Vriendin negeert mij

29-03-2021 20:46 65 berichten
Hoi allemaal,

Ik wil graag even jullie mening over hoe ik iets moet aanpakken.
Op dit moment woon ik thuis en ben nu aan het afstuderen. Ik ga vanaf september beginnen met werken en daarnaast zal ik mijn post master gaan volgen. Ik wilde dus al een tijdje op mijzelf en ben dus sinds een jaar aan het zoeken. Ik heb 2 weken geleden een akkoord gekregen op een appartement in het centrum van de stad. Ik ben er echt onwijs blij mee en kan niet wachten tot ik er ga wonen en er mijn eigen plek van kan maken!
Echter is het zo dat dit ver boven het budget ligt van wat de meeste mensen met mijn leeftijd/baan zouden kunnen betalen, maar ik heb het geluk dat ik uit een omgeving kom waar dit geen issue is.
Mijn ouders krijgen zelf nu veel nare opmerkingen van vrienden, maar dat kan hun niet zoveel schelen. Echter heb ik een goede vriendin en die heeft er echt geen woord aan vuil gemaakt en praat erover heen als ik maar iets erover zeg (ook in de groepen met andere vriendinnen als die er naar vragen).
Ik ben zelf echt bescheiden en ik probeer er niet te veel over te praten, maar ik vind dit toch wel vervelend. Hebben jullie misschien tips over wat ik kan doen? Moet ik het juist wel of niet aankaarten?

Liefs!
Alle reacties Link kopieren
Zegt ze er gewoon helemaal niets over? Gaat gewoon door over wat anders? Want dan had ik nogmaals herhaald wat ik had gezegd met het idee dat ze mij niet gehoord heeft.

En anders vragen of er iets aan de hand is dat ze niet reageert op wat je zegt.
Oudblond schreef:
29-03-2021 21:34
Gefeliciteerd met de volgende stap in je leven! Heel leuk voor jou. Maar dat jouw ouders dit voor jou bekostigen staat buiten de vriendschap (Als jij je inderdaad daar niet op laat 'aanzien'). Als de vrienden dat niet zo zien dan passen ze niet bij jou.
Maar verhuis eerst een keer en organiseer een feestje (hopelijk mag dat snel weer) en waak er daarna over dat jouw huis niet de vrienden hangplek wordt.
Dat gebeurde bij mij in de vorige eeuw. Iets andere situatie maar door veel (goed betaald) werken bij mijn studie kon ik een betere/grotere plek betalen dan de kamers van mijn vrienden en dat werd in no time (zonder dat het met mij overlegd werd) de plek waar de spelletjesavonden, feestjes e.d. gepland werden. Want Oudblond had ook altijd een vriezer en voorraadkast vol eten zitten....

Dankjewel! Jaa daar heb ik zelf ook aan gedacht, maar gelukkig woont het grootste gedeelte van mijn vrienden al op zichzelf en ben ik de jongste van de groep! Feestjes proberen we dus vooral in de kroegen te doen!
mammezel schreef:
29-03-2021 21:39
Ik begrijp mensen die denken hier commentaar op te moeten leveren to-tààààl niet.

Als ouders hun kinderen financieel helpen bij de aankoop van een woning, auto of wat dan ook, dan kraait er geen haan naar. Integendeel, dat wordt als 'knap' bestempeld. Maar jouw ouders, die jou helpen bij het huren van een woning, dat zou een schande zijn?

Wie beslist nu in hemelsnaam - behalve jouw ouders zelf - wat ZIJ met HUN geld doen!!!!
Hier wordt ik zo moedeloos van, dat mensen menen over alles een mening te mogen hebben en die dan ook nog te verkondigen tegen iedereen die het wil horen.

Werkelijk, mijn verstand is er te klein voor!!!!

Het is inderdaad een onderwerp dat bij veel mensen meningen oproept Ik denk alleen dat het bij ons vaak en en en is geweest en mensen het daarom niet voor zich kunnen houden..
Falathiel schreef:
29-03-2021 21:44
Zegt ze er gewoon helemaal niets over? Gaat gewoon door over wat anders? Want dan had ik nogmaals herhaald wat ik had gezegd met het idee dat ze mij niet gehoord heeft.

En anders vragen of er iets aan de hand is dat ze niet reageert op wat je zegt.

Nee ze zegt echt helemaal niks! Ze stuurt dan of iets anders in de whatsappgroep over zichzelf of ze begint over een totaal ander onderwerp.
S04052000 schreef:
29-03-2021 21:49
Dankjewel! Jaa daar heb ik zelf ook aan gedacht, maar gelukkig woont het grootste gedeelte van mijn vrienden al op zichzelf en ben ik de jongste van de groep! Feestjes proberen we dus vooral in de kroegen te doen!
Op minder meters dan jij en met minder faciliteiten waarschijnlijk. En dus zeker omdat jij de jongste bent: waak een beetje over jezelf en over wat je van je ouders krijgt.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Hoe reageren je andere vriendinnen? Ik denk dat ze jaloers is en ik vind dat eigenlijk helemaal niet gek. Als je oudersalles voor je faciliteren dan kan ik me voorstellen dat iemand die het niet zo makkelijk heeft dat moeilijk vindt. En het kan ook best moeilijk zijn om dat aan te kaarten dus ik zie het vooral als onhandig gedrag van je vriendin.

Niet verwijtend bedoeld, maar kun je je wel voorstellen dat mensen hier jaloers van worden en niet weten hoe ze daarmee om moeten gaan?
Waarom zou je vriendin jou moeten feliciteren? Jij hebt toch geen prestatie geleverd? Je hebt gewoon een appartement gekregen. Heel fijn voor je, maar feliciteren? Wees gewoon blij voor jezelf; geniet van je leven zonder validatie van anderen te zoeken.

En over die nare opmerkingen. Het is natuurlijk ook wel oneerlijk dat jij dit in je schoot geworpen krijgt, en een ander het leven met hoge schulden begint - dus verander de wereld en begin bij jezelf (m.a.w. ga in een klein flatje wonen dat bij je budget past en geef het geld dat je niet echt nodig hebt aan een goed doel), of leer ermee leven dat mensen moeite hebben met jouw privilege als symptoom van een wereld vol kansenongelijkheid.

Ik zeg dit trouwens als voormalig rijk meisje dat ook alles meegekregen heeft, dus geen spoortje jaloezie.
Zoek vrienden die ook hun woonruimte van hun ouders kado krijgen ofzo.
Die doen niet moeilijk als je wilt afspreken in een duur café, of als je je bruiloft op Korfu wilt vieren.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Airesopure schreef:
29-03-2021 22:12
Hoe reageren je andere vriendinnen? Ik denk dat ze jaloers is en ik vind dat eigenlijk helemaal niet gek. Als je oudersalles voor je faciliteren dan kan ik me voorstellen dat iemand die het niet zo makkelijk heeft dat moeilijk vindt. En het kan ook best moeilijk zijn om dat aan te kaarten dus ik zie het vooral als onhandig gedrag van je vriendin.

Niet verwijtend bedoeld, maar kun je je wel voorstellen dat mensen hier jaloers van worden en niet weten hoe ze daarmee om moeten gaan?

Mijn andere vriendinnen reageren wel heel positief!
Ik snap het wel hoor, maar al mijn vriendinnen hebben niet te klagen vanuit huis en zij ook niet. De vriendinnen die soort gelijke dingen krijgen reageren dan ook een stuk anders, wat misschien ook wel logisch is!
docotrandus schreef:
29-03-2021 22:23
Zoek vrienden die ook hun woonruimte van hun ouders kado krijgen ofzo.
Die doen niet moeilijk als je wilt afspreken in een duur café, of als je je bruiloft op Korfu wilt vieren.

Haha een groot gedeelte van mijn vriendinnen zijn zo gelukkig #stereotype
Ik zou zeggen; maak het bespreekbaar met je vriendin. Zeg wat je voelt en wat je dwars zit. Je hebt geen idee wat er in iemand anders koppie speelt.
Als een vriendin mij ineens afketst op iets dat nog helemaal niet besproken is, dus ik geen kans heb gekregen mijn verhaal te doen, zou ik dát juist geen goede vriendin vinden..
Airesopure schreef:
29-03-2021 22:12
Als je oudersalles voor je faciliteren dan kan ik me voorstellen dat iemand die het niet zo makkelijk heeft dat moeilijk vindt.
Je gevoel daar kun je niet altijd iets aan doen, maar vind het sneu als mensen zich zo laten kennen.

Ik kreeg nooit niks en herken die jaloezie helemaal niet. Eerder andersom, dat ik stiekem best trots was op wat ik zelf voor elkaar bokste aan bouwvallige kamers en mini appartementjes. En de bijbehorende vrijheid en autonomie.
Fijn dat je zn leuke plek hebt straks!
Het is jammer dat je vriendin niet blij voor je kan zijn. Als je ouders dat voor jou willen doen moet je dan maar expres klein op een zolder kamertje gaan wonen, omdat andere misschien jaloers kunnen worden?
Ik heb dit vroeger ook gehad en moest elke keer horen ja maar paardje woont zo door haar ouders, voelde ik me altijd rot bij en als ze bij mij thuis waren kraakte ze alles af dat ze er nooit zouden willen wonen lelijke vloer lelijke badkamer blabla, terwijl ik voor andere altijd blij was hoe klein of groot ze ook woonde. Probeer er gewoon van te genieten heb ik in die tijd niet gedaan terwijl de ' vrienden' van toen nu allemaal veel groter wonen dan ik nu, dus die hele jaloezie slaat achteraf ook nergens op. Succes met zn vriendin als ik ze tijd terug zou draaien zou ik het me niet meer laten gebeuren.
Paardje4paardje schreef:
29-03-2021 22:40
Fijn dat je zn leuke plek hebt straks!
Het is jammer dat je vriendin niet blij voor je kan zijn. Als je ouders dat voor jou willen doen moet je dan maar expres klein op een zolder kamertje gaan wonen, omdat andere misschien jaloers kunnen worden?
Ik heb dit vroeger ook gehad en moest elke keer horen ja maar paardje woont zo door haar ouders, voelde ik me altijd rot bij en als ze bij mij thuis waren kraakte ze alles af dat ze er nooit zouden willen wonen lelijke vloer lelijke badkamer blabla, terwijl ik voor andere altijd blij was hoe klein of groot ze ook woonde. Probeer er gewoon van te genieten heb ik in die tijd niet gedaan terwijl de ' vrienden' van toen nu allemaal veel groter wonen dan ik nu, dus die hele jaloezie slaat achteraf ook nergens op. Succes met zn vriendin als ik ze tijd terug zou draaien zou ik het me niet meer laten gebeuren.

Ja dat is vrij herkenbaar inderdaad. Gelukkig is het grootste gedeelte heel blij voor mij. Ik heb ook een vriendinnengroep die hetzelfde ‘leeft’ en het dus ook veel meer gunt. Ik probeer haar ook al een tijdje los te laten, omdat dit niet het enige is, maar vindt het best lastig als je meer dan 10 jaar vriendinnen bent met elkaar om dan niet meer te investeren in een vriendschap!
Ik ken je verder niet, maar ik vind het ook altijd een beetje irritant als mensen enorme bedragen of zelfs hele huizen van hun ouders krijgen. Het komt op mij wat verwend en wereldvreemd over. Sommige scheppen er ook echt over op: "Mijn vader heeft dit huis voor mij gekocht voor zoveel ton zonder hypotheek". Ik associeer dat met bijv nooit een bijbaan gehad hebben, altijd ouders die alles betalen, geen idee hebben hoe sommige mensen het met minder moeten doen. Ik denk niet dat het (alleen) jaloezie is. Misschien een beetje hoor, een vriendin van mij heeft haar huis gekregen en dan is het wel zuur dat ik €1000 huur moet betalen haha. Ook iemand die nooit heeft gewerkt naast haar studie en zich ook niet realiseert dat anderen minder vrij te besteden hebben. Ik heb bijv familielid dat vindt dat het 'dom' is om een hypotheek te nemen: je moet gewoon geen geld uitgeven dat je niet hebt ;) dan snap je echt niet dat niet iedereen een paar ton op de bank heeft. Maar misschien ben jij helemaal niet zo hoor! Ik ken je niet natuurlijk.
Ik reageer naar anderen trouwens niet zo als jouw vriendin naar jou, ik probeer dan wel enthousiast te doen, maar ik heb er wel negatieve gevoelens bij.
Jupiter1995 schreef:
29-03-2021 22:47
Ik ken je verder niet, maar ik vind het ook altijd een beetje irritant als mensen enorme bedragen of zelfs hele huizen van hun ouders krijgen. Het komt op mij wat verwend en wereldvreemd over. Sommige scheppen er ook echt over op: "Mijn vader heeft dit huis voor mij gekocht voor zoveel ton zonder hypotheek". Ik associeer dat met bijv nooit een bijbaan gehad hebben, altijd ouders die alles betalen, geen idee hebben hoe sommige mensen het met minder moeten doen. Ik denk niet dat het (alleen) jaloezie is. Misschien een beetje hoor, een vriendin van mij heeft haar huis gekregen en dan is het wel zuur dat ik €1000 huur moet betalen haha. Ook iemand die nooit heeft gewerkt naast haar studie en zich ook niet realiseert dat anderen minder vrij te besteden hebben. Ik heb bijv familielid dat vindt dat het 'dom' is om een hypotheek te nemen: je moet gewoon geen geld uitgeven dat je niet hebt ;) dan snap je echt niet dat niet iedereen een paar ton op de bank heeft. Maar misschien ben jij helemaal niet zo hoor! Ik ken je niet natuurlijk.
Ik reageer naar anderen trouwens niet zo als jouw vriendin naar jou, ik probeer dan wel enthousiast te doen, maar ik heb er wel negatieve gevoelens bij.

Jaa ik snap jou heel goed hoor! Ik heb wel vanuit huis geleerd dat dit niet normaal is en dat wij echt van geluk mogen spreken. Ik heb altijd bijbaantjes gehad en mijn ouders komen beide niet uit gezinnen waar dit vroeger bij mogelijk was. Bij ons wordt juist verwacht dat we hard werken en het uiterste uit ons zelf halen. Echter geven mijn ouders het liever uit aan ons dan aan de belasting!
S04052000 schreef:
29-03-2021 22:55
Jaa ik snap jou heel goed hoor! Ik heb wel vanuit huis geleerd dat dit niet normaal is en dat wij echt van geluk mogen spreken. Ik heb altijd bijbaantjes gehad en mijn ouders komen beide niet uit gezinnen waar dit vroeger bij mogelijk was. Bij ons wordt juist verwacht dat we hard werken en het uiterste uit ons zelf halen. Echter geven mijn ouders het liever uit aan ons dan aan de belasting!
Dat is natuurlijk heel begrijpelijk. Maar misschien zit deze vriendin in een net wat minder goede financiële positie en vindt ze dat lastig?
Als je zelf niet opschepperig oid bent zou ik de oorzaak niet bij jezelf zoeken iig.
Ja dat is vrij herkenbaar inderdaad. Gelukkig is het grootste gedeelte heel blij voor mij. Ik heb ook een vriendinnengroep die hetzelfde ‘leeft’ en het dus ook veel meer gunt.

Nou, gelukkig maar.

:wtf:
Wat had je verwacht? ‘Gefeliciteerd!! Wat fijn dat jij zo’n mazzel hebt!! Ik ben zo blij voor je!!’?

Kun jij je voorstellen dat het niet altijd leuk is dat een vriendin altijd alles makkelijker krijgt? Een huis van je ouders, een rijbewijs en auto voor je verjaardag, merkkleding, een leuk bijbaantje of helemaal niet hoeven werken tijdens je schooltijd/studie, een jaartje buitenland, dure uitstapjes kunnen maken, luxe vakanties en/of vakanties naar interessante oorden, via de connecties van pa en ma straks ook makkelijker een leuke baan ipv je eerst een paar jaar moeten bewijzen in een k*tfunctie... zeg eens eerlijk: hoeveel van dit lijstje heb jij gekregen, en hoeveel de vriendin die je nu verwijt dat ze niet blij genoeg is voor je?

Zou het kunnen dat zij denkt ‘ja hoor, uiteraard krijgt die dat weer van de ouders... weet niet hoe het is om echt te werken, echt mazzel te moeten hebben, echt te sparen voor iets... nou joh, tegen de tijd dat je echt iets bereikt hebt, dan feliciteer ik je wel’.

Een huis, zeker een mooi huis op een goede plek, dat is tegenwoordig een enorme luxe-positie. De (hoge) huur die je ouders gaan betalen, houdt die situatie in stand. In feite maak je het dus voor een ander (vriendin misschien) nog moeilijker om ertussen te komen in de huidige woningmarkt. Zou het kunnen dat vriendin ook met dat in haar achterhoofd niet meteen dolenthousiast is over deze constructie?

Ik denk dat vriendin het heel moeilijk vindt dat jij weer iets krijgt wat zij ook heel graag wil, en dat ze nog even een manier moet vinden om daar mee om te gaan. Gun haar die ruimte, en ga tzt eens met haar in gesprek. Niet als ‘waarom ben jij niet blij voor mij?!?’, maar ‘ik merk dat je steeds over iets anders begint als het over mijn woning gaat. Is er iets waarom dat zo’n gevoelig onderwerp is voor je?’
Celaena_Aelin schreef:
29-03-2021 23:02
Hele goede post.
Jupiter1995 schreef:
29-03-2021 22:47
Dat snap ik ook als mensen erover opscheppen en het echt extreem grote huizen zijn van tonnen voor een meisje van net 20 vind ik dat ouders daar ook over moeten nadenken want je je kind dan mee geeft en hoe de omgeving er naar kijkt. Maar zoals to het beschrijft zit ze er niet mee op te scheppen.
S04052000 schreef:
29-03-2021 22:46
Ja dat is vrij herkenbaar inderdaad. Gelukkig is het grootste gedeelte heel blij voor mij. Ik heb ook een vriendinnengroep die hetzelfde ‘leeft’ en het dus ook veel meer gunt. Ik probeer haar ook al een tijdje los te laten, omdat dit niet het enige is, maar vindt het best lastig als je meer dan 10 jaar vriendinnen bent met elkaar om dan niet meer te investeren in een vriendschap!
Zou het kunnen dat deze vriendin al heel lang voelt dat zij jouw mindere is, en daarom er moeite mee heeft dat jij zoveel (laten we eerlijk wezen, de huur van een woning is zo 1000 euro per maand, dus 12.000 euro per jaar) cadeau krijgt?
Celaena_Aelin schreef:
Wat had je verwacht? ‘Gefeliciteerd!! Wat fijn dat jij zo’n mazzel hebt!! Ik ben zo blij voor je!!’?

Kun jij je voorstellen dat het niet altijd leuk is dat een vriendin altijd alles makkelijker krijgt? Een huis van je ouders, een rijbewijs en auto voor je verjaardag, merkkleding, een leuk bijbaantje of helemaal niet hoeven werken tijdens je schooltijd/studie, een jaartje buitenland, dure uitstapjes kunnen maken, luxe vakanties en/of vakanties naar interessante oorden, via de connecties van pa en ma straks ook makkelijker een leuke baan ipv je eerst een paar jaar moeten bewijzen in een k*tfunctie... zeg eens eerlijk: hoeveel van dit lijstje heb jij gekregen, en hoeveel de vriendin die je nu verwijt dat ze niet blij genoeg is voor je?

Zou het kunnen dat zij denkt ‘ja hoor, uiteraard krijgt die dat weer van de ouders... weet niet hoe het is om echt te werken, echt mazzel te moeten hebben, echt te sparen voor iets... nou joh, tegen de tijd dat je echt iets bereikt hebt, dan feliciteer ik je wel’.

Een huis, zeker een mooi huis op een goede plek, dat is tegenwoordig een enorme luxe-positie. De (hoge) huur die je ouders gaan betalen, houdt die situatie in stand. In feite maak je het dus voor een ander (vriendin misschien) nog moeilijker om ertussen te komen in de huidige woningmarkt. Zou het kunnen dat vriendin ook met dat in haar achterhoofd niet meteen dolenthousiast is over deze constructie?

Ik denk dat vriendin het heel moeilijk vindt dat jij weer iets krijgt wat zij ook heel graag wil, en dat ze nog even een manier moet vinden om daar mee om te gaan. Gun haar die ruimte, en ga tzt eens met haar in gesprek. Niet als ‘waarom ben jij niet blij voor mij?!?’, maar ‘ik merk dat je steeds over iets anders begint als het over mijn woning gaat. Is er iets waarom dat zo’n gevoelig onderwerp is voor je?’

Je hebt wel gelijk hoor! Ik kan inderdaad een hoop afvinken van het lijstje en ik ben daar ook zeer dankbaar voor. Zij kan ook veel afvinken van het lijstje, maar wel minder dan ik. Ik vind het alleen jammer dat ik haar de wereld gun en zij mij voor mijn gevoel niet. Het gaat nu over een appartement, maar goede cijfers halen op je studie of aandacht krijgen van een jongen doet ze ook onaardig over.. maar ik ga het meenemen en zal het op die manier aan haar gaan voorleggen, dankjewel!
Celaena_Aelin schreef:
Djiez echt?! Zo denk je toch niet over vrienden?
Even een klein tegengeluid op al het bovenstaande. Ja, ik ben het er helemaal mee eens dat als een vriendin nooit blij voor je is etc je dit af moet kappen. Ook bizar dat je ouders hier opmerkingen over krijgen.

Vanuit mijn eigen perspectief was ik ooit student met geen enkele steun van mijn ouders of overheid, veel lenen dus en budgetteren. Ik had ook vrienden die alles betaald kregen door hun ouders. Ik heb het weleens lastig gevonden dat zij meer bevoordeeld waren dan ik. gelijktijdig heb ik er veel kracht uit gehaald om het op mijn eigen benen te doen. Ik had dus geen jalousie maar vond het soms wel confronterend dat mijn ouders mij niet steunden. Dat laatste stak het meeste.

Ken je haar financiele situatie? En heb je enig idee van wat haar nou echt dwars zit? Kun je er met haar een gesprek over aangaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven