alleen maar vullen met Netflix. Dat is ook niet zo prikkel arm natuurlijk.

Wie heeft er een fijne tip voor een bezigheid die weinig energie kost en niet moeilijk is? In m’n ‘gewone’ hobby’s heb ik gewoon helemaal geen zin. Nergens in eigenlijk. Maar ik zou wel iets willen om af en toe even te doen.

Ik dacht aan breien, maar dat zal ik eerst moeten leren en daar zie ik tegenop. Lijkt me dus geen goede optie..
Quotes of uitspraken die je mooi vindt mooi opschrijven in een notitieboek/schriftje, al doe je er 1 per dag.
Puzzelen (puzzelboekje), legpuzzels, kleuren, lezen en, nog niet genoemd denk ik, dot-to-dot lijntjes trekken.
groenbankstel schreef:
05-01-2021 21:19
Wel een goeie om elke dag even bezig te zijn. Misschien moet ik de lat ook niet hoog leggen maar gewoon een kleurboek pakken.
Van het idee dat ik elke dag iets nieuws moet bedenken word ik ook raar in m’n hoofd🙄
Dan moet je dat niet doen. Ik zat dagen te verdwalen op internet. En zo dwong ik mezelf iets 'nuttigs' te zoeken, in plaats van doelloos plaatjes kijken. En dat deed ik veel, eigenlijk alleen maar. Tv of series boeide me niet ,behalve elke dag de aflevering van dr Phil.
Idris schreef:
05-01-2021 21:37
Dan moet je dat niet doen. Ik zat dagen te verdwalen op internet. En zo dwong ik mezelf iets 'nuttigs' te zoeken, in plaats van doelloos plaatjes kijken. En dat deed ik veel, eigenlijk alleen maar. Tv of series boeide me niet ,behalve elke dag de aflevering van dr Phil.
Dat verdwalen herken ik. En daar word ik niet beter van. Dus daarom dacht ik, ik zoek een andere bezigheid.

Ik ga morgen opweg naar het bos iig even langs een mini bieb. Kijken of er wat ligt om te knippen
Ik ben in het voorjaar begonnen met haken.
Ik had het ook nog nooit gedaan en ben met You Tube filmpjes begonnen om de standaard haaksteken te leren.
Inmiddels heb ik onlangs een deken gehaakt. Heerlijk om te doen, lekker ontspannen evt met een podcast op.
Probeer ook regelmatig te gaan wandelen. Lekker naar buiten, frisse lucht, natuur is ook rustgevend.

Wat ik je ook als tip wil geven.
Ga iedere dag halverwege de dag een half uur op bed liggen (timer op 30 min) met rustgevende muziek op.
Je wordt er heel onstspannen van en geeft je weer wat energie om de rest van de dag door te komen.
Soms viel ik zelfs nog even in slaap tot mijn wekker ging.

Heel veel sterkte met alles!
Voor mij hielp ineens wandelen een hele hoop. Ik nam de hond altijd mee en zocht natuurgebieden in de buurt op, uiteindelijk ook zonder hond.
Ik probeer wel vaak in het bos te zijn. Ik vind het niet perse leuk nu, maar ik lees overal dat het belangrijk is. En het breekt de dag ook.
Misschien is het een idee wat ik moet loslaten. Maar ik vind dingen zoals mandala’s inkleuren of dat Diamond painting zo zinloos.

Ok, ik snap ergens wel dat het voor mensen rustgevend kan zijn of een afleiding kan geven, maar bij mij overheerst dan vooral de gedachte “wat moet ik met zo’n ingekleurde tekening of ander ‘kunstwerk’ waar ik verder niks zinnigs meer mee doe”

Ik zit er nog te veel mee dat alles waar je energie en tijd in steekt ook echt iets constructiefs moet opleveren. Anders vind ik het al snel zonde van die tijd en energie.

Knop moet nog even om geloof ik.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Nature journaling, het bijhouden van een dagboek met schetsen/tekeningen en/of schrijven van wat je meemaakt in de natuur.
Pas als je echt gaat zitten en de tijd neemt zie je hoe veel er te zien is. En ik merk vaak pas als ik een dier teken hoe het zit met de details in kleur, vorm, patroon.
Het maakt het makkelijker om tijd door te brengen in de natuur 'omdat je iets te doen hebt', dat tegelijkertijd heel rustgevend en aardend is.
zilver_ wijzigde dit bericht op 05-01-2021 23:32
28.42% gewijzigd
Ik heb op dit moment een burn out en zit in de herstelfase. Wat ik veel gedaan heb afgelopen tijd:
- legpuzzels van 1000 of 1500 stukjes
- wandelroute uitzoeken en wandelen
- koken/ bakken
- muziek luisteren
- fotograferen buiten
- kleine afgebakende klusjes in huis doen
- schilderen
- toch ook wel veel series gekeken
- helaas ook veel online geshopt
- veel persoonlijke verzorging, zoals maskers, voetenbadjes e.d.
- Fight for your right to party -
Handlettering
Wolvilten
Wandelen
Onkruid trekken
Vera8 schreef:
05-01-2021 22:17
Misschien is het een idee wat ik moet loslaten. Maar ik vind dingen zoals mandala’s inkleuren of dat Diamond painting zo zinloos.

Ok, ik snap ergens wel dat het voor mensen rustgevend kan zijn of een afleiding kan geven, maar bij mij overheerst dan vooral de gedachte “wat moet ik met zo’n ingekleurde tekening of ander ‘kunstwerk’ waar ik verder niks zinnigs meer mee doe”

Ik zit er nog te veel mee dat alles waar je energie en tijd in steekt ook echt iets constructiefs moet opleveren. Anders vind ik het al snel zonde van die tijd en energie.

Knop moet nog even om geloof ik.

Dat lijkt me zeker een thema!

Is ontspannen nutteloos? Is tijd met jezelf doorbrengen, je gedachten en lichaam tot rust brengen niet nuttig?

Het is niet tastbaar, maar nutteloos..
OohBoy schreef:
05-01-2021 22:44
Dat lijkt me zeker een thema!

Is ontspannen nutteloos? Is tijd met jezelf doorbrengen, je gedachten en lichaam tot rust brengen niet nuttig?

Het is niet tastbaar, maar nutteloos..
Ik kan met dat soort dingen ook niets. Het moet wel wat opleveren :hihi:
Tactiele dingen kunnen ook heel fijn zijn trouwens.
Kalligrafie is erg leuk!! Of hand lettering als je wat hipper wilt zijn. Is ook nog handig voor uitnodigingen of enveloppen schrijven;)
LīlyRose schreef:
05-01-2021 22:47
Ik kan met dat soort dingen ook niets. Het moet wel wat opleveren :hihi:
Tactiele dingen kunnen ook heel fijn zijn trouwens.

Maar dat is het nou juist, het levert ook wat op. Alleen niet iets tastbaars en niet iets wat direct te linken is aan de activiteit (je kan hetzelfde bereiken met verschillende activiteiten). Je moet je er alleen overheen zetten dat je iets ‘nuttigs’ aan de specifieke activiteit overhoudt. (Ja ik vind het ook stom om legpuzzels weer kapot te maken en nee ik hang ook geen kleurplaten op, maar toch kan ik genieten van ermee bezig zijn).
Of een muziekinstrument leren. Begin dan niet met cello of zo, maar bijvoorbeeld piano. Daarmee kun je echt al een leuk melodietje krijgen, ook als je helemaal nog niet goed bent. Echt goed worden is uiteraard erg zwaar, maar je kunt er ook veel plezier aan beleven als je (nog) niet zo heel veel hebt geleerd.
OohBoy schreef:
05-01-2021 22:51
Maar dat is het nou juist, het levert ook wat op. Alleen niet iets tastbaars en niet iets wat direct te linken is aan de activiteit (je kan hetzelfde bereiken met verschillende activiteiten). Je moet je er alleen overheen zetten dat je iets ‘nuttigs’ aan de specifieke activiteit overhoudt. (Ja ik vind het ook stom om legpuzzels weer kapot te maken en nee ik hang ook geen kleurplaten op, maar toch kan ik genieten van ermee bezig zijn).
Nee, het levert niets op want ik word er totaal niet ontspannen van, eerder het tegendeel.
Iets ontspant alleen as je het ook leuk vind om te doen en er dus van geniet.
30 dagen pogramma yoga with adriene?
Staat op youtube

En op de bank the flow of happinez lezen.
_horizon_ wijzigde dit bericht op 05-01-2021 22:55
28.86% gewijzigd
Ik kan uren doorbrengen op pinterest en daar leuke ideeen opdoen om te maken. Zo heb ik zelf een lamp gemaakt van een boomstam, een dromenvanger voor boven mn bed en een spiegel gedecoreerd. Gewoon iets knutselen om weg te gooien kan ik ook niet 😅

Als je wel wil freubelen maar het resultaat niet in je huis wil zetten, kan het ook fijn zijn om leuke (kerst)kaartjes te maken of zelfgemaakte (kraam)cadeautjes. Dan kan jouw ontspanning en dagbesteding ook een ander vrolijk maken :)

Veel beterschap!
Ik heb eindeloos kasten en laatjes en bakjes etc uitgezocht. Heerlijk, ruimte in mijne huis gaf ruimte in mijn hoofd en door echt met iets bezig te zijn kon ik me beter focussen en had ik geen tijd om te piekeren.
en fotoalbums inplakken. ook leuk als cadeautje voor familie oid.
LīlyRose schreef:
05-01-2021 22:53
Nee, het levert niets op want ik word er totaal niet ontspannen van, eerder het tegendeel.
Iets ontspant alleen as je het ook leuk vind om te doen en er dus van geniet.

Dat kan.
Maar degene waar ik in eerste instantie op reageerde benoemde het zelf als iets wat misschien aandacht behoefde. En dus misschien een kwestie is van ‘doorheen gaan’, om dan tot de ontdekking te komen dat dat soort dingen wel degelijk leuk kunnen zijn als je eens hebt doorgezet.
OohBoy schreef:
05-01-2021 23:12
Dat kan.
Maar degene waar ik in eerste instantie op reageerde benoemde het zelf als iets wat misschien aandacht behoefde. En dus misschien een kwestie is van ‘doorheen gaan’, om dan tot de ontdekking te komen dat dat soort dingen wel degelijk leuk kunnen zijn als je eens hebt doorgezet.
Tsja, of gewoon dingen doen die je sowieso al leuk lijken. Moeten is het laatste wat je in een burn out kan gebruiken.
LīlyRose schreef:
05-01-2021 23:13
Tsja, of gewoon dingen doen die je sowieso al leuk lijken. Moeten is het laatste wat je in een burn out kan gebruiken.

Ik heb het hier niet over moeten hoor.
Juist over het ‘moeten’ loslaten en gewoon maar eens wat gaan doen, ook als het doelloos lijkt.
Ik kreeg tijdens mijn depressie de tip om iets te doen wat ik voorheen leuk vond ook al had ik daar echt geen zin in en was de drempel enorm hoog.

Ik had nergens zin in, vond niks leuk en had bij alles redenen om het niet te doen. Ik kreeg de opdracht om week elke dag iets te doen. Het heeft me wel geholpen. Ik heb toen zentangle ontdekt en veel gedaan. Voelde heel nutteloos in het begin maar ik kon hey piekeren er wel even mee stoppen (niet meteen) en dat was zeker nuttig.

Ik heb er ook een (andere) hobby aan over gehouden die ik nog steeds beoefen trouwens.

Wat waren je hobby's voor de burn out?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven