Goede vriend ....in verwarring

06-01-2021 10:58 69 berichten
Hallo,

Ik zit met iets wat ik lastig vind. In juli is mijn vader overleden. Hij had een hele goede vriend, van mijn eigen leeftijd. Deze vriend heb ik zelf een aantal keer ontmoet maar niet echt goed leren kennen verder. Mijn vader was een soort vaderfiguur voor hem weet ik nu, ook ivm de slechte relatie met zijn eigen vader.
Toen mijn vader nog leefde heb ik eens gezegd tegen mijn beste vriendin dat ik haar en hem wel goed bij elkaar vond passen. Ik heb tussen 'neus en lippen' ook eens tegen hem gezegd dat ik nog een leuke vriendin heb...dus mocht hij eens een date willen. Meer voor de grap.

Tijdens de ziekte van mijn vader en de maanden na zijn overlijden hebben deze vriend, ik en mijn man een hele fijne vriendschap opgebouwd. Hij is niet snel van vertrouwen (ivm zijn jeugd etc) maar we hebben wel een klik.
Mijn beste vriendin heeft hem vlak na het overlijden van mijn vader een x gezien. Ze heeft zelf ook geen fijne jeugd gehad dus ze voelde wel een soort van connectie. Toen hij een periode niet goed in zijn vel zat (hij sloot zich af voor contact) opperde ze om hem eens te bellen. Ik zei dat ik hem even met rust wilde laten...hij sluit zich niet voor niks even af. Ze ging alleen door met 'je mag hem mijn telnr wel geven etc'. Ik raakte hier geirriteerd door want ik had zoiets van 'laat mij/ons nou deze vriendschap eerst opbouwen'.

In ieder geval zijn we nu een paar maand verder en is de vriendschap alleen maar beter geworden. Hij voelt als een soort broer voor me (ben zelf enig kind) en ik geef echt om hem, we hebben best veel overeenkomsten.

Nu zaten zijn vrienden hem laatst wat te pushen om toch eens op date te gaan met die vriendin van mij. Dat vertelde hij me..en eerlijk gezegd zit ik daar nu helemaal niet op te wachten. Hoe egoistisch dat ook klinkt misschien.

Mijn beste vriendin en ik vertellen elkaar alles en ik heb het idee dat als zij met hem iets zou krijgen ik afstand daarvan wil nemen. Dan hoeft ze me niks te vertellen bij wijze van.
Jaloezie? Mischien ben ik bang dat hij meer contact met haar krijgt en daardoor minder met mij zoekt? Hij is ook connectie met mijn vader dus niet zo maar wat. Het opdringerige van haar in het begin van de vriendschap (om hem te willen bellen en een steun voor hem wilde zijn terwijl ze hem toen maar 1x gezien had) speelt daar ook in mee.

Ik heb de neiging hier toch eerlijk tegenover haar in te zijn. ...de vriendschap met haar is me teveel waard.
Alle reacties Link kopieren
Je klinkt heel erg jaloers. Deze vriend is niet jouw bezit. Als ze beiden contact willen met elkaar wie ben jij dan om dat tegen te houden.
Ik zou je vriendin en goede vriend alle geluk met elkaar gunnen ! Laat ze daten mischien wordt het wel wat of juist niet. Laat ze dat samen ontdekken en ga er niet tussen zitten omdat jij jaloers bent.
Jij hebt er geen goed gevoel over, dus dat kun je met haar delen. Maar volgens mij moet je ook even in jezelf gaan zoeken naar een verklaring voor je gevoel. Ben je bang dat er minder tijd en aandacht voor jou overblijft? Je klinkt toch een beetje jaloers.
Wat eten we vanavond?
Ik ben zeker te raadde gegaan waarom het zo voelt. Ik gun hen beide ook het allerbeste daarom juist! Waar ik op stuitte is dat ze zich zo opdrong in het begin...terwijl we net in een fase zaten van rouw om mijn vader.

Misschien moet ik dat nog tegen haar zeggen...
je weet, dat de wereld niet om jou draait?
Hij is niet van jou.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je klinkt enorm jaloers, en ik vind dat je die vriend nogal als jouw bezit behandeld. Als je zou denken dat een vriendschap of relatie tussen hen niet zou zien zitten om andere redenen dan je zelf aangeeft (lees: "Ik wil hem eerst") dan had je een gesprek kunnen aanknopen. Als je de situatie niet zou hebben uitgelegd zou ik hebben gedacht dat jij heimelijk verliefd op hem bent en niet wil dat hij verliefd wordt op jouw vriendin.

Mijn mening is dat je je wel iets volwassener mag opstellen hier. Je zegt 'als zij een relatie krijgen heeft ze mij niks meer te vertellen', maar dat snap ik dus echt niet. Je gedraagt je alsof jij ingeruild gaat worden voor haar, wat ver weg is van de werkelijke situatie, lijkt mij.
matz schreef:
06-01-2021 11:18
Ik ben zeker te raadde gegaan waarom het zo voelt. Ik gun hen beide ook het allerbeste daarom juist! Waar ik op stuitte is dat ze zich zo opdrong in het begin...terwijl we net in een fase zaten van rouw om mijn vader.

Dus terwijl jullie in de rouw zaten, was zij bezig een date af te dwingen? Ik zou daar ook niet blij van worden als ik jou was. Denk overigens niet dat je in de war bent. Je ziet het helder en worstelt alleen met het rotgevoel richting je vriendin.
matz schreef:

Maar dat staat niet in je OP. Daar staat dat je geirriteerd raakte omdat je dacht "Laat mij nou eerst deze vriendschap opbouwen". Toen ging het je dus niet zozeer om zijn staat van rouw maar jouw voorrang op zijn aandacht en tijd.
Jemig daar gaat het toch niet om? Oppervlakkige reacties...
Als dit geen vriend van mijn vader was geweest..die hem door en door kent en waarmee ik zijn laatste levensfase heb beleefd dan was dit echt niet aan de orde hoor.
Suusje666 schreef:
06-01-2021 11:29
Maar dat staat niet in je OP. Daar staat dat je geirriteerd raakte omdat je dacht "Laat mij nou eerst deze vriendschap opbouwen". Toen ging het je dus niet zozeer om zijn staat van rouw maar jouw voorrang op zijn aandacht en tijd.
Nee dat niet. Hij zocht met niemand contact....
Hij heeft soms juist een periode nodig om zich af te sluiten..ook doordat hij ADHD heeft en dan overprikkeld en oververmoeid raakt.
matz schreef:
06-01-2021 11:30
Als dit geen vriend van mijn vader was geweest..die hem door en door kent en waarmee ik zijn laatste levensfase heb beleefd dan was dit echt niet aan de orde hoor.
Dat staat ook niet in je OP. Als dat de reden is voor je jaloezie, dan is er geen vraagstuk meer, toch?

Waarom ik daar zo op hamer is omdat je in je OP alleen maar argumentatie geeft over waarom jij hem eerst mag voordat zij dat mag. Pas helemaal aan het eind benoem je 1 keer dat het met de band met je vader te maken kan hebben. Dat vind ik wel een verschil. Ik wil je geen probleem aanpraten, maar de ondertoon is anders.

Toevoeging nav je laatste post: ik zal het iets meer toespitsen dan op dat ik vind dat je je aan hem vastklampt, in plaats van als bezit behandeld. Andere nuance. Dat zie ik wel te maken hebben met je vader inderdaad, en kan ik me ook wel wat bij voorstellen. Desalniettemin is deze man zijn eigen persoon, en er vanuit gaande dat hij de vriendschap tussen jullie net zo waardeerd als dat jij dat doet, zou de tussenkomst van jouw vriendin geen tot nauwelijks verschil moeten maken.
Doe niet zo bezitterig. Misschien heb jij wel veel behoefte aan contact, en zeker als deel van jouw rouwverwerking. Maar daarom mag je nog niet verhinderen dat hij vriendschappen, liefdesrelaties of wat dan opbouwt met andere mensen.
Juist ja, dus eerst dring je aan op contact maar wel alleen op jouw voorwaarden “uiteraard”
En nu staat je vriendin er voor open maar omdat jij allerlei tegenwerpingen hebt mag het niet van jou.
Je weet dat hij niet jouw bezit is enzo en dat ook de wereld niet om jou draait?
Als hij voelt als een broer voor je, investeer dan in jullie band. In vertrouwen, openheid, bij elkaar terecht kunnen. En laat los wat er om hem heen gebeurt. Broers krijgen ook vriendinnetjes weet je, en soms zijn dat niet direct blijvertjes en soms wel. En ja, dat kan ook een goede vriendin van je zijn. Dat zal ongetwijfeld effect hebben op jullie relatie. Maar nogmaals, dat is helemaal niet belangrijk. Focus je gewoon op je eigen relatie met hem en hoe je dat kunt uitdiepen.
matz schreef:
maar dat maakt niet uit
het zijn 2 mensen, die jij toevallig beiden kent, die wellicht heel gelukkig worden samen
Je enige rol is: je kent hen beiden
Je hebt verder geen aandeel of inbreng

laat het los
Ik vind dat je vreemd en jaloers reageert. Je maakt beslissingen voor hem. Bizar. Het gaat hier om een volwassen kerel neem ik aan?

Zaken kunnen toch prima naast elkaar bestaan? Hij een relatie met je vriendin en daarnaast een vriendschap met jou en je man. Waarbij je nog steeds kunt werken aan het gezamenlijk verwerken van jullie verdriet.

Ik krijg de kriebels van je manipulatieve houding en vind dat je enkel je eigen belang voor ogen hebt. Waarom kun je het niet breder zien?

Wanneer het heel erg klikt tussen hem en haar dan doet hen dat zodanig goed dat jij daar toch ook wel van kunt genieten?

En het leven is niet af te kaderen in vaste periodes en gebeurtenissen. Soms lopen zaken door elkaar heen. Vreemde gedachte om af te dwingen dat jij eerst het verwerkingsproces omtrent het overlijden van je vader moet hebben verwerkt alvorens je vriendin en deze vriend een stap mogen zetten.

En was jij het niet zelf die in het begin opperde dat zij juist een goede match zouden zijn? Of heb ik dat verkeerd gelezen?
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
matz schreef:
Ik denk dat je twee dingen ten onrechte aan elkaar koppelt. Je rouw om je vader heeft niets te maken met of je vriend en je vriendin elkaar gaan bellen. Waarom koppel je dat aan elkaar?
Je vriend is ook niet een soort aandenken aan je vader. Hij is een eigen persoon, waar jij nu een vriendschap mee aan het opbouwen bent.
En je mag je vriendin opdringerig vinden, maar dan vergeet je gemakshalve even dat het je eigen voorstel was.
Zie die vriend los van je vader.
Je gunt je ‘broer’ geen lief? Weet je wel zeker dat je gevoel voor hem broederlijk is?
Ik zou hen net stimuleren om het geluk bij elkaar te vinden.
Wat ik nog wou toevoegen: hij is misschien een goede vriend voor jou maar jij geen goede vriendin voor hem.
Als zij echt een goede vriendin is dan valt er veel voor te zeggen haar een leuke man te gunnen. Zij staat er zo te horen zeker voor open gezien haar aandringen eerder.
Maar idd de relatie tussen jou, vriendin en vriend zal veranderen als vriend en vriendin een stel worden. Zij closer met zijn twee.
Vraag is: gun je het ze?
Doe niet zo moeilijk zeg, geef ze gewoon elkaars telefoonnummer en laat ze het verder zelf regelen!
Vivavivi schreef:
06-01-2021 12:02

Maar idd de relatie tussen jou, vriendin en vriend zal veranderen als vriend en vriendin een stel worden. Zij closer met zijn twee.
Vraag is: gun je het ze?
Yep, dit zou ik ook wel een dingetje vinden. Misschien wel ten onrechte maar ik snap het wel, je aarzeling
Jij gaat voor andere mensen beslissen wat ze wel of niet mogen? Maar je gunt hen allebei het beste? Naar gedrag van je. Weet je zelf ook wel. Als je hen echt alles gunt dan wil je hun twee gelukkig zien. En laat het aan hen om dat uit te vogelen.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
matz schreef:

Het luchtige van haar, hem even willen uitproberen/daten.
Versus voor jou het onveilige gevoel omdat als het niet werkt je bang bent een kant te moeten kiezen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven