Samenwonen?

31-01-2021 10:41 154 berichten
Hi,

Even een korte situatieschets.
Latrelatie, inmiddels 3 jaar
Beide 40+
Ik heb geen kinderen, hij 2 volwassen zoons.
Hij eigen huis, ik huurhuis.
Beide goede baan

We willen gaan samenwonen maar komen er niet uit....
Wat wil hij wel?
Dat ik de helft van de vaste lasten mee betaal.
Hij wil zijn kinderen laten bepalen (ook na 10+ jaar) of en hoe lang ik mag blijven wonen als hij overlijdt.
Hij wil dat ik zo snel mogelijk vertrek mocht de relatie eindigen.

Wat wil hij niet?
Zaken goed en notarieel vastleggen i.v.m. overlijden/uit elkaar.
Geen huis samen kopen, ook niet als hij elders een ander huis wil kopen. In alle gevallen gaat alles alleen op zijn naam. We bouwen samen niets op.
Ik mag bij hem intrekken en de helft van de vaste lasten meebetalen.

Wat wil ik
Samenwonen
Samen een huis kopen
Zaken goed vastleggen
Samen een toekomst opbouwen.

Ik vind het nogal niet wat en het knaagt enorm aan mij. Daarnaast heb ik wel meer dan voldoende spaargeld maar geen eigen vermogen uit een huis en daardoor ben ik in zijn ogen financieel ongelijkwaardig....
Ik ben iemand die liefde en financiën prima kan scheiden maar op deze manier ja zeggen tegen samenwonen voelt voor mij alsof er weinig liefde van zijn kant is. Hij heeft de volledige controle over alles en ik.... ik moet zorgen dat ik altijd iets achter de hand heb mocht het misgaan of mocht hij overlijden.
Is dat een goede basis voor een duurzame relatie... ik vraag het mij af?
Alle reacties Link kopieren
Sammie123 schreef:
31-01-2021 18:28
Hij zegt dat hij dat graag wil.... wel op zijn manier das niet mijn manier
Dit vind ik toch best zorgelijk to.
Ik vraag me ook af of je niet op moet gaan passen voor zijn karakter.
Doordat je deze man misschien echt heel leuk vind heb je misschien toch een roze bril op en ziet de rode vlaggen daardoor niet.

Hij wil koste wat het kost de touwtjes in handen houden.
Het draait om wat hij wil.

Lekker makkelijk ook dat jij een deel van zijn "stenen" mag gaan betalen die uiteindelijk voor zijn kinderen zijn.

Als ik de reacties van jou lees dan zie ik een dikke rode vlag.
Blijf in jezelf geloven !
Of hij is gewoon een lafbek die niet in onmin wil komen bij zijn kinderen - hoe ligt TO bij die zoons? - en kiest hij daarom niet duidelijk voor TO en laat hij het na zijn dood over aan hen.
kindrebel schreef:
31-01-2021 20:06
Of hij is gewoon een lafbek die niet in onmin wil komen bij zijn kinderen - hoe ligt TO bij die zoons? - en kiest hij daarom niet duidelijk voor TO en laat hij het na zijn dood over aan hen.
Ja, vreselijk als je als ouder eerst aan je kinderen denkt. Als je nog niet samenwoont en 3 jaar wat hebt.
Overdrijven is ook een vak.

En disclaimer, ja ik vind ook raar dat hij verwacht dat ze wel meebetaald aan dat huis, dat is echt niet oke.
Majime schreef:
31-01-2021 19:44
Ik zou zelf iets kopen en hem dan voorstellen bij jou te komen wonen. Dan kan hij zijn eigen woning mooi verhuren. Hij mag dan de helft meebetalen van de vaste lasten, maar voor de rest zetten jullie niks op papier.

Stel hem dit scenario eens voor, ik ben benieuwd naar zijn reactie.
Goeie
Ik wil ook nooit meer een huis kopen met een ander (done that, het trauma is nog niet verwerkt). En liever ook niet meer samenwonen, maar als wél, dan blijft het mijn huis, zijn mijn kinderen erfgenaam en verwacht ik dat hij bijdraagt in de boodschappen, helpt met het huishouden en klussen etc. Maar niet dat hij de helft van de hypotheek betaalt of de helft van de onderhoudskosten.

Maar dat is inderdaad niet heel redelijk ten opzichte van hem dan, want hij kan zich er nauwelijks tegen wapenen om op straat te komen te staan wanneer ik met mijn vingers knip. Dus echte liefde is in mijn geval dus: níet samenwonen. Of gewoon geen relatie meer aangaan.
Wie kwam met het idee om samen te wonen?

Hij heeft duidelijke voorwaarden, dat mag, maar het is erg in je nadeel. En hoe pijnlijk ook, denk eerlijk na over je relatie. Is deze op andere gebieden goed, of schuurt het hier en daar?
Chrome11 schreef:
31-01-2021 14:14
Hij wil het zo regelen dat alle macht en al het voordeel bij hem ligt. Jij hebt geen rechten als het huis alleen op zijn naam staat, maar je lost zo wel zijn hypotheekschuld af. Als je vervolgens uit elkaar gaat of hij overlijdt, sta je met lege handen en heb je geen dak boven je hoofd. Ik zou hier nooit mee akkoord gaan, en ook even nadenken of je hier überhaupt mee door wil gaan. Hij klinkt niet zo heel leuk eerlijk gezegd.
Precies dit. Nooit in meegaan want je snijdt jezelf in de vingers! Vraag eens of hij in sprookjes gelooft. Het klinkt erg kil wat hij van je vraagt.
dianaf schreef:
31-01-2021 19:08
To, je zegt dat jullie het heel leuk hebben, maar dat jij eigenlijk altijd naar hem toe gaat. Is dat omdat hij nog kinderen thuis heeft wonen? Of is het gewoon omdat hij liever in zijn eigen huis is en jij het hem graag makkelijk/naar zijn zin maakt? Niet perse een slechte eigenschap hoor, maar het kan geen kwaad om eens kritisch naar jullie relatie te kijken.
Natuurlijk zul je veel lon/plezier/gezelligheid hebben, maar uit wie komt dat dan? Doen jullie daar allebei even veel moeite voor?

Als een man mij dit zou voorstellen, zou ik hem hartelijk uitlachen. Het is onwijs lastig om een woning te krijgen, maar het belangrijkste issue is dat hij niets vast wil leggen. Een notarieel samenlevingscontract, is er niet alleen voor jou, maar ook voor hem. Daar kun je dan in vastleggen van wie wat is, hoe de kosten verdeling is én juist met een testament kan hij de erfenis goed vastleggen voor zijn kinderen.

De beste man wil niet voor jou zorgen en dat bedoel ik dan niet financieel. Hij wil niet dat jij officieel bij hem hoort als partner. Je mag huisgenoot zijn, zolang als het hem zint.
De kinderen zijn volwassen maar wonen idd nog thuis. Al maakt het hun niet uit of hij er al dan niet is.
Zijn woning is een stuk ruimer dan de mijne maar idd het hoort wel in evenwicht te zijn.
Majime schreef:
31-01-2021 19:44
Ik zou zelf iets kopen en hem dan voorstellen bij jou te komen wonen. Dan kan hij zijn eigen woning mooi verhuren. Hij mag dan de helft meebetalen van de vaste lasten, maar voor de rest zetten jullie niks op papier.

Stel hem dit scenario eens voor, ik ben benieuwd naar zijn reactie.
Dat is een No-GO, mijn huis is veel kleiner.... dat wil hij niet
Sammie123 schreef:
31-01-2021 20:59
Dus het enige wat wél mag is dat jij je failliet betaald aan zijn huis.
En dat je - waarschijnlijk binnen de dag - ophoepelt op 't moment dat hij doodvalt of dat hij "ophoepelen" zegt.

Met zo iemand zou ik geen zin hebben om de komende 3 jaar te gaan samenwonen.
wissewis wijzigde dit bericht op 31-01-2021 21:02
4.25% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Blijenvrij schreef:
31-01-2021 20:47
Wie kwam met het idee om samen te wonen?

Hij heeft duidelijke voorwaarden, dat mag, maar het is erg in je nadeel. En hoe pijnlijk ook, denk eerlijk na over je relatie. Is deze op andere gebieden goed, of schuurt het hier en daar?
Hij kwam er al na een half mee, in elk geval dat hij dat wel wilde. Toen heb ik niet nagevraagd onder welke condities, wellicht wat naief. Jaar later ben ik er eens over begonnen, na deze uitkomst laten rusten. Onlangs weer over begonnen en er veranderd niks in zijn menig,
Sammie123 schreef:
31-01-2021 20:59
Nee, maar ik bedoel als jij een huis zou kopen. Dan kan hij mooi bij jou wonen (onder dezelfde voorwaarden als die andersom voor jou zouden gelden uiteraard) en kan hij zijn huis verhuren (misschien aan zijn zoons?)

Voor minder zou ik het echt niet doen.
Even voor het complete plaatje: als hij zegt 'de vasten lasten delen', is dat in- of exclusief aflossing van de hypotheek? Of weet je niet wat hij daarover in gedachten heeft?
Dank voor alle reacties op dit topic.
De twijfels die ik door de uitspraken van zijn kant heb worden hier grotendeels bevestigd. Ik ga er eens een paar nachtjes over slapen of ik überhaupt nog wel met zo een berekenend persoon door wil gaan.....
Vergeet niet dat als jij een huis zou kopen om te verhuren dat nog niet zo simpel is. De meeste hypotheekverstrekkers geven helemaal geen toestemming om te verhuren (en ja die toestemming heb je nodig) én je hebt geen HRA omdat je er zelf niet woont. Plus je krijgt een huurder er niet zomaar uit.
Sammie123 schreef:
31-01-2021 18:59
Er is altijd wel een vrije sector woning.... dat vraag ik me dus af...
We hebben toch ook wel echt een hele fijne tijd gehad. dit is wel een serieus probleem.
Mag ik je er even op wijzen dat er woning tekort is, ook in de vrije sector? Dat het niet zo simpel is? Maar he, dat is niet zijn probleem he!

Ik ben blij dat je hier dit topic hebt geopend en dat je geluisterd hebt naar wat de mensen hier te zeggen hebben. Uiteindelijk is de bedoeling om jou te beschermen tegen de verkeerde beslissingen zodat je op een dag ooit gedupeerd bent. Dat gunt niemand jou. Behalve....

Goed dat je nadenkt over of je verder wilt. Maar al wil je met hem verder, dan zie je vast wel in dat je beter kunt blijven zitten waar je nu zit.
S-Groot schreef:
31-01-2021 21:10
Vergeet niet dat als jij een huis zou kopen om te verhuren dat nog niet zo simpel is. De meeste hypotheekverstrekkers geven helemaal geen toestemming om te verhuren (en ja die toestemming heb je nodig) én je hebt geen HRA omdat je er zelf niet woont. Plus je krijgt een huurder er niet zomaar uit.
Ook dat inderdaad... makkelijk gezegd door hem.. hij zit niet met het gedoe
iones schreef:
31-01-2021 21:22
Mag ik je er even op wijzen dat er woning tekort is, ook in de vrije sector? Dat het niet zo simpel is? Maar he, dat is niet zijn probleem he!

Ik ben blij dat je hier dit topic hebt geopend en dat je geluisterd hebt naar wat de mensen hier te zeggen hebben. Uiteindelijk is de bedoeling om jou te beschermen tegen de verkeerde beslissingen zodat je op een dag ooit gedupeerd bent. Dat gunt niemand jou. Behalve....

Goed dat je nadenkt over of je verder wilt. Maar al wil je met hem verder, dan zie je vast wel in dat je beter kunt blijven zitten waar je nu zit.
Ja, onder deze condities samenwonen gaat sowieso niet gebeuren. Eeuwig latten... nee dat is niet hoe ik mijn toekomst voor ogen heb....
tnx
kindrebel schreef:
31-01-2021 20:06
Lafbek gaat wel wat ver. Het is natuurlijk best normaal dat zijn kinderen op de 1e plaats staan. Mijn moeder deed het tegenovergestelde en die heeft alles zo geregeld dat alles naar haar nieuwe man gaat waar ze krap twee jaar een relatie mee had toen ze trouwde. Als ik "mazzel" heb mag ik tegen een belachelijk belastingtarief nog iets erven van hem. Als hij iets overlaat van datgene dat ooit allemaal van mijn vader was.
Hoewel ik de manier van de vriend van TO absoluut niet de manier vind, vind ik jouw opmerking op zijn zachts gezegd nogal apart. Ik was overigens niet zo'n lafbek en heb mijn moeder uitgezwaaid.

TO, lekker blijven latten en onafhankelijk blijven
meisje22 wijzigde dit bericht op 31-01-2021 22:34
13.87% gewijzigd
Doreia* schreef:
31-01-2021 13:55
Blijven latten.
Hij wil niet voor je zorgen. Daar ga jij je dus niet afhankelijk van maken.
:cheer:
Goed samengevat.
Dus hij kan op 15 augustus bedenken dat hij je niet meer wil en dan dien je er op 17 augustus uit te zijn.

Je bent veels te afhankelijk dan van zijn goede wil en bij de eerste de beste ruzie kan hij al gaan dreigen dat je je spullen moet gaan pakken. Waar ga je dan heen?
Ik ben ook 3 jaar samen met mijn partner en wij latten ook en mijn vriend heeft een koophuis die hij binnen een aantal jaar af zal lossen.

Wij denken nu niet aan samenwonen omdat wij allebei nog thuiswonende kinderen hebben en zo een samengesteld gezin met daarvan 2 adhders (ik en mijn dochter) lijkt me helemaal niet leuk en veel te ingewikkeld.

Als zijn kinderen het huis uit zijn misschien maar misschien wacht ik wel tot ook die van mij het huis uit zijn.

Mijn partner zou mij echt niet mee laten betalen aan zijn huis. Hij is het type dat zegt: ik had de lasten zonder jou ook dus nu heb ik dezelfde lasten en heb ik jou er nog bij ook dus ben ik eigenlijk rijker geworden. Ik zou denk ik de boodschappen en de benzine en de uitjes betalen en mijn eigen auto en verzekering en mobiel. En ik vermoed dat mijn vriend dat al te veel vindt.

Is jouw vriend altijd zo strikt met jouw en zijn geld? Ik zie dat zo veel tegenwoordig en ik vind dat echt een afknapper en gierig overkomen. Voor mij is in een relatie alles van je samen. Natuurlijk kan je dingen vastleggen zodat bij einde relatie het eerlijk is maar tijdens dat je een relatie hebt ga je toch niet de hele tijd geld apart houden? Of ben ik nou zo ouderwets?
In het lijstje wat jij zou willen staat "samenwonen"
In het lijstje wat hij zou willen zie ik dat er niet tussenstaan.

Wat ik wel zie is allerlei obstakels en eisen die juist doen vermoeden dat hij inderdaad niet wil samenwonen.

Blijf lekker latten als.hij voor de rest wel leuk is
SiMaNo schreef:
31-01-2021 23:05
In het lijstje wat jij zou willen staat "samenwonen"
In het lijstje wat hij zou willen zie ik dat er niet tussenstaan.

Wat ik wel zie is allerlei obstakels en eisen die juist doen vermoeden dat hij inderdaad niet wil samenwonen.

Blijf lekker latten als.hij voor de rest wel leuk is
Dat had er bij hem wel moeten staan...
Lekker blijven latten, nooit je eigen huis opgeven voor zoiets onzekers. Zijn kinderen zullen logischerwijs zijn huis erven dus dan raak jij het dak boven je hoofd kwijt als hij overlijdt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven