Is dit een vorm van WhatsApp-fraude?

16-02-2021 15:24 27 berichten
.
anoniem_644cee260f59e wijzigde dit bericht op 03-04-2021 20:45
99.84% gewijzigd
Waarom zit je ermee in je maag? Gewoon blokkeren en klaar.
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 04-07-2021 19:18
99.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kan allebei maar zou me niet te druk maken. Als je een beetje oppast gebeurt er waarschijnlijk niet zo veel.
Gewoon blokkeren en verwijderen, niks aan de hand.
Gewoon beide nummers blokkeren, nergens op klikken dan gebeurd er niks.
Nou, inderdaad, ik zou de deuren maar extra op slot doen vanavond!
En overigens heb je er al aan gedacht om een ander nummer te nemen? Altijd verstandig!
Je maakt het groter dan het is. Gewoon niet op de link klikken en de boel blokkeren. Klaar!
Iedereen krijgt tegenwoordig vage appjes en sms-jes. Die nummers worden of random aangemaakt of je staat in een database. En daar kom je heel makkelijk in, dus chill...

Voor de volgende keer: niet terugbellen, want juist dat terugbellen kan soms het doel van de fraude zijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Je moet er toch niet aan denken dat je nummer rond gaat in het criminele circuit!

Stel je eens voor allemaal criminelen die liefdes plaatjes rond aan het sturen zijn!
jo12345 schreef:
16-02-2021 15:32
Je moet er toch niet aan denken dat je nummer rond gaat in het criminele circuit!

Stel je eens voor allemaal criminelen die liefdes plaatjes rond aan het sturen zijn!
Ga er maar van uit dat je gegevens rondgaan in het criminele circuit.
Telefoonnummers, rekeningnummers, persoonsgegevens: als je je realiseert hoe vaak je dat soort gegevens invult op websites en bij webshops, is het bijna een wonder als het NIET openbaar is.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
16-02-2021 15:37
Telefoonnummers, rekeningnummers, persoonsgegevens: als je je realiseert hoe vaak je dat soort gegevens invult op websites en bij webshops, is het bijna een wonder als het NIET openbaar is.

Dit.

Wat je dan dus NIET moet doen is
- reageren
- de nummer sbellen
- op linkjes klikken
- etc.

Het probleem is niet dat jouw nummer bekend is, het probleem is dat jij actief contact gaat opnemen.
Waarom zou je die nummers bellen? Dat vind ik echt een oerdomme actie van iemand die zich bewust is dat het fraude kan zijn.
Ik zit ermee omdat ik mij gewoon niet kan voorstellen dat je per ongeluk een onbekend persoon whatsappt waarvan je het telefoonnummer niet hebt. Ik heb een profielfoto, mijn naam staat erbij. Dan moet je wel heel erg dronken zijn als je zoiets echt per ongeluk fout doet. Oke, dat je een nummer verkeerd opslaat op je telefoon is 1 ding, maar dat je dan ook nog per ongeluk gaat whatsappen naar dat telefoonnummer terwijl mijn gezicht en naam erbij staan snap ik gewoon niet. Maarja, ik heb alles nu geblokkeerd.
chocolol schreef:
16-02-2021 15:45
Waarom zou je die nummers bellen? Dat vind ik echt een oerdomme actie van iemand die zich bewust is dat het fraude kan zijn.
Ja is achteraf ook best een domme actie, ik heb het nummer geblokkeerd en gemeld via WhatsApp
Ikkegewoon schreef:
16-02-2021 15:48
Ik zit ermee omdat ik mij gewoon niet kan voorstellen dat je per ongeluk een onbekend persoon whatsappt waarvan je het telefoonnummer niet hebt. Ik heb een profielfoto, mijn naam staat erbij. Dan moet je wel heel erg dronken zijn als je zoiets echt per ongeluk fout doet. Oke, dat je een nummer verkeerd opslaat op je telefoon is 1 ding, maar dat je dan ook nog per ongeluk gaat whatsappen naar dat telefoonnummer terwijl mijn gezicht en naam erbij staan snap ik gewoon niet. Maarja, ik heb alles nu geblokkeerd.
Dikke vingers en dan het verkeerde nummer pakken bij het aanmaken contacten. Ik kijk dus echt niet naar iemands zijn profielfoto...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik heb net de politie gebeld voor informatie. Dat ik de nummers teruggebeld heb is niet zorgwekkend volgens hun. Opgelucht!
Ik denk dat je beter kan gaan verhuizen, voor je t weet staan ze voor de deur
Ikkegewoon schreef:
16-02-2021 16:27
Ik heb net de politie gebeld voor informatie. Dat ik de nummers teruggebeld heb is niet zorgwekkend volgens hun. Opgelucht!
Als je toch zo paranoïde bent, waarom heb je dan je foto én je naam openbaar op WhatsApp... Ze kunnen nu makkelijk jouw foto + naam gebruiken om anderen op te lichten. Zet dan dan eerst op privé.
Ikkegewoon schreef:
Zo raar is dat niet. Ik heb mijn WhatsApp zo ingesteld dat mensen die ik niet op m'n simkaart heb staan, niets zien. Geen profielfoto en geen naam, die zien ze pas als ik hun nummer opsla.

Ik ben ook wel eens gebeld en daarna geappt door een vreemd nummer. Na even zoeken op Google bleek de persoon één of andere dokter te bereiken, die bijna hetzelfde mobiele nummer heeft als ik (de laatste twee cijfers waren omgedraaid). Heb die persoon dat nummer gestuurd en succes gewenst, nooit meer iets van gehoord.
¡Apagando las luces!
Ikkegewoon schreef:
:hihi:
Ikkegewoon schreef:
Dat gebeurt gewoon hoor. Mijn zoon krijgt standaard op islamitische feestdagen allerlei Arabische gelukswensen van een zo te zien bejaarde meneer met noord Afrikaans uiterlijk.

Dat nummer is van iemand anders geweest of verkeerd opgeslagen. En profielfoto zie je bij bepaalde instellingen pas nadat je gechat hebt of iemand in je contactpersonenlijst hebt staan.
Ikkegewoon schreef:
:rofl:

Wat zou er dan precies gefraudeerd zijn?
makreel schreef:
16-02-2021 15:37

Als je wordt gespamd op je mobiele nummer komt dat niet omdat ze jouw nummer kennen maar omdat er aan een heel reeks nummers een bericht wordt gestuurd. Telefoonnummers zijn niet zo moeilijk: dir lopen (theoretisch) van 0600000000 ... 0699999999 (op een paar reeksen na). Aangezien het grootste deel van de nummers is uitgegeven en ook nog eens het grootste deel van de Nederlanders WhatsApp heeft is het heel makkelijk om "raak" te schieten door het in het groot aan te pakken.
Ik maak me er nu niet meer druk om. Dit is voor mij gewoon echt de aller eerste keer in jaren dat een wereldvreemd nummer mij bericht. Dit is mij gewoon nooit eerder overkomen en ik heb al 10 jaar hetzelfde nummer. Maar blijkbaar ben ik niet de enige die dit overkomt zo te lezen. 😂
Ikkegewoon schreef:

:sherlock:

Je kan ook té ver doorschieten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven