Weinig/geen vrienden kletstopic
dinsdag 5 januari 2021 om 10:58
Ik zie het onderwerp hier zo vaak voorbij komen dat ik dacht dat anderen misschien ook wel behoefte hebben om hun ei kwijt te kunnen. Niet perse zozeer over het hebben van weinig vrienden (mag uiteraard wel) of als doel om vriendinnen te zoeken, maar gewoon om het bespreken van dagelijkse dingetjes of even spuien van wat dan ook.
Mij situatie: ik ben nu 35 en ik merk dat ik uit 'eerdere levensfases' geen echte vrienden heb overgehouden. Op de basisschool/middelbare had ik geen hechte vriendschappen en ik ben sinds mijn studietijd bovendien vaak verhuisd. Tijdens mijn studie altijd wel goede vriendschappen gehad maar die zijn bijna allemaal verwaterd. Volgens mij heeft dit verschillende oorzaken, zoals afstand, uit elkaar groeien qua interesses of minder prioriteit van een kant. Ik besef me wel goed dat bij al mijn verwaterde vriendschappen ik de gemeenschappelijke factor ben, dus mijn gedrag/karakter er zeker mee te maken heeft. Ik ben bijvoorbeeld geen groepspersoon en ik haal dus ook geen voldoening uit afspreken in groepen, terwijl dat in sommige vriendschappen wel de norm is.
Ik voel me niet echt eenzaam, ik heb een relatie en prima band met familie, maar het voelt toch soms kwetsbaar en alleen. Ik heb wel wat mensen die ik af en toe app en 1/2 keer per jaar zie, maar daar blijft het bij.
In topics over dit onderwerp zie ik vaak tips voorbij komen om nieuwe mensen te ontmoeten, maar daar zit het hem niet in. Normaal gesproken ontmoet ik genoeg mensen via sport, werk, zwangerschapsgym, maar alles blijft hangen op niveau kennissen.
Anyway, daar hoeft het wat mij betreft dus niet over te gaan maar ik zie wel als er mensen aan willen sluiten.
Mij situatie: ik ben nu 35 en ik merk dat ik uit 'eerdere levensfases' geen echte vrienden heb overgehouden. Op de basisschool/middelbare had ik geen hechte vriendschappen en ik ben sinds mijn studietijd bovendien vaak verhuisd. Tijdens mijn studie altijd wel goede vriendschappen gehad maar die zijn bijna allemaal verwaterd. Volgens mij heeft dit verschillende oorzaken, zoals afstand, uit elkaar groeien qua interesses of minder prioriteit van een kant. Ik besef me wel goed dat bij al mijn verwaterde vriendschappen ik de gemeenschappelijke factor ben, dus mijn gedrag/karakter er zeker mee te maken heeft. Ik ben bijvoorbeeld geen groepspersoon en ik haal dus ook geen voldoening uit afspreken in groepen, terwijl dat in sommige vriendschappen wel de norm is.
Ik voel me niet echt eenzaam, ik heb een relatie en prima band met familie, maar het voelt toch soms kwetsbaar en alleen. Ik heb wel wat mensen die ik af en toe app en 1/2 keer per jaar zie, maar daar blijft het bij.
In topics over dit onderwerp zie ik vaak tips voorbij komen om nieuwe mensen te ontmoeten, maar daar zit het hem niet in. Normaal gesproken ontmoet ik genoeg mensen via sport, werk, zwangerschapsgym, maar alles blijft hangen op niveau kennissen.
Anyway, daar hoeft het wat mij betreft dus niet over te gaan maar ik zie wel als er mensen aan willen sluiten.
zaterdag 9 januari 2021 om 20:37
Hahaha, ja precies dat! ik rook zelf ook niet maar ik herken je wel.
Of dat iemand even naar de wc gaat en je daar alleen, wat ongemakkelijk achter blijft. Dan kun je maar beter een flinke borrel tot je nemen.
zaterdag 9 januari 2021 om 20:41
Polderbewoner schreef: ↑09-01-2021 20:37Hahaha, ja precies dat! ik rook zelf ook niet maar ik herken je wel.
Of dat iemand even naar de wc gaat en je daar alleen, wat ongemakkelijk achter blijft. Dan kun je maar beter een flinke borrel tot je nemen.

Oh ja, ik heb dat ook zo vaak op borrels van m’n werk gehad, en soms komen ze op de terugweg dan iemand anders tegen waarmee ze gaan praten, en komen ze niet meer bij mij terug. Gelukkig is daar de mobiele telefoon om even te checken, en soms ook om te veinzen dat het de hoogste tijd is om naar huis gegaan.

zaterdag 9 januari 2021 om 20:45
Ik heb me vaak afgevraagd of ik nou de enige ben die in dat soort situaties verzeild raak. En dan bedoel ik niet jullie maar die andere mensen op de borrel/ meeting/ het feestje die dat schijnbaar niet hebben.amby schreef: ↑09-01-2021 20:41![]()
Oh ja, ik heb dat ook zo vaak op borrels van m’n werk gehad, en soms komen ze op de terugweg dan iemand anders tegen waarmee ze gaan praten, en komen ze niet meer bij mij terug. Gelukkig is daar de mobiele telefoon om even te checken, en soms ook om te veinzen dat het de hoogste tijd is om naar huis gegaan.
zaterdag 9 januari 2021 om 20:46
Nog erger inderdaad, niet terug komen. Dan ben ik zo de deur uit. Ongemakklijker kan bijna niet. Met name op borrels en verjaardagen.amby schreef: ↑09-01-2021 20:41![]()
Dat iedereen je dan ook aan zit te staren. Echt waar, dat betekent alarmfase nummer 1, wegwezen.
zaterdag 9 januari 2021 om 20:48

zaterdag 9 januari 2021 om 20:55
Ik bedoelde die mensen die het ogenschijnlijk wel op hun gemak op dat feestje zijn.
zaterdag 9 januari 2021 om 21:24

zaterdag 9 januari 2021 om 21:54
Het ligt er bij mij aan wie er allemaal zijn. Op verjaardagen/feestjes van familie, weet ik vaak wie er nog meer zijn. Vrienden van mijn zus zijn relaxed en ik heb altijd wel aansluiting bij iemand. Maar ik ken ook situaties waarvan ik bijna niemand ken, of waar ik sowieso al niks mee heb. Dan ga ik daar ook niet heen. Nu zullen er voorlopig nog geen feestjes etc zijn, dus dat is dan misschien het voordeel.

zaterdag 9 januari 2021 om 22:07
Ik had het vroeger met hele grote meetings en de borrels na afloop. Daar moest ik zijn voor mn werk. Vreselijk!! Gelukkig hoef ik dat niet meer.Blauwetrui schreef: ↑09-01-2021 21:54Het ligt er bij mij aan wie er allemaal zijn. Op verjaardagen/feestjes van familie, weet ik vaak wie er nog meer zijn. Vrienden van mijn zus zijn relaxed en ik heb altijd wel aansluiting bij iemand. Maar ik ken ook situaties waarvan ik bijna niemand ken, of waar ik sowieso al niks mee heb. Dan ga ik daar ook niet heen. Nu zullen er voorlopig nog geen feestjes etc zijn, dus dat is dan misschien het voordeel.
Ik vind sowieso dat er wel wat voordelen zijn aan de Corona maatregelen. Ik snap dat er veel mensen zijn die er last van hebben maar ik vind de afstand echt wel fijn. Ik mis alleen het éên op één contact soms.
Sommige dingen mogen wel blijven wat mij betreft

zaterdag 9 januari 2021 om 22:07
Dat vind ik dan een voordeel aan weinig vrienden hebben, weinig feestjes.
Op mijn werk vinden ze het trouwens erg leuk om telkens af te spreken. Zelfs nu tijdens Corona bedenken ze dingen online. Quiz avonden enzo. Brrrrr.
Of laatst voor de feestdagen dat iedereen dan kan vertellen wat er op de planning staat. Voelt dan voor mij alsof mensen dan maar willen laten zien dat ze sociaal zijn ofzo.
Meestal zeg ik zulke dingen af.
maar heel af en toe probeer ik sociaal mee te doen. Maar tijdens zoiets vraag ik mij echt af wat ik er doe.
Maar stel dat iemand iets inhoudelijks qua werk zou willen bespreken in een groep of alleen met mij dan zou ik bijvoorbeeld wel een etentje willen doen omdat het dan gewoon echt ergens over gaat en ik dan ook echt iets zou toevoegen. In zo’n setting ben ik dan waarschijnlijk juist een van de personen die het meest zou spreken.

Op mijn werk vinden ze het trouwens erg leuk om telkens af te spreken. Zelfs nu tijdens Corona bedenken ze dingen online. Quiz avonden enzo. Brrrrr.
Of laatst voor de feestdagen dat iedereen dan kan vertellen wat er op de planning staat. Voelt dan voor mij alsof mensen dan maar willen laten zien dat ze sociaal zijn ofzo.
Meestal zeg ik zulke dingen af.
maar heel af en toe probeer ik sociaal mee te doen. Maar tijdens zoiets vraag ik mij echt af wat ik er doe.
Maar stel dat iemand iets inhoudelijks qua werk zou willen bespreken in een groep of alleen met mij dan zou ik bijvoorbeeld wel een etentje willen doen omdat het dan gewoon echt ergens over gaat en ik dan ook echt iets zou toevoegen. In zo’n setting ben ik dan waarschijnlijk juist een van de personen die het meest zou spreken.
zaterdag 9 januari 2021 om 22:11
Ja van mij ook haha! Net zoals iemand een hand geven of 3 zoenen bij een verjaardag of oud&nieuw.. Vind het helemaal niet erg dat dat dit jaar niet wasMaat schreef: ↑09-01-2021 22:07Ik had het vroeger met hele grote meetings en de borrels na afloop. Daar moest ik zijn voor mn werk. Vreselijk!! Gelukkig hoef ik dat niet meer.
Ik vind sowieso dat er wel wat voordelen zijn aan de Corona maatregelen. Ik snap dat er veel mensen zijn die er last van hebben maar ik vind de afstand echt wel fijn. Ik mis alleen het éên op één contact soms.
Sommige dingen mogen wel blijven wat mij betreft![]()

Afstand in de supermarkt vind ik ook wel fijn, vooral bij de kassa's. Niet dat gehijg in je nek..
zaterdag 9 januari 2021 om 22:26
Agreed! Meeste mensen mogen sowieso wel uit m’n aura blijven, dat gezoen vind ik al helemaal niks. Naast thuiswerken mag die 1,5 meter in de openbare ruimte nog wel even de norm blijven, alhoewel ik natuurlijk hoop dat het snel gedaan is met Corona.Blauwetrui schreef: ↑09-01-2021 22:11Ja van mij ook haha! Net zoals iemand een hand geven of 3 zoenen bij een verjaardag of oud&nieuw.. Vind het helemaal niet erg dat dat dit jaar niet was
Afstand in de supermarkt vind ik ook wel fijn, vooral bij de kassa's. Niet dat gehijg in je nek..
zondag 10 januari 2021 om 02:21
Ik lag al een paar uur in bed. Maar kon gewoon mijn draai niet vinden. Dan maar op mijn mobiel. Ook niet goed maar ik moest even wat. Nu weer zo'n nacht. Al lag ik er nu pas om 00.30uur in. Hoop toch dat dit gaat veranderen. Kan ik echt niet gebruiken als ik weer moet gaan werken en mijn wekker gaat om 6.00uur.
zondag 10 januari 2021 om 02:57
Ik kan niet thuiswerken. Ik denk dat ik dat ook niet zou kunnen. Zou ik nog meer gaan rommelen met mijn tijd. Geef mij maar wat meer structuur.
Ik merk wel dat ik nu moe begin te worden. Ik geef mezelf tot 3.15. En dan moet ik weer proberen te gaan slapen
zondag 10 januari 2021 om 03:04
Ik mis ook het verschil tussen "op het werk" en thuis hoor.. Met al dat thuiswerken lopen die dingen veel meer in elkaar over.. heb niet meer het gevoel dat ik "vrij" ben.
Maar misschien is gaan slapen voor mij ook wel een goed idee.. Hoop in ieder geval dat je heerlijk slaapt, mooi droomt en uitgerust weer wakker wordt morgen
Maar misschien is gaan slapen voor mij ook wel een goed idee.. Hoop in ieder geval dat je heerlijk slaapt, mooi droomt en uitgerust weer wakker wordt morgen
zondag 10 januari 2021 om 09:39
Ja dat mag van mij inderdaad ook wel voorlopig zo blijven.
zondag 10 januari 2021 om 11:04
Als je nu thuis zit zonder werk kan ik mij voorstellen dat ritme dan veranderd. Misschien toch proberen beetje oude ritme weer terug te krijgen.
Ik werk gewoon vanuit huis en heb zelfde ritme aangehouden. Alleen iets minder vroeg op. Maar wij gaan altijd vroeg naar bed. Onze kat maakt ons iedere ochtend mega vroeg wakker dus een van ons is altijd de Sjaak, haha. Maar vind het niet erg, ben geen avond mens.
Ik werkte altijd al aardig veel vanuit huis maar fulltime vanuit huis vind ik super. Dat zou wat mij betreft zo mogen blijven. Kan mij veel beter concentreren en wordt veel minder gestoord door collega’s dan op kantoor.
Ik werk gewoon vanuit huis en heb zelfde ritme aangehouden. Alleen iets minder vroeg op. Maar wij gaan altijd vroeg naar bed. Onze kat maakt ons iedere ochtend mega vroeg wakker dus een van ons is altijd de Sjaak, haha. Maar vind het niet erg, ben geen avond mens.
Ik werkte altijd al aardig veel vanuit huis maar fulltime vanuit huis vind ik super. Dat zou wat mij betreft zo mogen blijven. Kan mij veel beter concentreren en wordt veel minder gestoord door collega’s dan op kantoor.
zondag 10 januari 2021 om 11:48
Ja dat mag van mij ook zo blijven.Blauwetrui schreef: ↑09-01-2021 22:11Ja van mij ook haha! Net zoals iemand een hand geven of 3 zoenen bij een verjaardag of oud&nieuw.. Vind het helemaal niet erg dat dat dit jaar niet was
zondag 10 januari 2021 om 13:21
Helemaal mee eens. Vreselijk vind ik het. Dat verplichte hand schudden of 3 zoenen. Blijf lekker uit mijn aura. Mocht ik kinderen krijgen is dat ook een regel die ik hanteer. Géén verplicht rondje op verjaardagen en iedereen een hand geven of 3 zoenen. Wil het kind het wel? Helemaal prima. Wil het kind dat niet? Alleen gedag zeggen zonder handjes schudden en/of zoenen is ook helemaal prima. Wat vond ik dat vroeger vreselijk...Blauwetrui schreef: ↑09-01-2021 22:11Ja van mij ook haha! Net zoals iemand een hand geven of 3 zoenen bij een verjaardag of oud&nieuw.. Vind het helemaal niet erg dat dat dit jaar niet was
zondag 10 januari 2021 om 13:36
Sliep wel voor 3.30 maar nadeel is weer dat ik pas net mijn bed uitrol. Ik denk toch dat ik weer op zoek moet naar een ritme. Vandaag maar eens mee beginnen. Geen middagdutje doen (zal nu ook niet nodig zijnCabbitch schreef: ↑10-01-2021 03:04Ik mis ook het verschil tussen "op het werk" en thuis hoor.. Met al dat thuiswerken lopen die dingen veel meer in elkaar over.. heb niet meer het gevoel dat ik "vrij" ben.
Ik vind het ook een goed idee dat die verplichte 3 kussen verdwijnen. Altijd zo ongemakkelijk bij. Vooral bij de natte
zondag 10 januari 2021 om 13:39
Dan vraag ik mij altijd af of ik dan niet goed genoeg ben voor een gesprek. Echt een rotgevoel krijg ik daarbij. Sowieso vind ik het lastig om ergens bij aan te sluiten als er van die kliekjes zitten. Voel ik me zo'n ongewenste gast. Dus feestjes hoeven voor mij ook niet zo.Polderbewoner schreef: ↑09-01-2021 20:46Nog erger inderdaad, niet terug komen. Dan ben ik zo de deur uit. Ongemakklijker kan bijna niet. Met name op borrels en verjaardagen.
Dat iedereen je dan ook aan zit te staren. Echt waar, dat betekent alarmfase nummer 1, wegwezen.
zondag 10 januari 2021 om 16:58
Zou het niet te persoonlijk op proberen te vatten. Denk dat mensen er gewoon geen rekening mee houden dat als ze even bij je weglopen, jij niet gelijk met iemand anders aan de praat raakt. Feestjes en borrels gaan natuurlijk ook vaak om mingling, en niet om goede gesprekken met één persoon. Rete-irritant voor introverten als je telkens oppervlakkige gesprekjes moet voeren, zeker met mensen die je niet (al te goed) kent, maar het schijnt een acceptabele omgangsvorm te zijn.Frutseltje1982 schreef: ↑10-01-2021 13:39Dan vraag ik mij altijd af of ik dan niet goed genoeg ben voor een gesprek. Echt een rotgevoel krijg ik daarbij. Sowieso vind ik het lastig om ergens bij aan te sluiten als er van die kliekjes zitten. Voel ik me zo'n ongewenste gast. Dus feestjes hoeven voor mij ook niet zo.
Wat ik me nu zit te bedenken is dat ik conferenties waar ik in m’n eentje heen ga misschien nog wel het ergste vind op het vlak van sociale interacties. Lekker awkward aan zo’n sta-tafel hangen in je eentje, of naar een vreemde lopen en zeggen ‘hoi, ik kom er even bij hoor’, in de hoop dat het niet per ongeluk een verkoper is waar je de rest van je professionele leven niet meer vanaf komt, en dan maar ongemakkelijk een gesprekje voeren van een paar minuten voor je weer doorrent naar de volgende presentatie.