Advies voor kitten van de buren

donderdag 7 januari 2021 om 10:19

Oké we zitten met een situatie,  waarvan we even niet weten wat ermee te doen.
We kunnen op zich normaal met de buren (Als in groeten op straat of aan de deur bij elkaar voor het spreekwoordelijke kopje suiker)
De buren hebben sinds een half jaar ongeveer 2 kittens. (Deze zijn nu tussen de 5 en 7 maand) nou... Ze zorgen er gewoon niet voor. (Veel problematiek daar, niet relevant voor het topic)
Een van de kittens (het poesje) zit elke keer hier binnen omdat ze hun katten dag en nacht buiten laten en ze dus ook niet binnen laten. Het begon met af en toe maar ze woont hier nu praktisch, ze wandelt constant naar binnen, en als ze weer savonds laat keihard staat te miauwen laten we haar nu ook binnen ivm de kou buiten. We hebben haar een lange tijd niet gevoerd in het begin, maar doen dit nu ook omdat ze gewoon uitgehongerd was. En ook ivm mogelijke zwangerschap gezien ze haar hebben laten lopen toen ze krols was 2 weken terug.
We hebben nu al 2x aan de buren gevraagd of wij haar niet over konden nemen gezien ze veel hier is, maar daar wouden ze helaas niks van weten.
Zolang ze niet van ons is kan ik niet de verzorging geven die nu ontbreekt (denk aan chippen, sterilisatie enz.)
Hoe kan ik deze hele situatie het beste aanvliegen?
Dierenambulance en asiel kunnen hierin niks betekenen helaas
                    We kunnen op zich normaal met de buren (Als in groeten op straat of aan de deur bij elkaar voor het spreekwoordelijke kopje suiker)
De buren hebben sinds een half jaar ongeveer 2 kittens. (Deze zijn nu tussen de 5 en 7 maand) nou... Ze zorgen er gewoon niet voor. (Veel problematiek daar, niet relevant voor het topic)
Een van de kittens (het poesje) zit elke keer hier binnen omdat ze hun katten dag en nacht buiten laten en ze dus ook niet binnen laten. Het begon met af en toe maar ze woont hier nu praktisch, ze wandelt constant naar binnen, en als ze weer savonds laat keihard staat te miauwen laten we haar nu ook binnen ivm de kou buiten. We hebben haar een lange tijd niet gevoerd in het begin, maar doen dit nu ook omdat ze gewoon uitgehongerd was. En ook ivm mogelijke zwangerschap gezien ze haar hebben laten lopen toen ze krols was 2 weken terug.
We hebben nu al 2x aan de buren gevraagd of wij haar niet over konden nemen gezien ze veel hier is, maar daar wouden ze helaas niks van weten.
Zolang ze niet van ons is kan ik niet de verzorging geven die nu ontbreekt (denk aan chippen, sterilisatie enz.)
Hoe kan ik deze hele situatie het beste aanvliegen?
Dierenambulance en asiel kunnen hierin niks betekenen helaas

donderdag 7 januari 2021 om 10:22

donderdag 7 januari 2021 om 10:24

Stop met eten geven en binnenlaten. Natuurlijk komt ze dan bij jullie. Het is jouw kat niet. En katten kunnen prima tegen de kou, zeker als ze veel buiten zijn. 
Die kat komt dus niet zomaar binnen, je laat haar binnen.
                    Die kat komt dus niet zomaar binnen, je laat haar binnen.
                                    De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

donderdag 7 januari 2021 om 10:27

Dat is wel een goeie, al zit ik dan nog met dingen als sterilisatie , anders gaat dit een poes worden die elk jaar nestjes krijgt en dat vind ik zielig. Gezien ze van de buren is zal ik haar en de kittens niet kunnen helpen (ervaring met nestjes ben flessenmama en opvangmama geweest)

donderdag 7 januari 2021 om 10:30

Oké, laten we deze kant eens aanvliegen, en waar gaat dit poesje dan eten en schuilen dan? De buren nemen namelijk hun verantwoordelijkheid hierin niet. En ja ze kunnen zich buiten wel redden, maar moet ik haar dan tot de straat verwijzen? Ik vind dat moeilijk terwijl dat katje overduidelijk zich niet alleen red want anders was ze niet mager geworden

donderdag 7 januari 2021 om 10:34

Als de buren echt niet goed voor haar zorgen naar de dierenarts gaan. Zeggen dat je haar gevonden hebt en laten kijken of ze toch een chip heeft.
Heeft ze die niet dan ga je over een maand nog eens terug. Zegt dat niemand zich voor de kat heeft gemeld. Laat haar chippen en op jouw naam registreren. Vanaf dat moment is het gewoon jouw kat. Bewaar alle bonnetjes waarmee jij kan aantonen dat je voeding en andere dingen voor haar hebt gekocht.
Je buren kunnen dan hoog of laag springen maar wettelijk gezien is diegene op wiens naam de chip geregistreerd staat en wie de kosten voor de kat betaald de eigenaar.
                    Heeft ze die niet dan ga je over een maand nog eens terug. Zegt dat niemand zich voor de kat heeft gemeld. Laat haar chippen en op jouw naam registreren. Vanaf dat moment is het gewoon jouw kat. Bewaar alle bonnetjes waarmee jij kan aantonen dat je voeding en andere dingen voor haar hebt gekocht.
Je buren kunnen dan hoog of laag springen maar wettelijk gezien is diegene op wiens naam de chip geregistreerd staat en wie de kosten voor de kat betaald de eigenaar.

donderdag 7 januari 2021 om 10:35

madamabanana schreef: ↑07-01-2021 10:27Dat is wel een goeie, al zit ik dan nog met dingen als sterilisatie , anders gaat dit een poes worden die elk jaar nestjes krijgt en dat vind ik zielig. Gezien ze van de buren is zal ik haar en de kittens niet kunnen helpen (ervaring met nestjes ben flessenmama en opvangmama geweest)
Ja, dat steriliseren kun je natuurlijk niet doen. Ik snap dat je het zielig vindt voor de kat, maar ja. Het is niet jouw kat.

donderdag 7 januari 2021 om 10:38

sugarmiss schreef: ↑07-01-2021 10:34Als de buren echt niet goed voor haar zorgen naar de dierenarts gaan. Zeggen dat je haar gevonden hebt en laten kijken of ze toch een chip heeft.
Dit kan ook nog, maar dan moet je wel accepteren dat je een probleem hebt met de buren, tenzij je de kat permanent binnen houdt, dan denken ze gewoon dat ze is weggelopen. Tja
Je kunt ook verhuizen, neem je de kat mee en van de buren geen last

donderdag 7 januari 2021 om 10:44

als mijn fiets niet geregistreerd staat mag een ander zeggen dat het zijn fiets is?sugarmiss schreef: ↑07-01-2021 10:34Als de buren echt niet goed voor haar zorgen naar de dierenarts gaan. Zeggen dat je haar gevonden hebt en laten kijken of ze toch een chip heeft.

donderdag 7 januari 2021 om 10:45

De kat van de buurman vond het bij ons leuker, maar die wilden we niet binnen hebben. Het dier werd genegeerd na de echtscheiding van de buren, maar kreeg blijkbaar nog wel te eten, hij was dik en zat goed in zijn vacht.
We hebben een doos met lappen in het houthok gezet en als dank kregen we van de kat regelmatig een muis cadeau, één keer zelfs een marter. Alleen toen het ijzelde en min tien vroor hebben we hem een nachtje binnen gehaald, met de lappendoos en een teiltje met wat zand. We hebben hem daarop gezet en hij begreep dat dat dus zijn kattenbak was. Ging prima voor een nacht, daarna weer naar buiten. Daar was hij het liefst.
                                    Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm" 

donderdag 7 januari 2021 om 10:48

Kun je aan de buren aanbieden de sterilisatie voor hen te regelen en betalen? Desnoods zeg je dat je zo'n last hebt van het lawaai van het krols zijn en dat je het daarom doet. 
Grote kans dat ze het beestje over een jaar of wat helemaal zat zijn en dan wel door jou laten overnemen, maar dan kunnen er helaas al meerdere nestjes zijn inderdaad..
                    Grote kans dat ze het beestje over een jaar of wat helemaal zat zijn en dan wel door jou laten overnemen, maar dan kunnen er helaas al meerdere nestjes zijn inderdaad..

donderdag 7 januari 2021 om 10:50

Weet je wat dat kost?stokbootje schreef: ↑07-01-2021 10:48Kun je aan de buren aanbieden de sterilisatie voor hen te regelen en betalen? Desnoods zeg je dat je zo'n last hebt van het lawaai van het krols zijn en dat je het daarom doet.

donderdag 7 januari 2021 om 10:50

Klopt, in het begin sprong ze gewoon door ons raam naar binnen, en gaven we haar geen eten maar brachten haar elke keer terug, ze heeft ook meer dit huis toe geëigend dan wij haar. Dat we haar nu wel eten geven sinds een week is puur door de kou en mogelijke zwangerschap. Een zwangere poes heeft namelijk wel genoeg voeding nodig bij een zwangerschap omdat het anders verkeerd kan aflopen.Led-lampje schreef: ↑07-01-2021 10:43Je laat zelf die katten binnen inclusief voeren.
Waarom wil je zo graag andermans katten overnemen? Iets waar jezelf niet voor hebt gekozen?
Ook nog de kosten van steriliseren en chippen?
En wat de kosten betreft... Het is een diertje, die beestjes hebben hier allemaal niet om gevraagd om zo te leven, ik heb een zwak voor dieren en als ik merk dat een dier hulp nodig heeft dan geef ik die. Dat is dan weer niet wat ik kan, mn rug toedraaien. Maar om dat dus te mogen moet ze van ons zijn.

donderdag 7 januari 2021 om 10:51

Katten hebben ook nog wel eens meerdere huizen en weten de bewoners van alle huizen ervan te overtuigen dat ze nog nooit van hun leven eten hebben gehad. 
Als de kat er verder gezond uitziet: gewoon niet binnen laten en niet voeden.
Als je dat liever wel dat: dan accepteren dat je één van de huizen bent die de kat heeft uitgezocht, maar dat je verder geen zeggenschap hebt.
                    Als de kat er verder gezond uitziet: gewoon niet binnen laten en niet voeden.
Als je dat liever wel dat: dan accepteren dat je één van de huizen bent die de kat heeft uitgezocht, maar dat je verder geen zeggenschap hebt.

donderdag 7 januari 2021 om 10:52

Nou en? Het is een goed doel. Als TO dat wil doen vind ik dat heel nobel.

donderdag 7 januari 2021 om 10:54

Echt rond de 150 euro betalen voor een goed doel van de buren?stokbootje schreef: ↑07-01-2021 10:52Nou en? Het is een goed doel. Als TO dat wil doen vind ik dat heel nobel.

donderdag 7 januari 2021 om 10:55

Misschien kun je eens contact opnemen met de dierenpolitie tel. 144?
Kittens buiten laten met dit weer (terwijl ze nog geen volwassen vacht hebben) en een poes die nog geen jaar is laten bezwangeren ziet de dierenpolitie wellicht als een vorm van verwaarlozing/mishandeling waar ze iets mee doen?
                    Kittens buiten laten met dit weer (terwijl ze nog geen volwassen vacht hebben) en een poes die nog geen jaar is laten bezwangeren ziet de dierenpolitie wellicht als een vorm van verwaarlozing/mishandeling waar ze iets mee doen?
                                    groenebroek wijzigde dit bericht op 07-01-2021 10:57

0.34% gewijzigd

donderdag 7 januari 2021 om 10:55

We hebben het hier niet over een fiets, maar over een levend wezen.