Vind jij “is niet nodig” een geldig argument?

19-03-2021 15:18 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vreemde titel misschien, maar ik zal het toelichten.
chamonix wijzigde dit bericht op 20-08-2021 16:41
93.65% gewijzigd
In een relatie is het geven en nemen, maar altijd meer geven.
Jou man neemt alleen maar, ipv te denken: hoe maak ik haar blij?
Kijk, ik vind een iphone achterlijk duur en niet nodig, maar mijn man wordt daar blij van. Dat is voor mij voldoende. Ik vind een goedkope android prima. We laten elkaar in onze waarde.
Ik snap niet waarom jij je zo laat behandelen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Als hij zich als een kleuter wil gedragen, dan ook als een kleuter behandelen.
Jij wil geen autostoeltje? Prima, haal hem er maar uit, dan gaan we niet.
Geen wijn? Prima, dan mag je zelf aan de gasten vertellen waarom we geen witte wijn hebben. Wedden dat hij dat tegen zijn vrienden niet durft te zeggen? "Wil je wat drinken Betty? Witte wijn? Nergens voor nodig, je drinkt maar gewoon rosé, Betty"
Geen nieuw gazon? Dan doe ik het wel lekker zelf, maar dan geen gezanik als jij het niet mooi vindt.

Normaal zou ik zeggen: Ga in gesprek, maar man heeft al duidelijk gemaakt dat een gesprek er niet in zit, omdat hij je niet als gelijkwaardig ziet. Anders zou hij namelijk wel bereid zijn naar je te luisteren
LīlyRose schreef:
19-03-2021 21:59
Zo wil je toch niet in je relatie zitten? Ik zou sowieso gewoon stoppen met zo’n dominant mannetje. Ten koste van de veiligheid van een kleuter even lekker laten voelen wie de baas is. Om te braken.
Nee, zo wil je inderdaad niet in een relatie zitten en het moet ook niet de vaste omgangsvorm worden, maar iemand zijn eigen gedrag in het gezicht smijten kan ogen doen openen als praten niet (meer) helpt. En dan heb ik het niet alleen over mans ogen, maar als TO ziet dat man gewoon echt niet open staat voor zelfreflectie kan het haar ogen ook openen.
TijdvoorTaart schreef:
19-03-2021 22:18
Nee, zo wil je inderdaad niet in een relatie zitten en het moet ook niet de vaste omgangsvorm worden, maar iemand zijn eigen gedrag in het gezicht smijten kan ogen doen openen als praten niet (meer) helpt. En dan heb ik het niet alleen over mans ogen, maar als TO ziet dat man gewoon echt niet open staat voor zelfreflectie kan het haar ogen ook openen.
Als het zo moet zou het voor mij klaar zijn. Kinderachtig gedoe.
"Is niet nodig" valt m.i. in dezelfde categorie als "Omdat ik het zeg."
[Hier had uw advertentie kunnen staan]
LīlyRose schreef:
19-03-2021 22:20
Als het zo moet zou het voor mij klaar zijn. Kinderachtig gedoe.
Voor mij ook, maar ik krijg de indruk dat TO daar nog niet is. Het leest alsof ze de hoop heeft dat man verandert en ze kan er maar beter nu achter komen of dat ook daadwerkelijk zo is dan nog jaren vastklampen aan die hoop terwijl ze zichzelf maar opzij blijft schuiven
Katatoniaaa schreef:
19-03-2021 22:22
Ja!!
Hij klinkt erg dominant en niet aardig. Ik zou daar weinig zin in hebben.
Katatoniaaa schreef:
"Is niet nodig" valt m.i. in dezelfde categorie als "omdat ik het zeg."
Dat is natuurlijk ook 100% het geval in deze.

Hij bepaalt/geeft (geen) toestemming/heeft het laatste woord/accepteert geen inspraak, eigen initiatief en zeker geen tegenspraak/ondermijnt het gezag van/komt bewust niet tegemoet aan de meest simpele vragen, behoeften & wensen van TO. Het is aan haar of ze hier (nog langer) mee akkoord gaat.

Ik ben benieuwd wat die rebelse actie van TO -tegen hem ingaan & nog stiekem ook- mbt het gazon teweeg gaat brengen. Sterkte ermee TO. Ik vrees dat je dat nodig gaat hebben.
Chamonix schreef:
19-03-2021 20:24
Als iemand anders iets graag wil en ik vind het niet nodig, dan denk ik al gauw: ok, als ik er geen last van heb, dan ga je je onnodige gang maar.
Hmmmm als hij ook zo dacht, kon dat stoeltje in de wagen blijven. Het is dus niet dat hij er wel of geen last van heeft - het stoeltje moet er ook echt uit.

Ik snap wat je bedoelt met toegeven. Als iets niet belangrijk genoeg is om ruzie over te maken geef je toe. Voor de lieve vrede.

Maar misschien komt er een punt waarop je een streep trekt; niet omdat het om die fles wijn gaat, maar gewoon omdat je het zat bent om telkens aan de kant geschoven te worden. k ben misschien wat overgevoelig geworden op dat punt maar ik denk vrij snel: Doe het lekker alleen dan! En dat is passive-agressive en dat is ook niet goed natuurlijk.

Er zijn denk ik 4 mogelijkheden; of je maakt er een conflict van met een winnaar en een verliezer. Of één wil geen conflict en ziet af van een confrontatie. Of je beëindigt het passief-aggresief: zelf die wijn halen, of weigeren in de auto te stappen 'want straks zit je hele jurk onder het bloed'. Of je staat open voor andermans inbreng. Dat laatste is het leukste, maar het moet van twee kanten komen.

Even hardop denken.
Waarschijnlijk zit je man zó in het patroon dat hij het zelf niet ziet.
Help hem eens, door wat te spiegelen.
In een non-conflict situatie, vraag eens in het voorbijgaan wanneer de laatste keer was dat hij jou gelijk gaf, of je mening cq inbreng respecteerde.
Niet in een conflict. Maar gewoon terwjjl je langsloopt. Heeft-ie wat om over na te denken.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Ja lastig dit, als je erin zit.
Maar het klopt inderdaad niet vanuit hem, en ook ik denk dat hij boven je wil staan ofzo. Niet pluis.
In het geval van het autostoeltje had je echt moeten afdwingen.

Iemand vertrouwt jou de verantwoordelijkheid van hun kind toe!!!! Ik word hier echt boos om

Heb je nog wel tegen de ouders gezegd dat je eigenlijk niet geschikt bent als verantwoordelijk logeeradres, of heb je ze in de waan gelaten dat jij hun kind veilig vervoerd hebt?

Dit is niet gezond hoor TO.
En eerlijk als je al zo lang in een patroon zit waarbij hij de wet voorschrijft en jij voor de lieve vrede toegeeft dan ga je dat niet zomaar veranderen. Ik raad je vooral aan om na te denken of jij dit de komende 40 jaar wilt accepteren? Als je de voordelen van deze man genoeg compensatie vind dan you go girl, maar als het toch teveel wringt en je denkt hem te kunnen veranderen (gebeurt niet..) dan moet je wegwezen. Dan is elke seconde bij deze man te lang en verspilling van je tijd en energie!
tv-icoon schreef:
19-03-2021 16:51
Maar ben je ook weleens zichtbaar blij of trots met wat hij wel goed doet? Dat creëert toch een welwillendheid om nu eens te doen wat jij graag zou willen. Ik heb geen goed beeld van jouw huwelijk. is het een soort Archie Bunker en Ethel huwelijk of ben jij de eeuwig tekortgedane mokkende vrouw die het nooit eens is met wat hij doet en altijd maar vindt dat er iets beter had gemoeten?

Misschien dat therapie jullie kan helpen. Een buitenstaander ziet meer dan jullie.
Wat zij graag zou willen, is een flesje witte wijn. Welke idioot neemt dat bij de boodschappen niet gewoon even mee als iemand (ik zou het zelfs voor de buurman doen, als hij me net belt terwijl ik in de supermarkt sta) daar om vraagt?
Wat zij graag wil (en wat ook nog eens nodig is), is een autostoeltje meenemen voor neefje. Kan gewoon achterin, merkt man helemaal niks van, de auto gaat er niet ineens meer benzine van verbruiken ofzo.

Dat gaat niet meer om elkaar wel of geen plezier doen, dit gaat om iemand die een ander volledig beheersen wil lijkt het wel.
Katatoniaaa schreef:
Ah, dit had ik nog niet gelezen maar inderdaad. Wat ik bedoelde, maar dan nog veel kernachtiger. Ik zou niet in een relatie met mijn vader of chef willen zitten.
Zo´n man had ik ook. Met de nadruk op HAD. Als het nou onzinnige wensen zijn maar uit jouw verhaal zijn dit gewoon niet hele belangrijke maar wel redelijke dingen, en wat is de moeite van zijn kant om hier rekening mee te houden. Ik zou hier wel even een pittig gesprek over gaan houden want anders blijft dit zo.
Ik vind het wel opvallend dat jij tips wil over hoe hier mee om te gaan. Je mag ook besluiten dat je bepaald gedrag/bepaalde karaktertrekken niet in je leven wil hebben. Gewoon, omdat het jou naar beneden haalt en negatief beïnvloedt.

Ik persoonlijk vind het pestkoppengedrag en ik zou dat niet in mijn leven willen.
De enige manier om hier uit te komen, is het patroon doorbreken. Je kan de strijd aangaan over witte wijn of eigenwijs eigenhandig een gazon aanleggen, maar dat lost het probleem niet op.

Jullie komen met elkaar regelmatig in situaties waarin hij vindt dat hij jouw inbreng moet overruler. Ga eens na wat daar het patroon in is. En ga dát benoemen.
2018anoniem schreef:
20-03-2021 08:55
Zo´n man had ik ook. Met de nadruk op HAD. Als het nou onzinnige wensen zijn maar uit jouw verhaal zijn dit gewoon niet hele belangrijke maar wel redelijke dingen, en wat is de moeite van zijn kant om hier rekening mee te houden. Ik zou hier wel even een pittig gesprek over gaan houden want anders blijft dit zo.
:cheers:

Same here. Ik maakte er wel ruzie om, of ik haalde mijn wijn wel zelf. Uiteindelijk regelde ik alles wat hij niet nodig vond gewoon zelf (babykamer schilderen en inrichten (dat ziet zo'n baby toch niet), verjaardagen vieren, juffendag en andere activiteiten op school, zwemles regelen voor de kinderen,
de tuin inrichten en bijhouden, zonwering regelen nadat hij de hele tuin op het zuiden had voorzien van tegels (dat was wel nodig vond hij), barbecuen, kerstversiering, paasontbijt, afspreken met vrienden, etc etc).

Vervolgens was hij boos dat het niet ging zoals hij graag zou willen. Want het was allemaal niet nodig. Hij vertrok want hij voelde zich niet gehoord en niet gezien, om vervolgens doodleuk precies dat te gaan doen wat hij voorheen niet nodig vond. Hij is een veranderd man, zegt hij. Prima, ga maar lekker heel ver weg de veranderde man uithangen.

Lieve TO, ik begrijp echt wel dat je niet gaat scheiden nav een topic op dit forum, maar ik wens je sterkte uit de grond van mijn hart. Want die man wordt niet leuker, vrees ik.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Je vraag uit de titel doet geen recht aan je probleem.

Natuurlijk is 'niet nodig' een geldig argument. En in een discussie kan jij daar een ander net zo geldig argument tegenin brengen, zoiets als 'maar ik wil het toch'.

Het gaat erom dat jouw man gewoon altijd zijn zin moet hebben. Zelfs als hij er geen last van heeft, en jij het op jouw manier doet, zoals bij het autostoeltje, gaat hij er tegenin in die mate dat jij machteloos staat.
Dat gras wordt straks ook omgespit hoor.

Laat dat gazon pas leggen nadat jullie uit elkaar zijn. Zonde van je geld anders.
Hij lijkt dominant en respectloos, TO lijkt een passieve deurmat.

Over het algemeen versterkt dat elkaar en daar worden jullie beiden niet de mooiste mensen van.
Ik heb eens op het loepje geklikt. Dit zijn wel heel veel topics met ergernissen over je man. Ik krijg uit niets de indruk dat jullie het nog leuk hebben samen een hij wordt ieder topic vervelender. En hij laat zich aan jou bijzonder weinig gelegen liggen. Aan de andere kant leg jij op alle slakken zout, maar ga je niet tegen hem in over echt belangrijke dingen, zoals het veilig vervoeren van jullie neefje.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Tja hij is de baas en jij lijkt voor hem wel de hond die de baas moet gehoorzamen, hij checkt gewoon regelmatig of je nog wel onder appel staat. En jij blijft maar erkenning/bevestiging zoeken, zodanig dat je iets doet waar je echt niet achter staat (kinderzitje) en dat weet hij (bevestigt juist extra zijn macht over jou en dat vindt hij fijn).

De vraag is natuurlijk niet waarom hij doet wat hij doet, maar waarom jij dit accepteert en iets blijft zoeken bij hem wat er duidelijk niet is.
Is het nodig om bij een lul van een vent te blijven hangen?
Dit zie ik niet zo snel veranderen, dus dan heb je de optie accepteren of weggaan.
Tip; maak een lijst met dingen die je niet leuk en wel leuk vind aan je man. Dat is vaak vrij confronterend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven