Omgaan met boosheid

donderdag 11 februari 2021 om 10:32
maar als jouw partner liegt en manipuleert, dan heb je maar 1 appje nodig:
"Het is Uit"
waarom blijf jij hangen in een slechte relatie?
donderdag 11 februari 2021 om 10:33
Voordat ik samenwoonde kon ik ook weleens boos worden per app. Achteraf was het meestal niet de beste keuze, maar goed ik snap wel dat je het doet als je boos bent. Maar meer dan eens liegen en manipuleren? Daar zou ik totaal niet mee om kunnen gaan en zou voor mij reden zijn om een relatie af te kappen. Zonder eerlijkheid en vertrouwen kan ik geen relatie hebben.

donderdag 11 februari 2021 om 10:34
De vraag ging over boosheid, wat je trouwens prima kan uiten zonder je stem te verheffen. Niet schreeuwen etc wil niet zeggen dat ik geen emotie toon.

donderdag 11 februari 2021 om 10:37
Nope, echt niet.Luci_Mster2 schreef: ↑11-02-2021 10:19Echt?
Als je echt boos bent nooit wat harder of met meer emotie gaat praten. Nooit?
En dan heb ik niet over schreeuwen.
Vroeger deed ik dat wel maar toen liepen ruzies uit de hand etc. Nu tel ik tot tien, haal diep adem en praat en als ik echt ontplof dan pauzeer ik de ruzie even en loop een blokje om.
donderdag 11 februari 2021 om 10:39
eigenlijk dus wat ik ook doe, je wordt wel boos, maar je gaat niet boos het gesprek voeren

donderdag 11 februari 2021 om 10:42
Ja natuurlijk word ik wel boos en ik voer ook echt wel eens een gesprek als ik boos ben maar dat kan prima op normale toon.
We gaan een beetje off-topic zo want het gaat om t manipulerende vriendje van to, niet hoe ik me gedraag in het dagelijks leven

donderdag 11 februari 2021 om 10:48
Als ik dat gesprek vaak moet voeren dan verbreek ik de relatie. Want ik wil geen relatie met iemand die geen rekening met mij houdt.
Maar ik zou eens onderzoeken of jij überhaupt een grens aangeeft of vertelt wat je wilt, want als je dat niet doet heeft boos worden geen zin. Ik hoor soms mensen zeggen ‘anderen gaan over mijn grenzen’ en dan heeft het soms helemaal niks met hen of hun grenzen te maken of ze hebben die grens helemaal niet aangegeven. Voorbeeld: jubileum en partner negeert dat en heeft geen kadootje geregeld en reageert dan niet zoals zij in hun hoofd hebben en dan roepen ze ‘hij gaat over mijn grens’ en dat is natuurlijk onzin. Dat heeft niks met grenzen te maken. Of ze verwachten dat hun partner altijd appt waar hij is en doet hij dat niet dan ‘gaat hij over hun grens’.
Of ze manipuleren zelf en als ze niet de gewenste respons krijgen houdt hij geen rekening met hun gevoel (en is vervolgens een narcist)
Of de relatie is gewoon echt beroerd en dan heeft grenzen aangeven geen enkele zin. In een goede relatie hoef je niet voortdurend op grenzen te letten en de ander er op te wijzen.
En als ik boos ben dan ben ik gewoon boos. Met stemverheffing en gemopper en al. Gebeurt niet vaak, maar ik schreeuw heus.
Maar ik zou eens onderzoeken of jij überhaupt een grens aangeeft of vertelt wat je wilt, want als je dat niet doet heeft boos worden geen zin. Ik hoor soms mensen zeggen ‘anderen gaan over mijn grenzen’ en dan heeft het soms helemaal niks met hen of hun grenzen te maken of ze hebben die grens helemaal niet aangegeven. Voorbeeld: jubileum en partner negeert dat en heeft geen kadootje geregeld en reageert dan niet zoals zij in hun hoofd hebben en dan roepen ze ‘hij gaat over mijn grens’ en dat is natuurlijk onzin. Dat heeft niks met grenzen te maken. Of ze verwachten dat hun partner altijd appt waar hij is en doet hij dat niet dan ‘gaat hij over hun grens’.
Of ze manipuleren zelf en als ze niet de gewenste respons krijgen houdt hij geen rekening met hun gevoel (en is vervolgens een narcist)
Of de relatie is gewoon echt beroerd en dan heeft grenzen aangeven geen enkele zin. In een goede relatie hoef je niet voortdurend op grenzen te letten en de ander er op te wijzen.
En als ik boos ben dan ben ik gewoon boos. Met stemverheffing en gemopper en al. Gebeurt niet vaak, maar ik schreeuw heus.

donderdag 11 februari 2021 om 11:25
Wat bedoel je met boze harde dingen? Zeg je expres dingen om de ander te kwetsen?
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
donderdag 11 februari 2021 om 11:27
Hmm das een lastige.
Mijn vriend en ik zijn allebei niet de makkelijkste. Wel naar elkaar toe hoe maar we hebben allebei een hoop triggers (hij heeft echt een jeugd meegemaakt die je je ergste vijand nog niet gunt... zonder ouders en met veel kindermishandeling en ik heb op gebied van liefde veel nare dingen meegemaakt) maar we zijn ons bewust van onze triggers.
We zijn nu bijna 3 jaar samen. Het eerste jaar knalde het wel regelmatig. Dan voelde ik me niet begrepen en werd kwaad of moest huilen. En vervolgens wist hij niks meer te zeggen en kregen we ruzie om niks.
Inmiddels hebben we geleerd beter te communiceren. 9 van de 10 keer heeft de ander het niet eens zo bedoeld. Dus we praten er over en als de emoties oplopen gaan we even een rondje lopen ofzo. We hebben ook allebei geleerd met elkaars triggers om te gaan (we lopen niet op eieren maar we weten van elkaar wat gevoelig ligt,) en nu word ik bijna nooit meer boos.
Mijn vriend en ik zijn allebei niet de makkelijkste. Wel naar elkaar toe hoe maar we hebben allebei een hoop triggers (hij heeft echt een jeugd meegemaakt die je je ergste vijand nog niet gunt... zonder ouders en met veel kindermishandeling en ik heb op gebied van liefde veel nare dingen meegemaakt) maar we zijn ons bewust van onze triggers.
We zijn nu bijna 3 jaar samen. Het eerste jaar knalde het wel regelmatig. Dan voelde ik me niet begrepen en werd kwaad of moest huilen. En vervolgens wist hij niks meer te zeggen en kregen we ruzie om niks.
Inmiddels hebben we geleerd beter te communiceren. 9 van de 10 keer heeft de ander het niet eens zo bedoeld. Dus we praten er over en als de emoties oplopen gaan we even een rondje lopen ofzo. We hebben ook allebei geleerd met elkaars triggers om te gaan (we lopen niet op eieren maar we weten van elkaar wat gevoelig ligt,) en nu word ik bijna nooit meer boos.
donderdag 11 februari 2021 om 11:33
O liegen en manipuleren is van een heel andere orde.
Als mijn kerel tegen me zou liegen zou ik ook hels zijn. Ligt er wel aan waarover natuurlijk. Geen leugentje om bestwil. Wij liegen zelden tegen elkaar (volgens mij liegt iedereen wel eens over een klein dingetje... Nee je hebt geen dikke kont in die jurk) en vooral dingen die er toe doen zijn we heel eerljjk. Ook al vind de ander dat misschien niet altijd even leuk.
Als hij wel zou liegen zou ik hem eerst vragen waarom hij het nodig vindt om te liegen. Vertrouwt ie er niet op dat ik bij hem blijf als hij de waarheid verteld?
Manipulatie ben ik echt slecht mee. En ik herken het ook gelijk. Als iemand op je schuldgevoel of schaamte speelt dan is t altijd manipulatie. Ik ben me er heel bewust van als iemand me probeert te manipuleren en dan maak ik heel duidelijk dat ik daar niet van gediend ben. Als mijn partner me zou manipuleren zou ik het uitmaken. Ik hoef dat niet in mijn leven.

vrijdag 12 februari 2021 om 04:44
Ik zou niet meer appen.
Ik heb na veel schade en schande geleerd dat je liegen en manipuleren niet moet accepteren en ik ga daarover ook niet in gesprek.
'ik vind dit geen prettig gesprek, ik heb dit en dit gezegd en daar laat ik het voor nu bij'.
mensen die liegen en manipuleren en je niet serieus willen nemen willen helemaal niet iets oplossen of over hun gedrag praten, ze willen alleen maar dat jij jouw gedrag aanpast.
Dus een gesprek waarin jij vraagt om serieus genomen te worden is zoiets als vragen of iemand jou serieus wil nemen terwijl hij jouw portemonnee aan het stelen is.
Eerst je grens veilig stellen.
En daarnaast levert zo'n gesprek je vaak alleen maar pijn op ondat er meer respectloos gedrag naar voren komt en het zo gedraaid wordt dat dat je eigen schuld is, want jij...
Niet de zaken laten omdraaien, laat je niet verleiden tot ruzie, gewoon uit dit contact op deze manier gaan.
vrijdag 12 februari 2021 om 06:06
Maar jij hebt het wel door en je laat het gebeuren. Hooguit wat boze woorden via de app. Is hij vast niet van onder de indruk, of komt hij daarna ineens tot inkeer? Of appt hij terug: “ik kan er niks aan doen, zo ben ik nu eenmaal”?