Bevallen na eerdere keizersnede
woensdag 27 januari 2021 om 08:47
Hoi dames,
Ik ben 1,5 jaar geleden bevallen via een spoedkeizersnede. Ik werd ingeleid middels ballon maar na 3 dagen was ie er nog niet uit en de ontsluiting schoot niet op. Toen ze mn vliezen braken kreeg ik een bloeding. Bleek dat mijn placenta voor de uitgang zat, dus ik kreeg een spoed keizersnede.
Ik kijk goed terug op die bevalling, ben snel hersteld van de keizersnede en heb er nu 0,0 last meer van.
Over 8 weken ben ik weer uitgerekend van de 2e. Ik heb nu de keuze voor een vaginale bevalling te gaan of een geplande keizersnede. Mijn gynaecoloog adviseert een vaginale bevalling, alleen heb ik grote kans op pre-eclampsie en ik mag blijkbaar niet meer op de normale manier ingeleid worden (via ballon of weeenopwekkers) dus dan wordt het sowieso een keizersnede. Kans is denk ik 80-20. Bloeddruk is nu al wat aan het stijgen ook (wordt goed in de gaten gehouden). Maar stel, het gebeurt niet, dan heb ik dus een keuze. Mijn gevoel zegt: gewoon een keizersnede, ik weet hoe het in zn werk gaat, ik kan me er vast op voorbereiden, kans is groot dat het sowieso een ks wordt enz. Wij hebben alleen de wens voor eventueel 3 of 4 kindjes mocht het ons gegund zijn. Is dat mogelijk middels allemaal keizersnedes?
Bedankt!
Ik ben 1,5 jaar geleden bevallen via een spoedkeizersnede. Ik werd ingeleid middels ballon maar na 3 dagen was ie er nog niet uit en de ontsluiting schoot niet op. Toen ze mn vliezen braken kreeg ik een bloeding. Bleek dat mijn placenta voor de uitgang zat, dus ik kreeg een spoed keizersnede.
Ik kijk goed terug op die bevalling, ben snel hersteld van de keizersnede en heb er nu 0,0 last meer van.
Over 8 weken ben ik weer uitgerekend van de 2e. Ik heb nu de keuze voor een vaginale bevalling te gaan of een geplande keizersnede. Mijn gynaecoloog adviseert een vaginale bevalling, alleen heb ik grote kans op pre-eclampsie en ik mag blijkbaar niet meer op de normale manier ingeleid worden (via ballon of weeenopwekkers) dus dan wordt het sowieso een keizersnede. Kans is denk ik 80-20. Bloeddruk is nu al wat aan het stijgen ook (wordt goed in de gaten gehouden). Maar stel, het gebeurt niet, dan heb ik dus een keuze. Mijn gevoel zegt: gewoon een keizersnede, ik weet hoe het in zn werk gaat, ik kan me er vast op voorbereiden, kans is groot dat het sowieso een ks wordt enz. Wij hebben alleen de wens voor eventueel 3 of 4 kindjes mocht het ons gegund zijn. Is dat mogelijk middels allemaal keizersnedes?
Bedankt!

woensdag 27 januari 2021 om 11:43
Het mag wel, maar er zijn veel meer risico’s op complicaties bij een inleiding. De kans op een goede vaginale bevalling zijn veel hoger bij een spontaan begin.Because schreef: ↑27-01-2021 10:34Ik lees hier dat een inleiding na sectio niet mag, maar ik ben juist 2x bevallen dmv een inleiding (infuus) waarna mijn kinderen in 3,5 uur zijn geboren.
De gyn hier wilden dat je begeleid en overdag wanneer de teams klaarstaan voor evt sectio, zou bevallen.
Ik vond gewoon bevallen tig keer keer fijner, mijn ervaring met de spoedsectio was echt horror.
woensdag 27 januari 2021 om 11:46
Mijn eerste bevalling is geëindigd in een spoedkeizersnede wegens foetale nood. Dat heb ik als zeer traumatisch ervaren.
Bij mijn tweede zwangerschap wilde ik dus echt geen keizersnede meer, dus ik heb juist echt gevraagd of het vaginaal zou kunnen lukken. Spoedkeizersnede opnieuw leek me nog erger dan een geplande keizersnede maar überhaupt het idee keizersnede kreeg ik alweer helemaal de bibberen van. Mijn kansen waren erg goed omdat de spoedkeizersnede echt voor de baby was, had niets met mij te maken.
Ben uiteindelijk ingeleid omdat ik minder vruchtwater had en het was niet een hele ideale bevalling volgens de vk maar ik heb het zelf als heel mooi ervaren, heel blij dat het vaginaal gelukt is. Ik vond de napijn en herstel ook vele malen beter te doen.
Maar ik kom duidelijk uit een andere voorgeschiedenis. Ik vond de ks vreselijk, heb een naar herstel daarvan gehad, bv kwam niet goed op gang, heel veel nare gevoelens aan overgehouden. Een kennis is na haar geplande keizersnede vaginaal bevallen en vond die tweede bevalling juist heel intens en onprettig, terwijl het volgens de vk een ideale bevalling was. Het is echt net hoe je er zelf in gaat denk ik, en niemand kan bepalen hoe jij het ervaart. Volg je eigen gevoel. Overigens hoef je die keuze echt niet nu al te maken, kan met 37 weken ook nog..
Bij mijn tweede zwangerschap wilde ik dus echt geen keizersnede meer, dus ik heb juist echt gevraagd of het vaginaal zou kunnen lukken. Spoedkeizersnede opnieuw leek me nog erger dan een geplande keizersnede maar überhaupt het idee keizersnede kreeg ik alweer helemaal de bibberen van. Mijn kansen waren erg goed omdat de spoedkeizersnede echt voor de baby was, had niets met mij te maken.
Ben uiteindelijk ingeleid omdat ik minder vruchtwater had en het was niet een hele ideale bevalling volgens de vk maar ik heb het zelf als heel mooi ervaren, heel blij dat het vaginaal gelukt is. Ik vond de napijn en herstel ook vele malen beter te doen.
Maar ik kom duidelijk uit een andere voorgeschiedenis. Ik vond de ks vreselijk, heb een naar herstel daarvan gehad, bv kwam niet goed op gang, heel veel nare gevoelens aan overgehouden. Een kennis is na haar geplande keizersnede vaginaal bevallen en vond die tweede bevalling juist heel intens en onprettig, terwijl het volgens de vk een ideale bevalling was. Het is echt net hoe je er zelf in gaat denk ik, en niemand kan bepalen hoe jij het ervaart. Volg je eigen gevoel. Overigens hoef je die keuze echt niet nu al te maken, kan met 37 weken ook nog..

woensdag 27 januari 2021 om 11:55
Dat is niet helemaal waar. De risicio's zijn klein, maar ze verschillen wel. Onderstaande kan je wellicht helpen een keuze te maken.LaParisienne schreef: ↑27-01-2021 10:16Het belang van dit kindje staat natuurlijk voorop. Maar de gyn zei dat er voor dit kind niet meer risicos zijn bij een vaginale bevalling of juist bij een ks.
https://www.keuzehulp.info/front-page/k ... eizersnede
Edit:
Ik zie net dat deze keuzehulpen tegenwoordig geld kosten. Dat was vorig jaar nog niet het geval. Heel jammer! Hoe dan ook; de kans op overlijden van de baby tijdens een VBAC is 3 1,3/1000. Voor een keizersnede is dat 0,5/1000. Zoals ik zei; de risico's zijn klein, maar ze zijn niet gelijk.
anoniem_400536 wijzigde dit bericht op 27-01-2021 13:41
25.80% gewijzigd
woensdag 27 januari 2021 om 12:05
Lastig he. Ik moet straks dezelfde keuze gaan maken. Ik ben nu 14 weken dus heb nog even de tijd, maar denk er wel over na.
1e was een spoed KS met 34 weken ivm pre eclampsie. Ivm bestaande hoge bloeddruk is de kans op herhaling van PE aanwezig.
Mijn voorkeur is vaginaal, maar de kans is groot er eerder ingegrepen gaat worden. Ik weet niet hoe het bij mij zit met inleiding. Ik heb wel eens gelezen dat bij vroeggeboorte de kans op complicaties met weeenopwekkers groter is, omdat er in een kleinere baarmoeder is gesneden, ik weet alleen niet bij hoe vroeg dat geldt. Ik heb pas rond 26 - 30 weken dat gesprek volgens mij.
Als er weer complicaties zijn, neig ik toch weer naar een ks met minder spoed dan de vorige keer..
(ingeleid bij 34 weken, maar mijn toestand werd kritiek, dus spoed KS en IC opname)
1e was een spoed KS met 34 weken ivm pre eclampsie. Ivm bestaande hoge bloeddruk is de kans op herhaling van PE aanwezig.
Mijn voorkeur is vaginaal, maar de kans is groot er eerder ingegrepen gaat worden. Ik weet niet hoe het bij mij zit met inleiding. Ik heb wel eens gelezen dat bij vroeggeboorte de kans op complicaties met weeenopwekkers groter is, omdat er in een kleinere baarmoeder is gesneden, ik weet alleen niet bij hoe vroeg dat geldt. Ik heb pas rond 26 - 30 weken dat gesprek volgens mij.
Als er weer complicaties zijn, neig ik toch weer naar een ks met minder spoed dan de vorige keer..
(ingeleid bij 34 weken, maar mijn toestand werd kritiek, dus spoed KS en IC opname)
woensdag 27 januari 2021 om 12:16
To hebben ze bij jouw geen analyse gemaakt.
Want dan rekenen ze uit hoeveel kans je hebt op een normale bevalling, een bevalling die ingeleid moet worden enz.
Ik heb dit wel gekregen ( toen alle artsen er nog vanuit gingen dat ze de oorzaak van alle ellende van de vorige keer onder controle hadden)
En daar kwam gewoon in % uit dat de kans heel klein is dat ik een natuurlijke bevalling krijg. En opgewekt was ook maar net over de 50 % dat ik het zelf zou kunnen afmaken.
Waardoor de keus voor een kz voor mij toen al logisch was.
Want dan rekenen ze uit hoeveel kans je hebt op een normale bevalling, een bevalling die ingeleid moet worden enz.
Ik heb dit wel gekregen ( toen alle artsen er nog vanuit gingen dat ze de oorzaak van alle ellende van de vorige keer onder controle hadden)
En daar kwam gewoon in % uit dat de kans heel klein is dat ik een natuurlijke bevalling krijg. En opgewekt was ook maar net over de 50 % dat ik het zelf zou kunnen afmaken.
Waardoor de keus voor een kz voor mij toen al logisch was.
woensdag 27 januari 2021 om 12:29
Omdat ik gewoon het risico niet wilde lopen dat ik met spoed naar ok moest. Kans was heel klein maar toch. Eerste keizersnede (gepland ook) was mij goed bevallen, snel herstel gehad en weinig pijn. En ik moet ook eerlijk zeggen dat ik er nooit moeite mee heb gehad dat ik niet vaginaal ben bevallen. Eerste kindje lag tot 36 weken goed, was al ingedaald maar lag nog niet vast. Bij controle van 36 weken lag ie in stuit, toen moest ik heel snel schakelen qua opties die ik kon doen (wel of geen draaipoging en stuitbevalling of keizersnede) dat wilde ik deze keer niet meer. Wilde gewoon rustig naar de geboorte toe leven. Nu kwam de tweede bijna een week eerder dus het was alsnog schakelen. En de tweede zwangerschap was gewoon een stuk zwaarder door familie omstandigheden, ik was rond de kerst uitgerekend, ik vond het fijn om dat beetje zekerheid te hebben in hoeverre dat kon.diamantje123 schreef: ↑27-01-2021 09:05Mag ik vragen waarom je voor een geplande KS hebt gekozen ? Ik heb ook dat gesprek met 24 weken, ben nu 20 weken.
Ik had gelukkig een verloskundige en gynaecoloog die volledig achter mijn besluit stonden.
Gewoon doen waar jij je goed bij voelt, keuze hoefde ik pas met 34/36 weken te maken. Ze plannen alles toch pas heel laat in ivm corona.

woensdag 27 januari 2021 om 12:45
Dat cijfer van VBAC klopt bij mijn weten niet. Dat kan je niet zo scherp stellen, is afhankelijk van meerdere factoren zoals aantal keizersneden in gescheidenis, de reden voor die keizersneden, de bevalling (inleiding of niet bijvoorbeeld) etc.K0koro schreef: ↑27-01-2021 11:55Dat is niet helemaal waar. De risicio's zijn klein, maar ze verschillen wel. Onderstaande kan je wellicht helpen een keuze te maken.
Edit:
Ik zie net dat deze keuzehulpen tegenwoordig geld kosten. Dat was vorig jaar nog niet het geval. Heel jammer! Hoe dan ook; de kans op overlijden van de baby tijdens een VBAC is 3/1000. Voor een keizersnede is dat 0,5/1000. Zoals ik zei; de risico's zijn klein, maar ze zijn niet gelijk.
Verder is het denk ik goed om bij cijfers er bij stil te staan dat het gaat om risico op X bij Y aantal vrouwen op een groep van 1000. Dat zegt nog niet direct iets over het individuele risico. Daarom kan het bij TO zijn dat voor degene die je quote de risico’s inderdaad niet groter/kleiner zijn bij vbac of 2e keizersnede. Ze heeft het ook specifiek over haar kind. Je kunt zo’n algemene statistic niet op een individuele casus plakken.
woensdag 27 januari 2021 om 13:09
Keuzehulp is gratis, heb in mijn vorige post een link geplaatstK0koro schreef: ↑27-01-2021 11:55Dat is niet helemaal waar. De risicio's zijn klein, maar ze verschillen wel. Onderstaande kan je wellicht helpen een keuze te maken.
Edit:
Ik zie net dat deze keuzehulpen tegenwoordig geld kosten. Dat was vorig jaar nog niet het geval. Heel jammer! Hoe dan ook; de kans op overlijden van de baby tijdens een VBAC is 3/1000. Voor een keizersnede is dat 0,5/1000. Zoals ik zei; de risico's zijn klein, maar ze zijn niet gelijk.

woensdag 27 januari 2021 om 13:14
Ik lees mee.
1e dochter vaginaal, ingeleid met 41 weken na 72 uur gebroken vliezen en geen weeën. Hele fijne bevalling. 3508 gram en 50 cm.
2e dochter spoedsectio met 41+4 (ingeleid want ze kwam maar niet, vliezen gebroken daarna infuus) omdat ze bij 5 centimeter haar schouder in het geboortekanaal had gedraaid. Bleek ook een flinke tante van ruim 4300 gram en 56 cm.
Hoop zo, bij een eventuele derde kindje vaginaal te mogen bevallen. Keizersnede herstel ging vreselijk en dan gaf ik nog niet eens borstvoeding.
1e dochter vaginaal, ingeleid met 41 weken na 72 uur gebroken vliezen en geen weeën. Hele fijne bevalling. 3508 gram en 50 cm.
2e dochter spoedsectio met 41+4 (ingeleid want ze kwam maar niet, vliezen gebroken daarna infuus) omdat ze bij 5 centimeter haar schouder in het geboortekanaal had gedraaid. Bleek ook een flinke tante van ruim 4300 gram en 56 cm.
Hoop zo, bij een eventuele derde kindje vaginaal te mogen bevallen. Keizersnede herstel ging vreselijk en dan gaf ik nog niet eens borstvoeding.

woensdag 27 januari 2021 om 13:30
Je mag altijd zelf beslissen. Ook als er geadviseerd wordt iets te doen (inleiden, KS etc), je kiest uiteindelijk zelf. Bij interventies (zoals KS, inleiden etc) en monitoring is het de bedoeling dat je arts uitlegt waarom zij dit willen/ adviseren en of dit evidence based is.ClaireSophie schreef: ↑27-01-2021 13:14Hoop zo, bij een eventuele derde kindje vaginaal te mogen bevallen. Keizersnede herstel ging vreselijk en dan gaf ik nog niet eens borstvoeding.

woensdag 27 januari 2021 om 13:31
Oh he, bijzonder dan dat ik het bericht krijg om te betalen. Misschien kom ik er te vaak

Edit: Heb even teruggescrold. Jouw link leidt tot een PDF. Handig! Heb hem direct even opgeslagen.
anoniem_400536 wijzigde dit bericht op 27-01-2021 13:36
17.94% gewijzigd

woensdag 27 januari 2021 om 13:32
Tuurlijk verschilt dit per persoon. Statistieken zeggen weinig over het individu, dat snap ik ook wel. Maar dat de gyn zegt dat de risico's precies gelijk zijn, is gewoon niet waar. Als je alles op de grote hoop gaat gooien (herstel, risico's moeder, risico's baby etc.) dan levelt het inderdaad meer uit, en om die reden krijg je ook gewoon de keuze.Sága schreef: ↑27-01-2021 12:45Dat cijfer van VBAC klopt bij mijn weten niet. Dat kan je niet zo scherp stellen, is afhankelijk van meerdere factoren zoals aantal keizersneden in gescheidenis, de reden voor die keizersneden, de bevalling (inleiding of niet bijvoorbeeld) etc.
Verder is het denk ik goed om bij cijfers er bij stil te staan dat het gaat om risico op X bij Y aantal vrouwen op een groep van 1000. Dat zegt nog niet direct iets over het individuele risico. Daarom kan het bij TO zijn dat voor degene die je quote de risico’s inderdaad niet groter/kleiner zijn bij vbac of 2e keizersnede. Ze heeft het ook specifiek over haar kind. Je kunt zo’n algemene statistic niet op een individuele casus plakken.
anoniem_400536 wijzigde dit bericht op 27-01-2021 13:38
8.26% gewijzigd

woensdag 27 januari 2021 om 13:36
Sága schreef: ↑27-01-2021 13:30Je mag altijd zelf beslissen. Ook als er geadviseerd wordt iets te doen (inleiden, KS etc), je kiest uiteindelijk zelf. Bij interventies (zoals KS, inleiden etc) en monitoring is het de bedoeling dat je arts uitlegt waarom zij dit willen/ adviseren en of dit evidence based is.
Dank! Good to know!
woensdag 27 januari 2021 om 17:30
Mwoah dat kun je ook de andere kant op redeneren hè. Kans dat je baby doodgaat (cijfer klopt overigens wel) van 0.0013. Da’s een erg kleine kans. Totdat jouw baby net die ene baby is. Dan heb je geen zak aan ‘maar de kans was zo klein’.Sága schreef: ↑27-01-2021 12:45Dat cijfer van VBAC klopt bij mijn weten niet. Dat kan je niet zo scherp stellen, is afhankelijk van meerdere factoren zoals aantal keizersneden in gescheidenis, de reden voor die keizersneden, de bevalling (inleiding of niet bijvoorbeeld) etc.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je een VBAC niet zou moeten doen. Maar het is goed om de cijfers te kennen en te denken over wat voor jou een aanvaardbaar risico is. Want het gaat inderdaad niet om de kans, maar wél om het risico.
Risico = kans x impact. En daarom zal het aanvaardbare risico voor iedereen anders liggen.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

woensdag 27 januari 2021 om 21:15
Klopt het is een risico, maar het wordt vaak zo niet in perspectief gebracht. In de zin van dat over bepaalde risico's voorgelicht wordt en over andere risico's niet. Ik geloof niet dat er gecounseld wordt op inleiden en de risico's van vliezen breken bijvoorbeeld, terwijl daar bepaalde risico's op bijv een navelstreng prolaps hoger liggen. Het is goed om te bedenken welke risico's aanvaardbaar zijn, maar ook om je te realiseren dat risico's relatief zijn.lux- schreef: ↑27-01-2021 17:30Mwoah dat kun je ook de andere kant op redeneren hè. Kans dat je baby doodgaat (cijfer klopt overigens wel) van 0.0013. Da’s een erg kleine kans. Totdat jouw baby net die ene baby is. Dan heb je geen zak aan ‘maar de kans was zo klein’.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je een VBAC niet zou moeten doen. Maar het is goed om de cijfers te kennen en te denken over wat voor jou een aanvaardbaar risico is. Want het gaat inderdaad niet om de kans, maar wél om het risico.
Risico = kans x impact. En daarom zal het aanvaardbare risico voor iedereen anders liggen.
woensdag 27 januari 2021 om 22:02
Onzin. Als het hoofd niet vast zit in het bekken breken ze de vliezen uberhaupt niet, te gevaarlijk.Sága schreef: ↑27-01-2021 21:15Klopt het is een risico, maar het wordt vaak zo niet in perspectief gebracht. In de zin van dat over bepaalde risico's voorgelicht wordt en over andere risico's niet. Ik geloof niet dat er gecounseld wordt op inleiden en de risico's van vliezen breken bijvoorbeeld, terwijl daar bepaalde risico's op bijv een navelstreng prolaps hoger liggen. Het is goed om te bedenken welke risico's aanvaardbaar zijn, maar ook om je te realiseren dat risico's relatief zijn.
Verder ben ik keurig gecounseld op de voor- en nadelen van inleiden. Kreeg zelfs nog een folder mee waar alles netjes in stond. Maar over die vliezen had ik helemaal geen zeggenschap, daarvan zei de gyn: al ga je op je kop staan, veel te gevaarlijk nu. Doe ik niet. Punt.
Bovendien meet je nogal met 2 maten: de (hele kleine) kans op een navelstrengprolaps moet wel uitgebreid benoemd worden maar de (hele kleine) kans op een doodgeboren kindje bij VBAC is dan opeens maar weer casusafhankelijk. Dat slaat natuurlijk nergens op. Ten eerste is die prolaps ook casusafhankelijk en ten tweede moet je net zo goed de risico’s van de kunstgreep als van het natuurlijk beloop bespreken.
En daar komt nog eens bij dat het bij TO helemaal niet gaat om inleiden. Dat raadt haar gyn haar dus al af.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

woensdag 27 januari 2021 om 22:15
Dit is super off-topic aan het gaan, maar ik wil toch nog 1 keer reageren vanwege je stelligheid. Er wordt in veel ziekenhuizen amper of niet over gecounseld. En toevallig heb ik van dichtbij meegemaakt dat er wel vliezen werden gebroken met prolaps tot gevolg. De meeste prolapsen gebeuren bij een inleiding hè, niet bij vliezen die spontaan breken.lux- schreef: ↑27-01-2021 22:02Onzin. Als het hoofd niet vast zit in het bekken breken ze de vliezen uberhaupt niet, te gevaarlijk.
Verder ben ik keurig gecounseld op de voor- en nadelen van inleiden. Kreeg zelfs nog een folder mee waar alles netjes in stond. Maar over die vliezen had ik helemaal geen zeggenschap, daarvan zei de gyn: al ga je op je kop staan, veel te gevaarlijk nu. Doe ik niet. Punt.
woensdag 27 januari 2021 om 22:22
Lees de aanvulling die ik erbij gezet had nog even.Sága schreef: ↑27-01-2021 22:15Dit is super off-topic aan het gaan, maar ik wil toch nog 1 keer reageren vanwege je stelligheid. Er wordt in veel ziekenhuizen amper of niet over gecounseld. En toevallig heb ik van dichtbij meegemaakt dat er wel vliezen werden gebroken met prolaps tot gevolg. De meeste prolapsen gebeuren bij een inleiding hè, niet bij vliezen die spontaan breken.
En oké je hebt 1x meegemaakt dat er bij iemand een prolaps optrad en die is niet gecounseld en ‘dus’ wordt er in veel ziekenhuizen niet over gecounseld?
woensdag 27 januari 2021 om 22:36
Lux, maart 2019 zijn mijn vliezen gebroken (gelukkig door een alerte gyn) terwijl al drie dagen op rij het hoofdje niet vast in mijn bekken lag. Resultaat was een mega uitstorting van vruchtwater, een navelstreng prolaps en uiteindelijk een spoedsectio onder narcose.lux- schreef: ↑27-01-2021 22:02Onzin. Als het hoofd niet vast zit in het bekken breken ze de vliezen uberhaupt niet, te gevaarlijk.
Bovendien meet je nogal met 2 maten: de (hele kleine) kans op een navelstrengprolaps moet wel uitgebreid benoemd worden maar de (hele kleine) kans op een doodgeboren kindje bij VBAC is dan opeens maar weer casusafhankelijk. Dat slaat natuurlijk nergens op. Ten eerste is die prolaps ook casusafhankelijk en ten tweede moet je net zo goed de risico’s van de kunstgreep als van het natuurlijk beloop bespreken.
En daar komt nog eens bij dat het bij TO helemaal niet gaat om inleiden. Dat raadt haar gyn haar dus al af.
Er was geen spoed om de vliezen te breken. Ik had licht verhoogde bloeddruk en het was rustig op de afdeling. Toch moesten per se die vliezen gebroken en ging het dus mis.
woensdag 27 januari 2021 om 22:37
20 weken zwanger hier. Binnenkort ook gesprekje met gynaecoloog.
Eerste zwangerschap eindigde in spoed keizersnede na 26 uur ivm niet vorderende ontsluiting.
Niet echt een reden gevonden maar ik gok smal bekken. Ik ben ook klein van stuk... helpt ook niet mee.
Spoed keizersnede niet als naar ervaren, vond het allemaal prima verlopen.
Herstel heftig maar goed te doen.
Neig nu heel sterk naar een geplande keizersnede en dan het liefst een gentle sectio... heb dan sowieso meer rust in mijn hoofd!
Eerste zwangerschap eindigde in spoed keizersnede na 26 uur ivm niet vorderende ontsluiting.
Niet echt een reden gevonden maar ik gok smal bekken. Ik ben ook klein van stuk... helpt ook niet mee.
Spoed keizersnede niet als naar ervaren, vond het allemaal prima verlopen.
Herstel heftig maar goed te doen.
Neig nu heel sterk naar een geplande keizersnede en dan het liefst een gentle sectio... heb dan sowieso meer rust in mijn hoofd!

woensdag 27 januari 2021 om 22:44
Dat zeg ik niet; ik weet dat er in veel ziekenhuizen niet gecounseld wordt. Een naaste van me heeft beroepshalve met dit onderwerp te maken.
Dat staat los van die prolaps ervaring, dat noem ik omdat je het zo stellig zegt. Dat er bij hoofd beweeglijk boven bekken wel vliezen worden gebroken bij inleiding kan je overigens gewoon in het protocol terugvinden zelfs zie ik net. Ik noemde dit als voorbeeld, omdat ik vind dat er vaak erg eenzijdig gecounseld wordt. Tuurlijk is een navelstrengprolaps ook casusafhankelijk.
We zijn het niet eens, prima. Ik stop met off-topic.
woensdag 27 januari 2021 om 22:52
Ik ben zelf arts en ik kan je verzekeren dat als we niet counselen dat we dan gewoon een tuchtzaak kunnen krijgen. Dus als alle gynaecologen standaard niet counselen volgens jouw naaste dan denk ik dat we binnenkort geen gynaecologen meer hebben. Je bent verplicht als arts om de risico’s van een ingreep of behandeling te bespreken. Altijd.Sága schreef: ↑27-01-2021 22:44Dat zeg ik niet; ik weet dat er in veel ziekenhuizen niet gecounseld wordt. Een naaste van me heeft beroepshalve met dit onderwerp te maken.
Dat staat los van die prolaps ervaring, dat noem ik omdat je het zo stellig zegt. Dat er bij hoofd beweeglijk boven bekken wel vliezen worden gebroken bij inleiding kan je overigens gewoon in het protocol terugvinden zelfs zie ik net. Ik noemde dit als voorbeeld, omdat ik vind dat er vaak erg eenzijdig gecounseld wordt. Tuurlijk is een navelstrengprolaps ook casusafhankelijk.
We zijn het niet eens, prima. Ik stop met off-topic.
woensdag 27 januari 2021 om 22:57
Ik ben 2x ingeleid en 2x heb ik geen praatje over de risico's gehad. Voor mijn gevoel werd/wordt er gewoon verwacht dat je meegaat in de stroom der dingen.lux- schreef: ↑27-01-2021 22:52Ik ben zelf arts en ik kan je verzekeren dat als we niet counselen dat we dan gewoon een tuchtzaak kunnen krijgen. Dus als alle gynaecologen standaard niet counselen volgens jouw naaste dan denk ik dat we binnenkort geen gynaecologen meer hebben. Je bent verplicht als arts om de risico’s van een ingreep of behandeling te bespreken. Altijd.
Een eventuele derde zou daarom bij voorkeur een geplande ks in een ander ziekenhuis worden.
woensdag 27 januari 2021 om 23:03
Wat een nare ervaring voor jou. Heb je (naderhand) besproken waarom ze het toch hebben gedaan?shala91 schreef: ↑27-01-2021 22:36Lux, maart 2019 zijn mijn vliezen gebroken (gelukkig door een alerte gyn) terwijl al drie dagen op rij het hoofdje niet vast in mijn bekken lag. Resultaat was een mega uitstorting van vruchtwater, een navelstreng prolaps en uiteindelijk een spoedsectio onder narcose.
Er was geen spoed om de vliezen te breken. Ik had licht verhoogde bloeddruk en het was rustig op de afdeling. Toch moesten per se die vliezen gebroken en ging het dus mis.
Ik zou dat als ik jou was iig wel graag willen weten.
woensdag 27 januari 2021 om 23:09
Dan zou ik daar een klacht over indienen. Ik geloof oprecht dat ik nooit in mijn gehele opleiding een consult heb bijgewoond waarbij niet besproken werd wat de risico’s en/of bijwerkingen van het voorstel van de arts waren. En dat mag ook gewoon niet. Punt. Zelf bespreek ik ook echt altijd wat een patiënt kan verwachten van een ingreep/behandeling.
Zo zal een chirurg je altijd wijzen op het risico op nabloeding, infectie en trombose. En vertelt de huisarts je als het goed is dat je van je antibioticumkuur maagdarmklachten kunt krijgen. En je gynaecoloog dat je door inleiden meer kans hebt op kunstgrepen, langdurige bevalling en hyperstimulatie.
Echt dat is zo standaard. Als een arts dat niet doet dan doet hij/zij dat echt fout.