Samenwonen?

31-01-2021 10:41 154 berichten
Hi,

Even een korte situatieschets.
Latrelatie, inmiddels 3 jaar
Beide 40+
Ik heb geen kinderen, hij 2 volwassen zoons.
Hij eigen huis, ik huurhuis.
Beide goede baan

We willen gaan samenwonen maar komen er niet uit....
Wat wil hij wel?
Dat ik de helft van de vaste lasten mee betaal.
Hij wil zijn kinderen laten bepalen (ook na 10+ jaar) of en hoe lang ik mag blijven wonen als hij overlijdt.
Hij wil dat ik zo snel mogelijk vertrek mocht de relatie eindigen.

Wat wil hij niet?
Zaken goed en notarieel vastleggen i.v.m. overlijden/uit elkaar.
Geen huis samen kopen, ook niet als hij elders een ander huis wil kopen. In alle gevallen gaat alles alleen op zijn naam. We bouwen samen niets op.
Ik mag bij hem intrekken en de helft van de vaste lasten meebetalen.

Wat wil ik
Samenwonen
Samen een huis kopen
Zaken goed vastleggen
Samen een toekomst opbouwen.

Ik vind het nogal niet wat en het knaagt enorm aan mij. Daarnaast heb ik wel meer dan voldoende spaargeld maar geen eigen vermogen uit een huis en daardoor ben ik in zijn ogen financieel ongelijkwaardig....
Ik ben iemand die liefde en financiën prima kan scheiden maar op deze manier ja zeggen tegen samenwonen voelt voor mij alsof er weinig liefde van zijn kant is. Hij heeft de volledige controle over alles en ik.... ik moet zorgen dat ik altijd iets achter de hand heb mocht het misgaan of mocht hij overlijden.
Is dat een goede basis voor een duurzame relatie... ik vraag het mij af?
Alle reacties Link kopieren
meisje22 schreef:
01-02-2021 20:07
Hoewel ik dit uiteraard vreselijk vind om te lezen, vind ik het een opluchting dat er tenminste nog één iemand rondloopt die iets soortgelijks heeft meegemaakt. Ik vind het heel erg voor je en wellicht dat het voor jou ook een troost is te lezen dat ik helemaal voel wat jij hebt gevoeld of misschien mog steeds voelt.

Mijn vader hd in zijn testament staan dat als mijn moeder zou hertrouwen in gemeenschap van goederen ze het erfdeel van mijn vader uit moest betalen. Ze is hetrouwd op huwelijkse voorwaarden maar heeft het huis van mijn vader (mijn ouderlijk huis) verkocht aan haar nieuwe man. Vervolgens heeft ze mij medegedeeld dat ze eerst al het geld van mijn vader op zou maken en dat ik dus niks van hem zou erven. Daarna vertelde ze dat ik waarschijnlijk ook niks van haar erf omdat ze alles nalaat aan haar nieuwe man. Haar nieuwe man is 20 jaar jonger dan zij dus de kans dat zij eerder doodgaat is aanzienlijk. Als er nog iets over is als hij doodgaat erf ik dat (als hij mij in zijn testament heeft gezet en laat staan wat ik niet denk want ik heb het contact met mijn ma verbroken).
Mijn moeder heeft nooit gewerkt in haar leven dus eigenlijk was alles gewoon van mijn vader en dat is ze nu aan het opmaken samen met haar nieuwe man. Ze heeft een deel van de opbrengst van het huis weer geinvesteerd in een verbouwing aan dat huis.
Klinkt als een uiterst gezellige vrouw. Not.

Als er ooit al een erfenis zou komen zou ik die trouwens verwerpen.
Want je weet dus niet of ze de laatste jaren van haar leven misschien nog schulden heeft gemaakt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
01-02-2021 20:11
Klinkt als een uiterst gezellige vrouw. Not.

Als er ooit al een erfenis zou komen zou ik die trouwens verwerpen.
Want je weet dus niet of ze de laatste jaren van haar leven misschien nog schulden heeft gemaakt.
Naar de buitenwereld toe en vreemden is ze altijd uiterst charmant. Ik ga uiteraard die erfenis verwerpen als er ooit nog iets komt om die reden die jij nu noemt.
meisje22 schreef:
01-02-2021 20:07
Hoewel ik dit uiteraard vreselijk vind om te lezen, vind ik het een opluchting dat er tenminste nog één iemand rondloopt die iets soortgelijks heeft meegemaakt. Ik vind het heel erg voor je en wellicht dat het voor jou ook een troost is te lezen dat ik helemaal voel wat jij hebt gevoeld of misschien mog steeds voelt.

Mijn vader hd in zijn testament staan dat als mijn moeder zou hertrouwen in gemeenschap van goederen ze het erfdeel van mijn vader uit moest betalen. Ze is hetrouwd op huwelijkse voorwaarden maar heeft het huis van mijn vader (mijn ouderlijk huis) verkocht aan haar nieuwe man. Vervolgens heeft ze mij medegedeeld dat ze eerst al het geld van mijn vader op zou maken en dat ik dus niks van hem zou erven. Daarna vertelde ze dat ik waarschijnlijk ook niks van haar erf omdat ze alles nalaat aan haar nieuwe man. Haar nieuwe man is 20 jaar jonger dan zij dus de kans dat zij eerder doodgaat is aanzienlijk. Als er nog iets over is als hij doodgaat erf ik dat (als hij mij in zijn testament heeft gezet en laat staan wat ik niet denk want ik heb het contact met mijn ma verbroken).
Mijn moeder heeft nooit gewerkt in haar leven dus eigenlijk was alles gewoon van mijn vader en dat is ze nu aan het opmaken samen met haar nieuwe man. Ze heeft een deel van de opbrengst van het huis weer geinvesteerd in een verbouwing aan dat huis.
Gedeelde smart is halve smart, zullen we maar zeggen ;-)

Nu hebben broer en ik wel ons deel gekregen wat samen een groot bedrag was, pa is met al zijn gezemel uiteindelijk met een kleine fooi blijven zitten. Geen idee of dat huwelijk het redt, zij wilde namelijk ook graag in gemak oud worden met mijn vader.

Ik vond het zeker pijnlijk dat mijn vader zijn eigen kinderen zo buitensloot met geld wat in feite van mijn moeder was, maar mijn moeder kende mijn vader, en heeft dus drie clausules in haar testament laten zetten waaronder dus oa bovenstaande.

Mijn broer en ik hebben wel een beetje in ons vuistje gelachen " wie een kuil graaft voor een ander...." was hier erg op van toepassing.

Zelf kan ik me er niks bij voorstellen, wel zou ik met een nieuwe partner en kopen, samen goed kijken wie wat enz hij heeft kinderen en ik heb kinderen, maar je wil elkaar ook veilig " achterlaten "
LadyLola schreef:
01-02-2021 20:21
Gedeelde smart is halve smart, zullen we maar zeggen ;-)

Nu hebben broer en ik wel ons deel gekregen wat samen een groot bedrag was, pa is met al zijn gezemel uiteindelijk met een kleine fooi blijven zitten. Geen idee of dat huwelijk het redt, zij wilde namelijk ook graag in gemak oud worden met mijn vader.

Ik vond het zeker pijnlijk dat mijn vader zijn eigen kinderen zo buitensloot met geld wat in feite van mijn moeder was, maar mijn moeder kende mijn vader, en heeft dus drie clausules in haar testament laten zetten waaronder dus oa bovenstaande.

Mijn broer en ik hebben wel een beetje in ons vuistje gelachen " wie een kuil graaft voor een ander...." was hier erg op van toepassing.

Zelf kan ik me er niks bij voorstellen, wel zou ik met een nieuwe partner en kopen, samen goed kijken wie wat enz hij heeft kinderen en ik heb kinderen, maar je wil elkaar ook veilig " achterlaten "
Fijn dat je moeder het doorzag en mooi dat je vader met zijn uitkookte plan uiteindelijk met een fooi is blijven zitten. Verdiende loon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven