Samenwonen ligt gevoelig

08-02-2021 20:49 107 berichten
Hi Viva's!

Hopelijk gaat alles goed met jullie tijdens deze rare periode. Ik heb dit topic geopend omdat ik even van me af wil schrijven. Het zit zo dat ik nog altijd thuis woon in een samengesteld gezin. Kort gezegd zijn er veel spanningen in huis en mijn stiefvader is geen prettige man om mee samen te wonen (ADHD, autisme). Mijn stiefbroertjes (pubers) idem, die het huis als het ware "terroriseren", er zit een groot leeftijdsverschil tussen ons wat het ook niet makkelijker maakt. Ik vond het voorheen al lastig dat mijn stiefvader zoveel thuis is waardoor ik weinig privacy ervaarde. Ik kan me eigenlijk nergens terugtrekken, meer hierover heb ik in mijn vorige forum geschreven. De klapper op de vuurpijl is dat mijn stiefvader i.v.m. Corona met vervroegd pensioen is gegaan en nu dus echt áltijd thuis is. Buiten wat oppervlakkig contact met de buren heeft hij geen sociale kring om op terug te vallen waardoor hij altijd in of om het huis is. Momenteel ben ik een laatstejaars studente en gelukkig is het einde in zicht! Ik hoop voor de zomervakantie mijn diploma in ontvangst te nemen. Maar helaas is ook mijn onderwijs en stage allemaal vanuit thuis. Je raadt het al, ik wordt lichtelijk gestoord in huis. Omdat ik om deze redenen er flink doorheen heb gezeten is de noodzaak hoog om het huis binnenkort te verlaten en van alle rust te gaan genieten. Ik heb altijd hard gewerkt om geen studievertraging op te lopen en geen studieschuld, wat me goed is gelukt!

De plannen zijn dan ook om te gaan samenwonen met mijn vriend en samen lekker het huis uit te gaan. Ik zal kort even wat achtergrondinformatie geven. Vriend en ik zijn al samen sinds 2015 met een relatiebreuk van ongeveer een jaar. Sinds we weer bij elkaar zijn (1,5 jaar) hebben we elkaar helemaal teruggevonden en hebben we het buiten een goede discussie op zijn tijd beter dan we ooit konden wensen. We houden van elkaar en zien een toekomst samen. Vrienden, familie en 1 op 1, het klopt gewoon. Maar dan nu het probleem: we kunnen het gewoon niet eens worden over wanneer we gaan samenwonen. Ik heb altijd geroepen dat ik mijn koffers pak zodra ik de kans krijg (dit is inmiddels al 3,5 jaar zo). Tot een jaar geleden merkte ik ook steeds meer aan mijn vriend dat hij hieraan toe was. Zo sprak hij het ook daadwerkelijk uit, echter zag ik dit het laatste half jaar een beetje inzakken. Hierover hebben we een goed gesprek gehad waarin hij aangaf dat hij steeds meer het besef krijgt dat hij er nog niet klaar voor is om thuis te verlaten. Hij heeft er voor mij willen zijn en in het proces niet genoeg aan zichzelf gedacht.

We begrijpen ook allebei waar dit vandaan komt. Vriendlief wordt tot op de dag van vandaag enorm gepamperd door zijn moeder. Het eten staat stipt om 17:30 klaar elke dag, de was wordt gedaan, de tafel wordt afgedekt, zijn bed wordt verschoond en de boodschappen worden gedaan. Hij geeft zelf aan dat hij hierdoor echt een achterstand heeft opgelopen op dit gebied en er soms slapeloze nachten van heeft hoe hij op zichzelf moet gaan wonen. Vragen of ze ermee ophoudt hebben we geprobeerd maar het heeft gewoon geen zin. Even een sidenote: hij is een enorm harde werker en thuis hebben ze een eigen bedrijf. Naast zijn studie maakt hij wekelijks ook nog een goed gevulde werkweek, absoluut geen bankhanger dus. Daar ligt het niet aan. We zouden allebei gelijk afstuderen en eigenlijk liep dat allemaal voorspoedig.

Nu heb ik al behoorlijk wat water bij de wijn gedaan omdat de woonplaats voor later ook een puntje was, echter heb ik hiermee ingestemd. Vriend wil liever eerst huren en ik vind zowel huren als kopen prima, waardoor we in eerste instantie ook naar huurwoningen zullen gaan kijken. We hebben allebei prima gespaard. Alleen die periode... Mijn vriend geeft aan het liefst nog twee jaar thuis te wonen echter is dit voor mij gewoon onmogelijk te overbruggen. Waarna hij aangeeft dat hij mij natuurlijk ook niet alleen het huis uit wil laten gaan. Elke keer als we het erover proberen te hebben krijgen we het beiden gewoon spaansbenauwd en komen we er echt niet uit. In principe is er een aanzienlijke kans dat we allebei binnen 6 maanden afstuderen en als we beiden een baan hebben wil ik er persoonlijk toch wel serieus werk van gaan maken om een woning te vinden. Naar mijn mening heb ik ook al een behoorlijke concessie gedaan en zou het enorm vervelend voelen als ik eerst alleen zal moeten gaan wonen. Dit heb ik voorheen overigens wel gedaan toen ik vrijgezel was, maar ik ben ook gewoon klaar voor een volgende stap in mijn relatie.

Alleen zou ik voor een andere woonplaats kiezen dan hij (mijn roots). Ik zou in theorie alleen kunnen gaan wonen. Echter heb ik het voorheen als enorm moeilijk ervaren om te verhuizen en ik ben bang dat als ik hier weer eenmaal woon, ik niet meer weg wil omdat ik hier nog veel vrienden heb wonen waarmee ik nog dagelijks contact heb. En stiekem voelt dat ook wel een beetje alsof hij me dan in de steek zou laten. Ik roep het al jaren en ik heb ook regelmatig gesprekken met hem erover gehad, dus het probleem is zeker bekend. Dat geeft hij zelf ook aan. Het verhaal is langer geworden dan beoogd maar goed. Kortom: ik kan niet alleen gaan "samenwonen" en ik hoop dat ik iets kan doen waarmee ik het proces een beetje versnel ;).

Wat zijn jullie tips/adviezen? Heeft iemand al eens in hetzelfde schuitje gezeten?
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
08-02-2021 21:46
Topic over 10 jaar;
Hij wilde niet samenwonen - wonen toch samen.
Hij wilde geen kind - kregen toch een kind.
Hij werkt 800 uur in de week, voetbalt op alle doordeweekse dagen, heeft afspraken in het weekend met de vriendengroep, gaat elke vakantie weg met zijn vriendinnen en hij helpt niet in het huishouden :cry: :cry: :cry:

Je kunt het echt zo uittekenen. Plus: ik ben voor hem in deze plaats gaan wonen.
S-Groot schreef:
08-02-2021 21:52
Je kunt het echt zo uittekenen. Plus: ik ben voor hem in deze plaats gaan wonen.
Plus: zijn moeder heeft de sleutel en staat continu ongevraagd in huis om op te ruimen. En ze vindt dat ik niet zo goed voor hem zorg (hem minder op zijn wenken bedien/minder goed zorg dat hij zijn sperzieboontjes opeet) als zij.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Regel wat voor jezelf. Kijk of je ergens een huis kunt delen. Nooit voor je plannen op een ander gaan zitten wachten. Kies voor jezelf. Samenwonen kan altijd nog. Niets is voor altijd, het is niet zo dat een keuze die je nu maakt alles voor de toekomst vastlegt.
Zo jong en dan al in de wachtkamer van het leven. Dat hoort nota bene bij een verkreukeld oud vrouwtje en zelfs die weten er dan nog wat van te maken.
Je maakt hem nu de baas van jouw leven, dat vind ik gek.
Soms is het nog te vroeg, maar het kan ook zijn dat hij gewoon niet graag genoeg elke dag bij jou wil zijn. Dat weet je pas over weer heel veel tijd.
Tijd die je kunt besteden aan het opbouwen van een zo leuk mogelijk leven binnen coronatijd, of in het drukke huis blijven hangen.
Jouw keuze.
Mijn vriend geeft aan het liefst nog twee jaar thuis te wonen echter is dit voor mij gewoon onmogelijk te overbruggen. Waarna hij aangeeft dat hij mij natuurlijk ook niet alleen het huis uit wil laten gaan.
Wat is dit trouwens voor iets raars? Óf hij gaat samenwonen, of niet. Dan kan hij niet ook nog eens bepalen dat jij niet in je eentje kunt?
Cateautje schreef:
08-02-2021 22:01
Zo jong en dan al in de wachtkamer van het leven. Dat hoort nota bene bij een verkreukeld oud vrouwtje en zelfs die weten er dan nog wat van te maken.
Dit.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
08-02-2021 22:08
Dit.
Met andere woorden, hij vergalt haar leventje nu al, dus dat wordt nog wat.
Aan de andere kant maak ik me niet zoveel zorgen eigenlijk. Ze is jong, heeft al een eeuwigheid een relatie met die knul, ze waren waarschijnlijk nog pubers en aldus is alles lief en gezapig met hem, maar zij groeit uit tot vrouw in volle volwassenheid en wil ook weleens in de kroonluchter hangen en dan is daar die spannende man op kantoor die maar met haar blijft flirten....

Komt allemaal goed!
Ga op jezelf wonen. Dit zou ik je überhaupt aanraden. Je bent vast nog harstikke jong. Samenwonen kan altijd nog. Ik vind het persoonlijk niet gezond gelijk samen te gaan wonen als jullie nog nooit op jullie eigen benen hebben gestaan.
novaviva schreef:
08-02-2021 22:07
Wat is dit trouwens voor iets raars? Óf hij gaat samenwonen, of niet. Dan kan hij niet ook nog eens bepalen dat jij niet in je eentje kunt?
Inderdaad, wat een enge uitspraak. Zelfs al zou hij al klaar zijn om het huis uit te gaan en wil jij eerst alleen wonen, dan heb je nog dat recht.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik weet niet of je al lang meeschrijft op Viva, maar dit soort eensgezinde topics zijn echt nog steeds vrij zeldzaam (hoewel, de laatste tijd zijn er juist wel veel van, omdat er zo ontzettend veel naïeve mensen zijn die 'zo veel van hun mishandelende/kinderachtige/gierige/onverzorgde/wat dan ook partner houden dat ze hem toch echt niet in de steek kunnen laten... :nut: ) dus trek daar om te beginnen je conclusie uit.

Maar ook nog even mijn two cents. Dit is een disaster waiting to happen. Jij wilt hem feitelijk overhalen om met je te samenwonen, terwijl hij gewoon nog niet wil. Rode vlagalarm!!! Daarnaast wil jij samenwonen met iemand die geen benul heeft hoe hij voor zichzelf moet zorgen of voor zichzelf op moet komen. Rode vlagalarm twee!!! Tot slot, wil jij voornamelijk weg uit je ouderlijk huis, omdat je in een erg onveilige, ongezellige omgeving woont. Dat vind ik oprecht rot voor je, maar tevens een rode vlagalarm drie!!!

Ga op jezelf wonen. Ontdekt wat JIJ belangrijk vindt, wat JIJ graag wil, hoe JIJ je leven het liefst wilt leiden. Val op je neus, sta weer op en doe het nog eens, maar dan net ff op een andere manier. Geniet van het feit dat je met niemand rekening hoeft te houden en eindelijk je eigen keus kan maken.
En doe dit het liefst zo snel mogelijk!! Je vriend kan bij jou komen logeren, misschien zelfs wel zo vaak als hij wil, mits hij dan de handen uit zijn mouwen steekt en kan laten zien dat hij niet helemaal achtergebleven is in het feminisme.

Van daaruit kun je kijken of deze relatie überhaupt nog kans van slagen heeft (waar ik eigenlijk ernstig mijn twijfels over heb) en in welke vorm precies.

Succes en veel geluk!
Ik heb ook met zo’n exemplaar samengewoond, die van z’n moeder naar mij verhuisde. Was lieve vriend maar deed echt niks in huis en regelde zijn leven maar niet (ik moest echt alles zelf doen en hem regelmatig aan de meest basale dingen herinneren). Uiteindelijk zijn we daarom ook uit elkaar gegaan: hij leunde voor alles op mij en ik kon nooit op hem leunen (en goddank heb ik er nooit kinderen mee gekregen).

Toen ik jaren later mijn (inmiddels) man leerde kennen, was ik zooo blij iemand te treffen die de boel gewoon op orde had: afgestudeerd, woning, werk, spaargeld, etc. Tot op de dag van vandaag blij mee dat ik nu met iemand ben die weet hoeveel tijd dingen kosten en ook gewoon z’n aandeel daarin doet.

Dus ja: ga op jezelf wonen!
novaviva schreef:
08-02-2021 22:07
Waarna hij aangeeft dat hij mij natuurlijk ook niet alleen het huis uit wil laten gaan.

En vind jij dat iets normaals of zelfs iets positiefs, TO?
Luci_Mster2 schreef:
08-02-2021 23:10
En vind jij dat iets normaals of zelfs iets positiefs, TO?
Da's zorgzaam. :-D
Cateautje schreef:
08-02-2021 23:13
Da's zorgzaam. :-D

:furious: :hamer:
maduixa wijzigde dit bericht op 08-02-2021 23:20
8.60% gewijzigd
Maduixa schreef:
08-02-2021 23:17
:sick:
Wil je een teiltje? :)
En hij is in één ding vele stappen verder en slimmer dan jij: hij zet zichzelf op de eerste plaats.

Kijk goed naar hem en leer.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Cateautje schreef:
08-02-2021 23:18
Haha, ik had de verkeerde smiley! Al klopt jouw vraag wel met wat ik bedoelde ;-)
Maduixa schreef:
08-02-2021 23:21
Haha, ik had de verkeerde smiley! Al klopt jouw vraag wel met wat ik bedoelde ;-)
Het was ook niet echt een mysterie toch?
Dus hij twijfelt aan zijn huishoud-vaardigheden en kiest er daarom voor om zich voorlopig verzorgd te laten worden in Hotel Mama? :)

Sowieso vind ik eerst op jezelf wonen voordat je samen gaat wonen verstandig, zeker als er grote verschillen zijn in ervaring met huishoudelijke taken en gewoon je leven regelen in het algemeen.
Cateautje schreef:
08-02-2021 21:02
Ik zou vriend eerst eens een paar jaar op zichzelf laten wonen eer hij bij mij in zou mogen trekken.
Precies dit! Anders krijg je m direct vanuit Hotel Mama in huis. Afschuwelijk.

En waarom woon jij nog niet op jezelf?
Cateautje schreef:
08-02-2021 23:18
Als ik m ff mag lenen; graag! Ik breng m weer helemaal schoon terug 😁
Lillybit schreef:
08-02-2021 21:32
:shout: NIET DOEN.
Inderdaad! Niet doen!
Die verruilt straks zijn moeders pappot voor jouw pappot.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Het is misschien een beetje 'out there' en out of the box en het zal vast nog niet genoemd zijn maar.... alleen wonen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven