Bevallen na eerdere keizersnede
woensdag 27 januari 2021 om 08:47
Hoi dames,
Ik ben 1,5 jaar geleden bevallen via een spoedkeizersnede. Ik werd ingeleid middels ballon maar na 3 dagen was ie er nog niet uit en de ontsluiting schoot niet op. Toen ze mn vliezen braken kreeg ik een bloeding. Bleek dat mijn placenta voor de uitgang zat, dus ik kreeg een spoed keizersnede.
Ik kijk goed terug op die bevalling, ben snel hersteld van de keizersnede en heb er nu 0,0 last meer van.
Over 8 weken ben ik weer uitgerekend van de 2e. Ik heb nu de keuze voor een vaginale bevalling te gaan of een geplande keizersnede. Mijn gynaecoloog adviseert een vaginale bevalling, alleen heb ik grote kans op pre-eclampsie en ik mag blijkbaar niet meer op de normale manier ingeleid worden (via ballon of weeenopwekkers) dus dan wordt het sowieso een keizersnede. Kans is denk ik 80-20. Bloeddruk is nu al wat aan het stijgen ook (wordt goed in de gaten gehouden). Maar stel, het gebeurt niet, dan heb ik dus een keuze. Mijn gevoel zegt: gewoon een keizersnede, ik weet hoe het in zn werk gaat, ik kan me er vast op voorbereiden, kans is groot dat het sowieso een ks wordt enz. Wij hebben alleen de wens voor eventueel 3 of 4 kindjes mocht het ons gegund zijn. Is dat mogelijk middels allemaal keizersnedes?
Bedankt!
Ik ben 1,5 jaar geleden bevallen via een spoedkeizersnede. Ik werd ingeleid middels ballon maar na 3 dagen was ie er nog niet uit en de ontsluiting schoot niet op. Toen ze mn vliezen braken kreeg ik een bloeding. Bleek dat mijn placenta voor de uitgang zat, dus ik kreeg een spoed keizersnede.
Ik kijk goed terug op die bevalling, ben snel hersteld van de keizersnede en heb er nu 0,0 last meer van.
Over 8 weken ben ik weer uitgerekend van de 2e. Ik heb nu de keuze voor een vaginale bevalling te gaan of een geplande keizersnede. Mijn gynaecoloog adviseert een vaginale bevalling, alleen heb ik grote kans op pre-eclampsie en ik mag blijkbaar niet meer op de normale manier ingeleid worden (via ballon of weeenopwekkers) dus dan wordt het sowieso een keizersnede. Kans is denk ik 80-20. Bloeddruk is nu al wat aan het stijgen ook (wordt goed in de gaten gehouden). Maar stel, het gebeurt niet, dan heb ik dus een keuze. Mijn gevoel zegt: gewoon een keizersnede, ik weet hoe het in zn werk gaat, ik kan me er vast op voorbereiden, kans is groot dat het sowieso een ks wordt enz. Wij hebben alleen de wens voor eventueel 3 of 4 kindjes mocht het ons gegund zijn. Is dat mogelijk middels allemaal keizersnedes?
Bedankt!

woensdag 27 januari 2021 om 09:56
Dat zeggen ze altijd om mensen geen valse hoop te geven en het zekere voor het onzekere te nemen.
Het ligt ook veel aan de persoon en aan de keizersnede en het herstel.
Voor sommige vrouwen is 3 de max, maar dat betekent niet dat 4 of 5 keizersneden onmogelijk zijn of niet voorkomen.
Iedereen is anders, en een volgende zwangerschap is nooit een garantie, ook niet als je natuurlijk bevallen bent.

woensdag 27 januari 2021 om 09:58

woensdag 27 januari 2021 om 09:58
Je hebt meer kans op verklevingen.LAgirl82 schreef: ↑27-01-2021 09:56Dat zeggen ze altijd om mensen geen valse hoop te geven en het zekere voor het onzekere te nemen.
Het ligt ook veel aan de persoon en aan de keizersnede en het herstel.
Voor sommige vrouwen is 3 de max, maar dat betekent niet dat 4 of 5 keizersneden onmogelijk zijn of niet voorkomen.
Iedereen is anders, en een volgende zwangerschap is nooit een garantie, ook niet als je natuurlijk bevallen bent.
woensdag 27 januari 2021 om 10:13
Ja, placenta ligt nu goedaardbeienslof schreef: ↑27-01-2021 09:48Ze kunnen trouwens toch op een echo zien hoe hoog/laag je placenta nu ligt?
woensdag 27 januari 2021 om 10:16
Het belang van dit kindje staat natuurlijk voorop. Maar de gyn zei dat er voor dit kind niet meer risicos zijn bij een vaginale bevalling of juist bij een ks.aardbeienslof schreef: ↑27-01-2021 09:58Dat is ook zo. Ik heb zelf gekozen voor vaginaal de tweede keer maar ik had geen risico’s zoals TO beschrijft. Ik zou voor de meest veilige manier kiezen en dit niet laten afhangen van een kinderwens.
woensdag 27 januari 2021 om 10:30
hier geplande sectio bij kind 1 ivm stuit. in principe prima herstel, bv kwam wat trager op gang, maar eerste kind en " dikke luie baby" die bij 38+6 en 4098 gram er eigenlijk nog niet zo'n zin in had om geboren te zijn en alles zelf te moeten doen.
Bij kind 2 ervoor gekozen om vaginaal te proberen mits weeën goed op gang kwamen op natuurlijke wijze en de ligging goed was. Uiteindelijk bij 40+2 spontaan bevallen, wel vacuüm. maar veel fijner herstel en een baby die er naar mijn idee ook echt aan toe was om geboren te worden ook weer 4 kilo, maar veel pittiger. BV ging als een tierelier ( maar was ook kind 2).
ik zou er zelf zo weer voor kiezen, ik wil geen stuitbevalling vaginaal proberen, maar er bij een volgende bevalling mits ligging, bloeddruk, op gang komen etc goed gaat, wel voor een vaginale bevalling gaan. Herstel ging echt fijner ook al was de keizersnede probleemloos en vlot. en de baby was "rijper:
Bij kind 2 ervoor gekozen om vaginaal te proberen mits weeën goed op gang kwamen op natuurlijke wijze en de ligging goed was. Uiteindelijk bij 40+2 spontaan bevallen, wel vacuüm. maar veel fijner herstel en een baby die er naar mijn idee ook echt aan toe was om geboren te worden ook weer 4 kilo, maar veel pittiger. BV ging als een tierelier ( maar was ook kind 2).
ik zou er zelf zo weer voor kiezen, ik wil geen stuitbevalling vaginaal proberen, maar er bij een volgende bevalling mits ligging, bloeddruk, op gang komen etc goed gaat, wel voor een vaginale bevalling gaan. Herstel ging echt fijner ook al was de keizersnede probleemloos en vlot. en de baby was "rijper:
woensdag 27 januari 2021 om 10:32
TO lastige keus... het gaat bij meerdere repeat sectio's niet om de operatie zelf, die kan iets moeizamer zijn door verklevingen, maar als er geen spoed situatie is, hoeft dat niet het probleem te zijn. Het probleem kan hem zitten in een verzwakking van de voorwand van de baarmoeder (daar waar in gesneden wordt), die kan na 2-3 keizersnedes danig dun zijn dat er in een volgende zwangerschap risico's ontstaan.
Ik kan me vanuit de gyn wel inbeelden dat ze je counselt richting een VBAC inderdaad. Vorige keer was er een laagliggende placenta die voor bloedverlies zorgde, het betekent niet dat je nu niet een rappe ontsluiting en bevalling mee kan maken. En als ze dan in het achterhoofd houdt dat jullie evt meer kinderen willen, snap ik haar advies wel.
Je kunt met je gynaecoloog ook een ander plan maken dan zwart wit keizersnede bij 39 wkn of spontaan bevallen. Bijvoorbeeld dat je de keizersnede plant bij 40 wkn en je lichaam tot die tijd de kans geeft om spontaan te bevallen. Mocht er om wat voor reden dan ook een stagnatie zijn bij die bevalling, laagdrempelig over op een keizersnede. En als de baby blijft zitten, doe je een keizersnede bij 40 wkn bijvoorbeeld.
Maar het belangrijkste is dat jij vertrouwen hebt in de keuze die je maakt. Het is jouw lichaam. En dan vind ik het heel terecht dat je je opties afweegt en ook nadenkt over borstvoeding etc. Wellicht is het ook goed om mee te wegen dat je na een keizersnede 6 wkn niet mag tillen (niet zwaarder dan de baby), dus dat je je oudste kindje ook moeilijker kan helpen en je dus misschien meer hulp nodig hebt.
Ik kan me vanuit de gyn wel inbeelden dat ze je counselt richting een VBAC inderdaad. Vorige keer was er een laagliggende placenta die voor bloedverlies zorgde, het betekent niet dat je nu niet een rappe ontsluiting en bevalling mee kan maken. En als ze dan in het achterhoofd houdt dat jullie evt meer kinderen willen, snap ik haar advies wel.
Je kunt met je gynaecoloog ook een ander plan maken dan zwart wit keizersnede bij 39 wkn of spontaan bevallen. Bijvoorbeeld dat je de keizersnede plant bij 40 wkn en je lichaam tot die tijd de kans geeft om spontaan te bevallen. Mocht er om wat voor reden dan ook een stagnatie zijn bij die bevalling, laagdrempelig over op een keizersnede. En als de baby blijft zitten, doe je een keizersnede bij 40 wkn bijvoorbeeld.
Maar het belangrijkste is dat jij vertrouwen hebt in de keuze die je maakt. Het is jouw lichaam. En dan vind ik het heel terecht dat je je opties afweegt en ook nadenkt over borstvoeding etc. Wellicht is het ook goed om mee te wegen dat je na een keizersnede 6 wkn niet mag tillen (niet zwaarder dan de baby), dus dat je je oudste kindje ook moeilijker kan helpen en je dus misschien meer hulp nodig hebt.
woensdag 27 januari 2021 om 10:34
Ik lees hier dat een inleiding na sectio niet mag, maar ik ben juist 2x bevallen dmv een inleiding (infuus) waarna mijn kinderen in 3,5 uur zijn geboren.
De gyn hier wilden dat je begeleid en overdag wanneer de teams klaarstaan voor evt sectio, zou bevallen.
Ik vond gewoon bevallen tig keer keer fijner, mijn ervaring met de spoedsectio was echt horror.
De gyn hier wilden dat je begeleid en overdag wanneer de teams klaarstaan voor evt sectio, zou bevallen.
Ik vond gewoon bevallen tig keer keer fijner, mijn ervaring met de spoedsectio was echt horror.
woensdag 27 januari 2021 om 10:41
Fijn, je heldere uitleg, heb ik veel aan!Banaantje_88 schreef: ↑27-01-2021 10:32TO lastige keus... het gaat bij meerdere repeat sectio's niet om de operatie zelf, die kan iets moeizamer zijn door verklevingen, maar als er geen spoed situatie is, hoeft dat niet het probleem te zijn. Het probleem kan hem zitten in een verzwakking van de voorwand van de baarmoeder (daar waar in gesneden wordt), die kan na 2-3 keizersnedes danig dun zijn dat er in een volgende zwangerschap risico's ontstaan.
En goeie tip geef je over de bevalling. Ik ga er eens over nadenken en eventueel met de gyn bespreken

Qua hulp thuis, mijn man is tot september 2021 thuis dus die kan goed helpen met beide dochters, dat is een enorme luxe die we nu hebben toevallig.
woensdag 27 januari 2021 om 10:44
Fijn dat het voor jou goed ging, de 2e bevalling!Because schreef: ↑27-01-2021 10:34Ik lees hier dat een inleiding na sectio niet mag, maar ik ben juist 2x bevallen dmv een inleiding (infuus) waarna mijn kinderen in 3,5 uur zijn geboren.
Ik heb dus juist meer een angst dat het straks wéér ellenlang gaat duren (normale bevalling) en ik uiteindelijk weer een spoedks krijg. Ik was er toen niet meer helemaal bij en heb delen gemist van de geboorte van onze dochter.
Daarom neig ik nu ook meer naar een geplande ks: ik weet nu wat er gaat komen en ben wrs veel fitter tijdens de geboorte en direct erna en kan bewust alles meemaken en genieten van de kleine. Maar ja, het kan natuurlijk ook vaginaal gewoon heel vlot gaan.
woensdag 27 januari 2021 om 10:47
Ik heb bij de 1e een KS gehad. Bij de 2e ben ik vaginaal bevallen met 38+5, spontaan begonnen. Ik weet niet wat de gyn had geadviseerd als het niet spontaan was begonnen. Bij de controle met 38 weken zij hij ga maar weeën maken. Bij de 3e ben ik wel ingeleid dmv ballon. Voor de ballon is toen gekozen vanwege de eerdere KS. Dit duurde wel lang maar dat had andere redenen (mocht iemand dat willen weten, graag even loepen, ik wil dat niet in dit topic vertellen)
woensdag 27 januari 2021 om 10:48
Zoals ik er nu insta is dat ik veel meer rust heb als ik kies voor een geplande ks.
Vorige week had ik eerst met een verpleegkundige van de gynaecologie een afspraak om het te hebben over mijn bevalplan. Ik zei haar dat ik neig naar een ks en zij was toevallig bij de geboorte van mijn 1e dochter, en zei dat ze heel goed begreep dat ik kies voor een ks. We hebben alle stappen van een geplande ks doorgelopen en ik had direct een erg goed gevoel.
Daarna kreeg ik het gesprek met de gyn, die duidelijk voor vaginale bevalling is. En sindsdien blijft het aan me knagen en twijfel ik. Ik wil graag het advies van de gyn volgen, zij heeft er het meeste verstand van lijkt me en zegt dit niet zomaar. Maar mijn eigen gevoel gaat er niet in mee helaas... over 2 weken hebben we weer een gesprek.
Vorige week had ik eerst met een verpleegkundige van de gynaecologie een afspraak om het te hebben over mijn bevalplan. Ik zei haar dat ik neig naar een ks en zij was toevallig bij de geboorte van mijn 1e dochter, en zei dat ze heel goed begreep dat ik kies voor een ks. We hebben alle stappen van een geplande ks doorgelopen en ik had direct een erg goed gevoel.
Daarna kreeg ik het gesprek met de gyn, die duidelijk voor vaginale bevalling is. En sindsdien blijft het aan me knagen en twijfel ik. Ik wil graag het advies van de gyn volgen, zij heeft er het meeste verstand van lijkt me en zegt dit niet zomaar. Maar mijn eigen gevoel gaat er niet in mee helaas... over 2 weken hebben we weer een gesprek.
woensdag 27 januari 2021 om 10:52
Hier 2 x een keizersnede en 1 vaginale bevalling. Eerste spoed keizersnede na mislukte inleiding en foetale nood. 2de bevalling was vaginaal, wel een inleiding met ballon en vliezen breken, en in de laatste 2 uur ook weeopwekkers. Het streekziekenhuis wilde dit niet doen, maar heb toen een second opinion gehad in het universitair ziekenhuis en daar wilde ze het wel doen.
Laatste bevalling is spontaan begonnen, helaas stagneerde het bij 6cm. Het universitair ziekenhuis had geen plek dus in het streekziekenhuis terecht gekomen en daar wilde ze geen weeopwekkers geven dus is het weer een spoedkeizersnede geworden omdat de hartslag ook weer begon te dippen. Helaas heb ik hierbij ook een fluxus opgelopen op de OK en 2l bloed verloren. Ik mag wel een 4de maar dan wordt het zeker een keizersnede. Maat ik wil geen 4de meer.
Laatste bevalling is spontaan begonnen, helaas stagneerde het bij 6cm. Het universitair ziekenhuis had geen plek dus in het streekziekenhuis terecht gekomen en daar wilde ze geen weeopwekkers geven dus is het weer een spoedkeizersnede geworden omdat de hartslag ook weer begon te dippen. Helaas heb ik hierbij ook een fluxus opgelopen op de OK en 2l bloed verloren. Ik mag wel een 4de maar dan wordt het zeker een keizersnede. Maat ik wil geen 4de meer.

woensdag 27 januari 2021 om 10:53
Er zijn heel veel positieve verhalen over vbac's en meestal gaat het ook goed.
Maar ipv positieve verhalen over een vbac op een forum kan je beter naar de feiten kijken die nu iin jouw leven en gezondheid spelen.
En kijken in het nu en niet zo zeer naar volgende zwangerschappen (die misschien helemaal niet komen).
Wat is voor jou en je baby nu het beste en meest gezonde keuze?
Maar ipv positieve verhalen over een vbac op een forum kan je beter naar de feiten kijken die nu iin jouw leven en gezondheid spelen.
En kijken in het nu en niet zo zeer naar volgende zwangerschappen (die misschien helemaal niet komen).
Wat is voor jou en je baby nu het beste en meest gezonde keuze?
woensdag 27 januari 2021 om 11:01
Ik ben 1x thuis bevallen en ga nu weer thuis bevallen (verder zonder kaarsen of andere zweverige verwachtingen hoor) maar in jouw geval zou ik echt voor de geplande KS gaan. Een vriendinnetje van mij heeft ook bij de eerste een spoed KS gehad na een bevalling die niet goed ging en die heeft een bijzonder goede ervaring gehad (ook mentaal) rondom de geplande KS. Veel rust, ja een ander herstel dan bij een vaginale bevalling, maar de ingreep zelf was in 15 minuten gepiept. Na de heftige eerste bevalling zou ik mezelf deze rust gunnen (ook al kan je bij een geplande KS natuurlijk ook onverwachte complicaties hebben!).
woensdag 27 januari 2021 om 11:19
Maar ik denk dat ze dat niet gaan laten gebeuren hoor, een ellenlange bevalling met niet vorderende ontsluiting. Wat ik hoorde is dat een bevalling na sectio wel volgens de boekjes moet gaan, anders gaan ze alsnog over tot een keizersnee.LaParisienne schreef: ↑27-01-2021 10:44Fijn dat het voor jou goed ging, de 2e bevalling!
Ik heb dus juist meer een angst dat het straks wéér ellenlang gaat duren (normale bevalling) en ik uiteindelijk weer een spoedks krijg. Ik was er toen niet meer helemaal bij en heb delen gemist van de geboorte van onze dochter.
Daarom neig ik nu ook meer naar een geplande ks: ik weet nu wat er gaat komen en ben wrs veel fitter tijdens de geboorte en direct erna en kan bewust alles meemaken en genieten van de kleine. Maar ja, het kan natuurlijk ook vaginaal gewoon heel vlot gaan.
♡
woensdag 27 januari 2021 om 11:21
Dan zou ik daarvoor gaan, luister naar je gevoelLaParisienne schreef: ↑27-01-2021 10:48Zoals ik er nu insta is dat ik veel meer rust heb als ik kies voor een geplande ks.

♡

woensdag 27 januari 2021 om 11:22
LaParisienne schreef: ↑27-01-2021 10:48Zoals ik er nu insta is dat ik veel meer rust heb als ik kies voor een geplande ks.
Dan moet je dat doen en daarvoor gaan! Luister naar je gevoel.
woensdag 27 januari 2021 om 11:22
Ik denk dat een keizersnede bij de 2e zwaarder is dan bij de 1e, want bij de 2e heb je ook nog je 1e kind rondlopen waarvoor gezorgd moet worden. Je hebt dan minder tijd om te rusten als de baby slaapt.
Ook ga je vaak minder uitgerust de bevalling in, omdat je tijdens de zwangerschap al een kind hebt rondlopen, waardoor herstel langer duurt.
De 1e is vaginaal geboren. De ene van de tweeling ook, maar de andere was een dwarsligger dus alsnog keizersnede nodig. De eerste weken vond ik erg pittig, maar oudste was anderhalf en dan 2 baby's , maar man kon ouderschapsverlof opnemen zodat hij de eerste 3 maanden kon meehelpen thuis.
De 4e is ook vaginaal geboren, moest wel in het ziekenhuis vanwege eerdere keizersnede, maar paar dagen ziekenhuis ivm keizersnede was niet handig met 3 kinderen thuis en na een vaginale bevalling kan je vaak alles sneller qua tillen en autorijden / fietsen wat mijn voorkeur had qua kinderen naar school brengen.
Ik zou een vaginale bevalling kiezen als dit kan, maar mijn thuissituatie was wat ingewikkelder dus bij mij speelde er meer mee in die keuze maken.
Ook ga je vaak minder uitgerust de bevalling in, omdat je tijdens de zwangerschap al een kind hebt rondlopen, waardoor herstel langer duurt.
De 1e is vaginaal geboren. De ene van de tweeling ook, maar de andere was een dwarsligger dus alsnog keizersnede nodig. De eerste weken vond ik erg pittig, maar oudste was anderhalf en dan 2 baby's , maar man kon ouderschapsverlof opnemen zodat hij de eerste 3 maanden kon meehelpen thuis.
De 4e is ook vaginaal geboren, moest wel in het ziekenhuis vanwege eerdere keizersnede, maar paar dagen ziekenhuis ivm keizersnede was niet handig met 3 kinderen thuis en na een vaginale bevalling kan je vaak alles sneller qua tillen en autorijden / fietsen wat mijn voorkeur had qua kinderen naar school brengen.
Ik zou een vaginale bevalling kiezen als dit kan, maar mijn thuissituatie was wat ingewikkelder dus bij mij speelde er meer mee in die keuze maken.
woensdag 27 januari 2021 om 11:25
diamantje123 schreef: ↑27-01-2021 09:17Wow 4650 gr is groot! Geen zwangerschapsdiabetes gehad? Met welke termijn is je eerste gehaald?
Ja, ik had zwangerschapssuiker. Maar de gynaecoloog vond het heel lang allemaal wel meevallen, tot 4 weken voor de bevalling. Achteraf gezien, ook na veel gelezen te hebben hierover, is er veel te lang gewacht met bijv dieet, spuiten enz. Tijdens het nagesprek is dit ook toegegeven. Hij is met 39 weken geboren.
Nu zwanger van de tweede. Er is veel eerder suiker geconstateerd. Hierdoor let ik veel eerder op m’n eten, spuit (helaas) ook steeds wat bij maar nu is de baby een stuk minder groot. Nog wel groter dan gemiddeld, maar niet meer 4650 gr
Maar door m’n suiker en geboortegewicht van oudste is besloten tot een geplande KS nu. Geeft me een soort rust, ben ook blij dat ik deze keer meer gehoord word en ze echt rekening houden met m’n angsten, wensen enz.
Baby wordt op het moment van bevallen op 3500 gr geschat. Nog groot maar vergeleken met de oudste een kleintje voor ons

woensdag 27 januari 2021 om 11:41
Dit is echt een gevoelsbeslissing en heel lastig rationeel te benaderen.
Als je sowieso medisch gaat bevallen klom je onder begeleiding van een gynaecoloog.
Er worden ligging echo's genomen om te kijken naar ligging van de baby, indeling maar ook de locatie van de placenta.
Vaginaal starten kan altijd, echter loop je het risico dat het weer een spoed keizersnede wordt.
Sommige vrouwen verlangen echt naar een natuurlijke bevalling en als je weet dat je mentaal in de knoop komt te zitten als je vaginaal niet probeert en er altijd een veilige uitweg is door goede monitoring is het wellicht goed om het te proberen.
Bij een spoedkeizersnede wordt de baby niet op je borst gelegd en zie je elkaar weer op de afdeling. Gepland is als alles goed gaat veel gemoedelijker.
Risico's liggen bij de keizersnede vooral bij de moeder.
Bij een natuurlijke bevalling volgens mij wat meer bij beiden, maar er wordt risicomijdend gehandeld en veel eerder ingegrepen, o.a. i.v.b met het litteken.
De gynaecoloog zal je erg goed voorlichten zodat je op basis van die informatie een keuze kan maken. Onderstaand een handige website met o.a. een keuzehulp.
https://www.degynaecoloog.nl/samen-besl ... izersnede/
Ik ben duidelijk niet medisch onderlegd, maar een simpele moeder die een spoedkeizersnede heeft gehad en bij de 2e mocht kiezen.
Als je sowieso medisch gaat bevallen klom je onder begeleiding van een gynaecoloog.
Er worden ligging echo's genomen om te kijken naar ligging van de baby, indeling maar ook de locatie van de placenta.
Vaginaal starten kan altijd, echter loop je het risico dat het weer een spoed keizersnede wordt.
Sommige vrouwen verlangen echt naar een natuurlijke bevalling en als je weet dat je mentaal in de knoop komt te zitten als je vaginaal niet probeert en er altijd een veilige uitweg is door goede monitoring is het wellicht goed om het te proberen.
Bij een spoedkeizersnede wordt de baby niet op je borst gelegd en zie je elkaar weer op de afdeling. Gepland is als alles goed gaat veel gemoedelijker.
Risico's liggen bij de keizersnede vooral bij de moeder.
Bij een natuurlijke bevalling volgens mij wat meer bij beiden, maar er wordt risicomijdend gehandeld en veel eerder ingegrepen, o.a. i.v.b met het litteken.
De gynaecoloog zal je erg goed voorlichten zodat je op basis van die informatie een keuze kan maken. Onderstaand een handige website met o.a. een keuzehulp.
https://www.degynaecoloog.nl/samen-besl ... izersnede/
Ik ben duidelijk niet medisch onderlegd, maar een simpele moeder die een spoedkeizersnede heeft gehad en bij de 2e mocht kiezen.

woensdag 27 januari 2021 om 11:42
De kans is groot dat het de vorige keer uren duurde omdat je toen werd ingeleid. Dan ga je toch tegen de natuur in en kan het zo zijn dat het lichaam niet mee gaat werken omdat het er nog niet klaar voor is.
Wat is je bezwaar tegen afwachten? Als je bloeddruk goed blijft dan zou ik persoonlijk voor een vaginale bevalling gaan. Voor je herstel zoveel fijner en handig als je je andere kindje wilt tillen. Na een keizersnede is het ook maar de vraag hoevaak je nog zwanger kan/mag worden. Sommige vrouwen krijgen inderdaad wel 4 kinderen via een keizersnede maar anderen misschien 2 of 3.
Wat is je bezwaar tegen afwachten? Als je bloeddruk goed blijft dan zou ik persoonlijk voor een vaginale bevalling gaan. Voor je herstel zoveel fijner en handig als je je andere kindje wilt tillen. Na een keizersnede is het ook maar de vraag hoevaak je nog zwanger kan/mag worden. Sommige vrouwen krijgen inderdaad wel 4 kinderen via een keizersnede maar anderen misschien 2 of 3.

woensdag 27 januari 2021 om 11:42
Als het alleen je angst is voor een horrorbevalling dan zou ik dat zeker ook bespreken. Ik heb destijds hiervoor extra gesprekken gehad, oa bij de anaesthetist, om zoveel mogelijk spanning van tevoren weg te nemen. Met veel angst en spanning een bevalling in gaan is ook echt niet goed..LaParisienne schreef: ↑27-01-2021 10:16Het belang van dit kindje staat natuurlijk voorop. Maar de gyn zei dat er voor dit kind niet meer risicos zijn bij een vaginale bevalling of juist bij een ks.