Wie nog weinig tot geen vriendinnen? Hoe mee omgaan?
vrijdag 19 maart 2021 om 16:06
Hoi, ik ben nieuw op dit forum en dit is mijn 1ste topic hier.
Ik vraag me af of er nog meer mensen in hetzelfde schuitje zitten, nl. enig kind en weinig (tot geen) vriendinnen?
Ik zal mijn situatie even kort toelichten: ik ben 37 jaar, getrouwd en mama van 2 tienerdochters. Ik ben een introvert persoon waardoor ik nooit veel behoefte heb gehad aan een grote vriendenkring. Al vanaf de middelbare school had ik 1 goeie vriendin waarmee ik lief en leed deelde en verder nog wat schoolvriendinnen waarmee het contact in de loop der jaren verwaterde. Op mijn 17de leerde ik mijn man kennen (die ook nooit veel vrienden heeft gehad), dus ik had mijn man én mijn beste vriendin en dat was prima.
Ik heb ook altijd leuke collega's gehad waarmee het super goed klikt, maar ik merk wel dat werk en privé echt wel gescheiden blijft (op een occasioneel team uitje na).
Ik kreeg snel kinderen (toen ik 24 was) en mijn vriendin was op dat moment nog single, dus zij heeft de 1ste 10 jaar van het leven van mijn kinderen heel intens meegemaakt: ze kwam oppassen, ging mee op weekend naar Center Parcs en ook onder ons 2tjes deden we veel: samen op vakantie, shoppen, uit eten, naar de film. Regelmatig werd er wel een meidenavond georganiseerd.
Sinds een paar jaar heeft ze een relatie (en ik ben echt enorm blij voor haar dat ze de liefde van haar leven gevonden heeft!) en sinds 2 jaar hebben ze een zoontje samen.
Ergens had ik gehoopt, verwacht misschien dat ze mij iéts meer zou betrekken in hun leven dan dat ze gedaan heeft. Ik verwachtte heus niet hetzelfde als toen ik kinderen kreeg. De situatie is ook helemaal anders: ik was nog jong, mijn man had onregelmatige werktijden waardoor hij er vaak in het weekend niet was. Terwijl haar vriend er elke avond en in het weekend is.
Tot voor corona gingen we af en toe nog wel eens iets drinken, of ging ik wel eens langs, maar ik denk dat ik haar zoontje op bijna 2 jaar tijd misschien 5 x gezien heb.
Het zijn rare tijden nu natuurlijk en ik weet niet wat de toekomst gaat brengen eenmaal ons leven terug een beetje normaler is, maar ik verwacht niet dat we mekaar dan ineens wel vaak gaan zien.
Haar vriend heeft wél een grote vriendengroep, met koppels die allemaal kindjes hebben van rond dezelfde leeftijd als haar zoontje.
Nu ik het allemaal zo opschrijf bedenk ik dat we misschien niet echt meer iets gemeen hebben. Mijn kinderen zijn tieners, haar zoontje een peutertje. Misschien is het tijd om te aanvaarden dat onze relatie gewoon 'op' is?
Maar als dat het geval is wil dat zeggen dat ik van 1 goeie vriendin naar 0 vriendinnen ga. Ik wil absoluut niet zielig doen, want ik ben echt wel gelukkig met mijn gezin, maar het zou zo fijn zijn om buiten mijn gezin toch minstens 1 iemand te hebben om eens over andere zaken te praten. Momenteel heb ik enkel mijn werk en mijn gezin (zoals zoveel mensen momenteel owv corona), maar ik merk dat ik het daar soms toch wat moeilijk mee heb.
Hebben jullie tips om nieuwe mensen te leren kennen, nog op mijn leeftijd? Zoals gezegd, ik ben introvert, zal nooit zomaar zelf op mensen afstappen, of de 1ste stap zetten, maar dat maakt nieuwe vriendschappen sluiten natuurlijk niet makkelijk.
Of tips om met die ene vriendin om te gaan? Of kan ik dat beter laten gaan?
Alvast bedankt voor het lezen en reageren!
Liefs, Sofie
Ik vraag me af of er nog meer mensen in hetzelfde schuitje zitten, nl. enig kind en weinig (tot geen) vriendinnen?
Ik zal mijn situatie even kort toelichten: ik ben 37 jaar, getrouwd en mama van 2 tienerdochters. Ik ben een introvert persoon waardoor ik nooit veel behoefte heb gehad aan een grote vriendenkring. Al vanaf de middelbare school had ik 1 goeie vriendin waarmee ik lief en leed deelde en verder nog wat schoolvriendinnen waarmee het contact in de loop der jaren verwaterde. Op mijn 17de leerde ik mijn man kennen (die ook nooit veel vrienden heeft gehad), dus ik had mijn man én mijn beste vriendin en dat was prima.
Ik heb ook altijd leuke collega's gehad waarmee het super goed klikt, maar ik merk wel dat werk en privé echt wel gescheiden blijft (op een occasioneel team uitje na).
Ik kreeg snel kinderen (toen ik 24 was) en mijn vriendin was op dat moment nog single, dus zij heeft de 1ste 10 jaar van het leven van mijn kinderen heel intens meegemaakt: ze kwam oppassen, ging mee op weekend naar Center Parcs en ook onder ons 2tjes deden we veel: samen op vakantie, shoppen, uit eten, naar de film. Regelmatig werd er wel een meidenavond georganiseerd.
Sinds een paar jaar heeft ze een relatie (en ik ben echt enorm blij voor haar dat ze de liefde van haar leven gevonden heeft!) en sinds 2 jaar hebben ze een zoontje samen.
Ergens had ik gehoopt, verwacht misschien dat ze mij iéts meer zou betrekken in hun leven dan dat ze gedaan heeft. Ik verwachtte heus niet hetzelfde als toen ik kinderen kreeg. De situatie is ook helemaal anders: ik was nog jong, mijn man had onregelmatige werktijden waardoor hij er vaak in het weekend niet was. Terwijl haar vriend er elke avond en in het weekend is.
Tot voor corona gingen we af en toe nog wel eens iets drinken, of ging ik wel eens langs, maar ik denk dat ik haar zoontje op bijna 2 jaar tijd misschien 5 x gezien heb.
Het zijn rare tijden nu natuurlijk en ik weet niet wat de toekomst gaat brengen eenmaal ons leven terug een beetje normaler is, maar ik verwacht niet dat we mekaar dan ineens wel vaak gaan zien.
Haar vriend heeft wél een grote vriendengroep, met koppels die allemaal kindjes hebben van rond dezelfde leeftijd als haar zoontje.
Nu ik het allemaal zo opschrijf bedenk ik dat we misschien niet echt meer iets gemeen hebben. Mijn kinderen zijn tieners, haar zoontje een peutertje. Misschien is het tijd om te aanvaarden dat onze relatie gewoon 'op' is?
Maar als dat het geval is wil dat zeggen dat ik van 1 goeie vriendin naar 0 vriendinnen ga. Ik wil absoluut niet zielig doen, want ik ben echt wel gelukkig met mijn gezin, maar het zou zo fijn zijn om buiten mijn gezin toch minstens 1 iemand te hebben om eens over andere zaken te praten. Momenteel heb ik enkel mijn werk en mijn gezin (zoals zoveel mensen momenteel owv corona), maar ik merk dat ik het daar soms toch wat moeilijk mee heb.
Hebben jullie tips om nieuwe mensen te leren kennen, nog op mijn leeftijd? Zoals gezegd, ik ben introvert, zal nooit zomaar zelf op mensen afstappen, of de 1ste stap zetten, maar dat maakt nieuwe vriendschappen sluiten natuurlijk niet makkelijk.
Of tips om met die ene vriendin om te gaan? Of kan ik dat beter laten gaan?
Alvast bedankt voor het lezen en reageren!
Liefs, Sofie
vrijdag 19 maart 2021 om 16:37
Het is al een tijdje wat stiller, maar voel je vooral vrij om mee te schrijven als je de behoefte hebt relaties/weinig-geen-vrienden-kletstopi ... p32367052
vrijdag 19 maart 2021 om 16:44
Heel herkenbaar.
Zelf ben ik op 24- jarige leeftijd moeder geworden en ik heb nu nog één kind wat thuis woont.
Ik had ook goede kennissen/ vriendinnen die toen nog studeerden.
Die ben ik kwijt geraakt.
Nu nog wel andere kennissen/ vriendinnen die in de kleine kinderen zitten.
En daardoor op een zijspoor beland en het lukt me niet meer om samen te rijden.
Het werkt niet meer. Het begon al op de verjaardagen dat er ineens allemaal jonge moeders zaten van de pufclubjes,gevolgd door de zwemclubjes, basisschoolouders etc.
Daar zat ik dan als moeder van volwassen kinderen. Hoe ik ook mijn best deed, ik had geen aansluiting meer.
Zij kwamen in een hele nieuwe wereld terecht,waar ik niet in pas.
Heel moeilijk mee gehad,maar ik accepteer het nu.
Wel eenzaam,dus ik lees mee.
Ik weet hoe het voelt en hoe het is,om iets los te laten wat er altijd is geweest waar je nu geen onderdeel meer van uitmaakt.
Sterkte!
/
Zelf ben ik op 24- jarige leeftijd moeder geworden en ik heb nu nog één kind wat thuis woont.
Ik had ook goede kennissen/ vriendinnen die toen nog studeerden.
Die ben ik kwijt geraakt.
Nu nog wel andere kennissen/ vriendinnen die in de kleine kinderen zitten.
En daardoor op een zijspoor beland en het lukt me niet meer om samen te rijden.
Het werkt niet meer. Het begon al op de verjaardagen dat er ineens allemaal jonge moeders zaten van de pufclubjes,gevolgd door de zwemclubjes, basisschoolouders etc.
Daar zat ik dan als moeder van volwassen kinderen. Hoe ik ook mijn best deed, ik had geen aansluiting meer.
Zij kwamen in een hele nieuwe wereld terecht,waar ik niet in pas.
Heel moeilijk mee gehad,maar ik accepteer het nu.
Wel eenzaam,dus ik lees mee.
Ik weet hoe het voelt en hoe het is,om iets los te laten wat er altijd is geweest waar je nu geen onderdeel meer van uitmaakt.
Sterkte!
/
kiddootje wijzigde dit bericht op 19-03-2021 16:54
Reden: **
Reden: **
67.58% gewijzigd
vrijdag 19 maart 2021 om 16:51
Ik denk dat jullie nu verschillende wegen bewandelen en dat de vriendschap daardoor wat bekoeld is geraakt.
Is jammer maar soms een natuurlijke gang van zaken....
Zie het nu als een nieuw begin! En tja, qua nieuwe vriendschappen aangaan... nu is er natuurlijk minder te doen, minder aanbod qua cursussen of iets dergelijks.
Komt wel wel weer hopelijk, maar toch.
Dus een cursus? Of een bepaalde sport beoefenen? Dan kom je heel relaxed in gesprek met mensen, zonder de druk da daar een vriendschap uit moet voortvloeien.
Is jammer maar soms een natuurlijke gang van zaken....
Zie het nu als een nieuw begin! En tja, qua nieuwe vriendschappen aangaan... nu is er natuurlijk minder te doen, minder aanbod qua cursussen of iets dergelijks.
Komt wel wel weer hopelijk, maar toch.
Dus een cursus? Of een bepaalde sport beoefenen? Dan kom je heel relaxed in gesprek met mensen, zonder de druk da daar een vriendschap uit moet voortvloeien.
vrijdag 19 maart 2021 om 16:51
Ik heb ook weinig vriendinnen. Eigenlijk één denk ik die ik 1x per 3 maanden zie. Maar ik vind het lastig om nieuwe contacten te maken. Iedereen heeft al zijn sociale leven lijkt het.
Maar..
Toevallig hey vina! Geïnstalleerd. Soort tinder. Het spannende is om na het chatten af te spreken. Ik heb nu al tijdje met iemand contact, maar door omstandigheden nog niet kunnen afspreken. Anderzijds kan je wel kijken eerst of het klikt.
Ik mis heel erg het spontane. Alles moet altijd gepland worden. Daardoor zijn vriendschappen verwaterd.
Maar..
Toevallig hey vina! Geïnstalleerd. Soort tinder. Het spannende is om na het chatten af te spreken. Ik heb nu al tijdje met iemand contact, maar door omstandigheden nog niet kunnen afspreken. Anderzijds kan je wel kijken eerst of het klikt.
Ik mis heel erg het spontane. Alles moet altijd gepland worden. Daardoor zijn vriendschappen verwaterd.
vrijdag 19 maart 2021 om 20:10
Ik zou vooral zelf investeren in de relatie met haar. Met zo jong kindje lukt dat haar minder. Bied aan om op te passen zodat ze is weg kan met man ( na Corona) neem zelf intitiatief om regelmatig even langs te gaan en nodig haar actief uit voor uitjes met haar zoontje.
Verder kan sporten een gezellig sociaal clubje opleveren
where ever you go, go with your heart
vrijdag 19 maart 2021 om 21:14
Dit idd.
Als het weer kan, lekker weer op stap gaan samen, dat kan echt nog wel. Haar partner en zoontje kunnen best een avond of weekendje zonder haar.
Heb zelf ook weinig contacten, vooral nu. Maar wonen dan ook buitenaf en er zijn dagen dat ik niemand spreek en ben veel alleen. (kids hebben tegenwoordig continuerooster en man haalt als vrachtwagenchauffeur regelmatig 70 uur in de week) maar ben dan ook introvert en kan echt genieten van de rust. Al mis ik natuurlijk ook weleens wat.
Heb nog wel "meidenavondjes" via teams, maar is wel heel anders via webcam. En met 1 vriendin jaarlijks een weekend weg.
Blijf contact houden, maar het initiatief ligt nu bij jou!
Trek haar straks eens weg uit haar comfortzone en stel voor weer eens wat leuks te gaan doen wat nu al kan, wandelen in het bos, of bij elkaar op de thee/koffie en haal herinneringen op. Of vraag haar een zaterdagavond voor een potje ouderwets wijnen kletsen als je man moet werken.
Neem aan dat haar vent best een avondje voor zn eigen kindje kan zorgen. Het is zonde om zo'n lange goede vriendschap te beëindigen.
Vooral leuke herinneringen ophalen blaast de vriendschap nieuw leven in, dan komt de zin om samen weer wat te ondernemen zo weer terug.
vrijdag 19 maart 2021 om 22:17
Nu met Corona is het inderdaad wat lastig, maar ik probeer hobbies te vinden waar ik mensen tegen kan komen, zoals zwemmen, paardrijden, en ik heb een tijdje vrijwilligerswerk gedaan bij de Voedselbank. Maar het blijft lastig want ik ben ook introvert (al wordt het voor mij wel steeds makkelijker om contact te maken).
vrijdag 19 maart 2021 om 22:31
Mijn beste vriendin heeft 2 pubers en is vrijgezel. Ik ben getrouwd en heb geen kinderen. Een andere thuissituatie hoeft dus niet direct te zorgen voor minder/geen contact.
Ik kan me voorstellen dat je leven verandert als je een klein kind hebt. Ik zie dat om me heen ook gebeuren.
Ik heb zelf ook weinig vrienden. Mis het regelmatig wel, maar soms ook niet.
Ik kan me voorstellen dat je leven verandert als je een klein kind hebt. Ik zie dat om me heen ook gebeuren.
Ik heb zelf ook weinig vrienden. Mis het regelmatig wel, maar soms ook niet.
vrijdag 19 maart 2021 om 22:35
Paardrijden is op zich wel een hobby waar je redelijk wat contacten op kunt doen. Ik heb een eigen paard en daaromheen wel een grote sociale kring mensen die gelinkt zijn aan de passie samen paardrijdenmascha_dk schreef: ↑19-03-2021 22:17Nu met Corona is het inderdaad wat lastig, maar ik probeer hobbies te vinden waar ik mensen tegen kan komen, zoals zwemmen, paardrijden, en ik heb een tijdje vrijwilligerswerk gedaan bij de Voedselbank. Maar het blijft lastig want ik ben ook introvert (al wordt het voor mij wel steeds makkelijker om contact te maken).
where ever you go, go with your heart
vrijdag 19 maart 2021 om 22:55
Ik zou zelf gaan voor uitjes zonder kinderen, zo'n hummeltje eist (te) veel aandacht op.Skawa schreef: ↑19-03-2021 20:10Ik zou vooral zelf investeren in de relatie met haar. Met zo jong kindje lukt dat haar minder. Bied aan om op te passen zodat ze is weg kan met man ( na Corona) neem zelf intitiatief om regelmatig even langs te gaan en nodig haar actief uit voor uitjes met haar zoontje.
En oppassen is niet echt iets om de vriendschap op te fleuren. Dan spreek je haar nog niet echt.
Laat haar man lekker thuis blijven en ga lekker samen uit. Ff geen mama maar weer even vrouw zijn doet wonderen. Dat doet niets af aan het moeder zijn.
vrijdag 19 maart 2021 om 23:27
Ik zou niet zo snel een vriendschap opgeven vanwege een verschil in leeftijd van je kinderen, dat hoeft een goede vriendschap toch niet in de weg te staan? Ik heb ook een vriendin die al veel eerder kinderen had dan ik, ik paste vaak bij haar op toen ik nog studeerde, en ging ook gezellig mee naar bv de dierentuin. Toen ik een kindje kreeg, kwamen haar kinderen juist weer bij mij babysitten. En ik hielp haar kinderen weer met schoolwerk.
En weer een andere vriendin die ik al heel lang ken, en soms zelfs bijna dagelijks zag, is nu heel erg druk met haar nieuwe baan en een opleiding ernaast, logisch dat ze dan wat minder tijd heeft. Maar dan weet ik dat dat uiteindelijk wel weer goed komt en vind ik het ook niet erg dat ik er nu even wat meer “moeite” in moet stoppen omdat zij het zo druk heeft.
En dan is het nu met corona ook allemaal net wat lastiger.
En nieuwe vrienden maken? Ik ben ook best introvert, maar kom gelukkig toch overal wel mensen tegen waar ik een klik mee heb, andere ouders van school, ouders op de sportclub, vrienden van vrienden, ik ben zelfs wel eens bevriend geraakt met iemand die ik elke dag in de trein tegenkwam op weg naar huis. Collega’s dan weer niet zo, we hebben het wel gezellig maar blijft toch altijd zo’n typische werksetting.
En weer een andere vriendin die ik al heel lang ken, en soms zelfs bijna dagelijks zag, is nu heel erg druk met haar nieuwe baan en een opleiding ernaast, logisch dat ze dan wat minder tijd heeft. Maar dan weet ik dat dat uiteindelijk wel weer goed komt en vind ik het ook niet erg dat ik er nu even wat meer “moeite” in moet stoppen omdat zij het zo druk heeft.
En dan is het nu met corona ook allemaal net wat lastiger.
En nieuwe vrienden maken? Ik ben ook best introvert, maar kom gelukkig toch overal wel mensen tegen waar ik een klik mee heb, andere ouders van school, ouders op de sportclub, vrienden van vrienden, ik ben zelfs wel eens bevriend geraakt met iemand die ik elke dag in de trein tegenkwam op weg naar huis. Collega’s dan weer niet zo, we hebben het wel gezellig maar blijft toch altijd zo’n typische werksetting.
"Who would've thought it?"
zaterdag 20 maart 2021 om 00:26
Ik ben ook enig kind en heb weinig vriendinnen. Er is een tijd geweest dat ik er helemaal geen had (begin 20) en ook dat ik er veel had (basisschoolleeftijd). Als kind voelde ik me zelden eenzaam. Bijna altijd was er wel iemand om mee af te spreken, had ook vaak speelafspraken. Op mijn verjaardagen eerder een overschot dan een tekort aan kinderen. Op de middelbare school en het MBO vond ik geen aansluiting, ben daar ook veel gepest geweest. Ik was dat rare, stille meisje. Ben introvert en heb autisme. Maak niet makkelijk contact. Het contact met oude vriendinnen werd later in mijn puberteit ook steeds minder. Mijn interesses groeiden niet mee met die van hen en ik kon niet meer meepraten. Die contacten zijn daarna langzaamaan verwaterd. Toen was ik een aantal jaren vriendin-loos. Had alleen mijn moeder in die tijd. Mijn ouders zijn gescheiden en met vader heb ik geen goed contact. Op mijn werk in de afgelopen jaren een klein aantal leuke contacten opgebouwd die ik ook "vriendin" heb genoemd. Sommigen bleken echter onbetrouwbaar. Mijn vriendin van 66 werkt er niet meer, maar we hebben nog wel contact. Alleen sinds de Corona niet meer afgesproken. Komt wel weer denk ik. Met 1 collega ben ik naar de dierentuin geweest en we willen nog eens. Al weet ik niet of dit nou een leuke collega of vriendin is. Vanwege teleurstellingen noem ik iemand niet gauw meer "vriend(in)".
zaterdag 20 maart 2021 om 01:40
Misschien kun je, je vriendin uitnodigen om te komen eten? Kunnen jullie gezellig kletsen en voor jou kinderen misschien ook leuk zn klein kindje op bezoek? Of anders vragen of ze zin heeft in een dagje spa ( als alles weer open is) of lekker te wandelen samen.
Zou een oude vriendschap niet zo snel opgeven en je vriendin zit natuurlijk nu in een heel andere levens fase, maar dat wil niet zeggen dat jullie niet nog gezellig samen dingen kunnen doen.
Voor nieuwe vriendinnen een leuke cursus volgen, vrijwilligers werk, nieuwe sport beoefenen zoals een yoga clubje ofzo? Succes!
Zou een oude vriendschap niet zo snel opgeven en je vriendin zit natuurlijk nu in een heel andere levens fase, maar dat wil niet zeggen dat jullie niet nog gezellig samen dingen kunnen doen.
Voor nieuwe vriendinnen een leuke cursus volgen, vrijwilligers werk, nieuwe sport beoefenen zoals een yoga clubje ofzo? Succes!
zaterdag 20 maart 2021 om 10:40
Bedankt iedereen voor de reacties, eigen ervaringen en tips!
Iemand zei iets over de 'Hey Vina' app: ik had daar reeds een account op (die al enige tijd stil lag), dus die probeer ik nu terug nieuw leven in te blazen. Wie weet...
Ik zag regelmatig voorbijkomen om 'zelf initiatief te nemen'. Nu, hoever moet je daarin gaan, want naar mijn gevoel heb ik de laatste tijd een paar keer als 1ste iets laten weten, maar kwam er weinig reactie/geen nieuw voorstel terug. Ik wil mezelf ook niet opdringen, maar ik zal het even toelichten en dan hoor ik graag van jullie of ik overdrijf of niet:
een paar weken terug liet ik haar in een appje weten dat ik ons maandelijks uitje op café wel mis. In vroegere tijden (voor haar zwangerschap) gingen we ongeveer 1 x per maand iets drinken op café: lekker bijkletsen, beetje klagen over de mannen, het werk, ... Dat deed mij altijd zo ongelooflijk veel deugd. Even je ei kwijt kunnen, eens tegen iemand anders kunnen praten (ik kan moeilijk tegen mijn eigen man gaan klagen dat ie zijn vuile onderbroeken niet in de wasmand gooit
. Nu ja, dat kan ik wel natuurlijk, maar het is gewoon fijn om daarover tegen je vriendin te kunnen klagen) Daarop kwam een korte reactie dat ik altijd welkom was om (nu we niet op café kunnen natuurlijk) bij hen iets te komen drinken. Verder niets. Dus moet ik dan zelf vragen: "ok, en wanneer zou ik dan mogen komen?" Ik heb daar echt moeite mee: mezelf uitnodigen. Plus, en dat is puur een gevoel dat ik heb, ik kan er compleet naast zitten, maar uit de toon van het appje kon ik afleiden dat zij zoiets had van: "oei, het gaat weer niet goed, haar vent doet weer vervelend, ze moet weer eens komen ventileren", terwijl zij momenteel in die heerlijke fase zit van verliefd (verloofd ook intussen).
Intussen zijn de privé sauna's bij ons in België weer open, dus ik stelde vorige week voor om misschien eens samen een paar uurtjes te gaan relaxen. Stuurde ze terug dat ze aan het proberen zijn voor een 2de kindje en dat ze daarom nu niet naar de sauna wil en dat we, bij beter weer, maar eens bij hen moeten afspreken (kunnen we buiten in de lounge zitten). Ok, dat kan ik allemaal aannemen, maar zelfde als hierboven: moet ik dan degene zijn die zichzelf dan weer uitnodigt?
Ik vind het echt heel moeilijk. Initiatief nemen, ok, maar moet een vriendschap niet van 2 kanten komen?
Bedankt voor het 'lezen'.
Liefs, Sofie
Iemand zei iets over de 'Hey Vina' app: ik had daar reeds een account op (die al enige tijd stil lag), dus die probeer ik nu terug nieuw leven in te blazen. Wie weet...
Ik zag regelmatig voorbijkomen om 'zelf initiatief te nemen'. Nu, hoever moet je daarin gaan, want naar mijn gevoel heb ik de laatste tijd een paar keer als 1ste iets laten weten, maar kwam er weinig reactie/geen nieuw voorstel terug. Ik wil mezelf ook niet opdringen, maar ik zal het even toelichten en dan hoor ik graag van jullie of ik overdrijf of niet:
een paar weken terug liet ik haar in een appje weten dat ik ons maandelijks uitje op café wel mis. In vroegere tijden (voor haar zwangerschap) gingen we ongeveer 1 x per maand iets drinken op café: lekker bijkletsen, beetje klagen over de mannen, het werk, ... Dat deed mij altijd zo ongelooflijk veel deugd. Even je ei kwijt kunnen, eens tegen iemand anders kunnen praten (ik kan moeilijk tegen mijn eigen man gaan klagen dat ie zijn vuile onderbroeken niet in de wasmand gooit
Intussen zijn de privé sauna's bij ons in België weer open, dus ik stelde vorige week voor om misschien eens samen een paar uurtjes te gaan relaxen. Stuurde ze terug dat ze aan het proberen zijn voor een 2de kindje en dat ze daarom nu niet naar de sauna wil en dat we, bij beter weer, maar eens bij hen moeten afspreken (kunnen we buiten in de lounge zitten). Ok, dat kan ik allemaal aannemen, maar zelfde als hierboven: moet ik dan degene zijn die zichzelf dan weer uitnodigt?
Ik vind het echt heel moeilijk. Initiatief nemen, ok, maar moet een vriendschap niet van 2 kanten komen?
Liefs, Sofie
zaterdag 20 maart 2021 om 11:01
Ze zegt toch dat je welkom bent, dus geef wat data door en prik een datum!Sofie83 schreef: ↑20-03-2021 10:40Bedankt iedereen voor de reacties, eigen ervaringen en tips!
een paar weken terug liet ik haar in een appje weten dat ik ons maandelijks uitje op café wel mis. In vroegere tijden (voor haar zwangerschap) gingen we ongeveer 1 x per maand iets drinken op café: lekker bijkletsen, beetje klagen over de mannen, het werk, ... Dat deed mij altijd zo ongelooflijk veel deugd. Even je ei kwijt kunnen, eens tegen iemand anders kunnen praten (ik kan moeilijk tegen mijn eigen man gaan klagen dat ie zijn vuile onderbroeken niet in de wasmand gooit. Nu ja, dat kan ik wel natuurlijk, maar het is gewoon fijn om daarover tegen je vriendin te kunnen klagen) Daarop kwam een korte reactie dat ik altijd welkom was om (nu we niet op café kunnen natuurlijk) bij hen iets te komen drinken. Verder niets. Dus moet ik dan zelf vragen: "ok, en wanneer zou ik dan mogen komen?" Ik heb daar echt moeite mee: mezelf uitnodigen. Plus, en dat is puur een gevoel dat ik heb, ik kan er compleet naast zitten, maar uit de toon van het appje kon ik afleiden dat zij zoiets had van: "oei, het gaat weer niet goed, haar vent doet weer vervelend, ze moet weer eens komen ventileren", terwijl zij momenteel in die heerlijke fase zit van verliefd (verloofd ook intussen).
Liefs, Sofie
zaterdag 20 maart 2021 om 12:54
Leuk om te horen dat jullie inmiddels hebben afgesproken! Het klinkt ook gewoon alsof ze nog graag met je wil afspreken, maar dan liever bij haar thuis (ook wel begrijpelijk met een klein kindje). Ik zou in het vervolg ook gewoon antwoorden met: “Gezellig! Wanneer kan je?”!
"Who would've thought it?"
zaterdag 20 maart 2021 om 14:00
Ik wil net zeggen; wat moet ze nog meer doen? Je een datum en tijdstip geven en je bij de deur ophalen?
Zij heeft nu duidelijk het drukste leven dus je kan wel wat meer initiatief tonen, TO. Voorstellen als sauna en kroeg aan een moeder met een peuter vind ik erg weinig invoelend.
Stel voor eens met haar en haar peuter bij een speeltuin af te spreken en neem dan een lekkere afhaalkoffie voor haar mee.
zaterdag 20 maart 2021 om 18:56
Ik heb ook een vriendin met een zoontje van 1,5, die leeftijd is gewoon best lastig. Ze gaan lopen en overal aanzitten, ze hebben een middagslaapje en gaan 's avonds vroeg naar bed. Dus kom ik vooral bij haar langs en betrekken we haar zoontje meestal ook. Hij kan nu mijn naam uitspreken en is altijd erg blij wanneer ik kom, echt superschattig. Ik heb zelf geen kinderen en die zullen er ook nooit komen maar dat vind ik geen reden om de vriendschap niet te onderhouden.
Zonde om de vriendschap te laten verwateren, je zult altijd periodes hebben dat jullie leven niet synchroon loopt. Een beetje moeite doen voor elkaar als dat kan is een langdurige vriendschap wel waard vind ik.
Nieuwe vrienden maken is ook altijd mogelijk, op elke leeftijd vind ik. Probeer eens uit je comfortzone te stappen en iemand die je wel leuk lijkt eens uit te nodigen om wat te doen, wandeling oid, wat er nu mogelijk is.
Zonde om de vriendschap te laten verwateren, je zult altijd periodes hebben dat jullie leven niet synchroon loopt. Een beetje moeite doen voor elkaar als dat kan is een langdurige vriendschap wel waard vind ik.
Nieuwe vrienden maken is ook altijd mogelijk, op elke leeftijd vind ik. Probeer eens uit je comfortzone te stappen en iemand die je wel leuk lijkt eens uit te nodigen om wat te doen, wandeling oid, wat er nu mogelijk is.
zondag 21 maart 2021 om 11:15
Hoi,
@Blomke82: ja, het was erg leuk! Bedankt om ernaar te informeren
.
Ik besef dat het initiatief wat meer van mijn kant zal moeten komen en heb gisteren voorgesteld om deze zomer (als het hopelijk kan en mag met corona) maar eens bij ons langs te komen voor een (vroeg) etentje. Wij hebben een erg leuke peuterspeeltuin bij ons in de straat
Wat die sauna en 'kroeg' (van 20 tot 22 u even iets gaan drinken in een gezellig cafétje) betreft: dat zijn zaken die wij allebei graag deden en doen (en ook deden toen mijn kinderen heel erg klein waren). Ik heb mijn vriendin bv. voor haar verjaardag (toen haar zoontje een paar maanden oud was) een relax dagje uit cadeau gedaan, omdat ik weet hoe fijn het kan zijn om na een paar maanden moederschap er eens even lekker tussenuit te zijn: paar uurtjes shoppen, lekker eten, in de namiddag nog een heerlijke massage en dan lekker terug naar huis naar man en kind. En daar heeft ze heel erg van genoten.
Maar goed: ik neem de tips en tricks zeker mee! Bedankt!
@Blomke82: ja, het was erg leuk! Bedankt om ernaar te informeren
Ik besef dat het initiatief wat meer van mijn kant zal moeten komen en heb gisteren voorgesteld om deze zomer (als het hopelijk kan en mag met corona) maar eens bij ons langs te komen voor een (vroeg) etentje. Wij hebben een erg leuke peuterspeeltuin bij ons in de straat
Wat die sauna en 'kroeg' (van 20 tot 22 u even iets gaan drinken in een gezellig cafétje) betreft: dat zijn zaken die wij allebei graag deden en doen (en ook deden toen mijn kinderen heel erg klein waren). Ik heb mijn vriendin bv. voor haar verjaardag (toen haar zoontje een paar maanden oud was) een relax dagje uit cadeau gedaan, omdat ik weet hoe fijn het kan zijn om na een paar maanden moederschap er eens even lekker tussenuit te zijn: paar uurtjes shoppen, lekker eten, in de namiddag nog een heerlijke massage en dan lekker terug naar huis naar man en kind. En daar heeft ze heel erg van genoten.
Maar goed: ik neem de tips en tricks zeker mee! Bedankt!