Hoe komen jullie aan voldoende calcium?

13-03-2021 09:30 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tijdens mijn eerste echo bij de verloskundige vertelde ze dat het belangrijk is om voldoende calcium te slikken of te eten/drinken, omdat er in de vitamines van Davitamon die ik slik, niet voldoende calcium zou zitten.

Als zwangere vrouw moet je minimaal 1000 mg calcium binnenkrijgen en in de multivitamine van Davitamon (met ook foliumzuur) zit maar 120 mg. Een optie is het bijslikken van extra calcium, maar hiervan las ik op internet dat dit minder goed zou zijn.

Dus nu ben ik dagelijks aan het rekenen om voldoende calcium binnen te krijgen, maar dat vind ik nog best lastig. ‘s ochtends eet ik een bakje vanilleyoghurt, smiddags twee boterhammen met kaas (als ik het weg krijg) en een glas melk, maar dan nog kom ik er niet.

Hoe doen jullie dat?
retrostar schreef:
14-03-2021 09:00
https://www.lumc.nl/pat/att/80520012455 ... ucten-2019

Als je zelf moedermelk geeft heb je wel veel meer calcium nodig want het kind gaat in de natuur altijd vóór.
ooit een koe melk zien drinken?
Ik houd het op een gevarieerd eetpatroon met 2 porties zuivel per dag. Glas melk, optimel, yoghurt, kaas, havermout met melk. En daarnaast standaard multivitamine en extra vitamine D.
Ik had n zuiveltik tijdens mn zwangerschp. Yoghurt, milkshakes, softijs alles
Standaard een beter warme melk voor ik naar bed ging. Hielp ook goed tegen misselijk van de honger wakker worden :|

Volgende groente op je menu zetten helpt ook: boerenkool, paksoi, raapstelen :D en broccoli.
Been there, done that, got the T-shirt.
ik lust geen melk, drink het nooit. Maar had er in mijn bede zwangerschappen ineens heel veel zin in (ondanks overgeven)
Mooi signaal van mijn lichaam

(daarna, na al die maanden niks binnenhouden wilde mijn lichaam VET, liefst alles met mayonaise)
Handig

“ Calciumopname

Je lichaam vindt het makkelijker om calcium op te nemen (bioavailability) uit plantaardige producten dan uit bijvoorbeeld melk. Van de calcium uit melk wordt zo’n 30% opgenomen, terwijl je 50% van de calcium opneemt uit boerenkool. Van de calcium uit broccoli neem je zelfs iets meer dan 60% op.

Omgerekend betekent het dat je soms meer calcium uit twee ons groenten haalt dan uit een glas melk.”
Andersom schreef:
13-03-2021 13:27
https://www.google.com/amp/s/energiekev ... tneus/amp/

Neem hier kennis van en kijk dan opnieuw of je extra zuivel echt een goed idee vindt.
Dit dus. Het drinken van melk is echt zwaar tegen natuurlijk. Nergens komt zoveel osteoporose voor als in melk drinkende landen.

Daarnaast niet zomaar blind gaan op calcium. Calcium heeft magnesium nodig en andersom. Neem je alleen calcium dan ontstaat er een disbalance. Ik zou voor een calcium+magnesium tablet gaan.
PiNuts14 schreef:
13-03-2021 10:11
Calcium zit ook in bonen, peulvruchten, noten en groenten. Ook is vrijwel alle plantaardige melk en yoghurt verrijkt me calcium.

Je hoeft dus als (aanstaande) moeder echt geen producten te drinken of eten waarvoor een andere moeder kunstmatig werd geïnsemineerd, haar jong/baby na de bevalling werd weggehaald en haar moedermelk vervolgens wordt verwekt tot producten voor menselijke consumptie.
Dit inderdaad. En plantaardig lijkt me ook veel gezonder dan al dat zuivel.

Ik ben net bevallen en we hebben nog een kindje van onder de twee en ook nooit iets gehoord over calcium, en zeker niet zoveel zuivel. Die eerste zwangerschap was in het buitenland en zeker geen ‘kaasland’, zoals hier, dus daar zouden ze zoiets (zuivel) sowieso nooit aanraden, maar ook hier heb ik niet te horen gekregen zoveel calcium te moeten eten.

Google eens op bladgroenten met calcium.
spinnetje_ wijzigde dit bericht op 14-03-2021 09:15
0.78% gewijzigd
Hakuna Matata
PiNuts14 schreef:
13-03-2021 10:11
Calcium zit ook in bonen, peulvruchten, noten en groenten. Ook is vrijwel alle plantaardige melk en yoghurt verrijkt me calcium.

[...]
Iets dat verrijkt is met calcium is dan toch hetzelfde als het slikken van een calciumtablet?
laborantje schreef:
14-03-2021 09:12
Dit dus. Het drinken van melk is echt zwaar tegen natuurlijk. Nergens komt zoveel osteoporose voor als in melk drinkende landen.

vooropgesteld: ik ben absoluut geen voorstander van melk drinken, eerder tegenstander

Maar, dat we hier veel problemen hebben komen niet perse door het melk drinken, meer door gebrek aan zonlicht en daarmee vitamine D-gebrek

Maar goed, we gaan OT
We hebben in Nl zelfs een zuivellobby. Maar gezond is het niet. Ik ben er zelfs van overtuigd dat het door zuivel komt dat vrouwen in landen waar veel zuivel wordt genuttig enorm veel vaker borstkanker krijgen dan in landen waar weinig tot geen zuivel wordt genuttigd. Geen verklaring voor, maar in de landen zoals Azie en Afrika waar het merendeel van de mensen lactose intolerant zijn van nature komt het veel minder voor. Nederland staat in de top 3.

https://mammalive.net/research/global-b ... ence-2018/
We drijven af. TO vraagt om tips voor calcium, niet dat het zuivel moet zijn.
novaviva schreef:
14-03-2021 09:44
We drijven af. TO vraagt om tips voor calcium, niet dat het zuivel moet zijn.

Nou, er wordt wel heel veel zuivel geadviseerd. Best belangrijk om een tegengeluid te laten horen.
Niet. Ik eet gewoon net als altijd. Ik heb zelf geen calciumgebrek dus ga ervan uit dat de baby dat ook wel niet zal hebben met mijn voedingspatroon. Verder eet ik momenteel veel Rennies vanwege maagzuur en laat daar nou net heel veel calcium inzitten ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven