Dom dom dom! Spray in huis

08-02-2021 14:05 33 berichten
Ik heb een vliegende insecten spray van Vapona gebruikt tegen motten, bijna uit automatisme heb ik dat spul gesprayd in de keuken waar de motten zaten, ben echt insectenfoob. Wel alles gelucht daarna en een handdoek voor m’n neus en mond gehouden tijdens het sprayen.
Pas daarna besefte ik me dat chemicaliën natuurlijk niet goed kunnen zijn tijdens zwangerschap, voel me zo dom! Zit in mijn 1e trimester. Ga het natuurlijk nog navragen bij verloskundige maar denken jullie dat dit veel kwaad kan? Voel me zo schuldig. Heb daarna ook niet uitgebreid de keuken gepoetst dat ik weet.
Beetje dom, niet meer doen. Aanrecht even poetsen en verder kun je er niets meer aan doen. Rustig aan, je bent vast niet de eerste en de laatste.
Motten in huis?
Motten in huis? In de keuken?
Ja van die meelmotten of voedselmotten, we hadden een zak zwarte bonen waar blijkbaar eitjes in zaten. Uit voorzorg hebben we alles weggegooid en ze zijn ook nog niet teruggekomen
Alle reacties Link kopieren
To, ik zou sowieso op zoek gaan naar een ander middel. Het wordt afgeraden om die insektenspray in de keuken te gebruiken. Risico's zijn klein, maar het is gewoon niet verstandig.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Geen zorgen, in het eerste trimester is er nog geen uitwisseling via de placenta.

Vrouwen die de eerste weken nog roken of drinken omdat ze niet weten zwanger te zijn hebben ook geen problemen daardoor.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Balen TO, maar nu gewoon goed luchten en straks even overal een lap overheen. Tenzij je een kwartier lang vol hebt staan ademen in de keuken, zal het vast meevallen. Zoals iemand anders al zei, je bent heus niet de enige die dit een keer overkomt :). Ik heb overigens dezelfde spray ook een keertje gebruikt tijdens week 6 ofzo. Wel neus en mond bedekt, maar een vleugje van geroken en geen zorgen over gemaakt. Laatste keer dat ik kindje zag, bij 9+4, was alles in orde :).

suzyqfive schreef:
08-02-2021 14:14
Geen zorgen, in het eerste trimester is er nog geen uitwisseling via de placenta.

Vrouwen die de eerste weken nog roken of drinken omdat ze niet weten zwanger te zijn hebben ook geen problemen daardoor.
Dit is echt je reinste onzin. Het is een praatje om schuldgevoel bij vrouwen die er laat/later achter komen te sussen. Het klopt dat er in de eerste weken nog geen uitwisseling is via de placenta, maar het embryo krijgt stoffen binnen via de dooierzak die verbonden is aan de navelstreng. Die dooierzak vult zich d.m.v. een soort diffusie met nutriënten en stoffen die de moeder binnenkrijgt. Embryo krijgt dus gewoon alcohol en schadelijke rook binnen als moeder drinkt of rookt. De ernstigste afwijkingen t.g.v. alcohol ontstaan tussen week 4-6.
K0koro schreef:
08-02-2021 14:25
Balen TO, maar nu gewoon goed luchten en straks even overal een lap overheen. Tenzij je een kwartier lang vol hebt staan ademen in de keuken, zal het vast meevallen. Zoals iemand anders al zei, je bent heus niet de enige die dit een keer overkomt :). Ik heb overigens dezelfde spray ook een keertje gebruikt tijdens week 6 ofzo. Wel neus en mond bedekt, maar een vleugje van geroken en geen zorgen over gemaakt. Laatste keer dat ik kindje zag, bij 9+4, was alles in orde :).

Dit is echt je reinste onzin. Het is een praatje om schuldgevoel bij vrouwen die er laat/later achter komen te sussen. Het klopt dat er in de eerste weken nog geen uitwisseling is via de placenta, maar het embryo krijgt stoffen binnen via de dooierzak die verbonden is aan de navelstreng. Die dooierzak vult zich d.m.v. een soort diffusie met nutriënten en stoffen die de moeder binnenkrijgt. Embryo krijgt dus gewoon alcohol en schadelijke rook binnen als moeder drinkt of rookt.
Inmiddels is de hele keuken ontsmet afgelopen weekend, dit was al 2 weken geleden ofzo. Heb er toen niet bij stilgestaan. Lijkt me ook niet dat 1 keer sprayen gelijk schade kan toebrengen, maar balen is het wel inderdaad.

Heb het spul gelijk weggedaan nu.

Vraag me af of iemand hier weet hoe schadelijk dat spul nu echt is. Er staat ook nergens op het label dat je als zwangere het niet mag gebruiken en online is er zo weinig over te vinden.
Dat zal niemand je ook kunnen vertellen TO, want ze zullen (uiteraard) geen menselijke proeven gedaan hebben. Waar zit je in je eerste trimester? Wanneer heb je weer een echo? Het zou me echt enorm verbazen als 1x gebruiken tot nare gevolgen leidt.
Morgen is mijn eerste echo van 8 weken, dit gebeurde dus rond de 6 weken.
suzyqfive schreef:
08-02-2021 14:14

wil je deze onzin alsjeblieft niet meer rondpraten?!
Zou me meer zorgt maken om die motten, ze leggen eitjes in de kleinste hoekjes. We hebben drie keer alles weggegooid en schoongemaakt en ze bleven komen. Uiteindelijk verhuisd :-?
Lalalalaa schreef:
08-02-2021 14:37
Ah kijk, dan hoef je in ieder geval niet lang meer in spanning te zitten :). Komt vast goed!
als het gaat om instectenspray, dan zit het grootste gevaar in DEET, vooral als je het op de huid aanbrengt
K0koro schreef:
08-02-2021 14:39
Ah kijk, dan hoef je in ieder geval niet lang meer in spanning te zitten :). Komt vast goed!
Dankje voor de bemoedigende woorden!
montblanc schreef:
08-02-2021 14:38
Zou me meer zorgt maken om die motten, ze leggen eitjes in de kleinste hoekjes. We hebben drie keer alles weggegooid en schoongemaakt en ze bleven komen. Uiteindelijk verhuisd :-?
Moet er niet aan denken, we hebben onze voorraad droog voer tijdelijk ergens anders geplaatst, de kastjes zijn nu leeg. Ook gestofzuigd en geföhnd met hete lucht in alle kieren zodat de eitjes niet kunnen overleven. Tot nu toe gaat het goed, gelukkig.
Ik heb de stoffen even opgezocht die in die spray zitten, Piperonylbutoxide en pyrethrinen. Ik heb op 1 Engelse site gevonden dat 1 vd 2 stoffen niet in verband gebracht is met aangeboren afwijkingen. Verder kan ik voor beide stoffen alleen meer informatie vinden over het derde trimester. Kinderen die langdurig in de buik zijn blootgesteld aan hoge concentraties, hadden meer chronische hoestklachten op latere leeftijd of een langzamere motorische ontwikkeling.
Lalalalaa schreef:
08-02-2021 14:37
Echt, je maakt je veel te druk. Ga iets leuks doen.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Lalalalaa schreef:
08-02-2021 14:43
Moet er niet aan denken, we hebben onze voorraad droog voer tijdelijk ergens anders geplaatst, de kastjes zijn nu leeg. Ook gestofzuigd en geföhnd met hete lucht in alle kieren zodat de eitjes niet kunnen overleven. Tot nu toe gaat het goed, gelukkig.
Hoop het voor je! Kan me de dag nog herinneren dat ik een hap van mijn muesli wilde nemen en er larve op mijn lepel kroop o_o

En succes met je echo!
K0koro schreef:
08-02-2021 14:44
Ik heb de stoffen even opgezocht die in die spray zitten, Piperonylbutoxide en pyrethrinen. Ik heb op 1 Engelse site gevonden dat 1 vd 2 stoffen niet in verband gebracht is met aangeboren afwijkingen. Verder kan ik voor beide stoffen alleen meer informatie vinden over het derde trimester. Kinderen die langdurig in de buik zijn blootgesteld aan hoge concentraties, hadden meer chronische hoestklachten op latere leeftijd of een langzamere motorische ontwikkeling.
Langdurig en hoge concentraties gaat hier niet op, gelukkig.
montblanc schreef:
08-02-2021 14:46
Hoop het voor je! Kan me de dag nog herinneren dat ik een hap van mijn muesli wilde nemen en er larve op mijn lepel kroop o_o

En succes met je echo!
Wij zagen opeens een larve naar het plafond kruipen, zo smerig! Moet er niet aan denken dat zoiets in mijn eten heeft gezeten :-(
Lalalalaa schreef:
08-02-2021 14:48
Langdurig en hoge concentraties gaat hier niet op, gelukkig.
Precies! Komt dus vast helemaal in orde :).

En BRRRR Montblanc, wat een nachtmerriescenario.
Overdrijven is ook een vak. Zullen de hormonen wel zijn. :-D

Rustig aan TO. Het valt allemaal wel mee.
Om je kindje hoef je je weinig zorgen te maken op dat vlak hoor.
Maar ongezond zijn zulke sprays sowieso. Het is zeker af te raden zulke sprays te gebruiken en zeker in de keuken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven