Samenwonen?

31-01-2021 10:41 154 berichten
Hi,

Even een korte situatieschets.
Latrelatie, inmiddels 3 jaar
Beide 40+
Ik heb geen kinderen, hij 2 volwassen zoons.
Hij eigen huis, ik huurhuis.
Beide goede baan

We willen gaan samenwonen maar komen er niet uit....
Wat wil hij wel?
Dat ik de helft van de vaste lasten mee betaal.
Hij wil zijn kinderen laten bepalen (ook na 10+ jaar) of en hoe lang ik mag blijven wonen als hij overlijdt.
Hij wil dat ik zo snel mogelijk vertrek mocht de relatie eindigen.

Wat wil hij niet?
Zaken goed en notarieel vastleggen i.v.m. overlijden/uit elkaar.
Geen huis samen kopen, ook niet als hij elders een ander huis wil kopen. In alle gevallen gaat alles alleen op zijn naam. We bouwen samen niets op.
Ik mag bij hem intrekken en de helft van de vaste lasten meebetalen.

Wat wil ik
Samenwonen
Samen een huis kopen
Zaken goed vastleggen
Samen een toekomst opbouwen.

Ik vind het nogal niet wat en het knaagt enorm aan mij. Daarnaast heb ik wel meer dan voldoende spaargeld maar geen eigen vermogen uit een huis en daardoor ben ik in zijn ogen financieel ongelijkwaardig....
Ik ben iemand die liefde en financiën prima kan scheiden maar op deze manier ja zeggen tegen samenwonen voelt voor mij alsof er weinig liefde van zijn kant is. Hij heeft de volledige controle over alles en ik.... ik moet zorgen dat ik altijd iets achter de hand heb mocht het misgaan of mocht hij overlijden.
Is dat een goede basis voor een duurzame relatie... ik vraag het mij af?
Lillybit schreef:
31-01-2021 18:33
Ik zou blijven latten maar ben bang dat de liefde zodanig bekoeld is door zijn starre gedoe dat het het begin van het einde zou zijn.
het spookt aardig door mijn hoofd zullen we maar zeggen....
iones schreef:
31-01-2021 18:34
Dat ik de helft van de vaste lasten mee betaal.
Hij wil zijn kinderen laten bepalen (ook na 10+ jaar) of en hoe lang ik mag blijven wonen als hij overlijdt.
Hij wil dat ik zo snel mogelijk vertrek mocht de relatie eindigen.

Voor wat hoort wat. Als hij wil dat jij meebetaalt, dan moet daar iets tegenover staan. Dat jij ook iets opbouwt of zo.
En als je zo snel mogelijk vertrekt als de relatie eindigt, waarheen dan? Moet je dan in de auto gaan bivakkeren?

Ik vind het allemaal niet sympathiek klinken in jouw richting. Ik zou er mooi van af zien en ZELF een huis kopen als het kon of anders blijven huren.
Inderdaad... zeker in deze tijd van woningkrapte klinkt het allemaal simpel maar is het niet. Ach in Nederland laten ze je niet op straat staan heeft ooit gezegd...
Alle reacties Link kopieren
Sammie123 schreef:
31-01-2021 18:23
dat is een nette regeling... in dit geval moet ik zelf iets gaan bedenken, een voorstel was een huis kopen en dit verhuren en zodra t over is of hij overlijdt zou ik dan in mijn eigen koophuis kunnen. Eerlijk gezegd dat alles voelt gewoon niet goed...
Een huurder krijg je niet zomaar uit je koophuis. Ik zou daar heel voorzichtig mee zijn. Je bent je nu in bochten aan het wringen, omdat hij zo raar doet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Sammie123 schreef:
31-01-2021 18:36
Inderdaad... zeker in deze tijd van woningkrapte klinkt het allemaal simpel maar is het niet. Ach in Nederland laten ze je niet op straat staan heeft ooit gezegd...
Heeft hij dat gezegd?

Echt, ik denk dat je nu de ware aard te zien krijgt. En op welke plek je bij hem staat. Ook na zijn overlijden.

HIJ laat je dus gewoon wel op straat staan he? Hij geeft toestemming aan zijn volwassen kinderen om het huis, met jou erbij, te ontruimen zodra hij is overleden. Hij laat je dus na ZIJN einde met een doos op straat zetten. Zonder met zijn ogen te knipperen. De liefde gaat niet heel diep.
anoniem_6855df74c5ca1 wijzigde dit bericht op 31-01-2021 18:45
27.88% gewijzigd
Sammie123 schreef:
31-01-2021 18:30
Ik heb aangegeven dat hij niet moet denken dat wij ooit gaan samenwonen.....
Ik had na dit voorstel de relatie verbroken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Sammie123 schreef:
31-01-2021 18:33
3 jaar zijn we al onderweg....
ervaringen snap ik allemaal, ik wil ook geen geld van m.... alleen een stukje zekerheid.
Ik vind het niet heel lang en die zekerheid wil hij ook behouden voor hem en het dak boven de kinderen.
Die gaan in mijn overtuiging voor. Altijd bij ouders. Hij wil gewoon geen gedoe over dat huis met jou of over geld voor het huis en dan strakjes daar niet meer kunnen wonen met de kinderen als het toch over gaat misschien.

Maar wat ik al zei, dat hij echt wil dat ook de helft meebetaald aan dat huis en hypotheek, onderhoud is gewoon niet oke. Eigenlijk zou je echt een flink deel minder dan hij moeten betalen aan dat samenwonen.

Dat zou jij echt opzij moeten kunnen zetten, ook omdat je niet zomaar wat hebt en er is geen huurbescherming is voor jou.
Sammie123 schreef:
31-01-2021 18:36
Heeft hij dat gezegd?

Dat is echt een beetje raar. Alweer.
Nog niet alle reacties gelezen; kan hij niet z’n huidige huis aanhouden en verhuren en jullie kopen samen een nieuw huis op beider naam? Dan bouw jullie samen iets op en behoudt hij wat hij heeft opgebouwd.
Dus hij wenst je de daklozenopvang toe wanneer het uit gaat of hij dood gaat. Het lijkt mij echt een warme en fijne persoonlijkheid, knap dat je het al 3 jaar volhoudt. Ik zou weer gaan daten en deze man beschouwen als een scharrel.
Als je al ooit zou gaan samenwonen zou ik wachten tot die kinderen het huis uit zijn.

Verhuizen - samen iets kopen - wil ie waarschijnlijk sowieso toch niet zolang zonen nog in huis zijn.
En zijn kinderen het huis uitjagen omdat ze volwassen zijn ... daar zou ik geen zin in hebben.

Voor nu zou ik blijven latten.

En ik zou niet happy worden als 40+'er van iemand die mij de dag dat het gedaan is buiten zwiert. Zeker niet met woningkrapte, waarschijnlijk minstens een paar weken of maanden voor je iets anders hebt, ...

(Als 20'er vindt je nog wel ergens een sofa bij vrienden of je ouders.
Als 40+'er ga je niet intrekken bij zwaar-bejaarde ouders.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Je bent niet meer dan een scharrel voor hem die bij de gratie gods onder hetzelfde dak met hem mag leven. Omdat hij dat handig vindt. Nou, voor mij was dat niet goed genoeg. Ik liet hem mooi stikken.
zusjevanLady_Day schreef:
31-01-2021 18:45
Nog niet alle reacties gelezen; kan hij niet z’n huidige huis aanhouden en verhuren en jullie kopen samen een nieuw huis op beider naam? Dan bouw jullie samen iets op en behoudt hij wat hij heeft opgebouwd.
wil hij niet... hij wil nooit samen iets kopen....
Sammie123 schreef:
31-01-2021 18:54
Gezellige kerel. Not.

Heeft hij nog ergens een verloren gelopen trauma van een voormalige ex (de moeder van zijn kinderen bijvoorbeeld)?

(Of is die het ook net afgetrapt door zijn gezellige "partner-houding"?)
wissewis wijzigde dit bericht op 31-01-2021 18:56
12.29% gewijzigd
Is dit nu later?
Sammie123 schreef:
Ik weet niet hoeveel duidelijker je het nog moet hebben....
viva-amber schreef:
31-01-2021 18:39
Ik had na dit voorstel de relatie verbroken.
Dit. Echt een dealbreaker.
De kinderen hebben nog alle kans om zelf iets op te bouwen, maar als jij met dit voorstel mee gaat heb je straks helemaal niks, zelfs geen dak boven je hoofd.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
viva-amber schreef:
31-01-2021 18:45
Dus hij wenst je de daklozenopvang toe wanneer het uit gaat of hij dood gaat. Het lijkt mij echt een warme en fijne persoonlijkheid, knap dat je het al 3 jaar volhoudt. Ik zou weer gaan daten en deze man beschouwen als een scharrel.
Er is altijd wel een vrije sector woning.... dat vraag ik me dus af...
We hebben toch ook wel echt een hele fijne tijd gehad. dit is wel een serieus probleem.
Sammie123 schreef:
31-01-2021 18:59
Er is altijd wel een vrije sector woning.... dat vraag ik me dus af...
We hebben toch ook wel echt een hele fijne tijd gehad. dit is wel een serieus probleem.
Jouw huisvesting is voor hem totaal niet belangrijk, als jij geen waarde meer voor hem hebt. Dat vind ik niet lief.
Liefde is in mijn optiek ook het elkaar nu al gunnen het goed te regelen als het uit is / de ander overlijdt.
Als er wel échte liefde zou zijn, zou ik de boel overigens best nog een tijd lattend willen aanzien.

Jullie zijn "pas" 3 jaar samen.
Wie weet wijzigt zijn houding nog lichtjes als zijn kinderen het huis uit zijn of als jullie langer samen zijn.

Maar het is natuurlijk niet verboden het nu uit te maken.
Is dit nu later?
Sammie123 schreef:
31-01-2021 18:59
Er is altijd wel een vrije sector woning...
Ja, voor 20 mensen die hem willen...

Ik zou je huis niet weg doen voor deze man. Ik heb vrienden die op hun 60ste over nieuw moesten beginnen en die bij andere op de bank sliepen of in een tuinhuisje.
viva-amber wijzigde dit bericht op 31-01-2021 19:09
34.45% gewijzigd
Ik snap wel dat hij ervoor wil zorgen dat zijn kinderen altijd een goed thuis hebben en een erfenis.
Ik snap niet dat hij zich niet wil verdiepen in opties dit te regelen. Wij hebben diverse opties bij een notaris nagevraagd, kost wat maar dan heb je het wel geregeld.
Ik zou als tegenvoorstel doen dat jij zelf gaat sparen, je spaargeld houdt en zo bij hem intrekt. Eventueel verhuur je je huis onder het eerste jaar.
Dan kijken of je je een volwaardig partner voelt zo en anders ben je zo weer weg.
To, je zegt dat jullie het heel leuk hebben, maar dat jij eigenlijk altijd naar hem toe gaat. Is dat omdat hij nog kinderen thuis heeft wonen? Of is het gewoon omdat hij liever in zijn eigen huis is en jij het hem graag makkelijk/naar zijn zin maakt? Niet perse een slechte eigenschap hoor, maar het kan geen kwaad om eens kritisch naar jullie relatie te kijken.
Natuurlijk zul je veel lon/plezier/gezelligheid hebben, maar uit wie komt dat dan? Doen jullie daar allebei even veel moeite voor?

Als een man mij dit zou voorstellen, zou ik hem hartelijk uitlachen. Het is onwijs lastig om een woning te krijgen, maar het belangrijkste issue is dat hij niets vast wil leggen. Een notarieel samenlevingscontract, is er niet alleen voor jou, maar ook voor hem. Daar kun je dan in vastleggen van wie wat is, hoe de kosten verdeling is én juist met een testament kan hij de erfenis goed vastleggen voor zijn kinderen.

De beste man wil niet voor jou zorgen en dat bedoel ik dan niet financieel. Hij wil niet dat jij officieel bij hem hoort als partner. Je mag huisgenoot zijn, zolang als het hem zint.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
viva-amber schreef:
31-01-2021 19:07
Ja, voor 20 mensen die hem willen...

Ik zou je huis niet weg doen voor deze man.
En die hem kunnen betalen.

Je moet als alleenstaande al een boel verdienen om die particuliere woning te mogen huren.
En als er 20 andere geïnteresseerden zijn waaronder 10 koppels ... reken maar wie er de boel mag huren.
Is dit nu later?
Doreia* schreef:
31-01-2021 18:56
Ik weet niet hoeveel duidelijker je het nog moet hebben....
Dit dus. Hij wil NOOIT iets met jou kopen. Jij moet dik betalen en risico's nemen als je wil samenwonen. Hij wil geen compromis. Niet bereid om naar de notaris te gaan. Het is zijn way of the highway. Dit is geen gelijkwaardige relatie TO. Ik denk niet dat dit op lange termijn een kans v slagen heeft.
Sammie123 schreef:
Oei...dat vind ik geen goed teken. Ik snap dat je teleurgesteld bent.
Ik zou zelf iets kopen en hem dan voorstellen bij jou te komen wonen. Dan kan hij zijn eigen woning mooi verhuren. Hij mag dan de helft meebetalen van de vaste lasten, maar voor de rest zetten jullie niks op papier.

Stel hem dit scenario eens voor, ik ben benieuwd naar zijn reactie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven