Weinig/geen vrienden kletstopic
dinsdag 5 januari 2021 om 10:58
Ik zie het onderwerp hier zo vaak voorbij komen dat ik dacht dat anderen misschien ook wel behoefte hebben om hun ei kwijt te kunnen. Niet perse zozeer over het hebben van weinig vrienden (mag uiteraard wel) of als doel om vriendinnen te zoeken, maar gewoon om het bespreken van dagelijkse dingetjes of even spuien van wat dan ook.
Mij situatie: ik ben nu 35 en ik merk dat ik uit 'eerdere levensfases' geen echte vrienden heb overgehouden. Op de basisschool/middelbare had ik geen hechte vriendschappen en ik ben sinds mijn studietijd bovendien vaak verhuisd. Tijdens mijn studie altijd wel goede vriendschappen gehad maar die zijn bijna allemaal verwaterd. Volgens mij heeft dit verschillende oorzaken, zoals afstand, uit elkaar groeien qua interesses of minder prioriteit van een kant. Ik besef me wel goed dat bij al mijn verwaterde vriendschappen ik de gemeenschappelijke factor ben, dus mijn gedrag/karakter er zeker mee te maken heeft. Ik ben bijvoorbeeld geen groepspersoon en ik haal dus ook geen voldoening uit afspreken in groepen, terwijl dat in sommige vriendschappen wel de norm is.
Ik voel me niet echt eenzaam, ik heb een relatie en prima band met familie, maar het voelt toch soms kwetsbaar en alleen. Ik heb wel wat mensen die ik af en toe app en 1/2 keer per jaar zie, maar daar blijft het bij.
In topics over dit onderwerp zie ik vaak tips voorbij komen om nieuwe mensen te ontmoeten, maar daar zit het hem niet in. Normaal gesproken ontmoet ik genoeg mensen via sport, werk, zwangerschapsgym, maar alles blijft hangen op niveau kennissen.
Anyway, daar hoeft het wat mij betreft dus niet over te gaan maar ik zie wel als er mensen aan willen sluiten.
Mij situatie: ik ben nu 35 en ik merk dat ik uit 'eerdere levensfases' geen echte vrienden heb overgehouden. Op de basisschool/middelbare had ik geen hechte vriendschappen en ik ben sinds mijn studietijd bovendien vaak verhuisd. Tijdens mijn studie altijd wel goede vriendschappen gehad maar die zijn bijna allemaal verwaterd. Volgens mij heeft dit verschillende oorzaken, zoals afstand, uit elkaar groeien qua interesses of minder prioriteit van een kant. Ik besef me wel goed dat bij al mijn verwaterde vriendschappen ik de gemeenschappelijke factor ben, dus mijn gedrag/karakter er zeker mee te maken heeft. Ik ben bijvoorbeeld geen groepspersoon en ik haal dus ook geen voldoening uit afspreken in groepen, terwijl dat in sommige vriendschappen wel de norm is.
Ik voel me niet echt eenzaam, ik heb een relatie en prima band met familie, maar het voelt toch soms kwetsbaar en alleen. Ik heb wel wat mensen die ik af en toe app en 1/2 keer per jaar zie, maar daar blijft het bij.
In topics over dit onderwerp zie ik vaak tips voorbij komen om nieuwe mensen te ontmoeten, maar daar zit het hem niet in. Normaal gesproken ontmoet ik genoeg mensen via sport, werk, zwangerschapsgym, maar alles blijft hangen op niveau kennissen.
Anyway, daar hoeft het wat mij betreft dus niet over te gaan maar ik zie wel als er mensen aan willen sluiten.
zaterdag 23 januari 2021 om 21:51
Dat doet me me minder schuldig voelen.Blauwetrui schreef: ↑23-01-2021 21:41Op mijn social media is het ook een stuk rustiger geworden. Veel mensen op niet volgen gezet of helemaal ontvriend.

zaterdag 23 januari 2021 om 21:57
Zelf neem ik Corona absoluut serieus en ik ga ook zeker niet ontkennen dat het er is.vicodin schreef: ↑23-01-2021 21:00Wat mij wel raakt de laatste tijd is hoe verschillend mensen erin staan. gevoel dat je groepen krijgt. Mensen die Corona serieus nemen vs mensen die het maar onzin vinden.
Dat in combinatie met de aankomende verkiezingen enzo geeft mij wel slecht gevoel.
Maar dat geeft mij juist nog meer het gevoel dat ik liever in mijn eigen bubbel blijf omdat het daar buiten vijandig voelt.
Wat betreft vriendschap vind ik het ook belangrijk dat je wel ongeveer op een lijn zit met dat soort dingen. Sta altijd wel open voor discussie en ben naar - mijn idee - openminded , maar zie mijzelf geen vriendschap hebben met iemand die echt totaal qua denkwijze recht tegenover mij staat.
Wel heb ik moeite met hetgeen wat zich in de huidige politiek afspeelt.
Vind het ook moeilijk om hier met anderen over te praten, laat staan te discussiëren.
Ben het verder volledig eens met wat je benoemd over vriendschappen.
zaterdag 23 januari 2021 om 22:01

zaterdag 23 januari 2021 om 22:05
Ik vind het een groot goed om het niet eens te kunnen zijn met mensen zonder het contact te verliezen. Helaas kunnen niet veel mensen dat aan.
Corona is zo ingewikkeld..er zijn intussen al 6 of 7 kampen omheen denk ik..is corona waar of niet, zijn de maatregelen nuttig of niet, zijn er misschien andere maatregelen beter..
waarom zou je geen vrienden meer zijn met iemand die er anders over denkt? Dat is toch ook raar..moeten vrienden het eens zijn?
Corona is zo ingewikkeld..er zijn intussen al 6 of 7 kampen omheen denk ik..is corona waar of niet, zijn de maatregelen nuttig of niet, zijn er misschien andere maatregelen beter..
waarom zou je geen vrienden meer zijn met iemand die er anders over denkt? Dat is toch ook raar..moeten vrienden het eens zijn?

zaterdag 23 januari 2021 om 22:21
Omdat mensen heel erg door kunnen slaan.tomcat schreef: ↑23-01-2021 22:05Ik vind het een groot goed om het niet eens te kunnen zijn met mensen zonder het contact te verliezen. Helaas kunnen niet veel mensen dat aan.
zaterdag 23 januari 2021 om 23:28
Ben het met je eens, het is zeker een groot goed. Ik vind dat echt wel lastig, omdat ik nogal conflict vermijdend ben raak ik liever niet in (verhitte) discussies verzeild. Ik ben ook nogal agnostisch ingesteld, en meen over de meeste onderwerpen ook niet de waarheid in pacht te hebben. Ik denk dat dat ook leidt tot een generieke aversie voor mensen die denken gelijk te hebben, en hoe onconventioneler of ongefundeerder de opvatting, hoe erger. Dus ik denk dat ik het op zich niet erg vind als mensen een andere mening hebben, maar dat het wel heel erg afhangt van hoe sterk ze overtuigd zijn van die mening.tomcat schreef: ↑23-01-2021 22:05Ik vind het een groot goed om het niet eens te kunnen zijn met mensen zonder het contact te verliezen. Helaas kunnen niet veel mensen dat aan.
zaterdag 23 januari 2021 om 23:42
@amby,
Dat is voor mij wel grotendeels herkenbaar.
Zelf kan ik ook erg (conflict)vermijdend zijn.
Kan erg snel me terugtrekken en vind het moeilijk om voor mijn mening uit te komen.
Heb nogal een hekel aan conflicten, ook omdat ik hierin snel last krijg van schuldgevoelens oid.
Dat is echter ook weer een probleem wat bij mij ligt.
Moet meer leren incasseren ook hierin.
Toch vind ik wel dat er in de samenleving hard op de man gespeeld kan worden, vooral ook online (Fb, Twitter enz).
Dat is voor mij wel grotendeels herkenbaar.
Zelf kan ik ook erg (conflict)vermijdend zijn.
Kan erg snel me terugtrekken en vind het moeilijk om voor mijn mening uit te komen.
Heb nogal een hekel aan conflicten, ook omdat ik hierin snel last krijg van schuldgevoelens oid.
Dat is echter ook weer een probleem wat bij mij ligt.
Moet meer leren incasseren ook hierin.
Toch vind ik wel dat er in de samenleving hard op de man gespeeld kan worden, vooral ook online (Fb, Twitter enz).
zondag 24 januari 2021 om 00:27
@Ronin, ben het helemaal met je eens, mensen zijn echt onnodig hard naar elkaar online. Het is goed als je je daar wat beter tegen kunt weren, en hoop voor je dat je dat beter gaat lukken met hulp van je hulpverlener. Lijkt me ook moeilijk als je zo makkelijk emoties van anderen overneemt om assertief te zijn met het risico een emotionele situatie verder te escaleren.
Sommige mensen vinden het heel normaal om hoogoplopende discussies (of zelfs ruzies) te hebben zonder dat het een relatie met iemand beschadigd. Ergens is dat ook wel mooi, het geeft mij altijd het gevoel dat ze opgegroeid zijn in een omgeving waar het veilig was je eigen mening te hebben. Maar ik voel me dan ook altijd een beetje kapot omdat het voor mij niet zo vanzelfsprekend is.
Sommige mensen vinden het heel normaal om hoogoplopende discussies (of zelfs ruzies) te hebben zonder dat het een relatie met iemand beschadigd. Ergens is dat ook wel mooi, het geeft mij altijd het gevoel dat ze opgegroeid zijn in een omgeving waar het veilig was je eigen mening te hebben. Maar ik voel me dan ook altijd een beetje kapot omdat het voor mij niet zo vanzelfsprekend is.
zondag 24 januari 2021 om 09:29
@amby;
Mensen zijn inderdaad onnodig hard naar elkaar online.
Vaak is het echt buiten alle proporties.
Zelf ben ik erg terughoudend dan ook geworden, ook omdat ik geen schietschijf oid wil gaan worden.
Morgen heb ik een afspraak met een hulpverlener, via mijn dagbesteding.
Heb vooral erge problemen in mijn geringe weerbaarheid.
Het lijkt alsof er hier een schakel ontbreekt bij mij.
Kan ook vrij traag en secundair reagerend zijn.
Daarom vind ik confrontaties ook moeilijk.
En ook vanwege angst, onzekerheid en schuldgevoelens die kunnen opspelen.
Heb te lang en te vaak contacten/vriendschappen gehad waar ik me op den duur absoluut niet meer fijn en gelukkig bij voelde.
En daar komt ook bij dat bepaalde mensen denken dat ze overal maar mee weg kunnen komen (qua gedrag, omgang, manier van reageren etc).
Door dit soort mensen heb ik me erg gebruikt cq misbruikt gevoeld, ondermeer doordat ik voor het karretje werd gespannen..
Heb mezelf te lang op een verkeerde manier weggecijferd en stelde me hierin onderdanig/ondergeschikt op.
Maskeerde mezelf ook veel te veel met een behagende en pleasende houding.
Heb het hierover ook met mijn coach gehad.
Mensen zijn inderdaad onnodig hard naar elkaar online.
Vaak is het echt buiten alle proporties.
Zelf ben ik erg terughoudend dan ook geworden, ook omdat ik geen schietschijf oid wil gaan worden.
Morgen heb ik een afspraak met een hulpverlener, via mijn dagbesteding.
Heb vooral erge problemen in mijn geringe weerbaarheid.
Het lijkt alsof er hier een schakel ontbreekt bij mij.
Kan ook vrij traag en secundair reagerend zijn.
Daarom vind ik confrontaties ook moeilijk.
En ook vanwege angst, onzekerheid en schuldgevoelens die kunnen opspelen.
Heb te lang en te vaak contacten/vriendschappen gehad waar ik me op den duur absoluut niet meer fijn en gelukkig bij voelde.
En daar komt ook bij dat bepaalde mensen denken dat ze overal maar mee weg kunnen komen (qua gedrag, omgang, manier van reageren etc).
Door dit soort mensen heb ik me erg gebruikt cq misbruikt gevoeld, ondermeer doordat ik voor het karretje werd gespannen..
Heb mezelf te lang op een verkeerde manier weggecijferd en stelde me hierin onderdanig/ondergeschikt op.
Maskeerde mezelf ook veel te veel met een behagende en pleasende houding.
Heb het hierover ook met mijn coach gehad.
maandag 25 januari 2021 om 13:14
Hierbij wil ik goed en positief nieuws vermelden.
Ga per 1 februari een weerbaarheidstraining volgen.
Heb hier erg veel zin in.
Te lang heb ik last gehad van ondermeer subassertief en pleasend gedrag.
Vond hierover ook zeer nuttige en treffende info;
https://www.coachy.nl/last-van-subassertief-gedrag/
maandag 25 januari 2021 om 13:24
Heel fijn, hoop dat je er veel aan zal hebben!Ronin76 schreef: ↑25-01-2021 13:14Hierbij wil ik goed en positief nieuws vermelden.

maandag 25 januari 2021 om 15:50
@amby;
Dank je wel.
Ben er ook erg blij mee.
Hierbij wil ik schrijven over een concreet voorbeeld van een 'vriendschap' met iemand waar ik al langere tijd geen goed gevoel meer bij heb.
Heb vorige zomer op zijn katten gepast en ik heb hier erg veel spijt van gehad.
Had dit nooit moeten toezeggen.
Ik trof zo'n waanzinnige puinhoop bij hem aan en wist me hier nauwelijks raad mee.
Nou weet ik wel dat het mijn eigen verantwoordelijkheid was om dit toe te zeggen.
Ik voelde me echter ook best wel ergens onder druk gezet en kan erg moeilijk 'nee'' zeggen
Voelde me ergens ook wel wat voor het karretje gespannen.
Hij kan zo ontzettend claimend en dominant zijn.
Ook heb ik het gevoel dat ik niet echt tot hem doordring en hem niet echt lijk te bereiken.
Hij lijkt een waanzinnige 'muur' om zich een te hebben
De laatste tijd hou ik erg veel afstand met hem en ik heb ook geen zin meer om iets te gaan afspreken.
Ik ben echter huiverig voor het feit als hij me weer zou kunnen aanspreken (in de chat oid) of dat ik hem zelfs kan gaan tegenkomen.
Ik weet dan zeker dat hij dan weer van alles van mij wil en daar zit ik niet op te wachten.
Door zijn dominante (en haast dwingende) karakter lukt het me haast niet om tegengas te geven en 'nee' te kunnen zeggen.
En ben al helemaal bang voor een situatie zoals dat hij gaat vragen 'of er iets aan de hand is'.
Dan voel ik me helemaal voor het blok gezet.
Voel me hierin wel vrij kwetsbaar, angstig en onzeker.
Dit is een lastige situatie dus wel.
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Dank je wel.
Ben er ook erg blij mee.
Hierbij wil ik schrijven over een concreet voorbeeld van een 'vriendschap' met iemand waar ik al langere tijd geen goed gevoel meer bij heb.
Heb vorige zomer op zijn katten gepast en ik heb hier erg veel spijt van gehad.
Had dit nooit moeten toezeggen.
Ik trof zo'n waanzinnige puinhoop bij hem aan en wist me hier nauwelijks raad mee.
Nou weet ik wel dat het mijn eigen verantwoordelijkheid was om dit toe te zeggen.
Ik voelde me echter ook best wel ergens onder druk gezet en kan erg moeilijk 'nee'' zeggen
Voelde me ergens ook wel wat voor het karretje gespannen.
Hij kan zo ontzettend claimend en dominant zijn.
Ook heb ik het gevoel dat ik niet echt tot hem doordring en hem niet echt lijk te bereiken.
Hij lijkt een waanzinnige 'muur' om zich een te hebben
De laatste tijd hou ik erg veel afstand met hem en ik heb ook geen zin meer om iets te gaan afspreken.
Ik ben echter huiverig voor het feit als hij me weer zou kunnen aanspreken (in de chat oid) of dat ik hem zelfs kan gaan tegenkomen.
Ik weet dan zeker dat hij dan weer van alles van mij wil en daar zit ik niet op te wachten.
Door zijn dominante (en haast dwingende) karakter lukt het me haast niet om tegengas te geven en 'nee' te kunnen zeggen.
En ben al helemaal bang voor een situatie zoals dat hij gaat vragen 'of er iets aan de hand is'.
Dan voel ik me helemaal voor het blok gezet.
Voel me hierin wel vrij kwetsbaar, angstig en onzeker.
Dit is een lastige situatie dus wel.
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
maandag 25 januari 2021 om 16:06
Lastig hoor. Dit zijn helaas nu eenmaal de moeilijke dingen van het leven. Maar als ik je berichten zo lees denk ik dat je er prima goed aan doet.
Verder is er geen 'goede' manier om iemand uit je leven te bannen. Vooral als het mensen met gebruiksaanwijzing zijn, nemen ze zoiets toch vaak niet diplomatiek op en ontaardt het toch in vijandigheid. Ik denk dat bijna iedereen dit moeilijk zou vinden.
Maar je kan bijv een neutraal bericht sturen, dat je vindt dat jullie levens teveel van elkaar af liggen/uit elkaar gegroeid/andere interesses/je wil je een tijdje op jezelf richten/persoonlijke ontwikkeling/whatever. Of je merkt al een tijdje dat je niet zo'n zin hebt om af te spreken. Kies wat het dichtste bij je past.
Denk vooral niet dat je iets verplicht bent. Wees bereid om eventuele nare gevoelens bij jezelf te incasseren, angst voor confrontaties, represailles, schuldgevoel. Echt, het is heel naar maar: het zijn maar gevoelens, die horen bij het leven. Voor jezelf kiezen levert echter ook weer goede gevoelens op!
Dus een situatie als deze kan je ook als een kans zien om te groeien, en om moeilijke gevoelens beter te leren verdragen !
Op die manier denken helpt mij wel eens. Misschien heb je er wat aan. En anders krijg je per februari vast ook wel goede nieuwe inzichten
Verder is er geen 'goede' manier om iemand uit je leven te bannen. Vooral als het mensen met gebruiksaanwijzing zijn, nemen ze zoiets toch vaak niet diplomatiek op en ontaardt het toch in vijandigheid. Ik denk dat bijna iedereen dit moeilijk zou vinden.
Maar je kan bijv een neutraal bericht sturen, dat je vindt dat jullie levens teveel van elkaar af liggen/uit elkaar gegroeid/andere interesses/je wil je een tijdje op jezelf richten/persoonlijke ontwikkeling/whatever. Of je merkt al een tijdje dat je niet zo'n zin hebt om af te spreken. Kies wat het dichtste bij je past.
Denk vooral niet dat je iets verplicht bent. Wees bereid om eventuele nare gevoelens bij jezelf te incasseren, angst voor confrontaties, represailles, schuldgevoel. Echt, het is heel naar maar: het zijn maar gevoelens, die horen bij het leven. Voor jezelf kiezen levert echter ook weer goede gevoelens op!
Dus een situatie als deze kan je ook als een kans zien om te groeien, en om moeilijke gevoelens beter te leren verdragen !
Op die manier denken helpt mij wel eens. Misschien heb je er wat aan. En anders krijg je per februari vast ook wel goede nieuwe inzichten

maandag 25 januari 2021 om 16:17
Over andere standpunten, ik vind dat juist interessant.
Ben sowieso niet geïnteresseerd in de absolute waarheid want dat bestaat volgens mij niet. Vind het daarom wel best wat andere mensen van COVID-19, Trump, racisme, of andere hot topics vinden. Overal is wel iets voor te zeggen.
Ik hou ook niet van discussies dus als ik met mensen met tegengestelde meningen om ga hebben we het er gewoon niet over. Ik ga niemand proberen te overtuigen iig en andersom hopelijk ook niet. Je hoeft niet te discussieren of het over alles eens te zijn wat mij betreft.
Als iemand mij afwijst vanwege mijn mening dan hoef ik diegene ook niet als vriend/vriendin.
Ben sowieso niet geïnteresseerd in de absolute waarheid want dat bestaat volgens mij niet. Vind het daarom wel best wat andere mensen van COVID-19, Trump, racisme, of andere hot topics vinden. Overal is wel iets voor te zeggen.
Ik hou ook niet van discussies dus als ik met mensen met tegengestelde meningen om ga hebben we het er gewoon niet over. Ik ga niemand proberen te overtuigen iig en andersom hopelijk ook niet. Je hoeft niet te discussieren of het over alles eens te zijn wat mij betreft.
Als iemand mij afwijst vanwege mijn mening dan hoef ik diegene ook niet als vriend/vriendin.
maandag 25 januari 2021 om 16:19
Avage schreef: ↑25-01-2021 16:06Lastig hoor. Dit zijn helaas nu eenmaal de moeilijke dingen van het leven. Maar als ik je berichten zo lees denk ik dat je er prima goed aan doet.
Op die manier denken helpt mij wel eens. Misschien heb je er wat aan. En anders krijg je per februari vast ook wel goede nieuwe inzichten![]()
@Avage;
Heel erg bedankt voor je zeer nuttige reactie.
Doe hier ook weer nieuwe inzichten mee op.
Geef je ook wel gelijk, wat betreft de 2e alinea.
Probeer het inderdaad toch wat neutraal te houden en heb zeker geen behoefte aan conflicten.
Die heb ik in het verleden ook weleens met hem gehad.
Dan ga je elkaar ook alleen maar onnodig pijn doen.
Toch ontkom je niet altijd aan dergelijke gevoelens, zoals schuld, angst, gekwetst kunnen worden etc.
Dit zal ik toch ook moeten gaan leren incasseren.
maandag 25 januari 2021 om 16:22
Wederom erg sterk geschreven.Avage schreef: ↑25-01-2021 16:17Over andere standpunten, ik vind dat juist interessant.
Ben het hier ook volledig mee eens.
maandag 25 januari 2021 om 18:31
@Ronin, ik sluit me aan bij het advies van Avage. Ik begrijp dat het lastig is, ik laat contacten waar ik geen zin meer in heb het liefst doodbloeden, i.p.v. de vriendschap zo direct te beëindigen. Maar klinkt alsof deze ‘vriend’ je wel vroeg of laat voor het blok gaat zetten, en misschien is het ook wel een goede stap naar meer assertiviteit om hem te zeggen dat je klaar bent met de vriendschap. Wees een beetje diplomatiek, blijf bij jezelf, accepteer dat het voor de ander niet leuk zal zijn om te horen. Maar misschien voel jij ook wel wat opluchting als je niet meer met deze poppenkast hoeft door te gaan, en op termijn zal je je er beter bij voelen dat je voor jezelf hebt gekozen.
maandag 25 januari 2021 om 21:30
@amby;
Heb ook het gevoel dat deze persoon mij vroeg of laat (weer) voor blok kan gaan zetten.
Heb nog overwogen om hem te blokkeren (op de fb-chat, app enz).
Vind dit echter wat te gemakkelijk en kort door de bocht.
Kan hem immers ook nog gaan tegenkomen.
Dan reageer ik toch eigenlijk liever online op hem.
Nogmaals; hij kan best wel intimiderend en lomp overkomen.
Voor mij kan het echter ook een goede beproeving zijn.
Toch is het wel belangrijk om neutraal en diplomatiek te blijven.
Heb ook het gevoel dat deze persoon mij vroeg of laat (weer) voor blok kan gaan zetten.
Heb nog overwogen om hem te blokkeren (op de fb-chat, app enz).
Vind dit echter wat te gemakkelijk en kort door de bocht.
Kan hem immers ook nog gaan tegenkomen.
Dan reageer ik toch eigenlijk liever online op hem.
Nogmaals; hij kan best wel intimiderend en lomp overkomen.
Voor mij kan het echter ook een goede beproeving zijn.
Toch is het wel belangrijk om neutraal en diplomatiek te blijven.

dinsdag 26 januari 2021 om 08:57
Het hoeft niet per se iets met spanning te maken te hebben, soms zie je op basis van een online profiel al of iemand wel of niet matcht. Ik heb zelf eens een oproepje op zo'n website gedaan om een eetclub op te richten, maar de vrouwen die reageerden waren totaal niet mijn type niet. Misschien niet heel aardig, maar dat is van mijn kant dus nooit van de grond gekomen. Uiteindelijk op een andere manier alsnog een leuke eetclub gevonden.diyer schreef: ↑15-01-2021 19:57Het ene platform is een eetclub, waar ik best wel eventjes kartrekker ben geweest nadat er zich 6 dames hebben gemeld die allemaal aangaven het leuk te vinden. En de een na de ander reageerde niet meer na 2 of 3 mailtjes. Terwijl je dan net in de fase zit van een datum plannen om de eerste keer bij elkaar te komen.
Is het dan zó spannend vraag ik me af? I
Het is ook een kwestie van geluk hebben. Soms klikt het gewoon. Ik heb in mijn leven best wat meet-ups gehad via internet en soms leidt dat tot een avond 'uit'zitten, maar ik heb op die manier ook vrienden voor het leven gemaakt. Vergelijk het met internetdaten.
De ervaring leert trouwens wel dat je beter met een groepje kunt afspreken dan een-op-een. Of ja, dat heb ik zelf altijd als prettiger ervaren. Wat je zelf al zegt: er zit altijd wel iemand bij waar je wel een klik mee hebt.
dinsdag 26 januari 2021 om 16:33
Ik merk helaas ook dat ik best veel sociale contacten heb/had maar dat dat geen vriendschappen blijken te zijn. Bijvoorbeeld directe collega's of collega's van andere afdelingen zie ik nu logisch veel minder, maar het contact is daarmee voornamelijk zakelijk geworden. Luchtig appen of een aanknopingspunt vinden voelt nu heel gemaakt en ze reageren er niet altijd op en in real life of na werktijd eens op een andere manier elkaar zien is ook nog niet gelukt. Ik heb geen relatie dus vind de dagen en vooral de weekenden wel lang duren zo. Ik weet dat ik niet alleen ben en de Corona tijd ook niet meehelpt maar best confronterend zo.
dinsdag 26 januari 2021 om 19:56
Misschien heb je iets aan dit artikel; https://www.vice.com/nl/article/8xj33x/ ... isch-wordt
En dan misschien zoiets;
Hey naam vriend, we hebben vanaf beschrijf moment dat je hem hebt leren kennen leuk contact opgebouwd en dat is heel waardevol voor me geweest. Ik vind dit dan ook heel moeilijk om te zeggen, maar de afgelopen tijd voel ik me steeds vaker overweldigd door je en durf ik niet goed nee tegen je te zeggen (wanneer je dingen van me vraagt/verwacht). Daardoor voel ik me niet meer zo comfortabel bij onze vriendschap en daar wegen de leuke momenten niet tegenop. Ik begrijp dat ik dit eerder misschien niet goed bij je heb aangegeven, maar assertiviteit is niet mijn sterkste punt en daar ga ik ook aan werken. Ik heb echt het beste met je voor / Ik geef echt om je, maar deze vriendschap werkt voor mij niet meer. Ik hoop dat je kan begrijpen dat ik (voorlopig) afstand van je moet nemen.
dinsdag 26 januari 2021 om 20:15
@amby;
Heel erg bedankt voor de link en jouw zeer sterk geschreven tekst.
Kan me hier helemaal in vinden.
Ben erg blij met deze input en hier kan ik ook absoluut mee uit de voeten.
Heb in het verleden (ik ken hem sinds 1997) ook een tijd geen contact met hem gehad, na een hoog oplopend conflict (we kregen erg felle ruzie via de email)
En dat is iets wat ik absoluut niet meer wil.
Ik ben daarom ook blij en content met deze reactie.
Heel erg bedankt voor de link en jouw zeer sterk geschreven tekst.
Kan me hier helemaal in vinden.
Ben erg blij met deze input en hier kan ik ook absoluut mee uit de voeten.
Heb in het verleden (ik ken hem sinds 1997) ook een tijd geen contact met hem gehad, na een hoog oplopend conflict (we kregen erg felle ruzie via de email)
En dat is iets wat ik absoluut niet meer wil.
Ik ben daarom ook blij en content met deze reactie.