Vind jij dit een afknapper of niet?

15-01-2021 15:26 370 berichten
Alle reacties Link kopieren
Je komt een leuke man/vrouw tegen, 30+ Maar je komt erachter dat hij/zij nog nooit heeft samengewoond, nog nooit op zichzelf heeft gewoond en dus nog thuis bij ouders woont.
vind je dit dan een afknapper?en waarom wel/ niet?

ik heb dit onlangs meegemaakt en had er in eerste instantie geen problemen mee, maar ik dacht dat hij WEER thuis woonde na een verbroken relatie ipv nog steeds thuis woont..ik woon zelf al vanaf mijn 19e zelfstandig dus kan me niet voorstellen hoe dit is en waarom je dit zou willen. Aan de andere kant snap ik wel dat het tegenwoordig moeilijk is om aan een woning te komen.
Zouden jullie hierom een contact afkappen of er geen problemen mee hebben?
Shoot:d

Jaa mensen, verveel me🤣
happyface97 schreef:
16-01-2021 00:15
Mijn huisgenoot woont dus ook op kamers, haar ouders betalen letterlijk alles. Ben je dan wel of niet zelfstandig?
Nee, maar dat hoeft toch ook niet al op je 18e? Vind ook niet dat dat perse moet tijdens je studie. Mijn ouders hebben ook het een en ander voor mij betaald, zodat ik mijn studie goed en op tijd kon afronden en bij een goed bedrijf een stage kon krijgen tijdens mijn studie (die overigens meer betaalde dan die flutbaantjes achter de bar - die ik overigens in het begin ook wel heb gedaan, voor wat extra fungeld :p).

Met 23/24 stond ik echt 100% op eigen benen met een hypotheek, huis, een goede baan, geen studieschuld en daar ben ik mijn ouders heel dankbaar voor.

Ik vind ook niet dat je ouders je totaaaal niet mogen onderhouden of helpen, maar na je 30e zou het toch zeker wel ruim klaar moeten zijn.
Daveotion schreef:
15-01-2021 15:33
Ik denk niet dat ik het contact meteen zou afkappen als hij verder wel heel leuk is. (Maar goed, hoe vaak kom je nou een 30+-er tegen die nog bij zijn ouders woont maar verder wel heel leuk is?)
Dat dus. afknapper, big time. Niet leuk, nooit.
Bellinis schreef:
16-01-2021 10:13
Nee, maar dat hoeft toch ook niet al op je 18e? Vind ook niet dat dat perse moet tijdens je studie. Mijn ouders hebben ook het een en ander voor mij betaald, zodat ik mijn studie goed en op tijd kon afronden en bij een goed bedrijf een stage kon krijgen tijdens mijn studie (die overigens meer betaalde dan die flutbaantjes achter de bar - die ik overigens in het begin ook wel heb gedaan, voor wat extra fungeld :p).

Met 23/24 stond ik echt 100% op eigen benen met een hypotheek, huis, een goede baan, geen studieschuld en daar ben ik mijn ouders heel dankbaar voor.

Ik vind ook niet dat je ouders je totaaaal niet mogen onderhouden of helpen, maar na je 30e zou het toch zeker wel ruim klaar moeten zijn.
Het is normaal dat je ouders je financieel ondersteunen als je aan het studeren bent. Dit wordt ook verwacht , want je beurs wordt bepaald op basis van het inkomen van je ouders. Zeker nu de basisbeurs is afgeschaft en de meeste studenten helemaal geen beurs meer krijgen, vind ik het logisch dat je niet alles alleen kunt opbrengen. Je wordt immers geacht om iedere week 40 uur in de week onbetaald werk te verrichten. Een bijbaantje kan prima, maar daarmee kom je niet rond wanneer je je collegegeld moet betalen van 2000 euro en de kamers en het levensonderhoud worden alleen maar duurder.

Maar we hebben het hier niet over een 18-25 jarige die nog studeert. We hebben het over een 30+ er die lang en breed de gelegenheid heeft gehad te studeren en iets voor zichzelf op te bouwen qua werk en nog steeds niet op eigen benen kan staan. Hoe laag zijn je verwachtingen als dat ok is? Zo iemand heeft 12+ jaar de tijd gehad om te studeren, te werken, te sparen, zichzelf te ontwikkelen.
Als iemand heel leuk is dan zou het me echt niet uitmaken. Als hij maar bereid zou zijn om dat huis ooit te verlaten om samen te wonen.
Doornroosje91 schreef:
15-01-2021 23:20
Zijn ouders vonden het enorm gezellig. Mijn moeder stond te huilen toen ik het huis uit ging. Voor hun had ik niet weg gehoeven.

Dat doen alle moeders. Is geen reden om tot dik in je dertigste thuis te blijven wonen.

Ik bedenk me trouwens dat ik twee broers kende die in hun dertigste samen in het tuinhuisje van hun rijke ouders woonden. :lol:
Ze konden echt makkelijk een eigen woning betalen maar kochten liever dure auto's.
Een vriendin hadden ze allebei niet. Wel een abonnement op de Playboy.
Metallover schreef:
15-01-2021 22:32
Ik vind het een enórme afknapper als iemand van rond de 20 niet op kamers wil omdat hij/zij ‘het meteen goed wil’ en direct een heel huis voor zichzelf.
Kom opzeg, ga in een studentenhuis wonen en stort je op de studie en in het studentenleven, of huur een woning met een paar vrienden, of whatever.
Ga in ieder geval op jezelf wonen en word zelfstandig!
Nou vind ik 20 echt nog heel jong hoor, zeker voor veel jongens. Als studenten hun studie lekker kunnen afmaken vanuit het ouderlijk huis dan lijkt me daar niets mis mee. Scheelt meestal behoorlijk in de studieschuld.
Pas als ze een baan hebben kunnen ze kijken naar een koopwoning (in hun eentje meestal onbereikbaar) en vaak komt het salaris van een HBO/WO-werkende al snel boven de sociale huurgrens dus dat is wel een probleem.
Verder met je eens met het belang van zelfstandig worden en in ieder geval direct ná je studie op kamers gaan wonen.
Blankepit schreef:
16-01-2021 11:19
Nou vind ik 20 echt nog heel jong hoor, zeker voor veel jongens. Als studenten hun studie lekker kunnen afmaken vanuit het ouderlijk huis dan lijkt me daar niets mis mee. Scheelt meestal behoorlijk in de studieschuld.
Pas als ze een baan hebben kunnen ze kijken naar een koopwoning (in hun eentje meestal onbereikbaar) en vaak komt het salaris van een HBO/WO-werkende al snel boven de sociale huurgrens dus dat is wel een probleem.
Verder met je eens met het belang van zelfstandig worden en in ieder geval direct ná je studie op kamers gaan wonen.
Waarom?
Majime schreef:
16-01-2021 11:27
Waarom?
Meiden zijn eerder zelfstandig dan jongens, gaan eerder het huis uit, hun hersenen zijn eerder volwassen, krijgen jonger kinderen, zoeken gemiddeld een 4 jaar oudere partner, etc. Maar ik vertel neem ik aan niks nieuws.
Blankepit schreef:
16-01-2021 11:35
Meiden zijn eerder zelfstandig dan jongens, gaan eerder het huis uit, hun hersenen zijn eerder volwassen, krijgen jonger kinderen, zoeken gemiddeld een 4 jaar oudere partner, etc. Maar ik vertel neem ik aan niks nieuws.
Voor mij is dit wel nieuw. Hoe zou dit komen, denk je? Het lijkt me cultureel bepaald, want in allerlei delen van de wereld en in vroegere tijden redden jonge mannen zich prima zelfstandig. Vaak al vanaf een jaar of 16-18. Zij worden daar als vol aangezien en zo gedragen zij zich ook.

Het lijkt iets van de laatste jaren te zijn dat we volwassenen van 20-25 blijven behandelen alsof het kleine kinderen zijn.
Zo wat een veroordelende reacties zitten hiertussen zeg.. Ik zie een thuiswonende 30er als een mogelijke "red flag", maar de reden achter het thuiswonen en de dynamiek tussen man en ouder(s) daarbij (dus bijvoorbeeld een man die zich volledig door ouders laat verzorgen vs meer een soort zelfstandige huisgenoot situatie) zouden voor mij uiteindelijk de bepalende factor zijn en niet het thuiswonen an sich.
Misschien verschilt het per regio, maar waar ik woon zijn betaalbare huurwoningen buitengewoon schaars dus ik ken zat mensen die nog of weer bij hun ouders wonen. In sommige gevallen is dat gewoon gunstiger dan krampachtig van kamertje naar kamertje verhuizen.
Majime schreef:
16-01-2021 10:47
Het is normaal dat je ouders je financieel ondersteunen als je aan het studeren bent. Dit wordt ook verwacht , want je beurs wordt bepaald op basis van het inkomen van je ouders.
Nee hoor, de studiefinanciering is voor iedereen hetzelfde. Je bepaalt zelf hoeveel je wilt/moet lenen tot aan het maximum bedrag. Alleen voor de aanvullende beurs is het inkomen van je beide ouders van belang.
En stellen dat het normaal is, vind ik ook wat kort door de bocht. Er zijn genoeg ouders die dat misschien wel zouden willen doen, maar het geld niet hebben voor die ondersteuning. Zijn dat dan abnormale ouders?
RikM schreef:
16-01-2021 10:54
Dat doen alle moeders. Is geen reden om tot dik in je dertigste thuis te blijven wonen.
Nee hoor, deze moeder vond het prachtig om haar kind in deze nieuwe levensfase te zien.
Het contact werd anders, niet minder. Ik vind het vrij ongezond wanneer je je kind altijd maar klein wilt houden en thuis wil laten wonen.
Heb je dan zo weinig vertrouwen in je eigen opvoeding dat je ze niet los durft te laten in de echte wereld?
Majime schreef:
16-01-2021 12:01
Voor mij is dit wel nieuw. Hoe zou dit komen, denk je? Het lijkt me cultureel bepaald, want in allerlei delen van de wereld en in vroegere tijden redden jonge mannen zich prima zelfstandig. Vaak al vanaf een jaar of 16-18. Zij worden daar als vol aangezien en zo gedragen zij zich ook.

Het lijkt iets van de laatste jaren te zijn dat we volwassenen van 20-25 blijven behandelen alsof het kleine kinderen zijn.
Voor het grootste deel biologisch en dat is dus altijd zo geweest. Mannen worden gemiddeld met 34,2 jaar voor het eerst vader, vrouwen met 29,9 jaar. Die leeftijden zijn wel gestegen maar het verschil is constant gebleven.
Ik denk wel dat het iets cultureels is dat twintigers én dertigers zich veel langer als tieners gedragen.
Cherim0ya schreef:
16-01-2021 12:19
Nee hoor, deze moeder vond het prachtig om haar kind in deze nieuwe levensfase te zien.
Het contact werd anders, niet minder. Ik vind het vrij ongezond wanneer je je kind altijd maar klein wilt houden en thuis wil laten wonen.
Heb je dan zo weinig vertrouwen in je eigen opvoeding dat je ze niet los durft te laten in de echte wereld?

Het kan toch beide? Je kunt blij zijn om je kind op eigen benen te zien staan en tegelijk ook verdrietig zijn dat je je kind niet meer elke dag ziet.

Ik denk dat er maar heel weinig moeders zijn die denken: hèhè, die is opgerot.
Cherim0ya schreef:
16-01-2021 12:19
Nee hoor, de studiefinanciering is voor iedereen hetzelfde. Je bepaalt zelf hoeveel je wilt/moet lenen tot aan het maximum bedrag. Alleen voor de aanvullende beurs is het inkomen van je beide ouders van belang.
En stellen dat het normaal is, vind ik ook wat kort door de bocht. Er zijn genoeg ouders die dat misschien wel zouden willen doen, maar het geld niet hebben voor die ondersteuning. Zijn dat dan abnormale ouders?
Studiefinanciering is toch allang afgeschaft? De studenten van nu moeten het doen met het leenstelsel. En nee, of je moet lenen kun je niet altijd zelf bepalen. Sommige jongeren zullen wel moeten lenen als ze hun papiertje binnen de gestelde termijn willen behalen. Er een jaartje langer over doen kan ook niet meer, want er wordt gewerkt met een bindend negatief studie-advies.
RikM schreef:
16-01-2021 12:33
Het kan toch beide? Je kunt blij zijn om je kind op eigen benen te zien staan en tegelijk ook verdrietig zijn dat je je kind niet meer elke dag ziet.

Ik denk dat er maar heel weinig moeders zijn die denken: hèhè, die is opgerot.
Er zit nog een heel scala aan mogelijkheden tussen in tranen uitbarsten en blij zijn dat iemand is opgerot
Majime schreef:
16-01-2021 12:35
Studiefinanciering is toch allang afgeschaft? De studenten van nu moeten het doen met het leenstelsel. En nee, of je moet lenen kun je niet altijd zelf bepalen. Sommige jongeren zullen wel moeten lenen als ze hun papiertje binnen de gestelde termijn willen behalen. Er een jaartje langer over doen kan ook niet meer, want er wordt gewerkt met een bindend negatief studie-advies.
De lening is onderdeel van de studiefinanciering.
https://duo.nl/particulier/studiefinanciering/index.jsp
Majime schreef:
16-01-2021 10:47

Maar we hebben het hier niet over een 18-25 jarige die nog studeert. We hebben het over een 30+ er die lang en breed de gelegenheid heeft gehad te studeren en iets voor zichzelf op te bouwen qua werk en nog steeds niet op eigen benen kan staan. Hoe laag zijn je verwachtingen als dat ok is? Zo iemand heeft 12+ jaar de tijd gehad om te studeren, te werken, te sparen, zichzelf te ontwikkelen.
Bij een 30+er verandert de zaak, maar dat heb ik ook al in mijn stukje gezet. Maar bij de term ‘op kamers’ denk ik automatisch aan een student ;-)
Het zal er echt aan liggen hoe en wat.

Want ik ken ook een 30+er die wel zijn eigen huis+hypotheek heeft, maar zijn moeder komt elke week schoonmaken, doet de was en hij eet regelmatig bij zijn ouders. Dat vind ik ook niet zelfstandig. Vaak zie je dat als zoiemand een relatie krijgt, moeder gelijk niets meer in het huishouden doen. Of ivm privacy (goed!) of omdat zijn nieuwe relatie het dan maar moet gaan doen.

Ik was ook bijna 30 toen ik ging samenwonen. Daarvoor wilde ik zelf iets kopen of huren, maar ja, aanbod in mijn woonplaats was schaars en je moest als single best veel geld meenemen als je wilde kopen. Dat had niets te maken met gelijk alles perfect willen hebben, maar puur dat ik in mijn sociale/werk omgeving wilde blijven. En de huizen binnen mijn budget waren verre van bijzonder. Een dorp verder was net zo lastig qua aanbod en om naar de stad te gaan, leek mij ook niets als je sociale en werkleven totaal ergens anders is. Gelukkig had ik het thuis gezellig en wij deelden gewoon de kosten/werkzaamheden. Dus zeker geen hotel mama. Mijn ouders wisten dat ik bezig was met het zoeken van een plek voor mijzelf. Dat scheelt natuurlijk ook.

Is het een red flag als een 30+er nog thuis woont. Ja, maar als je verder kijkt, kan er een goede reden voor zijn. Net zoals dat iemand op die leeftijd nog geen relatie heeft gehad, daar kan ook een goede reden voor zijn. Het is gewoon niet altijd even simpel of zwart-wit.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Het zegt denk ik wel wat over zijn karakter.

Maar ja, wil jij zolang bij blijven dat je erachter komt wat dat precies is?
dianaf schreef:
16-01-2021 13:01
Het zal er echt aan liggen hoe en wat.

Want ik ken ook een 30+er die wel zijn eigen huis+hypotheek heeft, maar zijn moeder komt elke week schoonmaken, doet de was en hij eet regelmatig bij zijn ouders. Dat vind ik ook niet zelfstandig. Vaak zie je dat als zoiemand een relatie krijgt, moeder gelijk niets meer in het huishouden doen. Of ivm privacy (goed!) of omdat zijn nieuwe relatie het dan maar moet gaan doen.

Ik was ook bijna 30 toen ik ging samenwonen. Daarvoor wilde ik zelf iets kopen of huren, maar ja, aanbod in mijn woonplaats was schaars en je moest als single best veel geld meenemen als je wilde kopen. Dat had niets te maken met gelijk alles perfect willen hebben, maar puur dat ik in mijn sociale/werk omgeving wilde blijven. En de huizen binnen mijn budget waren verre van bijzonder. Een dorp verder was net zo lastig qua aanbod en om naar de stad te gaan, leek mij ook niets als je sociale en werkleven totaal ergens anders is. Gelukkig had ik het thuis gezellig en wij deelden gewoon de kosten/werkzaamheden. Dus zeker geen hotel mama. Mijn ouders wisten dat ik bezig was met het zoeken van een plek voor mijzelf. Dat scheelt natuurlijk ook.

Is het een red flag als een 30+er nog thuis woont. Ja, maar als je verder kijkt, kan er een goede reden voor zijn. Net zoals dat iemand op die leeftijd nog geen relatie heeft gehad, daar kan ook een goede reden voor zijn. Het is gewoon niet altijd even simpel of zwart-wit.
Deze instelling zou ik in een partner niet aantrekkelijk vinden. Want wat nou als ik wel in een stad woon? Of als er eens iets onverwachts, of buiten je comfortzone gebeurt?
20 nog heel erg jong :roll: Kom op zeg. Je wordt toch ook juist volwassen door uit huis te gaan, dan leer je snel genoeg om op eigen benen te staan. Oók jongens van 20 :facepalm:
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Metallover schreef:
15-01-2021 22:32
Dit dus.
Ik vind het zó’n enorme dooddoener om het op de woningnood te gooien!
Tuurlijk ga je je inschrijving op je 18e bij sociale woningbouw, of sparen voor een woning ooit.
En in tussentijd?
Maar afwachten bij papa en mama thuis???
Kom nou!!
Ik vind het een enórme afknapper als iemand van rond de 20 niet op kamers wil omdat hij/zij ‘het meteen goed wil’ en direct een heel huis voor zichzelf.
Kom opzeg, ga in een studentenhuis wonen en stort je op de studie en in het studentenleven, of huur een woning met een paar vrienden, of whatever.
Ga in ieder geval op jezelf wonen en word zelfstandig!
Ik zelf vind oordelen altijd de grootste afknapper. Maar prima dat jij er zo over denkt hoor!

Ik heb een poosje in een land gewoond waar woningnood was. Een deel van de twintigers gingen samen met vrienden een huis delen, een ander deel bleef bij de ouders. Thuis bij de ouders of in een schuur die werd omgebouwd tot studio.
Ik zou zelf trouwens ook veel liever bij mijn ouders willen blijven dan een huis delen met een groep mensen. Voor een introvert is dat werkelijk hel op aarde.
Blankepit schreef:
16-01-2021 11:35
Jongens worden langer klein gehouden door hun moeders vanuit deze gedachte
OhDeer schreef:
16-01-2021 14:46
Ik zelf vind oordelen altijd de grootste afknapper. Maar prima dat jij er zo over denkt hoor!

Ik heb een poosje in een land gewoond waar woningnood was. Een deel van de twintigers gingen samen met vrienden een huis delen, een ander deel bleef bij de ouders. Thuis bij de ouders of in een schuur die werd omgebouwd tot studio.
Ik zou zelf trouwens ook veel liever bij mijn ouders willen blijven dan een huis delen met een groep mensen. Voor een introvert is dat werkelijk hel op aarde.
Ik ben een introvert en heb jarenlang op kamers gewoond met huisgenoten. Dat is prima te doen, want je kunt je kamerdeur op ieder moment dicht doen.

Als je geen zin hebt om sociaal te doen is dat nooit een probleem, tenminste niet in de huizen waar ik heb gewoond, daar was veel respect voor elkaars privacy en de ruimte die iedereen nodig heeft, maar er was ook gezelligheid voor wie daar zin in had.

Ik vind het maar vreemd als mensen denigrerend doen over op jezelf wonen op een kamer. Je moet ergens beginnen en de meeste twintigers hebben nu eenmaal geen 800-1000 euro per maand over om te besteden aan een zelfstandig appartement.
Mumper schreef:
16-01-2021 14:51
Jongens worden langer klein gehouden door hun moeders vanuit deze gedachte
Dat denk ik ook.

Het klopt wel dat bij jongens de ontwikkeling iets langzamer gaat als ze rond een jaar of 13-14 zijn, ten opzichte van meisjes, maar rond de 16/17 tot uiterlijk 18 is dat al helemaal rechtgetrokken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven