Samenwonen?

zondag 31 januari 2021 om 10:41
Hi,
Even een korte situatieschets.
Latrelatie, inmiddels 3 jaar
Beide 40+
Ik heb geen kinderen, hij 2 volwassen zoons.
Hij eigen huis, ik huurhuis.
Beide goede baan
We willen gaan samenwonen maar komen er niet uit....
Wat wil hij wel?
Dat ik de helft van de vaste lasten mee betaal.
Hij wil zijn kinderen laten bepalen (ook na 10+ jaar) of en hoe lang ik mag blijven wonen als hij overlijdt.
Hij wil dat ik zo snel mogelijk vertrek mocht de relatie eindigen.
Wat wil hij niet?
Zaken goed en notarieel vastleggen i.v.m. overlijden/uit elkaar.
Geen huis samen kopen, ook niet als hij elders een ander huis wil kopen. In alle gevallen gaat alles alleen op zijn naam. We bouwen samen niets op.
Ik mag bij hem intrekken en de helft van de vaste lasten meebetalen.
Wat wil ik
Samenwonen
Samen een huis kopen
Zaken goed vastleggen
Samen een toekomst opbouwen.
Ik vind het nogal niet wat en het knaagt enorm aan mij. Daarnaast heb ik wel meer dan voldoende spaargeld maar geen eigen vermogen uit een huis en daardoor ben ik in zijn ogen financieel ongelijkwaardig....
Ik ben iemand die liefde en financiën prima kan scheiden maar op deze manier ja zeggen tegen samenwonen voelt voor mij alsof er weinig liefde van zijn kant is. Hij heeft de volledige controle over alles en ik.... ik moet zorgen dat ik altijd iets achter de hand heb mocht het misgaan of mocht hij overlijden.
Is dat een goede basis voor een duurzame relatie... ik vraag het mij af?
Even een korte situatieschets.
Latrelatie, inmiddels 3 jaar
Beide 40+
Ik heb geen kinderen, hij 2 volwassen zoons.
Hij eigen huis, ik huurhuis.
Beide goede baan
We willen gaan samenwonen maar komen er niet uit....
Wat wil hij wel?
Dat ik de helft van de vaste lasten mee betaal.
Hij wil zijn kinderen laten bepalen (ook na 10+ jaar) of en hoe lang ik mag blijven wonen als hij overlijdt.
Hij wil dat ik zo snel mogelijk vertrek mocht de relatie eindigen.
Wat wil hij niet?
Zaken goed en notarieel vastleggen i.v.m. overlijden/uit elkaar.
Geen huis samen kopen, ook niet als hij elders een ander huis wil kopen. In alle gevallen gaat alles alleen op zijn naam. We bouwen samen niets op.
Ik mag bij hem intrekken en de helft van de vaste lasten meebetalen.
Wat wil ik
Samenwonen
Samen een huis kopen
Zaken goed vastleggen
Samen een toekomst opbouwen.
Ik vind het nogal niet wat en het knaagt enorm aan mij. Daarnaast heb ik wel meer dan voldoende spaargeld maar geen eigen vermogen uit een huis en daardoor ben ik in zijn ogen financieel ongelijkwaardig....
Ik ben iemand die liefde en financiën prima kan scheiden maar op deze manier ja zeggen tegen samenwonen voelt voor mij alsof er weinig liefde van zijn kant is. Hij heeft de volledige controle over alles en ik.... ik moet zorgen dat ik altijd iets achter de hand heb mocht het misgaan of mocht hij overlijden.
Is dat een goede basis voor een duurzame relatie... ik vraag het mij af?

zondag 31 januari 2021 om 13:58
Als ik zo lees van je opschijft zou ik zeggen blijf vooral latten.
Blijf onafhankelijk van hem.
Bepaald hij alles hoe het wel en niet moet? Als hij van je houd zou hij ook water bij de wijn moeten doen en samen een oplossing zoeken.
Jullie relatie klinkt niet gelijkwaardig.
Jij mag mee betalen maar verder geen rechten. Nou lekker dan
Blijf onafhankelijk van hem.
Bepaald hij alles hoe het wel en niet moet? Als hij van je houd zou hij ook water bij de wijn moeten doen en samen een oplossing zoeken.
Jullie relatie klinkt niet gelijkwaardig.
Jij mag mee betalen maar verder geen rechten. Nou lekker dan
05-2019 wijzigde dit bericht op 31-01-2021 14:01
56.22% gewijzigd
Blijf in jezelf geloven !
zondag 31 januari 2021 om 13:59
Samenwonen klinkt echt als een slecht idee. Eigenlijk klinkt deze man ook helemaal niet leuk om een relatie mee te hebben. Heel egoïstisch. Wil vooral voor zichzelf alles goed geregeld hebben.
(en natuurlijk nooit meebetalen aan de hypotheek als je daarmee niets opbouwt! Alleen meebetalen aan de rente, gas/water/licht, boodschappen etc.)
(en natuurlijk nooit meebetalen aan de hypotheek als je daarmee niets opbouwt! Alleen meebetalen aan de rente, gas/water/licht, boodschappen etc.)

zondag 31 januari 2021 om 14:01
Dit zou mijn vermoeden ook zijn.
Deze man klinkt niet leuk.
Blijf in jezelf geloven !
zondag 31 januari 2021 om 14:04
Ergens snap ik deze man wel. Heeft vermogen opgebouwd die hij graag aan kinderen en niet aan nieuwe partner wil nalaten. Samen een huis kopen is dan ook lastig om op een goede manier te regelen voor alle betrokken partijen. Mocht hij komen te overlijden zit zijn geld in jouw stenen en moet het huis verkocht worden om zijn kinderen te betalen.
Als je graag wil samenwonen, dan is jn zijn huis waarschijnlijk de enige mogelijkheid. Hij zal zijn woning niet verkopen om in een huurwoning te gaan wonen. Meebetalen aan de kisten lijkt me niet meer dan normaal. Maar meebetalen aan aflossing en groot onderhoud zou ik dan niet zo snel doen.
Als je graag wil samenwonen, dan is jn zijn huis waarschijnlijk de enige mogelijkheid. Hij zal zijn woning niet verkopen om in een huurwoning te gaan wonen. Meebetalen aan de kisten lijkt me niet meer dan normaal. Maar meebetalen aan aflossing en groot onderhoud zou ik dan niet zo snel doen.

zondag 31 januari 2021 om 14:06
TO, hij wil een neukbare inwonende huurder/schoonmaakster. Je bent gek wanneer je voor deze man je huurhuis op zegt, dan zit je gevangen bij iemand die je elk moment op straat kan gooien zonder dat je naar een eigen plek kan. Sterker nog zelfs zijn kinderen hebben toestemming om jou elk moment op straat te gooien.
Heb je een nogal masochistische inslag ofzo?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zondag 31 januari 2021 om 14:08
Ik zeg ook niet dat je bij de notaris moet regelen dat alles naar haar gaat. Wel een soort van compromis ipv dit. Indien zij bijv haar spaargeld investeert dan kunnen ze toch afspraken maken over uit elkaar gaan en de erfenis.Nanouk schreef: ↑31-01-2021 14:04Ergens snap ik deze man wel. Heeft vermogen opgebouwd die hij graag aan kinderen en niet aan nieuwe partner wil nalaten. Samen een huis kopen is dan ook lastig om op een goede manier te regelen voor alle betrokken partijen. Mocht hij komen te overlijden zit zijn geld in jouw stenen en moet het huis verkocht worden om zijn kinderen te betalen.
Via gezamelijke financiele doelen kun je eerlijke afspraken maken waar je allebei wat aan hebt. Je kunt ook een overlijdensrisicoverzekering afsluiten zodat er wel geld naar de kinderen gaat, maar niet perse het huis.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

zondag 31 januari 2021 om 14:12
Je kunt ook het recht van eerste koop vast stellen. Dat je het huis overkoopt van de kinderen, in ruil dus voor geld.viva-amber schreef: ↑31-01-2021 14:08Ik zeg ook niet dat je bij de notaris moet regelen dat alles naar haar gaat. Wel een soort van compromis ipv dit. Indien zij bijv haar spaargeld investeert dan kunnen ze toch afspraken maken over uit elkaar gaan en de erfenis.
Via gezamelijke financiele doelen kun je eerlijke afspraken maken waar je allebei wat aan hebt. Je kunt ook een overlijdensrisicoverzekering afsluiten zodat er wel geld naar de kinderen gaat, maar niet perse het huis.
Er is zoveel mogelijk, maar daar heeft deze man totaal geen zin in.
Ik zou zelfs helemaal afknappen op deze man, of voor de rest van de tijd blijven latten.
zondag 31 januari 2021 om 14:14
Hij wil het zo regelen dat alle macht en al het voordeel bij hem ligt. Jij hebt geen rechten als het huis alleen op zijn naam staat, maar je lost zo wel zijn hypotheekschuld af. Als je vervolgens uit elkaar gaat of hij overlijdt, sta je met lege handen en heb je geen dak boven je hoofd. Ik zou hier nooit mee akkoord gaan, en ook even nadenken of je hier überhaupt mee door wil gaan. Hij klinkt niet zo heel leuk eerlijk gezegd.

zondag 31 januari 2021 om 14:14
Tja een openingspost daar moet je het nu mee doen.Doreia* schreef: ↑31-01-2021 14:12Je kunt ook het recht van eerste koop vast stellen. Dat je het huis overkoopt van de kinderen, in ruil dus voor geld.
Er is zoveel mogelijk, maar daar heeft deze man totaal geen zin in.
Ik zou zelfs helemaal afknappen op deze man, of voor de rest van de tijd blijven latten.
Je weet niet wat er allemaal besproken is of waarom en waarom de reden is.
zondag 31 januari 2021 om 14:15
To,
Ik snap je wensenlijstje helemaal en zou hier ook voor gaan. Mijn vraag is ook waarom hij het zo wil (geen huis kopen samen)....
En vanuit zijn oogpunt: jullie kopen een huis op 2 inkomens, jij verbreekt de relatie. Hij kan niet in het huis blijven wonen (want te duur) en moet weer 'onderaan' beginnen. En geeft dus met samenwonen zoals jij het voorstelt zijn, zelf gecreëerde en overschatte, basis op.
Is dat wat ik schets iets wat hem eerder overkomen is?
Ik snap je wensenlijstje helemaal en zou hier ook voor gaan. Mijn vraag is ook waarom hij het zo wil (geen huis kopen samen)....
En vanuit zijn oogpunt: jullie kopen een huis op 2 inkomens, jij verbreekt de relatie. Hij kan niet in het huis blijven wonen (want te duur) en moet weer 'onderaan' beginnen. En geeft dus met samenwonen zoals jij het voorstelt zijn, zelf gecreëerde en overschatte, basis op.
Is dat wat ik schets iets wat hem eerder overkomen is?
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!

zondag 31 januari 2021 om 14:15
Overdrijven is ook een vak.viva-amber schreef: ↑31-01-2021 14:06TO, hij wil een neukbare inwonende huurder/schoonmaakster. Je bent gek wanneer je voor deze man je huurhuis op zegt, dan zit je gevangen bij iemand die je elk moment op straat kan gooien zonder dat je naar een eigen plek kan. Sterker nog zelfs zijn kinderen hebben toestemming om jou elk moment op straat te gooien.

zondag 31 januari 2021 om 14:19
Hmm ik vind het een lastige. Ik heb ervaring met een scheiding waarbij beide niet zelfstandig de hypotheek konden dragen en het huis met verlies verkocht moest worden. Niet voor herhaling vatbaar. Een huis waarvan we beide (huidige situatie) de lasten zouden kunnen betalen, moet worden afgestemd op mijn inkomen, terwijl mijn partner een dubbel zo hoge hypotheek zou kunnen krijgen.
Wij neigen er dus ook naar dat hij (t.z.t.) een huis alleen koopt. Ik moet dan op een andere manier zorgen dat ik kapitaal opbouw. Dat hij wil dat ik er bij relatiebreuk zo snel mogelijk uit ga, lijkt me alleen maar logisch. Dat zou je andersom ook willen.
Wij neigen er dus ook naar dat hij (t.z.t.) een huis alleen koopt. Ik moet dan op een andere manier zorgen dat ik kapitaal opbouw. Dat hij wil dat ik er bij relatiebreuk zo snel mogelijk uit ga, lijkt me alleen maar logisch. Dat zou je andersom ook willen.
zondag 31 januari 2021 om 14:24
En dat er na zijn overlijden ook niets is geregeld....KamilleT schreef: ↑31-01-2021 14:19Hmm ik vind het een lastige. Ik heb ervaring met een scheiding waarbij beide niet zelfstandig de hypotheek konden dragen en het huis met verlies verkocht moest worden. Niet voor herhaling vatbaar. Een huis waarvan we beide (huidige situatie) de lasten zouden kunnen betalen, moet worden afgestemd op mijn inkomen, terwijl mijn partner een dubbel zo hoge hypotheek zou kunnen krijgen.
Je hoeft geen heel duur huis te kopen. Wanneer een deel van de hypotheek is afbetaald en zij heeft spaargeld, dan kun je er juist bewust voor kiezen om samen van lage maandlasten te leven en om ieder kapitaal te bouwen en om betaalde zaken bij de notaris te regelen voor elkaar en zijn kinderen.
Waarom zou zij 50% van de lasten betalen wanneer ze minder rechten heeft dan een huurder?
Ik vind het helemaal niet logisch, ja voor hem is het logisch.
viva-amber wijzigde dit bericht op 31-01-2021 14:24
2.69% gewijzigd