Vriend gevoelens psycholoog
zaterdag 6 maart 2021 om 18:10
Hoi allemaal,
Normaal een stille meelezer, maar nu zelf een vraag. Ik ben nu 3 jaar samen met vriend, wonen samen en hebben een goede relatie. Vriend loopt echter sinds een jaar ongeveer bij een psycholoog, een jonge meid van zijn leeftijd. Hier komt hij iedere week een uur en het komende halfjaar minimaal gaat dit zo blijven. Ik vind het enorm fijn dat hij deze hulp krijgt want het doet hem goed, alleen geeft hij aan dat hij aantrekkingskracht voor haar heeft. Geen aantrekkingskracht zoals we dat allemaal bijna dagelijks bij wijze van weleens kunnen hebben voor iemand, wat helemaal prima is natuurlijk, maar meer in de richting van een crush en op een manier waarop hij dit nog niet eerder heeft gehad voor iemand anders tijdens onze relatie. Het gevoel lijkt ook alleen maar sterker te worden, aangezien hij aangeeft dat hij het spannend vindt voordat hij naar haar toe gaat en er meer mee bezig is in zijn hoofd. Hij geeft aan dat hij het professioneel houdt, en daar geloof ik hem in, maar het doet me geen goed dat hij deze gevoelens heeft voor iemand die zo dichtbij staat in deze fase van zijn leven. Ik word er onzeker van en ik merk dat mijn muur omhoog schiet omdat ik mezelf probeer te beschermen voor verdriet of pijn. Daarnaast ben ik bang dat zijn gevoelens alleen maar sterker gaan worden.
Hoe denken jullie hierover en heeft er iemand tips voor mij om hiermee om te gaan/ wat te doen?
Alvast heel erg bedankt!
Normaal een stille meelezer, maar nu zelf een vraag. Ik ben nu 3 jaar samen met vriend, wonen samen en hebben een goede relatie. Vriend loopt echter sinds een jaar ongeveer bij een psycholoog, een jonge meid van zijn leeftijd. Hier komt hij iedere week een uur en het komende halfjaar minimaal gaat dit zo blijven. Ik vind het enorm fijn dat hij deze hulp krijgt want het doet hem goed, alleen geeft hij aan dat hij aantrekkingskracht voor haar heeft. Geen aantrekkingskracht zoals we dat allemaal bijna dagelijks bij wijze van weleens kunnen hebben voor iemand, wat helemaal prima is natuurlijk, maar meer in de richting van een crush en op een manier waarop hij dit nog niet eerder heeft gehad voor iemand anders tijdens onze relatie. Het gevoel lijkt ook alleen maar sterker te worden, aangezien hij aangeeft dat hij het spannend vindt voordat hij naar haar toe gaat en er meer mee bezig is in zijn hoofd. Hij geeft aan dat hij het professioneel houdt, en daar geloof ik hem in, maar het doet me geen goed dat hij deze gevoelens heeft voor iemand die zo dichtbij staat in deze fase van zijn leven. Ik word er onzeker van en ik merk dat mijn muur omhoog schiet omdat ik mezelf probeer te beschermen voor verdriet of pijn. Daarnaast ben ik bang dat zijn gevoelens alleen maar sterker gaan worden.
Hoe denken jullie hierover en heeft er iemand tips voor mij om hiermee om te gaan/ wat te doen?
Alvast heel erg bedankt!

zaterdag 6 maart 2021 om 18:27

zaterdag 6 maart 2021 om 18:30
Veel mensen, waaronder ikzelf, krijgen gevoelens voor een behandelaar. Fijn dat hij het je eerlijk verteld heeft. Ondanks hij zegt niets met die gevoelens gaat doen, gaat het denk ik niks positiefs brengen, het gaat eerder in de weg staan. Lijkt mij verstandig om een andere behandelaar het over te laten nemen.

zaterdag 6 maart 2021 om 18:35
Dit is vaak onderdeel van een psychotherapeutische behandeling. Ben het er ook niet per se mee eens dat hij dan naar een ander moet. Dat zal zij waarschijnlijk ook niet adviseren als hij het haar zou vertellen. Fijn dat hij er ook tegen jou open over is. Als zijn behandelaar het merkt/ ervan op de hoogte is zal ze hier vast professioneel mee omgaan. Gevoelens van patiënt/ cliënt naar psycholoog wordt overdracht genoemd. Die gevoelens zijn juist heel helpend, omdat ze gebruikt kunnen worden in de psychotherapie om cliënt bijvoorbeeld meer inzihct in zichzelf te geven. Kan me wel voorstellen dat het voor jou naar is om te horen.
zaterdag 6 maart 2021 om 19:00
Dank jullie wel voor je reacties! Ik denk ook dat het goed is dat hij het gaat vertellen, zeker na jullie antwoorden en zeker ook aangezien een van de redenen dat hij daar zit zijn probleem met het onderdrukken/ niet herkennen van gevoelens is. Ik merk alleen dat hij hetzelfde in contact met mij doet als we het erover hebben, eerst letterlijk a zeggen en vervolgens de boel bagataliseren. Wanneer ik dit benoem, erkent ie het uiteindelijk toch enigszins.
Ik ben dus een beetje bang dat hij ditzelfde gaat doen als hij het haar vertelt. Een beetje psycholoog prikt daar hopelijk doorheen, maar in hoe verre dit gebeurt weet ik niet natuurlijk. Hebben jullie hier misschien ook tips voor?
Nogmaals bedankt allemaal!!
Ik ben dus een beetje bang dat hij ditzelfde gaat doen als hij het haar vertelt. Een beetje psycholoog prikt daar hopelijk doorheen, maar in hoe verre dit gebeurt weet ik niet natuurlijk. Hebben jullie hier misschien ook tips voor?
Nogmaals bedankt allemaal!!

zaterdag 6 maart 2021 om 19:04
Ik zou je er verder niet teveel mee bemoeien eigenlijk; als dit een patroon voor hem is dan laat hij dat daar zeer waarschijnlijk ook zien, zeker als hij haar al een jaar zo regelmatig ziet. Juist door overdracht zien psychologen patronen die iemand in zijn dagelijks leven gebruikt en vaak zijn dit ook patronen die voor problemen of bijv. angst/ depressie zorgen.
Al met al is het zijn therapie voor hem en lijkt het me niet goed als jij teveel inbreng daarin geeft.
Al met al is het zijn therapie voor hem en lijkt het me niet goed als jij teveel inbreng daarin geeft.
zaterdag 6 maart 2021 om 19:05

zaterdag 6 maart 2021 om 19:12
Ze zitten nu op het punt dat de eerste behandeling achter de rug is, en dat ze nu meer op re-integratie gaan zitten. Iets wat denk ik iedere psycholoog wel moet kunnen?
Het lastige vind ik ook dat hij aangeeft dat, doordat ze nu net gaan overstappen naar het nieuwe proces (dus het reïntegreren), zij wat losser en wat minder statisch wordt in haar gedrag. Dit geeft hem ook weer het gevoel dat zij dezelfde aantrekkingskracht voelt/ hem wel een knappe jongen vindt, waardoor hij er weer meer mee bezig is.
Het lastige vind ik ook dat hij aangeeft dat, doordat ze nu net gaan overstappen naar het nieuwe proces (dus het reïntegreren), zij wat losser en wat minder statisch wordt in haar gedrag. Dit geeft hem ook weer het gevoel dat zij dezelfde aantrekkingskracht voelt/ hem wel een knappe jongen vindt, waardoor hij er weer meer mee bezig is.
zaterdag 6 maart 2021 om 19:15
Doordat ze was losser is geworden (zie laatste reactie), denkt hij wat meer na over hoe zij over hem denkt. Bij oogcontact, een grapje, een bepaalde blik vanuit haar, zorgt dat voor een bepaalde extra spanning voor hem.
Hmmmm ja zeker wel, omdat hij met een collega of vriendin van mij niet al z’n problematiek en diepste gevoelens op tafel hoeft te leggen. In zo’n geval kan je toch wat meer je afstand houden als je merkt dat dat het beter is/ nodig zou zijn.
zaterdag 6 maart 2021 om 19:20
Doordat hij dat denkt hoeft het nog niet waar te zijn. Verliefde gevoelens op een hulpverlener zijn vrij normaal. Komt vaker voor. Het is vaak geen echte verliefdheid, maar iets uit een oud patroon. Daarom is het ook zo belangrijk dat hij het bespreekt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 6 maart 2021 om 19:22
zaterdag 6 maart 2021 om 19:23
Ja precies, ik denk dat je helemaal gelijk hebt! Zeker dat oude patroon.viva-amber schreef: ↑06-03-2021 19:20Doordat hij dat denkt hoeft het nog niet waar te zijn. Verliefde gevoelens op een hulpverlener zijn vrij normaal. Komt vaker voor. Het is vaak geen echte verliefdheid, maar iets uit een oud patroon. Daarom is het ook zo belangrijk dat hij het bespreekt.
zaterdag 6 maart 2021 om 19:32
Ik kreeg dit ook toen ik met een burn out coach sessies had. Ik heb het niet verteld aan mijn partner en op dat moment vond ik het ook niet nodig. Het gaf me een goed gevoel en het heeft me geholpen toen die tijd. Ondanks ik me rot voelde, kon ik me ook anders voelen. Het hielp bij mij dat het een wat oudere grijze man was. Anders sloot ik ook niet uit of er wederzijdse gevoelens waren.
Maar er komt ooit een einde aan dit gevoel, wanneer de therapie op houdt. Vertrouw daar op en dan zou hij ook weer meer op jouw richten. Het kan zo zijn dat daar nu momenteel niet veel ruimte voor is althans zo was het bij mij.
Hoort allemaal bij het proces waar hij in zit. Voor hem waarschijnlijk onbewust.
Maar er komt ooit een einde aan dit gevoel, wanneer de therapie op houdt. Vertrouw daar op en dan zou hij ook weer meer op jouw richten. Het kan zo zijn dat daar nu momenteel niet veel ruimte voor is althans zo was het bij mij.
Hoort allemaal bij het proces waar hij in zit. Voor hem waarschijnlijk onbewust.

zaterdag 6 maart 2021 om 20:29
De kans dat het daadwerkelijk wederzijds is, is volgens mij heel klein. De "signalen" die maken dat hij dat denkt komen waarschijnlijk gewoon door de vertrouwelijke sfeer die zij creëert en niet omdat zij met hem flirt - als ze hem al leuk zou vinden, zou ze daar sowieso niks van mogen laten merken en zeker niks mee mogen doen. Als zij iets voor hem zou voelen zou ze zich juist op de vlakte houden en ik vraag me dan zelfs af of ze hem zou kunnen blijven behandelen.Lente61 schreef: ↑06-03-2021 19:15Doordat ze was losser is geworden (zie laatste reactie), denkt hij wat meer na over hoe zij over hem denkt. Bij oogcontact, een grapje, een bepaalde blik vanuit haar, zorgt dat voor een bepaalde extra spanning voor hem.
Hmmmm ja zeker wel, omdat hij met een collega of vriendin van mij niet al z’n problematiek en diepste gevoelens op tafel hoeft te leggen. In zo’n geval kan je toch wat meer je afstand houden als je merkt dat dat het beter is/ nodig zou zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zaterdag 6 maart 2021 om 22:08
Ik vind het wel bijzonder dat hij het tot in detail met jou bespreekt en ook haar houding tov hem dat dat in zijn beleving losser wordt.
Dat hij deelt dat hij er wat bij voelt is eerlijk en oprecht maar daarmee is de kous toch af met dat hij er niks mee zal doen. Ik hoef niet tot in detail betrokken te worden in verliefdheidsgedachten. Daarmee lijkt hij niet echt rekening te houden met hoe dat voor jou is
Dat hij deelt dat hij er wat bij voelt is eerlijk en oprecht maar daarmee is de kous toch af met dat hij er niks mee zal doen. Ik hoef niet tot in detail betrokken te worden in verliefdheidsgedachten. Daarmee lijkt hij niet echt rekening te houden met hoe dat voor jou is
where ever you go, go with your heart
zaterdag 6 maart 2021 om 22:15
Ben ik de enige die het raar vindt dat hij dit steeds zo met TO bespreekt?Lente61 schreef: ↑06-03-2021 19:12Ze zitten nu op het punt dat de eerste behandeling achter de rug is, en dat ze nu meer op re-integratie gaan zitten. Iets wat denk ik iedere psycholoog wel moet kunnen?
Leuk om te horen in je relatie.
zaterdag 6 maart 2021 om 22:48
Eh... Dan moet hij wel heel oud en grijs geweest zijn.CherryBlossom- schreef: ↑06-03-2021 19:32Ik kreeg dit ook toen ik met een burn out coach sessies had. Ik heb het niet verteld aan mijn partner en op dat moment vond ik het ook niet nodig. Het gaf me een goed gevoel en het heeft me geholpen toen die tijd. Ondanks ik me rot voelde, kon ik me ook anders voelen. Het hielp bij mij dat het een wat oudere grijze man was. Anders sloot ik ook niet uit of er wederzijdse gevoelens waren.

De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.
Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.
Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.