Bevallen na eerdere keizersnede

27-01-2021 08:47 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ik ben 1,5 jaar geleden bevallen via een spoedkeizersnede. Ik werd ingeleid middels ballon maar na 3 dagen was ie er nog niet uit en de ontsluiting schoot niet op. Toen ze mn vliezen braken kreeg ik een bloeding. Bleek dat mijn placenta voor de uitgang zat, dus ik kreeg een spoed keizersnede.

Ik kijk goed terug op die bevalling, ben snel hersteld van de keizersnede en heb er nu 0,0 last meer van.

Over 8 weken ben ik weer uitgerekend van de 2e. Ik heb nu de keuze voor een vaginale bevalling te gaan of een geplande keizersnede. Mijn gynaecoloog adviseert een vaginale bevalling, alleen heb ik grote kans op pre-eclampsie en ik mag blijkbaar niet meer op de normale manier ingeleid worden (via ballon of weeenopwekkers) dus dan wordt het sowieso een keizersnede. Kans is denk ik 80-20. Bloeddruk is nu al wat aan het stijgen ook (wordt goed in de gaten gehouden). Maar stel, het gebeurt niet, dan heb ik dus een keuze. Mijn gevoel zegt: gewoon een keizersnede, ik weet hoe het in zn werk gaat, ik kan me er vast op voorbereiden, kans is groot dat het sowieso een ks wordt enz. Wij hebben alleen de wens voor eventueel 3 of 4 kindjes mocht het ons gegund zijn. Is dat mogelijk middels allemaal keizersnedes?

Bedankt!
Stacey86 schreef:
28-01-2021 13:05
Ik heb 3 kindjes en bij de oudste 2 beide een spoedkeizersnede gehad. De oudste lag in stuit de tweede stak bij 6 centimeter zijn arm naar buiten. Bij de derde wilde ik dolgraag vaginaal bevallen. Het liefst thuis in bad. Heel veel gesprekken gehad met de gynaecoloog en uiteindelijk met toestemming van de gynaecoloog in het ziekenhuis vaginaal bevallen. Zonder poespas thuis was gezien de risico's op een zwakke plek in de baarmoeder niet handig. Maar ik ben bevallen zonder inleiding infuus ctg of wat dan ook. Samen met een Doula. En ik zou het zo weer doen. Dan ook wel in het ziekenhuis want zeker mij. Tweede kindje had een thuisbevalling niet overleefd. Maar praat met de gynaecoloog en laat je goed voorlichten. Maar het is en blijft jou keuze. Het herstel na vaginaal is wel echt super veel sneller.
Als alles goed gaat, maar die garantie heb je nu eenmaal niet.Garanties heb je nooit maar risico's mijden kan best fijn zijn

Voor mij is het belangrijk dat mijn baby bij mij blijft en niet dat we elkaar pas op de afdeling weer zien.
Dus vaginaal proberen, na een bevalling van 4/5 dagen die eindigde met een spoedkeizersnede is voor mij niet erg aantrekkelijk. Wetende dat mijn bekken ook.nog aan de smalle kant is en wij grote baby's maken.
Stacey86 schreef:
28-01-2021 13:05
Ik heb 3 kindjes en bij de oudste 2 beide een spoedkeizersnede gehad. De oudste lag in stuit de tweede stak bij 6 centimeter zijn arm naar buiten. Bij de derde wilde ik dolgraag vaginaal bevallen. Het liefst thuis in bad. Heel veel gesprekken gehad met de gynaecoloog en uiteindelijk met toestemming van de gynaecoloog in het ziekenhuis vaginaal bevallen. Zonder poespas thuis was gezien de risico's op een zwakke plek in de baarmoeder niet handig. Maar ik ben bevallen zonder inleiding infuus ctg of wat dan ook. Samen met een Doula. En ik zou het zo weer doen. Dan ook wel in het ziekenhuis want zeker mij. Tweede kindje had een thuisbevalling niet overleefd. Maar praat met de gynaecoloog en laat je goed voorlichten. Maar het is en blijft jou keuze. Het herstel na vaginaal is wel echt super veel sneller.
Mag ik je een pb sturen?
lux- schreef:
28-01-2021 10:10
Juist. Precies dat.

Nogmaals, het gaat niet over dingen als vocht toedienen als logisch gevolg van een eerder afgesproken medische handeling. Maar goed, je wil het niet horen en het is off topic dus ik hou er over op.
ardni schreef:
28-01-2021 12:53
Dat is wel naar.Het enige waar ik wat op aan te merken heb is de overdracht van VK naar gynaecoloog.

Na overdracht kreeg ik elke 2 weken een echo en dat hoor ik ook van andere dames. Daarnaast was er ruimte voor vragen .
.Ik heb beide gynaecologen opgezocht op zorgkaart.nl om de ervaringen van anderen ook te lezen.
Gelukkig bij een eventuele 2e gewoon begeleiding in het ziekenhuis, er is nog wel meer mis gegaan. Maar begeleiding nu is vele malen beter, zelfs met zwanger worde.
ardni schreef:
28-01-2021 13:24
Als alles goed gaat, maar die garantie heb je nu eenmaal niet.Garanties heb je nooit maar risico's mijden kan best fijn zijn

Voor mij is het belangrijk dat mijn baby bij mij blijft en niet dat we elkaar pas op de afdeling weer zien.
Dus vaginaal proberen, na een bevalling van 4/5 dagen die eindigde met een spoedkeizersnede is voor mij niet erg aantrekkelijk. Wetende dat mijn bekken ook.nog aan de smalle kant is en wij grote baby's maken.
Dat is bij mij dus ook een overweging. Mijn ZH doet volledig aan rooming-in, heeft ook alle voorzieningen voor een couveuse kindje op de kraamsuite, maar omdat ik zelf niet stabiliseerde eindigde ik alsnog zonder baby, op de IC. Heeft een halve dag geduurd voordat ik haar terugzag. Is dat weer een reële kans, dan liever een geplande ks.
Janeway103 schreef:
28-01-2021 14:18
Dat is bij mij dus ook een overweging. Mijn ZH doet volledig aan rooming-in, heeft ook alle voorzieningen voor een couveuse kindje op de kraamsuite, maar omdat ik zelf niet stabiliseerde eindigde ik alsnog zonder baby, op de IC. Heeft een halve dag geduurd voordat ik haar terugzag. Is dat weer een reële kans, dan liever een geplande ks.
Dat moment krijg je gewoon nooit meer terug, helaas. Natuurlijk ben je blij dat de baby gezond is en dat jij er goed bovenop bent gekomen, gevoelsmatig is dat gewoon een bijzonder moment dat je gemist hebt.

Dat begrijp ik ,maar de factor IC maakt het wel extra heftig wat een achtbaan.

Het gesprek aan gaan over jouw persoonlijke kans maar het moet ook gewoon goed voelen. Niet dat je tijdens de laatste dagen zorgen hebt dat is ook niet goed.
ardni schreef:
28-01-2021 13:24

Ook met een geplande keizersnede heb je die garantie niet! Mijn vliezen braken eerder en in de avonden en weekenden hebben de meeste ziekenhuizen de recovery afdeling gesloten. Ik heb uiteindelijk wel grotendeels de gentle sectio gehad, kindje echt een tijd bij me gehad op ok, maar omdat recovery dicht was moest ik naar IC. Wel een hele lieve anesthesist die ervoor zorgde dat ik na ongeveer een kwartier weer terug mocht naar de afdeling! De kans is klein dat het gebeurd, maar het kan wel!
Ik had hier zelf nooit echt bij stil gestaan, heb t achteraf niet als vervelend ervaren gelukkig
NM1717 schreef:
28-01-2021 18:21
Ook met een geplande keizersnede heb je die garantie niet! Mijn vliezen braken eerder en in de avonden en weekenden hebben de meeste ziekenhuizen de recovery afdeling gesloten. Ik heb uiteindelijk wel grotendeels de gentle sectio gehad, kindje echt een tijd bij me gehad op ok, maar omdat recovery dicht was moest ik naar IC. Wel een hele lieve anesthesist die ervoor zorgde dat ik na ongeveer een kwartier weer terug mocht naar de afdeling! De kans is klein dat het gebeurd, maar het kan wel!
Ik had hier zelf nooit echt bij stil gestaan, heb t achteraf niet als vervelend ervaren gelukkig
Klopt maar dat wordt van te voren duidelijk met je doorgenomen.

In de avond en nacht is het afwijkend en als je bevalling gewoon op gang komt ook. Garanties heb je nooit, maar je kunt in ieder geval ergens naar streven meer kun je niet doen.
Ik ben na m'n spoedks ook op de IC gekomen, maar heb m'n baby al die tijd bij me op de borst gehad!
Sága schreef:
28-01-2021 13:28
Mag ik je een pb sturen?
Ja hoor
Stacey86 schreef:
28-01-2021 22:43
Ja hoor
Gedaan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven